Bukefalos 28 år!

Hej, jag heter mandalaki

Helt OT, men jag känner mig lite snuvad på något när jag läser trådens rubrik kontra innehåll.
Jag förväntar mig ett smaskigt avslöjande och så handlar det om hur man presenterar sig i telefon.
Besviken (men kanske lite lättad).
 
Eftersom jag sitter mitt i kontorslandskapet har jag haft förmånen att göra en studie :banghead:

Bland mina kollegor på myndigheten verkar de flesta presentera sig med förnamn efternamn på myndigheten när de ringer upp, ibland förnamn, myndigheten. När de svarar är det oftast med förnamn myndigheten (den där myndigheten har inte världens smidigaste namn så ska man dra hela harangen så har folk hunnit somna på andra sidan...). Jag som 80-talist tillhör de yngsta på stället.

Själv svarar jag oftare "myndigheten, du pratar med Sassy" eftersom folk som ringer mitt direktnummer måste ha tagit reda på vem de vill prata med (och jag är den enda med mitt förnamn på hela stället). Ringer jag någon jag inte pratat med tidigare används för- och efternamn, oavsett om det är privat eller i jobbet.
Jag sitter också i landskap, det var där den här funderingen uppstod. Närmast mig sitter en 50-talist, han använder som jag hela namnet. På andra sidan om mig varierar personerna men de har det gemensamt att de är 90-talister. Och ingen säger efternamn.

Vad kan den här förändringen bero på?
 
Helt OT, men jag känner mig lite snuvad på något när jag läser trådens rubrik kontra innehåll.
Jag förväntar mig ett smaskigt avslöjande och så handlar det om hur man presenterar sig i telefon.
Besviken (men kanske lite lättad).
Rubriker ska locka till läsning, vettu :angel:

Dessutom ska de ha täckning i texten och där är jag nog guilty as charged. Jag förstår att du väntade dig att jag skulle komma ut med något. :D
 
... säger jag inte när jag ringer jobbsamtal. Eftersom den absoluta majoriteten av dem är till folk jag inte känner säger jag "hej, det här är mandalaki bläckson på [företaget]". Jag presenterar mig alltså med för- och efternamn.
Det slog mig i dag när jag hade ett bokat möte på kommunkontoret...
Då blev jag inkallad med enbart mitt förnamn. Hade aldrig träffat människan förut.
Samma sker på vårdcentraler m.m. Det kanske alltid har varit så?
 
Är förstörd av Trump. Förväntar mig magi i minsta lilla inlägg numer.
Jag med! Har man en tråkig dag är det bara att slå på CNN. Och när jag sträcker mig efter mobilen på morgonen tänker jag Vad har han hittat på idag då?

Den här tråden är fake news.
 
Det slog mig i dag när jag hade ett bokat möte på kommunkontoret...
Då blev jag inkallad med enbart mitt förnamn. Hade aldrig träffat människan förut.
Samma sker på vårdcentraler m.m. Det kanske alltid har varit så?
På vårdcentralen är det nog av sekretesskäl. Inom kommunen borde det väl bara vara på socialkontoret som det var av det skälet?
 
Jag tycker inte att det låter klokt om de ringer från de ställen du anger och bara uppger sitt förnamn! Jag förstår av tråden att det beror på min ålder, men jag tycker att det låter oprofessionellt.

Första gången jag fick ett samtal från Anna på xxxpolisen blev jag väldigt överraskad. Poliser brukar vara noggranna och korrekta.
 
Jag sitter också i landskap, det var där den här funderingen uppstod. Närmast mig sitter en 50-talist, han använder som jag hela namnet. På andra sidan om mig varierar personerna men de har det gemensamt att de är 90-talister. Och ingen säger efternamn.

Vad kan den här förändringen bero på?
Min mamma har berättat att bland hennes mycket vänsterradikala vänner i Köpenhamn på 60-talet, så vägrade folk att säga sina efternamn under hänvisning till att de var en sorts klassmarkör, och sådant ville man inte ägna sig åt.

Men jag tror inte att det är svaret när det gäller dina unga kollegor.
 
Min mamma har berättat att bland hennes mycket vänsterradikala vänner i Köpenhamn på 60-talet, så vägrade folk att säga sina efternamn under hänvisning till att de var en sorts klassmarkör, och sådant ville man inte ägna sig åt.

Men jag tror inte att det är svaret när det gäller dina unga kollegor.
Åh gud! Så hette man Johansson (jag gjorde det) så kunde man hålla inne med det för låta påskina att man nog egentligen var en Adlersporre?

:laugh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 334
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 349
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 972
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp