Häst som är oren till å från

Bukefalos 30 år!

Veterinären tror de beror på munkorgen. Att hon står å trycker i sig hösilage är också en faktor. Att hon ska nu inte ha de alls och dela upp hagen så hon går på en liten bit nerbetat gräs utan munkorg. Ska inte ens äta halm. Han behandla henne för förstoppning. Hqn tror inte de har med EMS att göra å inga symtom på fång.
Vilken munkorg/betesreducerare har hon haft?

Veterinären tror de beror på munkorgen. Att hon står å trycker i sig hösilage är också en faktor. Att hon ska nu inte ha de alls och dela upp hagen så hon går på en liten bit nerbetat gräs utan munkorg. Ska inte ens äta halm. Han behandla henne för förstoppning. Hqn tror inte de har med EMS att göra å inga symtom på fång.
Vad grundades "inga symptom av fång" på? Fång är väldigt lurigt och ger inte alltid tydliga typiska symptom. Iofs hade ju behandlingen varit detsamma med att minska på maten osv ändå.

Såhär var hon i fredags med vill inte riktigt stå på vänster fram å lite svullen. Kan de va fång??
Jag är bara en hästägare så gör vad du vill med min input.
Min häst fick fång 2018. Hon har sen dess visat tydligt när hon haft ont genom att ställa sig med fånghoven framför, som din bild. Men det har hon även gjort vid hovböld. Visar tydligt.
Hon fick munkorg och det funkade ok men tänderna blev fula. Nu går hon i nedbetad hage med hö.
Självklart ska din häst gå ner i vikt men sätt inte den på svält. Skulle säga att det nog är bättre med grovfoder än gräs. Vad ska den äta?
Jag gav min för lite foder ett tag och det gav kolik och början till magsår. Rent korkat av mig. Men har ändå lärt mig mycket.

@Ipalollipop

Så bra att det inte var fång. Min resa med min EMS häst var i början jobbig, jag köpte henne med EMS, hon var extremt överviktig, vägde då 546kg och idealvikten var 425kg. Att hon inte fått fång än var ett rent under. Vi testade oss fram och hittade ett fungerande sätt så hon kunde leva ett bra liv tillsammans med kompisar. Att hon skulle ha ett bra liv var oerhört viktigt för mig. Hon ville inte gå i grushage, då blev hon otrolig olycklig.
Först och främst behövde jag få ner henne i vikt, det betydde att hon under den tiden gick i en extremt nedbetad hage och fick hö i portioner att äta. Här är slowfeedingnät jättebra för att förlänga ättiden och att minska risken för foderstrupsförstoppning om dom är väldigt hungriga. Minsta möjliga intag uppdelat i flera givor. Halm fungerade inte väl för oss, upplevde att hon gick upp mer på det även om alla uträkningar sa att hon inte borde. Om givan halm är stor ska man komma ihåg att man missar både protein och näringsämnen som behövs när dom går på en strikt diet. Stora intag av halm ökar och risken för gaskolik. Hon åt halm precis som hö dessutom så det gjorde ingen större skillnad.
När hon väl sen gått ner i vikt kunde hon gå på bete med dom andra hästarna, då gick hon upp lite grann men inte betydande. Hon stoppade självmant huvudet i korgen för hon visste att det betydde bete med kompisarna.
En EMS häst ska inte gå på begränsad fri tillgång på grovfoder på bal, dom får i sig för mycket oavsett nät eller munkorg men på gräs (jag vet att det är grovfoder också) går det bättre eftersom dom behöver äta betydligt mycket mer gräs, ungefär kan man säga att 1 kg hö motsvarar ca 4 kg- 5 kg gräs.
En EMS häst har också extra behov av mineraler, framförallt magnesium på vinterhalvåret eller då man fodrar med hö. Min mådde dessutom bäst när hon var på lösdrift så hon kunde röra mycket på sig. Det upplevde jag som a och o för henne äevn om hon i perioder stod på box i början på natten för att reglera intaget noga.

Det som var svårast var nog att jag hade så dåligt samvete, speciellt i början när hon bantades med minigiva, jag kände mig elak även om jag insåg att det var hennes enda chans men med tiden när hon kunde leva ett nästan normalt hästliv så släppte det.

Jag förstår att det är mycket nu, mycket att ta in och förhålla sig till. Fråga gärna om du undrar något.

Jag är bara en hästägare så gör vad du vill med min input.
Min häst fick fång 2018. Hon har sen dess visat tydligt när hon haft ont genom att ställa sig med fånghoven framför, som din bild. Men det har hon även gjort vid hovböld. Visar tydligt.
Hon fick munkorg och det funkade ok men tänderna blev fula. Nu går hon i nedbetad hage med hö.
Självklart ska din häst gå ner i vikt men sätt inte den på svält. Skulle säga att det nog är bättre med grovfoder än gräs. Vad ska den äta?
Jag gav min för lite foder ett tag och det gav kolik och början till magsår. Rent korkat av mig. Men har ändå lärt mig mycket.

Fast att den går i en nerbetad hage är ju inte att svälta den. @Alexandra_W hade en jättbra bild på sin hage, hon hade en låda (?) som hon flyttade vartefter. Och då såg man hur snabbt gräset växte i hagen, men att hästarna hela tiden höll den nerbetad. Men hagen gav då fullt godkänt mer foder trots att den såg nerbetad ut hela tiden. Just för att hästarna åt ju det som kom hela tiden. Den bilden gav en en BRA inblick i hur mkt en hage växer på kort tid, även om det inte syns för ögat.

Fast att den går i en nerbetad hage är ju inte att svälta den. @Alexandra_W hade en jättbra bild på sin hage, hon hade en låda (?) som hon flyttade vartefter. Och då såg man hur snabbt gräset växte i hagen, men att hästarna hela tiden höll den nerbetad. Men hagen gav då fullt godkänt mer foder trots att den såg nerbetad ut hela tiden. Just för att hästarna åt ju det som kom hela tiden. Den bilden gav en en BRA inblick i hur mkt en hage växer på kort tid, även om det inte syns för ögat.
Precis. Jag hade en upppchnedvänd gles halvpall med pallkragar. Så luft och ljus och regn kom in (om än lite mindre än annars) men ingen betning. En gång i veckan flyttade jag den för att se hur mkt det växt under. Mycket mer än jag trodde kan jag meddela

Jag ser samma sak nu. Min ponny har gått i en helt nedbetad hage fram tills klockan 16 i torsdags. Därefter gick hon inte alls ut i hagen förrän lördag kl 7. Bara på det 1.5 dygn som var såg man att gräset växt. Från i lördags morse har hon gått i bara en liten del av hagen (sjukhage i hagen) och jag tänkte faktiskt när jag mockade idag att jag borde ta ett kort på skillnaden på gräs i den del av hagen hon inte går. Det är synbart längre bara på denna korta tid.

Och all den där grästillväxten som inte syns för hästarna håller ned den - den hamnar ju rakt i magen på hästen. Fibermässigt räcker det kanske inte till beroende på hagstorlek - men kalorimässigt räcker oftast även en liten nedbetad gott och väl.

Jag ger hösilage och halm. När halmen börjar ratas vet jag att de får i sig mer fiber av även det korta gräset.

@Ipalollipop

Så bra att det inte var fång. Min resa med min EMS häst var i början jobbig, jag köpte henne med EMS, hon var extremt överviktig, vägde då 546kg och idealvikten var 425kg. Att hon inte fått fång än var ett rent under. Vi testade oss fram och hittade ett fungerande sätt så hon kunde leva ett bra liv tillsammans med kompisar. Att hon skulle ha ett bra liv var oerhört viktigt för mig. Hon ville inte gå i grushage, då blev hon otrolig olycklig.
Först och främst behövde jag få ner henne i vikt, det betydde att hon under den tiden gick i en extremt nedbetad hage och fick hö i portioner att äta. Här är slowfeedingnät jättebra för att förlänga ättiden och att minska risken för foderstrupsförstoppning om dom är väldigt hungriga. Minsta möjliga intag uppdelat i flera givor. Halm fungerade inte väl för oss, upplevde att hon gick upp mer på det även om alla uträkningar sa att hon inte borde. Om givan halm är stor ska man komma ihåg att man missar både protein och näringsämnen som behövs när dom går på en strikt diet. Stora intag av halm ökar och risken för gaskolik. Hon åt halm precis som hö dessutom så det gjorde ingen större skillnad.
När hon väl sen gått ner i vikt kunde hon gå på bete med dom andra hästarna, då gick hon upp lite grann men inte betydande. Hon stoppade självmant huvudet i korgen för hon visste att det betydde bete med kompisarna.
En EMS häst ska inte gå på begränsad fri tillgång på grovfoder på bal, dom får i sig för mycket oavsett nät eller munkorg men på gräs (jag vet att det är grovfoder också) går det bättre eftersom dom behöver äta betydligt mycket mer gräs, ungefär kan man säga att 1 kg hö motsvarar ca 4 kg- 5 kg gräs.
En EMS häst har också extra behov av mineraler, framförallt magnesium på vinterhalvåret eller då man fodrar med hö. Min mådde dessutom bäst när hon var på lösdrift så hon kunde röra mycket på sig. Det upplevde jag som a och o för henne äevn om hon i perioder stod på box i början på natten för att reglera intaget noga.

Det som var svårast var nog att jag hade så dåligt samvete, speciellt i början när hon bantades med minigiva, jag kände mig elak även om jag insåg att det var hennes enda chans men med tiden när hon kunde leva ett nästan normalt hästliv så släppte det.

Jag förstår att det är mycket nu, mycket att ta in och förhålla sig till. Fråga gärna om du undrar något.

Källa på stort intag av halm ger gaskolik? Hade förstått att forskningen motbevisat det?

Jag är inget jättefan av halm då det ofta innehåller mer energi än annat grovfoder, men nåt kg kan vara okej att ge då det ger längre tuggtid iaf.

Källa på stort intag av halm ger gaskolik? Hade förstått att forskningen motbevisat det?

Jag är inget jättefan av halm då det ofta innehåller mer energi än annat grovfoder, men nåt kg kan vara okej att ge då det ger längre tuggtid iaf.
ökar risken vid stort intag. fråga vilken veterinär som helst. Av samma orsak ska hästar inte äta enbart halm.

ökar risken vid stort intag. fråga vilken veterinär som helst. Av samma orsak ska hästar inte äta enbart halm.
Jag pratade med en veterinär som sa att om man ställer ut en hel bal halm på fri tillgång ökar risken för förstoppningskolik, för att hästen moffar i sig för mycket. Att gradvis öka mängden halm hade hon inte sett några risker med.

Om jag inte minns fel så var det iallafall en ridskola som det skrevs mycket om, som nästan eller enbart gav halm 2018. Jag tror inte att det rapporterades negativa konsekvenser men jag kan ha fel.

Jag tror frågan är mer komplex än halm/inte halm. Hygien, antal kilo, motion och individuella förutsättningar spelar in.

Veterinären ringde nu och tyckte jag skulle börja med invokana. Hon skriver ut de nu och vi ska ta uppföljande blodprov. Hon har sett god effekt och enbart en häst med biverkning så de fick sänka dosen. Hon sa de var ok att gå på lite gräs iomed hon inte haft fång. Den veterinären som tog provet sa tvärt om att hon ska gå på grus och hon ville inte medicinera henne. Men jag väljer att lyssna på min ord veterinär då jag känner jag behöver ta tag i detta nu och att testa medicinering för att undvika fång..

Det finns ganska många länder där grovfoderbasen är halm.

Jag drog ner på halm när forskningen indikerade problem, och ökade den igen när senare forskning visade att upp till 50% halm inte gav minsta risk.

Jag har under alla år aldrig haft minsta problem från halmintag och ligger ofta relativt högt procentuellt sett i halm i foderstaten. Nuvarande tex har 50-50 halm och silage.

Jag pratade med en veterinär som sa att om man ställer ut en hel bal halm på fri tillgång ökar risken för förstoppningskolik, för att hästen moffar i sig för mycket. Att gradvis öka mängden halm hade hon inte sett några risker med.
Shettisen i vårt stall fick sitt hö utblandat med halm ett tag när hon stod på lösdrift tidigare, men drack för lite (trots Thermobar och hink för valmöjlighet) så att hon fick förstoppningskolik två gånger under den vintern, så då slutade de med halm till henne.

Ska ha henne inne på nätterna nu och ge henne hösilage så hon inte står på gräset 24/7 iallfall tills efter midsommar. Hon tyckte inte de var problem om hon skulle äta lite halm. Då hon har hö i boxen så kommer hon nog inte äta så mycket hö. Vi har bra anlys och den är inom rek sockerhalt. Ska börja sin medicinering imorgon mot EMS.

Ska ha henne inne på nätterna nu och ge henne hösilage så hon inte står på gräset 24/7 iallfall tills efter midsommar. Hon tyckte inte de var problem om hon skulle äta lite halm. Då hon har hö i boxen så kommer hon nog inte äta så mycket hö. Vi har bra anlys och den är inom rek sockerhalt.

Ändrade mig å har henne inne dagtid istället då de alltid är rörelse å folk i stallet då så slipper hon stå ensam, då ingen annan häst går inne just nu och lättare att få hjälp med in och utsläpp. Fick tag i ett slowfeed nät hon kan äta ifrån.

Ändrade mig å har henne inne dagtid istället då de alltid är rörelse å folk i stallet då så slipper hon stå ensam, då ingen annan häst går inne just nu och lättare att få hjälp med in och utsläpp. Fick tag i ett slowfeed nät hon kan äta ifrån.
Jag har ju brukat ha mina hästar inne dagtid sommartid pga insekterna, det är alltid mindre blodsugare och flugor i farten dagtid så jag tycker det är ett klokt val om hon ändå ska stå inne. :up:

Hon får ca 3-4 kg när hon står inne på hösilage med bra värden och låg sockerhalt. Samt lite mash utblandat med mycket vatten då hon är dålig på att dricka när hon står inne. Är inne mellan 9-21 sen går hon ute på kort gräs. Vet sa jag skulle göra såhär fram tills efter midsommar. Dock har jag inte satt igång henne än då jag tycker hon är lite öm vänster fram fortfarande. Men ingen puls eller värme men lite svullen.

Det finns ganska många länder där grovfoderbasen är halm.

Jag drog ner på halm när forskningen indikerade problem, och ökade den igen när senare forskning visade att upp till 50% halm inte gav minsta risk.

Jag har under alla år aldrig haft minsta problem från halmintag och ligger ofta relativt högt procentuellt sett i halm i foderstaten. Nuvarande tex har 50-50 halm och silage.
På kliniken jag jobbade hade vi en sommar stora problem varav en dog med kolik pga halm då en veterinär i trakten fick för sig att säga till dom med överviktiga hästar att dom enbart skulle äta halm och inget annat för att banta. Hästarna fick inte bara näringsbrist utan upprepade kolikanfall. Något om att dom inte kunde smälta halmen på samma sätt sa någon? Vet att en annan vet till slut ringde upp den vet som ordinerat halmdieten till flera och därefter lugnade allt ner sig.

Det beror nog en hel del på hur man fodrar det och vänjer in det också tror jag, utomlands fodrar dom ju med halm ofta men då också med flera kg krafftfoder som ger både protein och näring. Det blir nog kanske fel när man använder nästan enbart halm och inget annat. Jag har själv fodrat med samma mängd som du utan problem.

Liknande trådar

• Från barfota till skodd.
  • Fång
  • Gasig häst
  • Beslut

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat