Hatas efter OS-scenerna: ”Jag började bara gråta”

Modern femkamps behandling av hästar ifrågasätts efter scenerna i OS.
Nu skickas tränaren Kim Raisner hem från Tokyo.
”Det internationella förbundet har tagit del av tv-bilder som visar Raisner slå hästen med knytnäven.”, skriver BBC.
 
Jag håller inte med. Klart den inte hoppar som en svårklasshäst, men katastrofal teknik? Hurdå?

Svaret på om den hade kunskap att hoppa banan är ja, för övrigt. Den hade hoppat exakt denna bana med sin egen ryttare utan problem. Så hästen kunde ju.
Jo, men det krävs ganska hög nivå och speciell typ av häst för att klara hoppa en sån bana med en okänd ryttare. Många hästar kan tävla på hög nivå med en ryttare de känner, men det krävs en speciellt typ av häst för att kunna hoppa en sån bana med en okänd ryttare.
 
Jo, många hästar kan gå på en hög nivå med en ryttare de känner, men för att klara att gå samma nivå med en okänd ryttare som inte lärt känns hästen behövs ju en häst som klarar av det, typ ridskolehäst liknande.

Jag hörde också ryktat att hästen inte var ren/halt.

Bara Annikas runda, hästen hoppade ju ett par hinder innan den kraschade i ett hinder och sen vägrade hoppa mer.
Den slog sig rätt bra på ryskans runda och ville ju inte ens gå in med tyskan sen. Såklart fel häst på fel ställe men jag kan inte tycka att hästen i sig är på för låg nivå
 
Jo, många hästar kan gå på en hög nivå med en ryttare de känner, men för att klara att gå samma nivå med en okänd ryttare som inte lärt känns hästen behövs ju en häst som klarar av det, typ ridskolehäst liknande.

Jag hörde också ryktat att hästen inte var ren/halt.

Bara Annikas runda, hästen hoppade ju ett par hinder innan den kraschade i ett hinder och sen vägrade hoppa mer.
Det är en ridskolehäst. Den tillhör en japansk ridklubb. Och den var inte halt, hästarna veterinärbesiktas före start. Den är heller inte halt nu, ridklubben har lagt ut filmer på den när den rids nu när den är hemma igen, och den är frisk.

Det är alltså en frisk ridskolehäst som hoppat exakt denna runda med sin egen ryttare och klarat detta. Det finns inget som tyder på att det var fel på hästen eller att den inte kunde klara uppgiften.

Det var inte uppgiften som var problemet, det var ryttarna.
 
Den slog sig rätt bra på ryskans runda och ville ju inte ens gå in med tyskan sen. Såklart fel häst på fel ställe men jag kan inte tycka att hästen i sig är på för låg nivå
Ärligt talat, vad är det för mirakelhästar som hade varit rätt då? Jag känner inte många hästar som du kan krascha runt en bana, skicka upp ny en oskicklig ryttare på ryggen på som kraschar ett hinder till, och sen hoppar den snällt vidare?
 
Ärligt talat, vad är det för mirakelhästar som hade varit rätt då? Jag känner inte många hästar som du kan krascha runt en bana, skicka upp ny en oskicklig ryttare på ryggen på som kraschar ett hinder till, och sen hoppar den snällt vidare?
Jag tänker fel som i, stackars häst som tydligt tog illa vid sig (med rätta) av ridningen. I den bästa av världar hamnar inga hästar i såna situationer där de så tydligt säger nej nej nej utan gehör. Ingen av de andra sa upp sig på samma sätt och det var inte de i särklass sämsta ryttarna som hamnade på just denna.
 
Jag tänker fel som i, stackars häst som tydligt tog illa vid sig (med rätta) av ridningen. I den bästa av världar hamnar inga hästar i såna situationer där de så tydligt säger nej nej nej utan gehör. Ingen av de andra sa upp sig på samma sätt och det var inte de i särklass sämsta ryttarna som hamnade på just denna.
Och när inte ens domarna eller någon går in och bryter utan tränaren faktiskt uppmanar att piska hästen så är det för mig ett tecken på att ridning inte hör hemma i modern femkamp alls
Hur ofta kan liknande hänt på femkampstävlingar som inte har media bevakning som ett OS?
 
Och när inte ens domarna eller någon går in och bryter utan tränaren faktiskt uppmanar att piska hästen så är det för mig ett tecken på att ridning inte hör hemma i modern femkamp alls
Hur ofta kan liknande hänt på femkampstävlingar som inte har media bevakning som ett OS?
Jag förstår inte riktigt hur ditt inlägg är ett svar på mitt? Vill du utveckla?
 
Ärligt talat, vad är det för mirakelhästar som hade varit rätt då? Jag känner inte många hästar som du kan krascha runt en bana, skicka upp ny en oskicklig ryttare på ryggen på som kraschar ett hinder till, och sen hoppar den snällt vidare?

De enda hästarna jag kan komma på som vore "lämpliga" för den här typen av tävling är de Irska Hunters som går som turisthästar på terrängritter och jakter - där man endast behöver visa hästen vilket hinder man tänker hoppa och hålla sig i sadeln, typ, så tar hästen hand om taxering och hoppning. Men då blir det ju inte direkt en tävling i ridskicklighet.... så jag tycker fortfarande att dressyr eller evt working equitation vore att föredra.
 
Om man absolut vill ha kvar hoppningen så kan man lägga den sist och så är det stilpoäng som räknas om till tid. Hög stilpoäng = litet tidspåslag (typ om max är 100 poäng och man samlar ihop 75 stilpoäng så läggs det på 25% (100 -75) av en minut på den redan gångna tiden) (antar att alla fattar min ”eminenta” förklaring :angel::laugh: ). Det skulle dessutom göra allting mer spännande för man skulle aldrig veta 100 % säkert vem som vunnit innan alla kommit i mål. Vill man premiera bra ridning så lägger man hög koefficient på ridmomentet.
 
Det hände inget särskilt. Den åkte hem till sitt vanliga liv på ridklubben. De har lagt ut bilder och filmer på den därifrån (inte de här, andra.)
På den bilden så är det ju inte samma häst iallafall. Varför lägga ut bilder på en annan häst i inlägget där dom ska visa att han mår bra. Och varför påstå att det är den hästen när det uppenbart inte är det. Näe, känns som att det är något dom döljer.

Vart kan man se dom andra bilderna och filmerna på honom?
 
Senast ändrad:
Vad skulle man annars gjort med hästen menar du? Slaktat den för att den inte presterade bra nog?
Inte vet jag, men det finns väl någon anledning antar jag till att dom lägger ut bilder på en helt annan häst och påstår att det är han.

Jag tycker iallafall det är viktigt att se att hästar som medverkar har det bra.
 
På den bilden så är det ju inte samma häst iallafall. Varför lägga ut bilder på en annan häst i inlägget där dom ska visa att han mår bra. Och varför påstå att det är den hästen när det uppenbart inte är det. Näe, känns som att det är något dom döljer.

Vart kan man se dom andra bilderna och filmerna på honom?
Tycker den ser likadan ut. Varför skulle det inte vara samma häst?

De andra bilderna och filmerna är här:

https://www.uipmworld.org/news/uipm...ently-improve-horse-welfare-modern-pentathlon

Skrolla ner, så finns det en länk.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tycker den ser likadan ut. Varför skulle det inte vara samma häst?

De andra bilderna och filmerna är här:

https://www.uipmworld.org/news/uipm...ently-improve-horse-welfare-modern-pentathlon

Skrolla ner, så finns det en länk.
Så du menar att känselsprön osv har förändrats såpass på så lite tid? Växer det verkligen så fort? Det är ju iallafall inte några nya bilder på hästen om det nu ens är samma häst. Det är så mycket som inte stämmer med bilderna.

Färgen är möjligtvis densamma..men det är väl det enda. På bilderna dom twittrade ser jag bara en tanig och omusklad häst som definitivt inte är i något vältränat skick. Men visst, kan vara hur han såg ut långt innan tävlingen.

Och det är väl ingenting som säger att bilderna och filmerna är på hästen efter hemkomst heller. Om dom ljuger om en bild kan dom säkerligen ljuga om fler. Det var ju när han kommit hem som man ville ha en uppdatering på, inte hur han såg ut innan.

Dessutom, varför rida en häst som visade sig vara skadad..iallafall vad jag hört på olika ställen. Tycker jag ytterligare visar att det inte är några nya filmer eller bilder.
 
Senast ändrad:
Så du menar att känselsprön osv har förändrats såpass på så lite tid? Växer det verkligen så fort? Det är ju iallafall inte några nya bilder på hästen om det nu ens är samma häst. Det är så mycket som inte stämmer med bilderna.

Färgen är möjligtvis densamma..men det är väl det enda. På bilderna dom twittrade ser jag bara en tanig och omusklad häst som definitivt inte är i något vältränat skick. Men visst, kan vara hur han såg ut långt innan tävlingen.

Och det är väl ingenting som säger att bilderna och filmerna är på hästen efter hemkomst heller. Om dom ljuger om en bild kan dom säkerligen ljuga om fler. Det var ju när han kommit hem som man ville ha en uppdatering på, inte hur han såg ut innan.
Känselsprön fans där under os också:confused:
Screenshot_20210813-213045_Chrome.jpg
 
Så du menar att känselsprön osv har förändrats såpass på så lite tid? Växer det verkligen så fort? Det är ju iallafall inte några nya bilder på hästen om det nu ens är samma häst. Det är så mycket som inte stämmer med bilderna.

Färgen är möjligtvis densamma..men det är väl det enda. På bilderna dom twittrade ser jag bara en tanig och omusklad häst som definitivt inte är i något vältränat skick. Men visst, kan vara hur han såg ut långt innan tävlingen.

Och det är väl ingenting som säger att bilderna och filmerna är på hästen efter hemkomst heller. Om dom ljuger om en bild kan dom säkerligen ljuga om fler. Det var ju när han kommit hem som man ville ha en uppdatering på, inte hur han såg ut innan.

Dessutom, varför rida en häst som visade sig vara skadad..iallafall vad jag hört på olika ställen. Tycker jag ytterligare visar att det inte är några nya filmer eller bilder.
Vart har du hört det? Det är liksom ingen konspiration här, eller nåt mystiskt. Hästen hade en dålig ryttare på ryggen och ville inte hoppa. Det är väl inget konstigt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Åtalet mot den tyska idrottaren Annika Schleu och hennes tränare Kim Raisner läggs ner. Duon misstänktes för djurplågeri efter att ha...
Svar
2
· Visningar
624
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 566
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 617
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp