Hästexperter som kan ALLT?

M

Mindra

Suttit och läst ganska många trådar i detta forum. Som jag har förstått det så är det så att när någon frågar ngt här så vill de ha förslag på lösningar. Istället får många mer eller mindre en utskällning för frågan osv. Många av svaren får mig dessutom att tappa hakan, självutnämda experter som kommer med "självklara lösningar" som är helt idiotiska. "har du en het häst i hoppningen så är den inte tillräckligt dressyr riden" osv osv. Nu menar jag inte alla men jag tycker att mångas attityd är sanslöst otrevlig.

Sen kollar många inläggen in i minsta detalj och svarar på saker som inte ens tillhörde frågan. Så när man skriver ett inlägg måste man in i minsta detalj fundera på sitt ordval så att ingen ska hoppa på att man skrev "bu" istället för "bä".

Är själv aktiv inom träning och tävling osv och möts ofta av kommentarer som " hästmänniskor är inte kloka" eller "hästmänniskor tror alltid att de kan allt". Vet även många som faktiskt valt att sluta pga av det. Å innan folk blir arga och säger att det finns otrevliga inom alla sporter och i alla sammanhang så vill jag understryka att de är väldigt kännt inom hästvärlden. Å jag menar inte heller att ALLA är sånna jag bara funderar på hur det kommer sig att så många är det. Samt varför så många ser sig själva som experter som har rätt att säga vad som är rätt eller fel. När man om man hållt på med hästar ett tag säkert märkt att de skiljer sig från häst till häst vad som fungerar eller inte fungerar.

Så efter detta långa utlägg.. Är det bara jag som märker detta och tycker att det är tråkigt?? och hur kan så många på detta forum vara sånna experter att de kan säga att ngn är dum som inte gör som de tycker?

Sv: Hästexperter som kan ALLT?

Det beror ju helt på hur man tolkar inlägg. Dessutom är det här ett diskussionsforum men jag håller med att vissa trådar spårar ur om nåt annat ämne borde man istället skapa en ny tråd.

Jag upplever att många här ger tips som dom har som egna erfarenheter. Inte nånting "såhär ÄR det, såhär SKA det vara" mm...

Man upplever ju allt olika och tolkar olika. Ibland är det folk som dessutom ställer så idiotiska frågor så det bjuder in till dryga och idiotiska svar... Tyvärr men jag vet många frågor som man läser som bara man sitter såhär: :eek:

Suttit och läst ganska många trådar i detta forum. Som jag har förstått det så är det så att när någon frågar ngt här så vill de ha förslag på lösningar. Istället får många mer eller mindre en utskällning för frågan osv. Många av svaren får mig dessutom att tappa hakan, självutnämda experter som kommer med "självklara lösningar" som är helt idiotiska. "har du en het häst i hoppningen så är den inte tillräckligt dressyr riden" osv osv. Nu menar jag inte alla men jag tycker att mångas attityd är sanslöst otrevlig.

Sen kollar många inläggen in i minsta detalj och svarar på saker som inte ens tillhörde frågan. Så när man skriver ett inlägg måste man in i minsta detalj fundera på sitt ordval så att ingen ska hoppa på att man skrev "bu" istället för "bä".

Är själv aktiv inom träning och tävling osv och möts ofta av kommentarer som " hästmänniskor är inte kloka" eller "hästmänniskor tror alltid att de kan allt". Vet även många som faktiskt valt att sluta pga av det. Å innan folk blir arga och säger att det finns otrevliga inom alla sporter och i alla sammanhang så vill jag understryka att de är väldigt kännt inom hästvärlden. Å jag menar inte heller att ALLA är sånna jag bara funderar på hur det kommer sig att så många är det. Samt varför så många ser sig själva som experter som har rätt att säga vad som är rätt eller fel. När man om man hållt på med hästar ett tag säkert märkt att de skiljer sig från häst till häst vad som fungerar eller inte fungerar.

Så efter detta långa utlägg.. Är det bara jag som märker detta och tycker att det är tråkigt?? och hur kan så många på detta forum vara sånna experter att de kan säga att ngn är dum som inte gör som de tycker?

Hästmänniskor HAR speciellt rykte, det hör man av folk som inte håller på med hästar, de har nog rätt i många fall.
Hästmänniskor har ju tendens att vara dominerande, för att de måste vara dominerande mot hästar, tror det smittar av sig till livet utanför stallet oxå.

ja, som jag brukar säga - hästfolk är det värsta folket som finns.

