Häst som är oren till å från

Bukefalos 30 år!

Det beror helt på. Men som du fått exempel på både här och på Facebook så kan det ibland vara svårt att i ett tidigt skede utesluta eller bekräfta fång. Kan man inte 110% säkert utesluta fång så behandlar de allra flesta veterinärer det som fång. Helt enkelt för att prognosen påverkas väldigt mycket av behandlingen.

Så man behandlar det hellre som fång (ställer på boxvila/stillhet på mjukt underlag osv) för säkerhets skull. Skulle det vara en hovböld t ex kommer det visa sig inom 2 veckor. Och står hästen i stillhet på mjukt underlag i 2 v i ”onödan” är det ändå bättre än att en fång går obehandlad i 2 v. Så finns minsta misstanke om fång och det inte kan uteslutas brukar man behandla för det och se. Och om man inte hittar någon annan förklaring så brukar man också behandla för fång och se.

Ibland är fångsymptom både lindriga, vaga och icke-typiska. Det är ganska illa när de har skolboksexempel på fång.

Jag hoppas din häst inte har fång men du förlorar absolut ingenting på att för säkerhets skull behandla det som fång.

Har de veterinärer du pratat med undersökt hästen?
Hej.
De har undersökt henne innan. Å ena tog EMS prover. Å den andra var jag på hältutredning hos och hon misstänkte EMS därav vi fick de bekräftat efter provet.. har även haft 2 olika veterinärer ute akut både förra fredagen och nu i månads så hon fick kolik och bad mig ha koll på de benet skulle undersöka om de inte blev bättre. Känns dock inte som mina veterinärer tar de på allvar utan bara gissar och säger de inte ger några lediga tider innan midsommar..

Hej.
De har undersökt henne innan. Å ena tog EMS prover. Å den andra var jag på hältutredning hos och hon misstänkte EMS därav vi fick de bekräftat efter provet.. har även haft 2 olika veterinärer ute akut både förra fredagen och nu i månads så hon fick kolik och bad mig ha koll på de benet skulle undersöka om de inte blev bättre. Känns dock inte som mina veterinärer tar de på allvar utan bara gissar och säger de inte ger några lediga tider innan midsommar..
Då byter man veterinär igen. Det är faktiskt inte svårare än så. Uppenbarligen vill dessa veterinärer inte riktigt ta i det. Din häst behöver en veterinär då byter man vtereinär eller åker till annan klinik.

Har du varit på klinik med hästen någon gång? För någonstans så känner jag att åker du dit kommer du få svar på alla dina frågor och funderingar och ha raka besked om vad som gäller i stället för att din häst ska gå och ha ont och du är orolig och vet varken ut eller in. Det är ju bättre att veta vad du har att göra med så behöver du inte ha samma oro som att gissa sig fram.
Många gånger kan det dessutom vara billigare att göra så, att åka till klinik än att ta veterinären hem hela tiden och framförallt om det inte ger några större svar.

Då byter man veterinär igen. Det är faktiskt inte svårare än så. Uppenbarligen vill dessa veterinärer inte riktigt ta i det. Din häst behöver en veterinär då byter man vtereinär eller åker till annan klinik.

Har du varit på klinik med hästen någon gång? För någonstans så känner jag att åker du dit kommer du få svar på alla dina frågor och funderingar och ha raka besked om vad som gäller i stället för att din häst ska gå och ha ont och du är orolig och vet varken ut eller in. Det är ju bättre att veta vad du har att göra med så behöver du inte ha samma oro som att gissa sig fram.
Många gånger kan det dessutom vara billigare att göra så, att åka till klinik än att ta veterinären hem hela tiden och framförallt om det inte ger några större svar.
Vi har varit på klinik där de röntgade framhovarna gjorde hältutredning och rek EMS prov. Har kontakt me den veterinären å har mejlat henne nu en film på hennes hälta. Ska ringa en annan klinik på måndag om de inte tar mig på allvar..

Vi har varit på klinik där de röntgade framhovarna gjorde hältutredning och rek EMS prov. Har kontakt me den veterinären å har mejlat henne nu en film på hennes hälta. Ska ringa en annan klinik på måndag om de inte tar mig på allvar..
Jag förstår det är jättefrustreande att inte tas på allvar ❤️‍🩹

Hur har hältan förändrats (om den har det) sedan en veterinär var ute sist? Och är veterinärerna som var ute sist från kliniken du var in på?

Jag förstår det är jättefrustreande att inte tas på allvar ❤️‍🩹

Hur har hältan förändrats (om den har det) sedan en veterinär var ute sist? Och är veterinärerna som var ute sist från kliniken du var in på?
Hon var inte halt men svullen å stod och avlasta benet till å från hältan kom i förrgår..

Hon var inte halt men svullen å stod och avlasta benet till å från hältan kom i förrgår..
Då skulle jag ställa henne på box eller hage av boxstorlek på mjukt underlag över helgen (hon ska inte röra sig utan stå stilla) och på måndag vända dig till annan veterinär/klinik. För då har hon ju blivit sämre sedan veterinärerna tittade på henne. Förhoppningsvis är det en hovböld eller något annat enkelt övergående, men då du inte kan veta och det är en högriskhäst för fång och det är en tid då många hästar får fång så…

Är de fång kommer jag ta bort henne. Kanske självriskt av mig. Men jag kan inte leva med stressen att ständigt va på tå och rädd att hon ska få återfall och att hästen ska få lida en längre tid.
Med tanke på dom andra problemen hästen har så är det inte fel, bara fången i sej självt är ju utmanande. Håller ändå tummarna att det bara är hovböld.

Är de fång kommer jag ta bort henne. Kanske självriskt av mig. Men jag kan inte leva med stressen att ständigt va på tå och rädd att hon ska få återfall och att hästen ska få lida en längre tid.
Vad tråkigt att hon är sämre. Har du fått tag på akut veterinär?
Det är helt okej som ägare att ta bort. Fång är, precis som du verkar veta, en sjukdom som innebär livslånga anpassningar - och oro.

Hur är det med digitalpuls och värme i hoven? Håller tummarna för att det är en hovböld!
Känner ingen värme i hoven. Lite puls i benet. Men inte märkvärdigt mycket. Ingen feber. Lyfte bakbenet för skulle kratsa hovarna å de gilla hon inte alls. Hon verkar inte ha ont när hon står still hon står å äter å är som vanligt. Ska ringa veterinären imorgon.

Veterinär bad mig ta ut hovslagaren att det var väldigt ovanligt de visar fång på ett ben. Att då rör de sig om belastnkngsfång å de är mycket ovanligare. En annan veterinär jag ringde trodde också hovböld. Hovis kände på henne å tyckte inte han kände något konstigt men han sa bölden kan sitta långt in. Alla säger bara jag ska avvakta. En akut vet gör ingen direkt utredning eller kollar utan tycker jag ska boka en tid. Hon röntgade sina framhovar för ca en månad sen och de såg jättefina ut. Hon har gått ner i vikt. Vägde 613 kr så gått ner ifrån 640. Ska börja med EMS medicin ikväll. Hon står på box dagtid och ute på nätter med lite gräs
Det är inte ovanligt att dom bara visar det på ett ben.
Min har haft fång två gånger och båda gångerna bara halt på vänster fram vilket gjorde det diffust.
Däremot hade hon fång i båda fram men rotationen var mycket mer på vänster så det visade sig bara på vänster.

Stillastående på mjukt underlag och en veterinär som kan skriva ut smärtstillande.
Hoppas att det löser sig.

Känner ingen värme i hoven. Lite puls i benet. Men inte märkvärdigt mycket. Ingen feber. Lyfte bakbenet för skulle kratsa hovarna å de gilla hon inte alls. Hon verkar inte ha ont när hon står still hon står å äter å är som vanligt. Ska ringa veterinären imorgon.
Hur har det gått för dig? ❤️‍🩹

Bedövade hoven först, lika halt, bedöva igen lite längre upp, halt. 3e bedövningen släckte hältan. Röntgen visade ingenting, såg fint ut. Ultraljud såg också bra ut. Metacam nu en vecka sen antiinflamarorisk gel 2 ggr om dagen. Bygga en mindre sjukhage till henne. Återbesök om 10 dagar..

Bedövade hoven först, lika halt, bedöva igen lite längre upp, halt. 3e bedövningen släckte hältan. Röntgen visade ingenting, såg fint ut. Ultraljud såg också bra ut. Metacam nu en vecka sen antiinflamarorisk gel 2 ggr om dagen. Bygga en mindre sjukhage till henne. Återbesök om 10 dagar..

Men gud så drygt, de hittade inte vad de trodde orsakade hältan eller?

Var någonstans las den tredje bedövningen? Om den släckte hältan finns ju problemet i området den släckte 💕

Håller tummarna ni får mer svar på återbesöket!

Liknande trådar

• Från barfota till skodd.
  • Fång
  • Gasig häst
  • Beslut

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat