Ipalollipop
Trådstartare
Hej.Det beror helt på. Men som du fått exempel på både här och på Facebook så kan det ibland vara svårt att i ett tidigt skede utesluta eller bekräfta fång. Kan man inte 110% säkert utesluta fång så behandlar de allra flesta veterinärer det som fång. Helt enkelt för att prognosen påverkas väldigt mycket av behandlingen.
Så man behandlar det hellre som fång (ställer på boxvila/stillhet på mjukt underlag osv) för säkerhets skull. Skulle det vara en hovböld t ex kommer det visa sig inom 2 veckor. Och står hästen i stillhet på mjukt underlag i 2 v i ”onödan” är det ändå bättre än att en fång går obehandlad i 2 v. Så finns minsta misstanke om fång och det inte kan uteslutas brukar man behandla för det och se. Och om man inte hittar någon annan förklaring så brukar man också behandla för fång och se.
Ibland är fångsymptom både lindriga, vaga och icke-typiska. Det är ganska illa när de har skolboksexempel på fång.
Jag hoppas din häst inte har fång men du förlorar absolut ingenting på att för säkerhets skull behandla det som fång.
Har de veterinärer du pratat med undersökt hästen?
De har undersökt henne innan. Å ena tog EMS prover. Å den andra var jag på hältutredning hos och hon misstänkte EMS därav vi fick de bekräftat efter provet.. har även haft 2 olika veterinärer ute akut både förra fredagen och nu i månads så hon fick kolik och bad mig ha koll på de benet skulle undersöka om de inte blev bättre. Känns dock inte som mina veterinärer tar de på allvar utan bara gissar och säger de inte ger några lediga tider innan midsommar..