Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åskmolnet och Silverhingsten minns jag vagtÅskmolnet
Åskmolnets son?
Ylva och Jonte
Lisa och Prince
Svarta hingsten och Argbiggan
Svarta hingstens son?
Läste flera böcker från silverhingsten som var väldigt bra med. Minns inte titlarna på alla
Åh Illuster hade jag så gärna läst! Hoppas hoppas dyker upp på något antikvariat någon gång.Född tidigt sjuttiotal, så jag var för gammal för Klara, Pollux etc när de kom. Men jag läste alla hästböcker jag kunde komma över från att jag var läskunnig till nångång på mellanstadiet. De jag minns är:
Vera får ett föl (första hästboken!)
Britta och Silver (där jag lärde mig att en Stübbensadel är världsbäst)
Svarta Hingsten
Min vän Flicka
Windy
Vitnos
Pia-böckerna där jag lärde mig en massa om islandshästar
Sen hade mitt bibliotek en del femtio- och sextiotalshästböcker, tydligast minns jag "Illuster, olympiasegraren" om OS-guldet i fälttävlan.
Och såklart läste jag massor av Min Häst och mot slutet Penny också. Fast i den senare var det så mycket historier i stil med "assnygg tjej på gratishäst landar både modellkontrakt och OS-guld".
Det stora ponny loppet hette boken. av Rolf Lengstrand och Pierre L. Rolén. Wahlströms ponny klubbs årsbok.Britta och Silverböckerna har jag läst fram och tillbaka massor av gånger. Förra sommaren lyssnade jag på dem.....som 55+ . Även om det inte är böcker så lusläste jag Broknäsflickorna och köpte som vuxen samlingsboken som jag läst med ett mjukt och varmt leende. Sen lånade jag på bibblan någon form av serie. Det stod på svenska men jag tror det måste varit engelska böcker för alla bilder med riktiga hästar och människor så såg det inte svenskt ut. Jag vill minnas att den första boken i serien handlade om en flicka som skulle rida ponnygalopp på en vit häst. Jag har letat på nätet men hittar dem inte. Hon vann såklart
![]()
Kan det vara Stall Silverlyckan? Den serien hade jag faktiskt helt glömt bort, den kom i slutet av min riktiga hästboks-period, men de böckerna tyckte jag var riktigt bra! Det var samma stall och karaktärerna återkom i alla böckerna, men huvudpersonen varierade lite mellan dem.
Jag älskar hästar! heter serien. Fölet de föder upp, Willes Cayenne, provred jag när vi letade D-ponny. Minns inte varför vi inte köpte den, han hade magisk ökad trav kommer jag ihåg.Kom på en bokserie till som jag älskade som liten, den var för lite yngre barn. Den handlade om en flicka som hette Camilla och hennes gotlandsruss. Boken var en blandning mellan faktabok och skönlitterär bok, det var massor av fakta i den och mycket bilder. Av bilderna att döma så var boken från tidigt 90-tal och Camilla bör ha varit i tioårsåldern då. Hade en av dem själv, men de andra lånade jag på skolbiblioteket. Min favorit var den när familjen fick två föl.
När du säger ”tippen” så hoppas jag innerligt att du menar återbruket och inte, svälj, brännbart?Jag är född 1984
Jag älskade böckerna fran Pollux, det var manadens (?) höjdpunkt när paketet kom.
Bäst tyckte jag om serien med mysterier, minns inte namnet nu med tror det var en norsk författare och det var ett gäng kompisar som hade islandshästar och löste mysterier.
Sen läste jag även Britta och Silver böckerna.
Jag sparade en stor kartong med böcker men mina barn har inte velat läsa sa för ngr manader sen rensade jag ut i stort sätt alla och körde dom till tippen. Ngr läste jag om innan men dom var bättre när jag var barn än nu.
Jag har läst ett par nyare hästböcker också, står längst ner i trådstarten. Men det är böcker för äldre ungdomar/unga vuxna, inte direkt för barn eller typ tolvåringar.Pga jobbet inte minst så läser jag (med stor behållning!) även dagens, nya hästböcker. De är definitivt annorlunda i jämförelse. Jag hittar inga stories om Flickan-som-är-minstistallet-men-som-klarar-av-den-största-vildaste-hingsten, typ. Dagens (svenska, i alla fall) hästböcker är väldigt ofta socialt medvetna, med berättelser om utanförskap, skilsmässor, problem i hemmet, osv osv. Handlingar jag knappt minns alls från förut. Ok, det förekom, men mer i periferin. Det är jättebra och viktigt men jag tror samtidigt inte man får glömma bort feelgood och berättelser att drömma sig bort i. Båda behövs, verkligen! Om jag får kapa lite i tråden - läser ni dagens hästböcker och hur känner ni inför dem? (Några av mina favoriter bland de nya böckerna ÄR just såna, lite svårare ämnen, inte minst Sofie Sarenbrants underbara böcker om Mira och Månen! )
Oro dig inte. Återvinningsstationen kallades för „tippen“ när jag bodde i Sverige och min pappa säger det fortfarande.När du säger ”tippen” så hoppas jag innerligt att du menar återbruket och inte, svälj, brännbart?![]()
Broknäsflickorna måste det varit?Jag läste det mesta med hästar och många har redan nämnts. Men det är en serie som jag gillade men tyvärr inte minns så mycket av. Det enda jag minns är att det var ett kompisgäng med hästar i samma stall. Stallet ägdes av någon i gängets morfar och han benämndes som ”ryttmästaren”. Någon som vet vilken serie jag menar?