Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en vän som fodrade med enbart halm och proteintillskott (koncentrat) flera vintrar i rad utan problem. Kunde hästarna inte smälta halmen hade de ju dött alt blivit utmärglade.På kliniken jag jobbade hade vi en sommar stora problem varav en dog med kolik pga halm då en veterinär i trakten fick för sig att säga till dom med överviktiga hästar att dom enbart skulle äta halm och inget annat för att banta. Hästarna fick inte bara näringsbrist utan upprepade kolikanfall. Något om att dom inte kunde smälta halmen på samma sätt sa någon? Vet att en annan vet till slut ringde upp den vet som ordinerat halmdieten till flera och därefter lugnade allt ner sig.
Det beror nog en hel del på hur man fodrar det och vänjer in det också tror jag, utomlands fodrar dom ju med halm ofta men då också med flera kg krafftfoder som ger både protein och näring. Det blir nog kanske fel när man använder nästan enbart halm och inget annat. Jag har själv fodrat med samma mängd som du utan problem.
Kan det inte vara så helt enkelt att hästar som fodras med mycket halm också kräver otroligt mycket vätska, halm är ju så torrt och om hästarna hetsäter det eller övht äter för mycket av det för fort så förstår jag risken för kolik. Tror inte det har med halmen i sej självt att göra utan hur hästarna äter den och hur mycket vätska dom får i sej.På kliniken jag jobbade hade vi en sommar stora problem varav en dog med kolik pga halm då en veterinär i trakten fick för sig att säga till dom med överviktiga hästar att dom enbart skulle äta halm och inget annat för att banta. Hästarna fick inte bara näringsbrist utan upprepade kolikanfall. Något om att dom inte kunde smälta halmen på samma sätt sa någon? Vet att en annan vet till slut ringde upp den vet som ordinerat halmdieten till flera och därefter lugnade allt ner sig.
Det beror nog en hel del på hur man fodrar det och vänjer in det också tror jag, utomlands fodrar dom ju med halm ofta men då också med flera kg krafftfoder som ger både protein och näring. Det blir nog kanske fel när man använder nästan enbart halm och inget annat. Jag har själv fodrat med samma mängd som du utan problem.
Hade inte uteslutit fång ändå, det kan bete sig på många olika sätt. Iallafall två fånghästar jag känt har inte reagerat alltid med tång, det är väldigt lurigt.Nu är hon halt... Medryttaren red henne i 10 min sen började hon halta. Har kännts konstig i vänster fram sen i fredags har kommit å gått.. Känns lite mer svullen i de benet än de högra. Veterinären kände med tång å trodde inte de var en hovböld.. Får ringa vet imorgon då de varit så sen i fredags...
Jag kan ha missat det i tråden men är hästen röntgad?Hur får man diagnos? Ingen veterinär har tid innan midsommar. Å akut veterinär kan ju inte kolla grundligt? Tips låta henne vila bara? Fortsätta som jag gör nu inne på dagar ute nätter? Hon är liksom inte halt hela tiden kommer å går. Känns inte som de skulle va hovböld… men vet inte
Vet man inte behandlar man som fång. Dvs in på box och antiinflammatoriskt. Sen ser man hur det utvecklas och om ca 2 v ny koll av symptom och en ev röntgen.Hur får man diagnos? Ingen veterinär har tid innan midsommar. Å akut veterinär kan ju inte kolla grundligt? Tips låta henne vila bara? Fortsätta som jag gör nu inne på dagar ute nätter? Hon är liksom inte halt hela tiden kommer å går. Känns inte som de skulle va hovböld… men vet inte
Hur får man diagnos? Ingen veterinär har tid innan midsommar. Å akut veterinär kan ju inte kolla grundligt? Tips låta henne vila bara? Fortsätta som jag gör nu inne på dagar ute nätter? Hon är liksom inte halt hela tiden kommer å går. Känns inte som de skulle va hovböld… men vet inte
Det brukar gå att få akuta tider på klinik, har du kollat upp den möjligheten?Hur får man diagnos? Ingen veterinär har tid innan midsommar. Å akut veterinär kan ju inte kolla grundligt? Tips låta henne vila bara? Fortsätta som jag gör nu inne på dagar ute nätter? Hon är liksom inte halt hela tiden kommer å går. Känns inte som de skulle va hovböld… men vet inte
Jag håller tummarna det inte är fång. Men jag skulle byta veterinär om jag vore du. Helt enkelt för att denne har fel. Absolut är det ovanligt fång visar sig på ett ben. Men det är inte unikt. Och ffa är det INTE så att det då inte är belastningsfång. Som sagt min hade symptom på ena fram, en hälta som kom och gick. Och det visade sig sedermera vara fång. På båda fram. Det var bara extrem tur att det inte blev någon större lägesförändring av hovbenen iom att behandlingen blev helt galen.Veterinär bad mig ta ut hovslagaren att det var väldigt ovanligt de visar fång på ett ben. Att då rör de sig om belastnkngsfång å de är mycket ovanligare. En annan veterinär jag ringde trodde också hovböld. Hovis kände på henne å tyckte inte han kände något konstigt men han sa bölden kan sitta långt in. Alla säger bara jag ska avvakta. En akut vet gör ingen direkt utredning eller kollar utan tycker jag ska boka en tid. Hon röntgade sina framhovar för ca en månad sen och de såg jättefina ut. Hon har gått ner i vikt. Vägde 613 kr så gått ner ifrån 640. Ska börja med EMS medicin ikväll. Hon står på box dagtid och ute på nätter med lite gräs
så en veterinär kan inte se om de är fång?N
Jag håller tummarna det inte är fång. Men jag skulle byta veterinär om jag vore du. Helt enkelt för att denne har fel. Absolut är det ovanligt fång visar sig på ett ben. Men det är inte unikt. Och ffa är det INTE så att det då inte är belastningsfång. Som sagt min hade symptom på ena fram, en hälta som kom och gick. Och det visade sig sedermera vara fång. På båda fram. Det var bara extrem tur att det inte blev någon större lägesförändring av hovbenen iom att behandlingen blev helt galen.
Han hade EMS och ID/IR. Han fick fång i februari ett år med. Ingenting förändrat men poff så fång. Hästar med metaboliska störningar kan man inte gå efter boken med tyvärr.
Vill du behandla som för fång behöver du ingen veterinär för det i nuläget.
Det beror helt på. Men som du fått exempel på både här och på Facebook så kan det ibland vara svårt att i ett tidigt skede utesluta eller bekräfta fång. Kan man inte 110% säkert utesluta fång så behandlar de allra flesta veterinärer det som fång. Helt enkelt för att prognosen påverkas väldigt mycket av behandlingen.så en veterinär kan inte se om de är fång?