@Ipalollipop
Så bra att det inte var fång. Min resa med min EMS häst var i början jobbig, jag köpte henne med EMS, hon var extremt överviktig, vägde då 546kg och idealvikten var 425kg. Att hon inte fått fång än var ett rent under. Vi testade oss fram och hittade ett fungerande sätt så hon kunde leva ett bra liv tillsammans med kompisar. Att hon skulle ha ett bra liv var oerhört viktigt för mig. Hon ville inte gå i grushage, då blev hon otrolig olycklig.
Först och främst behövde jag få ner henne i vikt, det betydde att hon under den tiden gick i en extremt nedbetad hage och fick hö i portioner att äta. Här är slowfeedingnät jättebra för att förlänga ättiden och att minska risken för foderstrupsförstoppning om dom är väldigt hungriga. Minsta möjliga intag uppdelat i flera givor. Halm fungerade inte väl för oss, upplevde att hon gick upp mer på det även om alla uträkningar sa att hon inte borde. Om givan halm är stor ska man komma ihåg att man missar både protein och näringsämnen som behövs när dom går på en strikt diet. Stora intag av halm ökar och risken för gaskolik. Hon åt halm precis som hö dessutom så det gjorde ingen större skillnad.
När hon väl sen gått ner i vikt kunde hon gå på bete med dom andra hästarna, då gick hon upp lite grann men inte betydande. Hon stoppade självmant huvudet i korgen för hon visste att det betydde bete med kompisarna.
En EMS häst ska inte gå på begränsad fri tillgång på grovfoder på bal, dom får i sig för mycket oavsett nät eller munkorg men på gräs (jag vet att det är grovfoder också) går det bättre eftersom dom behöver äta betydligt mycket mer gräs, ungefär kan man säga att 1 kg hö motsvarar ca 4 kg- 5 kg gräs.
En EMS häst har också extra behov av mineraler, framförallt magnesium på vinterhalvåret eller då man fodrar med hö. Min mådde dessutom bäst när hon var på lösdrift så hon kunde röra mycket på sig. Det upplevde jag som a och o för henne äevn om hon i perioder stod på box i början på natten för att reglera intaget noga.
Det som var svårast var nog att jag hade så dåligt samvete, speciellt i början när hon bantades med minigiva, jag kände mig elak även om jag insåg att det var hennes enda chans men med tiden när hon kunde leva ett nästan normalt hästliv så släppte det.
Jag förstår att det är mycket nu, mycket att ta in och förhålla sig till. Fråga gärna om du undrar något.