Hästböcker för tonåringar?

Bukefalos 30 år!

Dorinda

Trådstartare
Jag försöker komma på bra hästböcker för äldre tonåringar. Jag tänker roman och lättläst.

Jag kommer på många för yngre och några för vuxna, men finns det några för 15-19 åringar?

Jag försöker komma på bra hästböcker för äldre tonåringar. Jag tänker roman och lättläst.

Jag kommer på många för yngre och några för vuxna, men finns det några för 15-19 åringar?
Antar att man får ta till typ Svarta hingsten. Men det är väl inget fel i att läsa hästböcker för yngre om man vill att de ska vara korta och greppbara och ha en klar story, som Jill böckerna. De är ju språkligt bra men inte så långa och har en story som är lätt att följa. Jag läser om dem ibland själv.

Annars är det ju vanligt att tonåringar och tweenies läser vanliga böcker för vem som helst men med tydligen mer sex i många fall.

Och i så fall kan man ju gå på
Jilly Coopers böcker som
Ryttare
Polo

Som är rafflande och lätta att fastna i men som är totalt späckade med sex. Vilket kan vara pinsamt att rekommendera som förälder såklart, men som är en typ av bok som en i alla fall på 90-talet läste som 15-18 åring ibland (jmf Hästarnas Dal) och de är också späckade med hästar och ridning.

Annars om man bara googlar at random så (Deckare brukar ju vara lättlästa)
https://www.tidningenridsport.se/feel-good-deckare-i-hastmiljo/
https://www.hippson.se/nyheter/ny-deckare-i-stallmiljo-min-huvudperson-ar-en-inbiten-hasttjej

Förresten antar jag att böcker på engelska inte är intressanta? För i så fall har jag en hel serie med hästböcker... Valdemar. Mercedes Lackey

https://www.ecosia.org/images?q=mercedes lackey valdemar

De är väl inte speciellt lättlästa, men inte alltid långa och huvudsaken är ju att man fastnar i storyn inte att det är väldigt enkelt språk.

Om det går bra med nyare böcker så gillar jag Vänd rätt upp av Emelie Novotny väldigt mycket. Utspelar sig sommaren efter studenten, så en 19-åring är väl helt rätt målgrupp.

Åsa Ringdahls Det handlar om oss är inte en renodlad hästbok, men det är ganska mycket häst i den och det märks på hästbitarna att hon kan häst. Gymnasieålder.

Om man gillar äldre böcker : Böckerna om mustangen Flicka och hennes son Åskmolnet av Mary O'Hara. De är skrivna på 1940-talet och utspelar sig i Kenntucky.

SE Hinton har också skrivit en bok med hästtema. En ung kvinna med backgrund inom western som tränar en häst inför en hopptävling. En ung orolig man. Diskussioner om hur man måste spela de kort man fått (pojkens familj har missbruksproblem och det innebär att hans farbror vill att han tar det lugnt med alkohol) Och om att göra sitt bästa även om man inte passar in helt (en westernhäst på en hopptävling, en pojke som bor hos sin farbror för att undvika problem, en westerntränare bland "engelska ryttare")

Bland de äldre böckerna kanske även böckerna om Follyfoot kan vara något.

Jag tänker så det blöder nu - visst borde det finnas moderna böcker att rekommendera? Böcker som berör sociala medier. All kunskap vi byggt om hästar de senaste decennierna. De ökande avstånden mellan hästarna och de flesta människorna (i den generation mina mor- och farföräldrar växte upp i var det mycket färre som aldrig arbetat tillsammans med hästar och även om den tiden var över när jag föddes växte jag upp med deras berättelser)

På temat gamla böcker. I den åldern älskade jag Dick Franscis deckare som utspelade sig i kapplöpningsvärlden (jag är jättegammal)
Ja de är ju helt fantastiska! Spännande och snabblästa. Att jag inte tänkte på det :)
Kanske svårt att hitta på svenska. Men han är ju oerhört hästkunnig, var jockey i många år.

Jag höll på att skriva att de är daterade men så mindes jag att de handlar om engelska kapplöpningar
Daterade? Det är väl iofs kul att läsa böcker som placerar en i en annan tidsperiod.

Dock skrev han väldigt länge och hans son har fortsatt skriva så det finns nyskrivna också.

Det är säkert det ökade avståndet människa häst som gör att färre hästböcker skrivs kanske?
Relationen människa häst som i Svarta hingsten och Åskmolnet, att verkligen behöva lita till varandra för att leva, finns inte lika levande i publik eller författare. Stallet blir mer av en miljö än hästen en protagonist?

Kom på att Åsa Ringdahl även har skrivit ytterligare en bok med hästanknytning, Hitta tillbaka, som är tredje boken i den serie som startar med Det handlar om oss. Mittenboken däremot har ingen häst alls.

Men i den här är den person som är i stallmiljön nybörjare, medan tjejen i ettan är väldigt mycket som jag var i den åldern så jag hade ganska mycket lättare att associera till henne. Men den finns också. (Tvåan rekommenderas också, även om den då saknar hästanknytning.)

Pamela Kavanagh har flera som jag tyckte var bra, vet visserligen inte vad som krävs för att de ska räknas som för din åldersgrupp. Jag var yngre när jag läste dem. Jag skulle säga att de har lite mer av ett djup till sig än vad många ungdomshästböcker har, så borde passa din grupp. När jag bläddrar i de jag hittar nu tycker jag att de verkar lättlästa. Konkreta förslag är Hovspår från det förflutna och Hovslag i vinden.

Annars handlar ju Fullblodsböckerna av Joanna Campbell om ungdomar i ungefär den åldern.

Boken Joey av Michael Morpurgo är en jag rekommenderar, passar väl egentligen de flesta ålderskategorier över typ tolv år. Den är dock av det mörkare slaget och har mig veterligen inga/väldigt små romantiska inslag, om det är vad du menar med romaner. Men en läsvärd bok är det.

Angela Dorsey har en del bra också. Vissa passar nog din grupp bättre, jag har för mig att nivån varierar lite även om ingen borde vara olämplig åt något håll.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka