Hästbekymmer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle rida islänningen idag. Ägaren var också i stallet och berättade att sist hon skulle rida så hade han inte velat grå fram. Hon har ägt honom i princip hela hans liv och han har inte gjort så förut med henne.

När jag suttit upp fick jag honom knappt av stallbacken men efter ett tag gick han. 100 meter längre fram stannade han och jag trodde han skulle kissa så jag ställde mig i lätt sits och väntade, men det kom inget. Så jag försökte få honom att gå igen och han ville inte. Sen ställde han upp för att kissa igen och den här gången gjorde han det. Efter det kunde jag rida vidare, men efter bara en kort bit blev det stopp igen. Jag försökte få honom att gå, men kände att det var något som inte stämde, så jag avslutade ridturen.

Det vete tusan vad som kan vara fel. Kisseriproblem kanske? Ägaren ska i alla fall ta ut veterinär så får vi hoppas det löser sig.
 

Precis så var min i perioder. Jag blev aldrig klok på varför. veterinären visste inte heller för han hade egentligen inte kissproblem. Han kanske hade ont nånstans som jag inte hittade för han var inte halt. Det lustiga var att det var vid två stora myrstackar med ca 20 m mellan.
 
Det är så jobbigt när man inte vet vad det är för fel. Nu är ju hästen inte min men jag undrar så klart ändå. Det här att han inte vill gå fram har ju ägaren aldrig råkat ut för och hon känner ju sin häst utan och innan. För mig gjorde han ju det vid ett par tillfällen i början när jag skulle rida honom och båda gångerna sammanföll det med att han skulle "gå en gång till". Enligt honom då. Har man varit på ridbanan kan man inte gå ut i skogen efteråt och tvärt om. Då har man jobbat klart.

Men sen har han varit pigg och positiv. Fast han har ju stannat under ridturerna och kissat, så jag undrar om det kan vara något med det.
 
Om inte veterinär hittar nåt fel så kanske prova att rid med sällskap ett par ggr om möjlighet. Alternativt gå promenad och led hästen.

Vi har ett par hästar som ställer upp sig för att kissa när de är oroliga. Det är inte ofta men det händer. Nåt som de märker är förändrat men som inte vi människor märker.

Jag manar alltid på och ser till att jag får sista ordet, vill inte att de ska lära sig att om man stannar slipper man jobba.
Men. Jag sitter inte där och föser hästen framåt resten av ridturen utan ser till att någon annan får leda turen i så fall och det har fungerat alltid 100%

Nästa ridtur har hästen varit normal igen. Det kommer och går. De är djur. Inte maskiner
 
Borde inte denna tråd ligga under "Vård" i stället för på dagbok?

Med en ovillig islänning hade jag absolut åkt till klinik för en grundlig undersökning. Spatt är ju en inte helt ovanlig sjukdom hos islandshästar, och det måste ju undersökas på klinik med tillgång till röntgen. Fånghistoriken är ytterligare en faktor som hade gjort att jag hade velat få hästen undersökt ordentligt.
 
Borde inte denna tråd ligga under "Vård" i stället för på dagbok?

Med en ovillig islänning hade jag absolut åkt till klinik för en grundlig undersökning. Spatt är ju en inte helt ovanlig sjukdom hos islandshästar, och det måste ju undersökas på klinik med tillgång till röntgen. Fånghistoriken är ytterligare en faktor som hade gjort att jag hade velat få hästen undersökt ordentligt.

Det är ju inte hennes häst och ägaren har redan planerat veterinärkontakt.

Detta är väl att räkna som ren ventilering av tankar och inte för att be om råd. Kan såklart ha fel, men jag ser iaf inte hennes ”Kisseriproblem kanske?” som en fråga för andra att besvara utan mer egen fundering :)
 
Om inte veterinär hittar nåt fel så kanske prova att rid med sällskap ett par ggr om möjlighet. Alternativt gå promenad och led hästen.

Vi har ett par hästar som ställer upp sig för att kissa när de är oroliga. Det är inte ofta men det händer. Nåt som de märker är förändrat men som inte vi människor märker.

Jag manar alltid på och ser till att jag får sista ordet, vill inte att de ska lära sig att om man stannar slipper man jobba.
Men. Jag sitter inte där och föser hästen framåt resten av ridturen utan ser till att någon annan får leda turen i så fall och det har fungerat alltid 100%

Nästa ridtur har hästen varit normal igen. Det kommer och går. De är djur. Inte maskiner
Hästen är 17 år och det här har aldrig hänt förr. Jag tror inte att det sitter i huvudet.

Borde inte denna tråd ligga under "Vård" i stället för på dagbok?

Med en ovillig islänning hade jag absolut åkt till klinik för en grundlig undersökning. Spatt är ju en inte helt ovanlig sjukdom hos islandshästar, och det måste ju undersökas på klinik med tillgång till röntgen. Fånghistoriken är ytterligare en faktor som hade gjort att jag hade velat få hästen undersökt ordentligt.
Nej, jag söker inte efter spekulationer i det här läget utan inväntar vad veterinären säger.
 
Nej den sitter längst fram i urinröret och kan plockas ut om man är skicklig och har en häst som skaftar ut ordentligt.

Okej, jag antog att det är en urinsten som sätter sig i urinröret?

Det var iaf det jag menade när jag skrev urinsten, nåt som blockerar så den inte kan/det gör ont att kissa :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 744
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 655
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp