hela sulor utan styltor?

Sv: hela sulor utan styltor?

Det är det som är en konstig sak, här nere blir det styltor runt nollan men så fort vi får kallare typ redan vid -3-4 så klabbar aldrig snön och de får inga styltor. Vet inte om det är den högre luftfuktigheten som gör att snön här blir isigare på något sätt för det är totalt omöjligt tex att krama en snöboll om det är pudersnö vilket det blir här vid typ -5. Så här nere är det bara problem med styltor just när temperaturen pendlar upp och ner precis vid nollan (vilket det ju tyvärr ofta gör här) men de vintrar vi hade för något år sedan när det var kallt hela vintern och gott om snö då fick de aldrig några styltor utan snön var omöjlig att packa ihop.

Det som är så konstigt.. För här går det ju inte göra några snöbollar heller nu, men det blir snö-is-styltor ändå under dagens lopp. Och det borde ju packas till och frysa på under dagens lopp lika mycket eller lite därnere som här, dvs inte vara skillnad egentligen.

Något magiskt i snön kanske? ;)

Nu är ju de styltor som blir nu inga större problem då de håller sig låga, men just ATT de blir fascinerar mig, och att även de små oskodda parvlarna får "tofflor" (de lossnar dock av sig själv på dem, flyger ur när de bryts - man vill inte ha en sådan iskocka i huvudet)
 
Sv: hela sulor utan styltor?

vi får kramsnö, blir alltid blaskigt tung kramsnö först, sen blir det kallt och då får man super hård skare med lös snö överst och kramsnö under. bor mitt i skåne på en åker. hästarna får sällan jätte höga styltor, men de får styltor när det är kramsnö. även oskodda hästar. men är oftast så att de ramlar av ganska enkelt av sig själva om de går lite.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Jag upplever att snön här uppe mer bränner fast än klabbar därav styltor fast det inte är töväder. Värsta styltorna får våra när det är kallare än -20
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Jag upplever att snön här uppe mer bränner fast än klabbar därav styltor fast det inte är töväder. Värsta styltorna får våra när det är kallare än -20

Jag försökte rida idag. Ringskor, hela sulor, +1 grad. Joråsåatte..

Men precis som du säger, i kyla fryser det fast och byggs på styltor, som är helt horribla att få ur (sitter som berget). Men de blir inte lika svinhöga som de i kramsnö.

Men det blir ju styltor även i -5, och där är det ju konstigt det inte blir lika i södern?
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Skönt! Gruvar mig lite då min häst ska få heartbar om 6v... dom lär vara ännu värre än ringsko känns det som. Dessutom med grönsula. Så jag hoppas verkligen att det funkar medsula + snösula med dem med, annars kommer min häst bryta benen av sig.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Skönt! Gruvar mig lite då min häst ska få heartbar om 6v... dom lär vara ännu värre än ringsko känns det som. Dessutom med grönsula. Så jag hoppas verkligen att det funkar medsula + snösula med dem med, annars kommer min häst bryta benen av sig.

Heartbar och ringsko blir ganska lika ur stylthänseende här i alla fall (jag har både och). Men har funkar perfekt med dubbel sula där med. Peppar peppar..
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Det låter bra!! :)

Har du ständigt heartbar på någon av dina? Hur lång skoperiod?
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Det låter bra!! :)

Har du ständigt heartbar på någon av dina? Hur lång skoperiod?

Inte på någon nuvarande, där är det ringsko. Men haft heartbar förr stadigtvarande.

4 - 5 v skoperiod, den korta sommartid och den långa vintertid. Men det är inte pga valet av beslag utan för att hovarna växer som ogräs, på alla hästarna. Måste vara något hovfrämjande i marken här, jag kan köpa en vuxen häst som gått på 7 v intervall hela livet och POFF så flyttar den hit och hovarna börjar växa som ogräs. Om jag kunde sälja vad det nu är som gör det på flaska skulle jag bli rik som ett troll ;)
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Det är det som är en konstig sak, här nere blir det styltor runt nollan men så fort vi får kallare typ redan vid -3-4 så klabbar aldrig snön och de får inga styltor. Vet inte om det är den högre luftfuktigheten som gör att snön här blir isigare på något sätt för det är totalt omöjligt tex att krama en snöboll om det är pudersnö vilket det blir här vid typ -5. Så här nere är det bara problem med styltor just när temperaturen pendlar upp och ner precis vid nollan (vilket det ju tyvärr ofta gör här) men de vintrar vi hade för något år sedan när det var kallt hela vintern och gott om snö då fick de aldrig några styltor utan snön var omöjlig att packa ihop.


Fast det där måste bero på hästen och hovarna, för min häst får alltid styltor av snön oavsett temperatur. Sen spelar det ingen roll att det är pulversnö som inte går att krama till snöbollar, den fastnar i min hästs hovar i alla fall. Snösulor är ett måste för att han ska kunna röra sig ordentligt när det är snö.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Fast det där måste bero på hästen och hovarna, för min häst får alltid styltor av snön oavsett temperatur. Sen spelar det ingen roll att det är pulversnö som inte går att krama till snöbollar, den fastnar i min hästs hovar i alla fall. Snösulor är ett måste för att han ska kunna röra sig ordentligt när det är snö.

Jag har samma erf. som Gylle och jag bor INTE i skåne ;)
snöstyltor endast vid klabbsnö, aldrig annars.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Lera + snö blir rena rama isinpackningen.

hästar kan få styltor av torrsnö i hagen där de står still o hoven är varmare, men vid ridning brukar det sällan kunna byggas upp annat än av kramsnö.

Polarpaddens tillverkare har även en påspikbar sula med en utkastare i mitten- som en stav som är tjockast på mitten. inte buffertsula m a o.

Polarpadden är ypperlig om man som nu i vinter har omväxlande med lera o då tas bort. Det är inte fel att ta bort tåbrodden heller.
Frusen barmark med 4 brodd är inte bra för hästben.
 
Sv: hela sulor utan styltor?

Lera + snö blir rena rama isinpackningen.

hästar kan få styltor av torrsnö i hagen där de står still o hoven är varmare, men vid ridning brukar det sällan kunna byggas upp annat än av kramsnö.

Polarpaddens tillverkare har även en påspikbar sula med en utkastare i mitten- som en stav som är tjockast på mitten. inte buffertsula m a o.

Polarpadden är ypperlig om man som nu i vinter har omväxlande med lera o då tas bort. Det är inte fel att ta bort tåbrodden heller.
Frusen barmark med 4 brodd är inte bra för hästben.

jamen exakt. självklart blir det styltor om hoven är varmare, eller om marken i sig utgör värme, dvs lite småblött ens minsta lilla parti och fukt blandas in som sen alstrar värme på kylan så att säga.

Håller även med om polarpadsen. Ypperlig lösning för situationer man behöver sula för att rida i klampsnö och inte har snösula vilket många inte har av olika anledningar, ffa om man har lera större delen av vintern, snösulor blir förödande i annat än snö långsiktigt sett för hovarna.
polarpad kräver ju dock fyrbrodd för att kunna användas som du säger. Jag tycker det är värre med traktbrodd pga underlaget än fyrbrodd, pga att vinklarna blir så fel. jag brukar dock inte ha isbrodd i tån utan blindbrodd, så det hugger inte fast på samma sätt. skruvar man ur tåbrodden helt så slits ju skon i värsta fall ned så att det sen inte går att fästa tåbrodden för gänghålen är nedslitna totalt.
jag tycker nog inte att tåbrodd i hagen är anledning att oroa sig för bromseffekt och slitage i sig, - isåfall får man ha en häst som röjer satan i hagen timmar varje dag typ? våra går och strosar eller står och äter och plockar , alternativt står och vilar i vinterväder till 90%....?
 
Senast ändrad:
Sv: hela sulor utan styltor?

Traktbrodd var värre FÖRR.
NU är de flesta hästarna för låga i trakten o de står bara bättre:D Normalt.

Jag har inga större problem att gänga upp hålen igen.

hade neoprenpluppar i förra vintern o vad faen.. de var hemsk svåra att få ur/ bort.
Jag kör med traktbrodd för att OM det finns en isfläck eller snorhal lera så fäster det lagom o lagom glidmoment. inga vassa broddar utan ganska trubbiga. Har en hel arsenal för vad som passar för dagen:meh:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 467
Senast: Meglio
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 048
Senast: MiaMia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp