hej hopp, vad rider ni på för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare *pilturs matte*
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 2 777
P

*pilturs matte*

vad har era pållar för bett?

jag har tredelat till min just nu, men funderar på att byta till rakt, för att det ska vara mildast?
behöver inget spec bett för min skull, kommer så bra överens med min häst på det stadiet att jag inte behöver ngra komplicerade bett, vilka som nu egentligen behöver det?

vilket är det mildaste bettet, är det rakt, odelat?

sen vet jag ju att det är handen som håller i tygeln som avgör hur skarpt bettet är....

Sv: hej hopp, vad rider ni på för bett?

tredelat mässingsbett, flippan-bett, tvåringsbett, tvådelat mässing, hackamore m.m.

rider ju inte för tillfället men jag har aldrig ridit på något annat än tredelat ridbett och pessoa (heter det då)

Rider dock hellst bettlöst eller på tredelat.

om det funkar bra nu så finns det väl ingen anledning att byta?

Om du ändå ska byta och du säger att du inte behöver något speciellt bett på din häst, varför ha ett bett alls?
Ett sidepull skulle jag ha tagit.
Jag rider min häst på ponnyhack för han är lite väl stark på bara sidepull.

Ibland rider jag på rakt och ibland på tre-delat. Beror mest på att han går bäst när han får variera bett/bettlöst

jo det är så att jhag behöver köpa ett nytt. Tror min häst har hakar på andra premolarerna, ska ta ut en hästtandläkare nu i veckan och kolla munnen på honom. (hästen ;) )
Har fått de misstankarna eftersom han har repat bettet på just de ställerna, annanrs förstår jag inte hur detr skulle kunna vara möjligt. Och då vill jag ju ha ett nytt efteråt så jag ser om det blivit bättre.

Är faktiskt lite intresserad av sidepull, men är inte så insatt. Är det bäst att köpa ett med bred nosrem? Hackamore har väl hävstångseffekt medans sidepull fungerar lite mer som en åtsittande grimma? eller?

Jag rider min på pessoa

*pilturs matte* skrev:
vad har era pållar för bett?

jag har tredelat till min just nu, men funderar på att byta till rakt, för att det ska vara mildast?
behöver inget spec bett för min skull, kommer så bra överens med min häst på det stadiet att jag inte behöver ngra komplicerade bett, vilka som nu egentligen behöver det?

vilket är det mildaste bettet, är det rakt, odelat?

sen vet jag ju att det är handen som håller i tygeln som avgör hur skarpt bettet är....

Jag tycker att de tredelade betten är mildast, där kan hästen mildra effekten med tungan, vilket den inte kan med ett rakt.

Just nu har jag bara ett vanligt tredelat till pållen. Har sålt hans andra då jag bytt storlek. Men hade tredelat fullcheek, tredelat eggbett samt ett vanligt tredelat mässingsbett. Ska köpa nya likadana fast en strolek mindre då..

Rider på ett tredelat sprenger i dressyren, och ett svagt böjd oledat bett i hoppningen. Märken ingen större skillnad i styrka på betten, men rider jag på oledat i dressyren hänger han lite förmycket i handen.

Jag rider på pellhambett vid uteritt och hoppning också använder jag vanligt tränsbett vid dressyr/markarbete i ridhus/paddock...

tredelade, ska testa rakt och bett med tungfrihet för att se om det blir nån skillnad. Tjafsar gärna när han tycker det är jobbigt

Rider på hackamore. Har också ett tredelat och ett odelat tränsbett, men jag rider sällan på dom. Har inte hittat nått bett hästen gillar riktigt.

Rider på mitt sidepull som har nosgrimma med tvårep vilket är mildare än det med ett.
Annars händer det väl ett fåtalgånger att jag använder mitt raka bett med fasta ringar.

Jag rider halvfoderhästen på ett tredelat sötmalmsbett med mittendelen i koppar. Han gillar inte tvådelade bett och går bäst på tredelat. När vi rider ut blir han väldigt stark och het (fullblod) men det funkar bra om jag rider på pessoa (smalt, tredelat) för då vet han att då är det inge idé :D :D

Jag rider på 3-delat med droppe i mitten. Har ridit på rakt under en period när vi letade ett bättre/mer passande bett. Det funkade bra. Hästen hade då 2-delat innan som hon inte trivdes med.
Rider ibland på kandar också.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 536
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 299
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
1 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka