helkuperad dobermann

Sv: helkuperad dobermann

Jag antog att du borde kunna något iaf, du påstår dig själv till att kunna en del åtminstone.

Hundar kommunicerar med både öron och svans. nu är öronen kvar tillräckligt för att hunden hyfsat ska kunna "prata" med dem. Men inte svansen. Inte på långa vägar är tre kotor tillräckligt för att en hund ska kunna kommunicera med svansen.

Och ja, det finns många rasstandarder på andra raser som gör att hunden inte kan kommunicera idealiskt med sina artfränder. Det är heller inte bra.
 
Sv: helkuperad dobermann

o Ingen av dom hundar råkar ut värre än andra så vad ligger problemet då?

alla hundar har flera sätt o kommunciera än svans o öron o öronen har ju kuperade hundar också så
 
Sv: helkuperad dobermann

PIRU skrev:
o Ingen av dom hundar råkar ut värre än andra så vad ligger problemet då?

alla hundar har flera sätt o kommunciera än svans o öron o öronen har ju kuperade hundar också så

Ja men det är ju dessa de framförallt använder... Ska de börja skaka tass istället då? KLart det försämrar för hunden. Tror du hunden mår bättre av att du kuperar den? Eller är det så att du gör det av egoistiska skäl för att du tycker det är finare. Jag röstar på det sistnämnda.
 
Sv: helkuperad dobermann

PIRU skrev:
men en Dobermann är enda ren odlade Väktarhunden som finns o den ska inte se ut som nån Jakthund.

Nej, de lider säkert inte hela livet. Men det svenska djurskyddet finns för att inte tillfoga djur onödigt lidande. Med andra ord - om man inte behöver tillfoga lidande ska man låta bli. Det tycker jag är en bra princip. Jag noterar för övrigt att du själv inte skurit av svansen på din rottis trots att det var standard förr.

Och de ska faktiskt ha både svansar och öron. Annars hade de fötts utan.

Sen var det där med att Dobermann skulle vara en renodlad Väktarhund med stort V. Jag vet inte det jag. För det första är det ju få väktare i landet som använder Dobermann som tjänstehund. Sen duger de till mycket annat också. Häromveckan träffade jag en som var ledarhund till exempel. Hon hade både öron och svans i behållning och skötte sitt jobb med den äran.
 
Sv: helkuperad dobermann

Hermelin skrev:
Nej, de lider säkert inte hela livet. Men det svenska djurskyddet finns för att inte tillfoga djur onödigt lidande. Med andra ord - om man inte behöver tillfoga lidande ska man låta bli. Det tycker jag är en bra princip. Jag noterar för övrigt att du själv inte skurit av svansen på din rottis trots att det var standard förr.

Och de ska faktiskt ha både svansar och öron. Annars hade de fötts utan.

Sen var det där med att Dobermann skulle vara en renodlad Väktarhund med stort V. Jag vet inte det jag. För det första är det ju få väktare i landet som använder Dobermann som tjänstehund. Sen duger de till mycket annat också. Häromveckan träffade jag en som var ledarhund till exempel. Hon hade både öron och svans i behållning och skötte sitt jobb med den äran.


Ursprungsland/hemland:
Tyskland

Bakgrund/ändamål:
Doberman är den enda hundras som är en renodlad väktarhund, vars rasnamn anknyter till sin första kända uppfödare: Friedirich Louis Dobermann (1834-1894). Förutom som uppfödare var han verksam som skatteindrivare, rackare och stadens hundfångare med laglig rätt att infånga alla kringströvande hundar. Från denna depå handplockade han särskilt skarpa hundar för avelsbruk. De s k "slaktarhundarna", som redan vid denna tid kunde betraktas som en tämligen homogen "ras", utgjorde troligen den främsta grunden för dobermannrasen. Dessa hundar, en slags föregångare till nutida rottweiler, uppblanade med en schäfervariant från Thürigen, som var svart med roströda tecken. Från nämnda blandning hundar framavlade han på 1870-talet dobermann, som vid denna tid erhöll sina bruksegenskaper, både som vakt- gårds- och sällskapshand. Den användes flitigt som polishund och fick därför benämningen "gendarmerihund". Vid jakt användes den främst för rovdjursbekämpning. Mot denna bakgrund var det nästan självklart att dobermann redan i början av 1900-talet officiellt blev erkänd som polishund. I avelsarbetet eftersträvas en medelstor, kraftig och muskulöst byggd hund, som trots den substansfulla kroppen uppvisar elegans och ädelhet. Den är synnerligen lämplig som sällskaps-, skydds- och brukshund såväl som familjehund.
 
Sv: helkuperad dobermann

Du har inte hört talas om fantomkänslor/fantomsmärtor som dyker upp vid amputerng hos människor? Skulle tro att även hundar får genomlida detta.

Att man vill plåga en varelse endast för utseendes skull tycker jag är vansinne. Vill man operera sig själv tar man det beslutet själv. Du får göra vad du vill med din kropp. Men att besluta sig för att plåga och skada någon annan endast för att det ser fint ut tycker jag är vansinne.

Du måste ju ha empatiproblem. Svårt att känna empati resp leva dig in i andras situation. Usch, vad sånt är tragiskt.
 
Sv: helkuperad dobermann

PIRU skrev:
Bakgrund/ändamål:
Doberman är den enda hundras som är en renodlad väktarhund


Nä du,så står det inte alls i texten som du har "saxat", det ska vara: "den enda tyska hundras".
 
Sv: helkuperad dobermann

Då har en väldigt stor del av världens befolkning empatiproblem, och riktigt så höga tror jag inte att siffrorna är i verkligheten.

Ja, kupering gör ont på hundarna. Öronen ömmar ett tag efteråt vid tejpning/vidrörning, men valparna får smärtstillande och antiinflammatoriska tabletter. För vissa hjälper inte det mot smärtan, och dom ömmar lite värre än andra. Vissa andra valpar reagerar inte alls på att öronen ska göra ont..

Svansar har jag inte så mycket erfarenhet av, så där kan jag inte uttala mig.

Men, precis som med allt annat, så gör varje människa en avvägning. Tycker jag att det här är värt det och det? Är det värt pengar/lidande/tid/osv?
Så tänker människor som sätter vilda djur i bur på zoo också. DOM tycker att det är värt det, jag gör det inte. Då har jag 100 ggr hellre en kuperad hund, för den lider inte under hela sitt liv. Oavsett vad många säger här så har jag aldrig träffat en kuperad hund som inte kommunicerar precis lika utmärkt som alla andra.

En av mina raser, Fransk Bulldogg, har ingen svans alls i princip. Dom har 1 kota bara, om ens det ibland. Ingen hund har haft problem att förstå vad dom vill säga, och det till trots att dom är plattnäsade, har konstiga öron, ingen svans OCH grymtar som grisar när dom är uppspelta.
 
Sv: helkuperad dobermann

Jag tror som flera andra att en kuperad hund inte kan "prata" på samma hundspråk lika bra som en okuperad.
Hoppas att du inte har några utställnings planer för att det är nu förbjudet att ställa ut nyimporterade eller valpar som är kuperade.
 
Sv: helkuperad dobermann

sandystar skrev:
det är nu förbjudet att ställa ut nyimporterade eller valpar som är kuperade.

Var har du fått den infon ifrån?
Det står ju inte i regelverket, vad jag kan se..
 
Sv: helkuperad dobermann

*kl*

Den stående fågelhundsrasen Breton föds ibland utan svans och förr i tiden kuperades de hundar som föddes med lång svans. Idag ser vi alla olika längder på svansen för dom kan helt enkelt födas på de sättet. Skulle tippa att det är nästan 50% lång svans och 50% kortare modell eller helt utan! Fick en valpkull på min tik där svanslängden var olika på allihopa.;) Från helt utan till lång svans!

Jag har aldrig sett att detta skulle vara något problem för hunden och att den "tappar balansen" för att den är utan svans. Och då ska vi komma ihåg att dessa hundar far över stock och sten i en sjujäkla fart.

Däremot så kan jag hålla med om detta med att är den helt utan svans så blir det ibland missförstånd hos andra hundar, väldigt sällan men det kan bli det. Har dom dock en liten stump som dom kan vifta med så syns denna väldigt väl och kan avläsas av andra hundar alltså kan man inte klassa detta som något större problem heller.

Jag är deffenitivt inte för att öronen på hundar kuperas. Jag tycker det blir enormt fula hundar som slutresultat! Och till råga på allt så är det ett betydligt större ingrepp som hunden får känna av en längre tid + att det egentligen inte har någon praktisk betydelse.

Att kupera svansen kan vara att förebygga framtida problem. Exempelvis en Pointer eller Vorsthe som jagar i skog och mark slår lätt sönder svansen för att dom viftar så hårt vilket medför att den då senare i livet måste amputera. :eek:
 
Sv: helkuperad dobermann

Det där är inte sant så vitt jag vet.
Det kommer säkert bli, men är inte så än, inte i Sverige.

Jag skulle ju hålla tyst. Men :D..
Visst är de kuperade snygga, om det görs snyggt. Såg en kuperad dobermann i helgen och det var fult gjort.
Svansen kan jag kanske gå med på, även om jag tycker hundar ska få ha sin svans.
Däremot gillar jag inte öronkupering. För mig är det rent djurplågeri, pga fåfänghet.
Visst, hundar måste opereras ibland och har då också ont. Men inte vill jag utsätta min hund för smärta och värk pga att den ska vara snygg.
 
Sv: helkuperad dobermann

Dobermannen var ju från början vakthund o likn. och då kuperade man öronen och svansen just för att t ex. inbrottstjuven inte skulle kunna ta tag i öron och svans på hunden och skada den. Sen är det ju bara att se vad utställningsdomarna tycker...vilka av dom kuperade och okuperade hundar vinner:confused: JO DOM KUPERADE! Och jag kan hålla med dom för jag tycker dom kuperade ser "vassare" ut
 
Sv: helkuperad dobermann

Jo, det kan säkert diskuteras om hur bra det är med djurskyddet som vi har det i Sverige. Men portalparagrafen i djurskyddslagen lyder: "Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom." Det tycker jag är en bra princip som jag gärna försvarar. Jag tycker att det finns få värden som är högre än detta.

Och det där med väktarhund. Dobermannklubben har sedan du kopierat texten reviderat rasstandarden och tagit bort det där med väktarhund.

Vad som förvånar mig mest med den här tråden är att det i trådskaparens presentation står att h*n studerar till veterinär. Det kan inte vara vanligt med veterinärer som gillar kupering.
 
Sv: helkuperad dobermann

Zenith skrev:
Kan du inte mer om hundens kroppsspråk för att förstå att ditt uttalande är felaktigt?

Andra hundar kan läsa av kuperade hundar mycket bra ändå. Däremot är det snarare mindre hundkunnigt folk som får svårare att läsa av hunden. Det är såå mycket mer än svans och öron som man läser på en hund. Och det finns både lite svans kvar plus man ser lätt om öronen pekar fram/bak/sida, trots att de är kuperade.

MEN, jag är ändå emot kupering.
 
Sv: helkuperad dobermann

*knapplån*

Är inte det att leka Gud, att ändra om & ta bort kroppsdelar bara för att man själv tycker det är snyggare? Och det som jag tycker är mest skrämmande är, vart går gränsen? Om man nu tycker det är ok och t.o.m. ett måste att kupera sin hund, kan man inte lika gärna operera om alla djur då?

-Jag tycker tex att Welsh Corgi ser jättekul ut med sina superkorta ben. Proteser fram!
-Tycker Alaskan Malamutes ser lite väl biffiga ut i vissa fall. Vi kapar väl av ett par revben, tycker ni inte?
-Min Leonberger gillar att ha tungan ute, det är ju himla osnyggt alltså.. vi klipper av halva! (Vasa? Har tungan en funktion? Men det har ju en svans också? Dumheter! Det är ju MIN åsikt som spelar roll!)
-Men hallå, hur opraktiskt är det inte med chihuahuaor som vill springa runt? De kan ju komma bort, dyrgriparna. Om vi tar bort de där tassarna (så slipper man klippa klor åxå) så är problemet avhjälpt.

Och det här är faktiskt ingen överdrift, det är bara en överföring till andra kroppsdelar på andra raser.

Vill man inte ha en hund av en ras som den är- SKAFFA EN ANNAN.
 
Sv: helkuperad dobermann

Bebben skrev:
Då har en väldigt stor del av världens befolkning empatiproblem, och riktigt så höga tror jag inte att siffrorna är i verkligheten.
Men det tror jag då.
Titta bara på hur världen ser ut.
Är det ett resultat av empati?
 
Sv: helkuperad dobermann

Jag har tyvärr inte kollat upp det men fick höra det på bruksklubben att det var från ett visst datum. Jag kan höra igen på lördag så kan jag återkomma.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 462
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 596
Senast: kma
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp