Häst som är oren till å från

Bukefalos 30 år!

Än hon undersökt i ländryggen, om hon reagerar för tryck eller har en låsning så hon överbelastar fram?

Du har inte någon klinik som har kiropraktor eller liknande på plats? Vet att en i min närhet har det. Tänker att de hade varit skönt att få hästen undersökt av två personer samtligt men som har olika synvinklar.
Kliniken jag ska till nu har en eqie på plats. De jag också reagerade på vid första veterinären på klinik att han bara fokuserade på benen. Han kände inte ens på bogen/ryggen.

Hon reagerar inget på ryggen om man trycker osv.
Fast är det om du trycker eller en kiropraktor? Jag hade försökt att få tag på en veterinär som är utbildad inom kiropraktik eller någon i nära samarbete med en som kan känna igenom kors och ländrygg om det är där problemet sitter.

Jag hade tidigare en veterinär som var utbildad i både akupunktur och kiropraktik och han hade magiska fingrar, hittade problemen och kunde även visa tydligt var det var som jag själv inte kunde hitta utan hjälp.

Definitivt dags för PSSM-prov. En timmes promenad om dagen är nämligen superbra behandling för en sån häst. Dom har ett genetiskt fel som gör att musklerna lagrar in sockerarter på fel sätt, och har svårt att tömma det lagret, och krampar ihop om lagret är fullt och dom belastas tungt.

Dom behöver lågintensiv rörelse varje dag. Lågt socker och stärkelse (i både grovfoder och eventuellt kraftfoder). Extra selen och E-vitamin. Extra magnesium.

En del av dom blir betydligt bättre av tillskottet ALCAR.

Testet för PSSM1 är billigt och enkelt, man rycker manhår så att roten följer med och skickar in på DNA-analys. Kostar typ 400kr.

Och iom övervikten, är låggradig laminit uteslutet? Strålröta? Hur ser hovarna ut? Ont i hovarna leder till kompensationsrörelser som leder till spänningar och muskelsmärta.

Vi har promenerad varje dag nu, och hon är sur och tycker hon är stel. Tänker promenader gör väl inte mycket skada fram tills veterinärbesöket på tisdag? Då hon inte visade symtom sist så tänker jag vill ju helst hon ska visa något så man hittar felet. Känner dock efter promenaden så känns hon mer rörlig så tror bara de är bra hon får röra sig än att stå still i hagen. Är de fel att dagen innan vet motionera henne lite mer i trav också så hon får mer symtom dagen efter? då hon brukar kännas som typ träningsvärk.. Vill ju verkligen de hittar problemet och ger mig en plan framåt hur jag ska kunna hjälpa henne på bästa sätt. Kan man be veterinären ta detta prov PSSM?

Dock tyckte jag hon gick orent bak igår släppte henne lite i padocken igår och vänster bak är inte helt med. Hon börjer inte riktigt på benen bak utan släpar me dem typ :( Men som sagt efter promenaden hängde bakbenen med bättre..

Hoppas den nya kliniken tar dina observationer på allvar! Jag hade många år samma problem som du (att vet inte tyckte dig se något) men har tyvärr fått alla mina farhågor bekräftade allt eftersom när jag väl kom till en veterinär som tog mina observationer på allvar och såg liknande.

Hoppas den nya kliniken tar dina observationer på allvar! Jag hade många år samma problem som du (att vet inte tyckte dig se något) men har tyvärr fått alla mina farhågor bekräftade allt eftersom när jag väl kom till en veterinär som tog mina observationer på allvar och såg liknande.
Lite därför jag väljer denna klinik då jag har två hästar i stallet som fått diagnos hos dem när andra veterinärer bara viftat bort de. Tyvärr kommer den ena avlivas pga missbildning i nacken och den andra blev triangelmärkt men hon red den i 1 år innan hon fick reda på vad de var! Så jag hoppas såklart inte de ska gå lika illa för mig, men vill ju hellre veta än att göra en skadad häst ännu trasigare..

Vi har promenerad varje dag nu, och hon är sur och tycker hon är stel. Tänker promenader gör väl inte mycket skada fram tills veterinärbesöket på tisdag? Då hon inte visade symtom sist så tänker jag vill ju helst hon ska visa något så man hittar felet. Känner dock efter promenaden så känns hon mer rörlig så tror bara de är bra hon får röra sig än att stå still i hagen. Är de fel att dagen innan vet motionera henne lite mer i trav också så hon får mer symtom dagen efter? då hon brukar kännas som typ träningsvärk.. Vill ju verkligen de hittar problemet och ger mig en plan framåt hur jag ska kunna hjälpa henne på bästa sätt. Kan man be veterinären ta detta prov PSSM?

Nej, veterinären kan ta muskelbiopsiprov (visar om cellerna lagrar in fel, dvs kan visa både PSSM1 och PSSM2), eller blodprov för som kan visa nedbrytningsprodukter från skadade muskelceller (dvs kan vara vilken muskelsjukdom som helst). Många veterinärer har fortfarande dålig koll på muskelsjukdomarna.

Såvitt jag vet gör inget svenskt lab DNA-testet. Så det testet får man göra själv, men det är enkelt. Dra ut 30 tagelstrån med rötter, posta i ett kuvert till UC Davis eller annat lab som gör testet.

Men det kan ha ändrats sen jag sist hade en sjuk häst, jag avlivade han 2016. Någon som varit med om processen nyligare får gärna väga in.

Om det är PSSM är promenaderna bra. Om det är fång eller annan skada är promenaderna dåliga.

Om du har några bilder på hästen när den står still i hagen och ser sur/stel ut, och några bilder på hovarna, så kan vi på forumet göra en "utbildad gissning". På min häst syntes de krampande och skadade musklerna tydligt även på helt vanliga foton.

Annars är det nog säkrast att hästen får vila i en lugn hage utan tillgång till gräs (gräs är dåligt för både PSSM och fång pga sockret), tills vet varit ute.

Vilken ras är hästen? Är musklerna runt bog och bak hårda som plankor?

Nej, veterinären kan ta muskelbiopsiprov (visar om cellerna lagrar in fel, dvs kan visa både PSSM1 och PSSM2), eller blodprov för som kan visa nedbrytningsprodukter från skadade muskelceller (dvs kan vara vilken muskelsjukdom som helst). Många veterinärer har fortfarande dålig koll på muskelsjukdomarna.

Såvitt jag vet gör inget svenskt lab DNA-testet. Så det testet får man göra själv, men det är enkelt. Dra ut 30 tagelstrån med rötter, posta i ett kuvert till UC Davis eller annat lab som gör testet.

Men det kan ha ändrats sen jag sist hade en sjuk häst, jag avlivade han 2016. Någon som varit med om processen nyligare får gärna väga in.

Om det är PSSM är promenaderna bra. Om det är fång eller annan skada är promenaderna dåliga.

Om du har några bilder på hästen när den står still i hagen och ser sur/stel ut, och några bilder på hovarna, så kan vi på forumet göra en "utbildad gissning". På min häst syntes de krampande och skadade musklerna tydligt även på helt vanliga foton.

Annars är det nog säkrast att hästen får vila i en lugn hage utan tillgång till gräs (gräs är dåligt för både PSSM och fång pga sockret), tills vet varit ute.

Vilken ras är hästen? Är musklerna runt bog och bak hårda som plankor?
Är nog dumt att spekulera online, utan bättre att få bedömningen hos veterinären. Hon är nyligen skodd och har ingen anmärkning på hovarna. Känner dagligen på hovarna så de inte är varma. Hon går på lösdrift, är inte mycket gräs i hagen nu då vi delat upp den och låter de andra hagarna växa upp, de har fortfarande ensilage i hagen.

Är nog dumt att spekulera online, utan bättre att få bedömningen hos veterinären. Hon är nyligen skodd och har ingen anmärkning på hovarna. Känner dagligen på hovarna så de inte är varma. Hon går på lösdrift, är inte mycket gräs i hagen nu då vi delat upp den och låter de andra hagarna växa upp, de har fortfarande ensilage i hagen.

Nyligen skodd behöver inte betyda så mycket, det beror helt på vad du har för hovslagare.

Om din häst är quarter, tinker, eller andra kallblodsraser är det PSSM1 som är risken. Det är det enklaste testet att göra. Cirka 400kr inkl porto. Du gör det själv.

Fullblod och varmblod kan ha PSSM2, det skulle komma ett DNA-test för det med, men tidigare har det varit endast muskelbiopsi (många tusenlappar, endast vet och endast rätt vet kan göra).

Om du har en quarter kan du skicka in 5-panels test via avelsföreningen, och quarter kan ha många fler muskelsjukdomar/defekter än bara PSSM1.

Min häst har till å från haft låsningar i bogen/stelhelt i länden på motsatt sida. I onsdags förra veckan gick hon orent i skritt och tog ut en eqie som då kände att hon var spänd vänster bog och länden höger sida. Misstänker de kommer ifrån bakdelen. Detta kommer till å från så nu bokade jag tid hos klinik för att se om där ligger något bakom. UA på böjprov och longera henne i ridhus och på hårt underlag hon visade lite kortare steg på vänster bak. Veterinären pratade någonting om sekundär, men han såg inget allvarligt. Tog även blodprov för att kolla något med muskler. Hon ska få metacam nu en vecka och vi ska skritta en vecka ut på lång tygel i skogen. Hon såg inte lika uren ut idag som hon gjorde igår. De kommer liksom och går. Har börjat träna för tränare nu så jag får med bakbenen då hon lätt kan gå på bogarna, krulla ihop sig. Men känns som hon blir överanstängd lätt, om vi varit på långritt eller hubertusjakt så kan hon knappt röra sig dagen efter å blir låst så får alltid ta ut eqie igen. Någon som känner igen sig? Han sa blir de inte bättre nu så kan man röngta/ultraljud vänster bak som han misstänker de kommer ifrån. Igår tyckte jag hon hade ont och var väldigt sur men idag var hon glad och visade inget. Så de är konstigt?
Men alltså, blir lätt överansträngd och du nämner efter hubertusjakt? Det är inte en lätt ansträngning direkt. Du har väl tränat hästen för sådana aktiviteter?

Men alltså, blir lätt överansträngd och du nämner efter hubertusjakt? Det är inte en lätt ansträngning direkt. Du har väl tränat hästen för sådana aktiviteter?
Snälla detta var i september förra året. Detta som hon har nu har blivit senaste 2 månaderna. Hon reds då regelbundet 5-6 dagar i veckan. Vi har bara skrittat senaste veckorna och hon har ont i bogarna..

Snälla detta var i september förra året. Detta som hon har nu har blivit senaste 2 månaderna. Hon reds då regelbundet 5-6 dagar i veckan. Vi har bara skrittat senaste veckorna och hon har ont i bogarna..
Det var inte vad jag skrev, du ansåg att hon lätt blev överansträngd och nämner efter hubertusjakter osv och det är inte direkt lättare ridning i mitt tycke iallafall. Träningen för att klara den typen av ridning, klarade hon av den? Har hästen varit så dålig sen september?

Det är en sak om hästen blir lite stelare dagen efter tuffare arbete men att hästen "knappt kan röra sig" är ganska så illa, då bör man inte fortsätta träna. Definitivt inte starta hubertusjakter iallafall..

Senast ändrad:
Det var inte vad jag skrev, du ansåg att hon lätt blev överansträngd och nämner efter hubertusjakter osv och det är inte direkt lättare ridning i mitt tycke iallafall. Träningen för att klara den typen av ridning, klarade hon av den? Har hästen varit så dålig sen september?

Det är en sak om hästen blir lite stelare dagen efter tuffare arbete men att hästen "knappt kan röra sig" är ganska så illa, då bör man inte fortsätta träna. Definitivt inte starta hubertusjakter iallafall..
Nej hon har såklart inte varit dålig sen september månad. Utan de har kommit nu på senare tid därför jag besökte veterinär. Har haft henne i 3 år och hon har tidigare inte haft problem med bogarna. Att hon blev stel efter hubertusjakten i bogarna tänkte jag för hon överansträngt sig. Innan dess har vi varit på distans träningstävling 2 mil utan att hon blivit stel dagen efter. Så tror detta problem har kommit smygande sen september men nu kan man knappt skritta utan hon blir stel så de är ju något som jag vill hitta problemet på. Därav vi inte rider henne nu innan jag fått en diagnos eller hittat felet utan enbart går promenader.

Liknande trådar

• Från barfota till skodd.
  • Fång
  • Gasig häst
  • Beslut

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat