Hatas efter OS-scenerna: ”Jag började bara gråta”

Modern femkamps behandling av hästar ifrågasätts efter scenerna i OS.
Nu skickas tränaren Kim Raisner hem från Tokyo.
”Det internationella förbundet har tagit del av tv-bilder som visar Raisner slå hästen med knytnäven.”, skriver BBC.
 
De första bilderna från twitterinlägget är gamla, det ser man ffa eftersom de är tagna på vintern när träden i bakgrunden saknar löv och det är sommar i Japan just nu + att hästen har vinterpäls. De andra bilderna från UIPMs hemsida däremot ser jag ingen anledning att misstro.

Varför skulle man anta att hästen inte kommit tillbaka till ägarstallet och tas väl omhand? Är det bara för att det råkar vara asiater som man konspirerar om att hästen skulle fara illa för att den inte presterat som man förväntat sig?
 
Vad skulle man annars gjort med hästen menar du? Slaktat den för att den inte presterade bra nog?
De kanske visade sig att hästen var/blev skadad under tävlingen. Och de inte vill skylta med det pga all dåligt publicitet de redan fått, så de ljuger och säger att hästen mår bra när den egentligen blev skadad och står på boxvila med veterinär behandling.
 
Kollade filmklippet från ritten. Hon kom helt fel på hästen så den hoppade in i hindret och slog sig, stallet hinder började den stanna ut sig på. Det är väldigt lätt att förstöra en bra häst med dåliga distanser!! Stackars häst.
Vad fint min telefon stavar om orden.
Det ska givetvis stå "efter det hindret". Hon såg ut att komma tokigt på språnget innan också men man ser inte ur den vinkeln, dock syns det på hästens hopptekik att den försökte rädda ekipaget från en krasch. Dessutom hoppar den med sänkt rygg pga ingen eftergift från ryttaren i språnget.
Det kan fungera på små kryss om 50 cm, men inte på 120 bana.

Ritten var en ren katastrof.
 
De kanske visade sig att hästen var/blev skadad under tävlingen. Och de inte vill skylta med det pga all dåligt publicitet de redan fått, så de ljuger och säger att hästen mår bra när den egentligen blev skadad och står på boxvila med veterinär behandling.
Men nu spekulerar du ju bara vilt. Har du någon källa eller någon rimlig bakgrund till den teorin? Varför vore det troligare än att hästen helt enkelt fått komma hem, lite nedtagen efter de hårda ritterna, men under omständighetena mår bra och blir väl omhändertagen?
 
Men nu spekulerar du ju bara vilt. Har du någon källa eller någon rimlig bakgrund till den teorin? Varför vore det troligare än att hästen helt enkelt fått komma hem, lite nedtagen efter de hårda ritterna, men under omständighetena mår bra och blir väl omhändertagen?
Vem säger att hästen inte bli väl omhändertagen? :confused:
har inte sett någon påstå det.

Däremot så tycker jag hästen rör sig konstigt i bakbenen på videon, speciellt efter den kraschat in i sista hindret, kanske är normal rörelse mönster för den individen. Men ser att fler kommenterat att under videon att de inte heller tycker hästen ser ren helt ren ut.
 
Vem säger att hästen inte bli väl omhändertagen? :confused:
har inte sett någon påstå det.

Däremot så tycker jag hästen rör sig konstigt i bakbenen på videon, speciellt efter den kraschat in i sista hindret, kanske är normal rörelse mönster för den individen. Men ser att fler kommenterat att under videon att de inte heller tycker hästen ser ren helt ren ut.
Kanske inte rätt ut, men att anklaga ägaren för att ljuga och posta "falska" bilder är väl ändå i närheten? Jag ser verkligen inte vad de skulle ha att vinna på det, det är ju ryttaren som är i blåsväder, inte hästägaren.
 
Kanske inte rätt ut, men att anklaga ägaren för att ljuga och posta "falska" bilder är väl ändå i närheten? Jag ser verkligen inte vad de skulle ha att vinna på det, det är ju ryttaren som är i blåsväder, inte hästägaren.
Vart kan man se att hästägaren lägger ut bilder och säger att hästen mår bra?
Det enda jag hittat är World Pentathlon Twitter, och självklart vill de få sin "sport" att framstå som bra och oskadlig för hästarna.
 
Vad fint min telefon stavar om orden.
Det ska givetvis stå "efter det hindret". Hon såg ut att komma tokigt på språnget innan också men man ser inte ur den vinkeln, dock syns det på hästens hopptekik att den försökte rädda ekipaget från en krasch. Dessutom hoppar den med sänkt rygg pga ingen eftergift från ryttaren i språnget.
Det kan fungera på små kryss om 50 cm, men inte på 120 bana.

Ritten var en ren katastrof.

Jag kikade lite på yt på andra ritter i modern femkamp från London OS. Och just det du skriver om att inte ge hästen tillräcklig eftergift verkar gå som en röd tråd genom modern femkamp hoppning.

De flesta jag såg riktigt uselt. Nån enstaka såg man verkligen kunde rida. Men de flesta var pinsamt dåliga.
 
Vart kan man se att hästägaren lägger ut bilder och säger att hästen mår bra?
Det enda jag hittat är World Pentathlon Twitter, och självklart vill de få sin "sport" att framstå som bra och oskadlig för hästarna.
Jag har länkat till filmerna och bilderna ovan, som svar på ditt tidigare inlägg.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
De måste tydligen få någon form av godkännande från sin ridlärare som säger att de är redo för att hoppa en bana, men där tänker jag att man i så fall bör ha en oberoende part som åker runt och tittar och ger det där godkännandet.
Är det en väldigt liten sport så "alla" kommer till os eller så?

Jag tänker att oavsett sport borde man på den nivån 1) visat att man kan rida/utöva sporten och 2) vara noga med att träna regelbundet för sin egen förberedelses skull.
 
Är det en väldigt liten sport så "alla" kommer till os eller så?

Jag tänker att oavsett sport borde man på den nivån 1) visat att man kan rida/utöva sporten och 2) vara noga med att träna regelbundet för sin egen förberedelses skull.
Jag vet ärligt talat rätt lite men såg en youtube video där det förklarades lite övergripande att det är så. Jag tänker att när det är ens egen ridlärare som ger ok stämpeln kanske det är lite väl partiskt. Ok stämpeln är även mest att "X är redo att hoppa banan" vilket ju inte nödvändigtvis betyder att hen kommer hoppa banan på ett vettigt sätt.
Jag skulle säkert kunna hoppa en sådan bana och komma runt, speciellt med de konstiga reglerna. Men jag hade aldrig gjort det eftersom jag vet att jag inte skulle kunnat hoppa banan på ett snällt/vettigt sätt.

Det fanns även bra exempel i youtubevideon där hon visade några helt ok ritter och berättade om vissa femkampare som faktiskt red "ofta" (2-3 ggr i veckan i alla fall), året runt, och det var ofta dessa som faktiskt kom runt banorna på ett ok sätt. :)
Bara för det kan jag inte hitta just den videon :cautious:
 
Är det en väldigt liten sport så "alla" kommer till os eller så?

Jag tänker att oavsett sport borde man på den nivån 1) visat att man kan rida/utöva sporten och 2) vara noga med att träna regelbundet för sin egen förberedelses skull.
Ja den är rätt liten, SM 2020 hade 19 deltagare inkluderande juniorer, U19, U15. Av dessa 19 var det bara 6 som genomförde/ behövde genomföra ridmomentet under SM, ungdomarna verkar bara tävla i fyra av grenarna.
Femkampens grundproblem verkar vara att man börjar med de fyra övriga grenarna och sedan när man skall kliva upp på seniortävlingar så skall man lägga till ridningen lite snabbt.
Att gå från nybörjare till att tävla hoppning på 120 nivå inom ridsporten är inget som går speciellt snabbt eller med minimal träningsinsats, men inom modern femkamp gör man gladeligen försök att göra den resan med resultatet att man vanligtvis visar upp fullständigt horribel "ridning".

Jag kommer bara att tänka på den gamle olympiern Bertil Sandströms devis Där konsten slutar tar våldet vid, det är helt enkelt väldig lite konst inblandat när modern femkamp är i farten!
Jag vet ärligt talat rätt lite men såg en youtube video där det förklarades lite övergripande att det är så. Jag tänker att när det är ens egen ridlärare som ger ok stämpeln kanske det är lite väl partiskt. Ok stämpeln är även mest att "X är redo att hoppa banan" vilket ju inte nödvändigtvis betyder att hen kommer hoppa banan på ett vettigt sätt.
Jag skulle säkert kunna hoppa en sådan bana och komma runt, speciellt med de konstiga reglerna. Men jag hade aldrig gjort det eftersom jag vet att jag inte skulle kunnat hoppa banan på ett snällt/vettigt sätt.

Det fanns även bra exempel i youtubevideon där hon visade några helt ok ritter och berättade om vissa femkampare som faktiskt red "ofta" (2-3 ggr i veckan i alla fall), året runt, och det var ofta dessa som faktiskt kom runt banorna på ett ok sätt. :)
Bara för det kan jag inte hitta just den videon :cautious:
Dom få femkampare som inte ser helt hopplösa ut till häst verkar genomgående ha någon form av tidigare hästbakgrund från ungdomen, men dom verkar inte vara speciellt vanliga.
 
OM ridmomentet ska vara kvar ska reglerna skärpas ordentligt + det ska finnas krav på en viss nivå ridmässigt. Osportsligt uppträdande mot hästen = uteslutning. Andra vägran = uteslutning. Upprepat användande av spö och/eller hacka med sporrar = utesluten.
 
Ja den är rätt liten, SM 2020 hade 19 deltagare inkluderande juniorer, U19, U15. Av dessa 19 var det bara 6 som genomförde/ behövde genomföra ridmomentet under SM, ungdomarna verkar bara tävla i fyra av grenarna.
Femkampens grundproblem verkar vara att man börjar med de fyra övriga grenarna och sedan när man skall kliva upp på seniortävlingar så skall man lägga till ridningen lite snabbt.
Att gå från nybörjare till att tävla hoppning på 120 nivå inom ridsporten är inget som går speciellt snabbt eller med minimal träningsinsats, men inom modern femkamp gör man gladeligen försök att göra den resan med resultatet att man vanligtvis visar upp fullständigt horribel "ridning".

Jag kommer bara att tänka på den gamle olympiern Bertil Sandströms devis Där konsten slutar tar våldet vid, det är helt enkelt väldig lite konst inblandat när modern femkamp är i farten!

Dom få femkampare som inte ser helt hopplösa ut till häst verkar genomgående ha någon form av tidigare hästbakgrund från ungdomen, men dom verkar inte vara speciellt vanliga.
Tack för svar och förklaring.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Åtalet mot den tyska idrottaren Annika Schleu och hennes tränare Kim Raisner läggs ner. Duon misstänktes för djurplågeri efter att ha...
Svar
2
· Visningar
624
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 565
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 601
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp