Hatas efter OS-scenerna: ”Jag började bara gråta”

Modern femkamps behandling av hästar ifrågasätts efter scenerna i OS.
Nu skickas tränaren Kim Raisner hem från Tokyo.
”Det internationella förbundet har tagit del av tv-bilder som visar Raisner slå hästen med knytnäven.”, skriver BBC.
 
Nej över min döda kropp att jag skulle låna ut en häst till en random och för egen del tävlingsfokuserad "ryttare" med tveksam eller obefintlig förmåga och känsla att lotsa hästen runt en hoppbana. Om det så hade varit kaninhoppningshöjd på hindren.

Dock tränade jag under en period (nu en hel del år sedan) hoppning tillsammans med en som representerat Sverige i modern femkamp i bland annat OS. Minns jag rätt så hade han hyrt/lånat en ridskolehäst över sommaren och tror att han brukade träna hoppning och ta lektioner resten av året på ridskolan. Så han gick ju in för att träna seriöst och kontinuerligt, även genom att rida in sig på och lära känna en och samma häst. Och just han var ingen kass ryttare av det jag såg på våra träningar. Men det finns ju uppenbarligen knappast några garantier att lita på för ridkunskapen i det momentet.
 
... som låter som ett försök till en ursäkt för ryttaren eftersom hästen inte presterat ok tidigare, typ.

Ville bara mest påpeka nu att jag är inte för denna moderna femkamp. Tänkte inte på att det kunde låta som om jag försvarade idiotin :nailbiting: 0
 
Lägg in krav på att utövarna ska ha verifierade resultat i hoppning på motsvarande nivå, sänk hindren och inför stilpoäng som väger tungt, så skulle det ju kunna funka. Gärna också att hästarna bara går med en utövare och vanliga hopp-reglementet.
 
Jag undrar mest om hästarna verkligen har kunskap att hoppa på de där höjderna? :confused:
Hästen som Annika Schleu red hade ju katastrofal teknik över hindren, och jo visst att ryttaren kan påverka en häst så det går dåligt, men det såg spontant ut som om hästen inte alls hade tränats att hoppa den där nivån.
 
Jag undrar mest om hästarna verkligen har kunskap att hoppa på de där höjderna? :confused:
Hästen som Annika Schleu red hade ju katastrofal teknik över hindren, och jo visst att ryttaren kan påverka en häst så det går dåligt, men det såg spontant ut som om hästen inte alls hade tränats att hoppa den där nivån.
Hästarna går först banan med sin ordinarie ryttare innan klassens start. Som jag förstått det används hästar stadiga på den nivån. Har hört från obekräftat håll att hästen visade sig ha ont, verkar rimligt men har inte hört det från officiellt håll. När du bedömer hästens kvalitet, tar du bara Annikas runda i beaktande eller har du även sett ryskans runda? Den som föranleder att hästen inte vill gå in på banan utan fastnar vid insläppet i protester?
 
Jag undrar mest om hästarna verkligen har kunskap att hoppa på de där höjderna? :confused:
Hästen som Annika Schleu red hade ju katastrofal teknik över hindren, och jo visst att ryttaren kan påverka en häst så det går dåligt, men det såg spontant ut som om hästen inte alls hade tränats att hoppa den där nivån.

Det jag ser är en häst som är spänd och förvirrad för att den förtvivlat försöker lösa uppgiften men inte ges någon form av förutsättningar för att göra det. (Och sen får den stryk för att den inte lyckas...)
Det är ju inte konstigt att även rörelsemönster blir påverkat då.
 
Problemet verkade alltså inte vara att hästen inte klarade banan, utan att den inte tålde så dålig ridning som femkampsryttarna utsatte den för. Det är en femtonårig ridskolehäst, så det är ju inte som att den inte var van att ha okända på ryggen. Men det fanns väl uppenbarligen gränser för hur mycket fel man fick göra innan den tappade lusten att hoppa 1,20.
Precis så.

En fin häst där jag har respekt för om den helt tappat smak för hinder.
 
Jag såg ett jättebra förslag i en hästgrupp på fejjan, låt dem rida ett dressyrprogram på LA nivå istället för hoppning! :up: Det är åtminstonde inte farligt för hästar och ryttare på samma vis. Och om man då får för sig att piska hästen runt så lär man få rejält med avdrag...
 
Det jag ser är en häst som är spänd och förvirrad för att den förtvivlat försöker lösa uppgiften men inte ges någon form av förutsättningar för att göra det. (Och sen får den stryk för att den inte lyckas...)
Det är ju inte konstigt att även rörelsemönster blir påverkat då.
Flera av ryttarna ger knappt nån eftergift över hindren - klart hästen slutar hoppa med rygg då.

Jag tror faktiskt inte det var något fel på Schleus häst, mer än SIS, då.
 
Jag undrar mest om hästarna verkligen har kunskap att hoppa på de där höjderna? :confused:
Hästen som Annika Schleu red hade ju katastrofal teknik över hindren, och jo visst att ryttaren kan påverka en häst så det går dåligt, men det såg spontant ut som om hästen inte alls hade tränats att hoppa den där nivån.
Jag håller inte med. Klart den inte hoppar som en svårklasshäst, men katastrofal teknik? Hurdå?

Svaret på om den hade kunskap att hoppa banan är ja, för övrigt. Den hade hoppat exakt denna bana med sin egen ryttare utan problem. Så hästen kunde ju.
 
Hästarna går först banan med sin ordinarie ryttare innan klassens start. Som jag förstått det används hästar stadiga på den nivån. Har hört från obekräftat håll att hästen visade sig ha ont, verkar rimligt men har inte hört det från officiellt håll. När du bedömer hästens kvalitet, tar du bara Annikas runda i beaktande eller har du även sett ryskans runda? Den som föranleder att hästen inte vill gå in på banan utan fastnar vid insläppet i protester?
Jo, många hästar kan gå på en hög nivå med en ryttare de känner, men för att klara att gå samma nivå med en okänd ryttare som inte lärt känns hästen behövs ju en häst som klarar av det, typ ridskolehäst liknande.

Jag hörde också ryktat att hästen inte var ren/halt.

Bara Annikas runda, hästen hoppade ju ett par hinder innan den kraschade i ett hinder och sen vägrade hoppa mer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Åtalet mot den tyska idrottaren Annika Schleu och hennes tränare Kim Raisner läggs ner. Duon misstänktes för djurplågeri efter att ha...
Svar
2
· Visningar
625
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 575
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 764
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp