Häst som är oren till å från

Bukefalos 30 år!

Nej hon har såklart inte varit dålig sen september månad. Utan de har kommit nu på senare tid därför jag besökte veterinär. Har haft henne i 3 år och hon har tidigare inte haft problem med bogarna. Att hon blev stel efter hubertusjakten i bogarna tänkte jag för hon överansträngt sig. Innan dess har vi varit på distans träningstävling 2 mil utan att hon blivit stel dagen efter. Så tror detta problem har kommit smygande sen september men nu kan man knappt skritta utan hon blir stel så de är ju något som jag vill hitta problemet på. Därav vi inte rider henne nu innan jag fått en diagnos eller hittat felet utan enbart går promenader.
Du får gärna uppdatera vad veterinären säger, alltid intressant att lära sig nya saker. Hoppas du får en engagerad vet.

Kan man ta med hennes sadel imorgon och be veterinären även kolla så denna inte ligger fel och trycker på bogarna exempelvis?

Dock har vi inte ridit henne med sadel på ca 2 veckor utan skrittat barbacka eller promenerat.. Men tänker de är kanske lika bra att att kolla att sadeln är ok innan man sätter igång henne sen eller är de en sadelutprovare man ska ta ut?

Dock har vi inte ridit henne med sadel på ca 2 veckor utan skrittat barbacka eller promenerat.. Men tänker de är kanske lika bra att att kolla att sadeln är ok innan man sätter igång henne sen eller är de en sadelutprovare man ska ta ut?
Jag hade absolut tagit med ridutrustning och hjälm för det kan hända att veterinären vill se hästen under ryttare. Passa då på och fråga om utrustningens passform. Hoppas du får bra hjälp.

Min klinik ber en alltid ta med utrustning för att kunna se hästen under ryttare. Hade absolut gjort det i ditt fall med så diffusa problem!

Släppte henne i rundkorallen idag och kände igenom henne. Varken öm i bogarna eller oren i någon gångart 💩 Alltid så när vi ska till veterinären 😫

Hoppas de ändå lyssnar på dina beskrivningar och kan konstruktivt be om någon typ av underlag vid behov. Typ om de vill du ska filma henne i rörelse eller reaktioner på ömhet eller liknande om de tycker de behöver det för att förstå.

UA på allt idag röntga även framhovarna då hon har haft flrlossningsfång å hovarna blev aldrig röntgade då. Inga anmärkningar. Böj prov ua och även med denna ai grejen. Bogarna inga ömheter idag lite på vänster sida av länden men inte nära någon led hon oroa sig för. Väger 80 kg för mycket och har lite fett depåer. Hon misstänkte EMS och pratade även om PPSM eller va de hette de ni skrev om här. Så ska ta prov för EMs snarast.

UA på allt idag röntga även framhovarna då hon har haft flrlossningsfång å hovarna blev aldrig röntgade då. Inga anmärkningar. Böj prov ua och även med denna ai grejen. Bogarna inga ömheter idag lite på vänster sida av länden men inte nära någon led hon oroa sig för. Väger 80 kg för mycket och har lite fett depåer. Hon misstänkte EMS och pratade även om PPSM eller va de hette de ni skrev om här. Så ska ta prov för EMs snarast.
Fick även laser behandling på plats på de två ställena vänster nog och höger kors där hon reagera lite men inte mycket. Vet kolla sadeln lite bakvikt men hon sa de är svårt när hon har så bred manke och är så tjock att man får utvärdera sadeln igen när hon gått ner i vikt.

Har ca 80 kg övervikt. Samtidigt som de är *skönt* att de inte hittar något samtidigt så är de konstigt med då hon ena dagen inte har några symtom sen andra dagen sur ont i bogarna och oren...

Pssm heter nå MIM, Muscle Integrity Myopathy, og det finnes flere mutasjoner, ikke bare pssm1 og 2 som tidligere. Leste meg opp på dette med min ponni. Lykke til videre om du tar prøver og undersøker MIM.

Min tinker hade liknande symtom som din.

Hon bar på pssm1-genen. Det var väldigt synd om henne.
Precis som du, så spekulersde vi kring sadeln, skoning, kraftfoder, för mycket vila, för lite vila....

När jag fick beskedet från UC-Davis, så dömde veterinären ut henne.

Ofta hade hon problem med bakbenen, musklerna kunde vibrera och hon skakade av kyla om det regnade osv.

Hon var sämre på vintern än på sommaren, och hade sommartid problem med vikten.

Jag blir fortfarande ledsen när jag tänker på henne. Vi var aldrig för krävande, men hon var snäll och ställde upp, tills hon fick så ont att hon exploderade. Då kunde vi inte sitta upp, hon kastade av varenda en.

Ska beställa ett sånt PSSM test är de denna jag väljer? Polysaccharide Storage Myopathy 1 (PSSM1)
Ja, precis det. Jag misstänkte pssm1 först, så vi gjorde inga andra grundligare undersökningar.

Hon hade en av två gener och det var tillräckligt för att konstatera att det var där problemet satt.

Vi hade bara vår häst i 10 månader, men jag hann fästa mig mycket vid henne. Hon var otroligt snäll i alla avseenden, och det var så ledsamt.

Det finns dock de som anser att man kan leva med problemet, fodra rätt, lägga på täcken rätt osv. Men är svårt.

Min häst har till å från haft låsningar i bogen/stelhelt i länden på motsatt sida. I onsdags förra veckan gick hon orent i skritt och tog ut en eqie som då kände att hon var spänd vänster bog och länden höger sida. Misstänker de kommer ifrån bakdelen. Detta kommer till å från så nu bokade jag tid hos klinik för att se om där ligger något bakom. UA på böjprov och longera henne i ridhus och på hårt underlag hon visade lite kortare steg på vänster bak. Veterinären pratade någonting om sekundär, men han såg inget allvarligt. Tog även blodprov för att kolla något med muskler. Hon ska få metacam nu en vecka och vi ska skritta en vecka ut på lång tygel i skogen. Hon såg inte lika uren ut idag som hon gjorde igår. De kommer liksom och går. Har börjat träna för tränare nu så jag får med bakbenen då hon lätt kan gå på bogarna, krulla ihop sig. Men känns som hon blir överanstängd lätt, om vi varit på långritt eller hubertusjakt så kan hon knappt röra sig dagen efter å blir låst så får alltid ta ut eqie igen. Någon som känner igen sig? Han sa blir de inte bättre nu så kan man röngta/ultraljud vänster bak som han misstänker de kommer ifrån. Igår tyckte jag hon hade ont och var väldigt sur men idag var hon glad och visade inget. Så de är konstigt?
Det du skriver sist är det som kallas träningsintolerans. Det var det som bland annat drabbade vår häst.

Liknande trådar

• Från barfota till skodd.
  • Fång
  • Gasig häst
  • Beslut

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12