Sv: Hästj**veln är inte klok!
*KL*
Generellt tycker jag att man skall tänka två gånger innan man går vidare med ett projekt som det här. Vi hade en liknande historia i ett stall jag stod i för ett antal år sedan. Shetlandsponny, hade aldrig riktigt lärt sig att acceptera människor. Snäll så länge han "ville", men om han någon gång inte "ville" växte hornen ut.
Han hanterades oerhört konsekvent och självklart av oss alla. "Såhär är det bara" och utvecklades till en riktigt trevlig ponny.
En dag skulle jag och en person till hjälpa ägaren att klippa ponnyn. Han tyckte att det var ganska onödigt, men vi körde som vanligt. Ignorerade dessa åsikter och berömde när han gjorde rätt. Det gick bra. Jag vände mig mot de andra för att fråga hur brett spår vi skulle ha på sidan (vi spårklippte alltså). Och då - i nästa sekund blev jag medveten om att jag har en shetlandsponny som stod på bakbenen framför mig och sparkade mig i ansiktet med framhovarna. Han hade kastat sig uppåt - bakåt, ryckt sönder haken i ett av grimskaften och hoppat på mig!
Jag blev så dj*vla arg att det inte fanns på världskartan. Ponnyskrället bands fast igen, min väninna satte sig på honom och vi klippte klart. Efter det blev jag rädd, för när jag insåg att jag hade stora svullnader på ögonbrynsbågarna så fattade jag ju att det bara var för att hästen var oskodd som jag levde. Det hela gick så vansinnigt fort.
Jag är helt säker på att jag inte nöp honom med klippmaskinen, för jag inte lagt intill den när det small. Ponnyn kunde seriöst dödat mig eller skadat mig allvarligt. Helt klart var att han inte gick att lita på över huvud taget om man inte var 100 % på sin vakt 100 % av tiden.
Och ärligt, hur ofta kan man verkligen säga att man är det? Vi var fokuserade eftersom vi visste hur han var, men så släppte vi väl uppmärksamheten en bråkdel av en sekund för att diskutera klippningen så tog han chansen.
Alla hästar är ju olika, men efter den där så tänkte jag att man också måste fundera över vad som kan hända och vad det kan kosta när man tar sig an en häst som denna.
Tycker TS ponny låter som den spelar i en liga högre än den här shettisen.