Därför umgås jag bara med hästar nu för tiden ;)

Håller med. Man får strunta i dumheterna och dessutom ha lite sunt förnuft och sålla bland svaren. Jag har sett mycket tok här på Buke (ibland livsfarliga grejer :eek: - typ "min häst attackerar mig, hur ska jag göra?" svar: "släpp den i en rundkorral och börja jaga runt den med ett rep, det heter NH :angel: och du blir hästens ledare")

MEN
jag har också lärt mig enormt mycket av de kloka svaren :bow: :bow:

Ja, hästfolk är ett släkte för sig verkligen! Antingen jättetrevliga eller helkonstiga, enligt min erfarenhet. Ett tag var det nästan så att man funderade på att lägga av helt med hästar :eek: ! Och min familj som inte har någon erfarenhet av hästar är ganska chockade av hur mycket bråk det blir överallt och hur konstiga alla är...
Tror det beror på att alla har SITT sätt att göra saker på och har svårt att acceptera att andra har andra sätt (som kan vara precis lika bra).

Här gör jag också så att jag kollar inläggen hundra ggr i princip för att se så inget kan missuppfattas. Antagligen är det därför allt jag skriver blir så långt :angel: .
Hittills har jag bara fått trevliga svar iaf :) .

Håller med. Man får strunta i dumheterna och dessutom ha lite sunt förnuft och sålla bland svaren. Jag har sett mycket tok här på Buke (ibland livsfarliga grejer :eek: - typ "min häst attackerar mig, hur ska jag göra?" svar: "släpp den i en rundkorral och börja jaga runt den med ett rep, det heter NH :angel: och du blir hästens ledare")

MEN
jag har också lärt mig enormt mycket av de kloka svaren :bow: :bow:

Jag håller med både detta svar och ts.
Jag vet inte varför många som håller på med hästar är så säkra på att de har rätt. Det har jag funderat ganska mycket över. Dessutom tror jag att det finns många i Sverige som skaffar häst utan att ha tillräckliga kunskaper om hästhållning och erfarenhet om hästars beteende. En del trådar som man läser här (säkert även mina) borde kanske aldrig behöva skapas av hästägare.
Men det är också bra att detta forum finns. Det är lite jobbigt bara att man ibland är rädd att bli anfallen istället för att få goda råd.

Hundfolk också.....ett släkte för sig!

(Och många föräldrar, när det gäller disskussioner om uppfostran och sånt? Eller har jag fel? jag kan få liknande känsla...)

Kanske är det en speciellt typ av människor som vill "dressera" andra arter?:crazy:

Jag tycker att det är så jävla bra av dig att du lägger ut ett sånt här inlägg! Ser fööör ofta inlägg som slutar med att trådskaparen blir dumförklarad utan att h*n får ett enda vettigt svar på sin fråga, vilket faktiskt var anledningen till att man startar en tråd. Visst, detta är ett diskussionsforum, och trådskaparen vill ju faktiskt ha någon annans åsikt, men då ger man råd och inte påhopp.
Vet själv när jag skriver ett inlägg, tänker på allt annars är det alltid någon som läser mellan raderna och helt plötsligt gör man ditten och datten fel som inte alls stämmer med ens egen hantering eller filosofi.

så, ett stort tack till dig för detta inlägg, sen får vi hoppas att vi ser en förändring, Tack!

Jag vet inte varför många som håller på med hästar är så säkra på att de har rätt. Det har jag funderat ganska mycket över. Dessutom tror jag att det finns många i Sverige som skaffar häst utan att ha tillräckliga kunskaper om hästhållning och erfarenhet om hästars beteende. En del trådar som man läser här (säkert även mina) borde kanske aldrig behöva skapas av hästägare.
Men det är också bra att detta forum finns. Det är lite jobbigt bara att man ibland är rädd att bli anfallen istället för att få goda råd.

Bra svar tycker jag. Tycker man får komma ihåg att Buke har en massa väldigt unga deltagare, och att ju yngre man är, desto mer allvetande anser man sig ofta vara :D

var ett reportage i Ridsport för bara en kort tid sen med en internationell dressyrtränare som ansåg att "ju mer säker man är på att man är bra, - desto större förlorare är man" :D
tycker det ligger mkt i det, för ju längre man håller på med hästar desto mer tycker jag, lär man sig att man har kvar att lära!

Jag blir också irriterad på stämningen ibland men försöker ta det med en nypa salt. Dock tycker jag det går över styr när trådskapare som ni nämner, idiotförklaras i alltför många trådar.

Jo, det är tröttsamt :D
En del kan verkligen dra häpnadsväckande slutsatser ur ett från början relativt kortfattat inlägg, och ibland blir det rena jaktdrevet på någon stackars trådskapare som förmodligen inte ens är hälften så okunnig som alla 'experterna' vill få h*n att verka.

Efter ett tag lär man sig att sålla i svaren och ignorera dem som bara vill bråka :cool:

Va skönt att höra av dig och många andra här att det är fler än jag som känner av detta.. Tack :bow:

absolut är det så att man är mer eller mindre känslig och man kan tolka svar olika. Fast i de fallen som jag menar så är de inte tolkningsfrågor utan mer direkta påhopp. Eller att personen i fråga säger ngt som är totalt galet att säga om man inte sett hästen det handlar om. Sen att det finns frågor som man själv kanske tycker är lustiga, de är en annan sak.

Självklart blir det diskusser i ett sånt här forum, det är ju lite poängen. Men vissa drar det till en gräns som jag och många andra uppfattar som "kan allt fasoner" eller till och med lite taskiga.
Det är ju även lite trist att "hästmänniskor" är kända för att vara lite dryga och "kan allt"... Jag är ju själv en som håller på med hästar och tycker det är tråkigt att mötas av att många "inte tycker vi brukar vara trevliga".

Jag håller till viss del med dig, men ändå kan jag inte säga att jag upplevt sådär jättemycket av det du beksriver.

Däremot tycker jag att det är så att TS i vissa trådar är lite.. Får man säga korkade? :crazy:
Något som jag reagerat på flera gånger är att folk ber om råd i olika frågor; får mängder med BRA svar tillbaka, men avfärdar dem för "det går minsann inte", enbart för att de SJÄLVA inte klarat av det i den situationen.
Plus att många verkar inte vilja insé att de faktiskt inte har rätt kunskap för vissa saker. :crazy:

Det tycker jag är väldigt tråkigt faktiskt, dels för att det brukar leda till just tjaffs, och dels för att jag tycker det är tråkigt iom att TS då inte lär av sina misstag, utan bara vägrar göra det.

Sen antar jag att det är så att man svarar utefter sina egna erfarenheter som faktiskt fungerat.

Senast ändrad:

Jo, det är tröttsamt :D
En del kan verkligen dra häpnadsväckande slutsatser ur ett från början relativt kortfattat inlägg, och ibland blir det rena jaktdrevet på någon stackars trådskapare som förmodligen inte ens är hälften så okunnig som alla 'experterna' vill få h*n att verka.

Fast å andra sidan får man ju svar på det man skriver :cool:

Ju mer detaljerat - Ju mer kan man ge svar på.
Väljer då trådskaparen att skriva ett slarvigt kortfattat inlägg, så är det väl inte så konstigt om man inte kan svara ordentligt? :confused:

Det handlar väl för det mesta om hur man uppfattar svaren. Men jag hålelr med, det finns en del som anser sig själva som experter och som vägrar att ens kolla åt andras åsikter. Men det här är ett diskussionsforuim, fritt fram att säga sin åsikt, och man väljer själv vad man vill ta åt sig av.

Det finns inget rätt eller fel när man håller på med hästar, ingen jag träffat på har haft en instruktionsbok i nåt fack i nacken iallafall. Vi umgås med individen, vi kan inte dominera för då blir det fel. Lösningen heter samarbete och eftersom inte två hästar eller människor fungerar likadant så finns det inget universalrecept.

Vill vi bygga upp ledarskapsproblem så dominerar vi individen, vill vi samarbeta så gäller ödmjukhet, inte bara mot hästen utan mot våra medmänniskor också.

Ridde - som just dansat freestyledans med fd. gravt våldsbenäget sto.:D

*jag vet att vi är udda men vi har skitkul*:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 461
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Ja som rubriken lyder. Det är så trist för det är en otroligt kapabel hästmänniska, snäll och go och hjälpsam. Men det började förut vid... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 563
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande... 2 3
Svar
57
· Visningar
7 999
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka