helkuperad dobermann

Sv: helkuperad dobermann

Det var väl lite överdrivet. Vi leker alltid gud:angel: Har vi inte avlat fram alla dessa olika hundraser redan och dessutom tänk bara på alla osunda raser vi har fått fram:crazy:
 
Sv: helkuperad dobermann

Får man fråga varför just kuperat? Har själv dobermann och har svårt att förstå varför man väljer det.
Du måste som sagt importera och därmed är det svårt att få samma stöd och kontakt från uppfödaren som om du skulle köpa en okuperad i Sverige. Är det också din första dobermann och om du är lite "grön" så är en nära kontakt med uppfödaren ett stort plus! Det är också lättare för dig att hålla koll på valpens föräldrar och syskon/halvsyskon om de finns i samma land.

Jag känner inte till någon utländsk kennel. Men jag har träffat flera dobbisar från denna kennel http://www.dobermann-dgw.com/ som har haft ett bra temperament.
Ett tips är att kontakta dobermannklubben och höra angående import eller gå in på dobbeforumet http://dobbeforum.hemsida.net/ där de finns de som har importerat som kanske kan ge dig tips.
 
Sv: helkuperad dobermann

PIRU skrev:
DOBERMANN SKA VARA KUPERADE SER JU UT SOM NÅN JAKTHUND ANNARS!!!!


Ojojoj.

Det finns så mkt man skulle kunna säga att jag inte vet var jag ska börja.

Att kapa svansar och ändra på öron, varför?
Jag rent ut sagt skiter i att Dobermannen "ska" vara kuperade enligt någon idiotisk idé om vad som är snyggt och inte.

Hundar föds med öron och svans för att det fyller en funktion. De som föds utan, eller med kort svans, låt gå för det. Men vilken rätt har vi att ändra på ett djurs utseende med ingrepp?!

Om du vill ha ståöron, skaffa då en ras som har ståöron, exempelvis schäfer. Vill du ha kort svans, skaffa då en ras som har det, exempelvis smålandstövare. Det finns många fler exempel på raser som du kan välja om du inte tycker att dobermannen är naturligt vacker!

Att dobermannen skulle vara den enda renodlade väktarhunden, vad har det med kupering att göra, egentligen?

Det här är idioti, och jag bara väntar på en lag som förbjuder deltagande på utställning med kuperade hundar. För som någon tidigare sa; Vilka är det som vinner? Jo, de helkuperade. Varför: För att det är en fix idé att det är vad som är snyggt! Och det är så trenden fortskrider, för att det är "fint" att ha en helkuperad dobermann!!


:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 
Sv: helkuperad dobermann

Att dobermannen skulle vara den enda renodlade väktarhunden, vad har det med kupering att göra, egentligen?

Säger det igen:angel: Därför att "angriparen" inte skulle kunna ta tag i öronen och svansen och tillfoga skada på hunden-därav började man att kupera sen att det blev en fortsatt grej är ju en annan femma:smirk:
 
Sv: helkuperad dobermann

Athos skrev:
Dobermannen var ju från början vakthund o likn. och då kuperade man öronen och svansen just för att t ex. inbrottstjuven inte skulle kunna ta tag i öron och svans på hunden och skada den. Sen är det ju bara att se vad utställningsdomarna tycker...vilka av dom kuperade och okuperade hundar vinner:confused: JO DOM KUPERADE! Och jag kan hålla med dom för jag tycker dom kuperade ser "vassare" ut


Hmm, men är det verkligen nödvändigt i dagsläget?!

Att ha en hund utan naturligt liggande öron, utan naturligt lång svans, bara för att exempelvis inbrottstjuvar inte skulle kunna ta tag i dem och skada dem...? Jag tror ärligt talat inte att en hund som är riktigt förbannad låter inbrotttjuven komma fram i ett sådant läge att de kan ta ett tag om öra el svans. För skulle de kunna ta tag i svansen, så måste hunden vända ryggen åt, och hur många bra vaktande hundar gör det, när det verkligen gäller?

Dessutom, man kan faktiskt ta tag i ståöron också. Det känns, det med. Men jag kan säga som så att jag vet inte många som skulle gå fram och nypa tag i min hunds (schäfer) öra när hon är som mest förbannad..

Jag tror att det mest är en fråga om vad folk tror är snyggt. Kuperingen fyller ingen vettig funktion.
 
Sv: helkuperad dobermann

Det är ren fakta, så var det på den tiden!
Idag fyller kuperingen ingen funktion mer än att det är "snyggt". Förutom svansarna då som kan bli sönderslagna av allt viftande då(gäller ju alla såna hundraser)

Personligen tycker jag att dobbrarna ser "vassare" ut då dom är kuperade men jag är heller inte helt för kupering:smirk:
 
Sv: helkuperad dobermann

Glömde:o Det jag också ville ha sagt är att man började inte att kupera för att göra hunden snyggare;)
 
Sv: helkuperad dobermann

Men varför vill man ha en hund som ska se vassare ut? Det räcker väl med att du vet att han/hon backar upp dig om det behövs..

I dagsläget fyller kuperingen ingen funktion, så då tycker jag man bord ejobba på att få bort den.

Att det är snyggt är det sämsta argument jag hört.
 
Sv: helkuperad dobermann

Sverige har ju förbjudit kupering och det hjälpte ju inte så mkt. Vill man få bort all kupering så får man nog se till att det blir förbjudet i tyskland också
 
Sv: helkuperad dobermann

En liten passus:
Vill man slippa de kuperade i utställningsringen kan man ställa ut i Norge, för där är de portade.

För övrigt ser jag ingen vits med kupering. Argumenteringen att de slår sönder svansarna tycker jag är ett avelsproblem. Man får helt enkelt lägga in kriteriet "bra svans" i avelsarbetet istället för att knipsa av de dåliga. Rent estetiskt kan jag tycka att vissa raser ser bättre ut utan svans, men det är nog mest för att de varit kuperade och svansarna i dagsläget ser ut lite hur som helst än.

Kuperade öron har jag aldrig gillat.

Att importera en hund för att få in nya linjer eller på annat vis söka den ultimata individen, och i det läget vara tvungen att acceptera en kupering tycker jag är helt OK. Att importera för att man vill ha kuperat, som trådskaparen formulerar sig i ursprungsinlägget, tycker jag är trångsynt och själviskt.
 
Sv: helkuperad dobermann

Krasux skrev:
Ojojoj.

Det finns så mkt man skulle kunna säga att jag inte vet var jag ska börja.

Att kapa svansar och ändra på öron, varför?
Jag rent ut sagt skiter i att Dobermannen "ska" vara kuperade enligt någon idiotisk idé om vad som är snyggt och inte.

Hundar föds med öron och svans för att det fyller en funktion. De som föds utan, eller med kort svans, låt gå för det. Men vilken rätt har vi att ändra på ett djurs utseende med ingrepp?!

Om du vill ha ståöron, skaffa då en ras som har ståöron, exempelvis schäfer. Vill du ha kort svans, skaffa då en ras som har det, exempelvis smålandstövare. Det finns många fler exempel på raser som du kan välja om du inte tycker att dobermannen är naturligt vacker!

Att dobermannen skulle vara den enda renodlade väktarhunden, vad har det med kupering att göra, egentligen?

Det här är idioti, och jag bara väntar på en lag som förbjuder deltagande på utställning med kuperade hundar. För som någon tidigare sa; Vilka är det som vinner? Jo, de helkuperade. Varför: För att det är en fix idé att det är vad som är snyggt! Och det är så trenden fortskrider, för att det är "fint" att ha en helkuperad dobermann!!


:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:


Så det är alltså förbjudet med kuperade hundar i Sverige(vilket jag visste), men det är tillåtet att importera dem kuperade och ställa ut och bli BIR eller kanske tom BIS??? Låter knäppt i mina öron! Antingen är det förbjudet helt eller så är det det inte.

Det är ungefär som att en 18åring får gå på krogen och köpa sprit, men h*n får inte handla på systemet förän h*n är 20år!
 
Sv: helkuperad dobermann

*kl*
kul att ni för en diskusion angående detta och ni får gärna diskutera med varran, men ni behöver inte "trycka ned" mig för jag gillar en sak som många andra kanske inte gör.
jag tycker att det i många fall är oetsikt med riskolor och ladugårdar med uppkedjade kor - men ingen gör något åt det. å jag tror att dessa kor som står innomhus fastkedjade i halsen 10 månader om året i 8 år mår sämre än en kuperad hund. men det är hur jag känner angående fallet - och jag förstår att alla inte tycker som jag, det är de som är så bra med sverige - var och en får tycka som dom vill!!!

sen angående mina veterinärplaner som "kraschar" för jag vill ha en kuperad hund?? jag skulle hellre som veterinär bry mig om alla djur som inte får mat, är instängda, blir vanvårdade än att en hund blir kuperad. för jag tycker inte att det är plågeri på det sättet som ni påstår. görs det på rätt sätt av kunnig människa och med smärtstillande så tycker jag att det är okej. men det är nu min syn på det hela. för jag vet att den hunden som får ha "ont" i någon vecka får ett 12 årigt livsom är så värdefullt och h*n kommer att må bra och känna sig älskad. vilket jag tycker är snällare än att skaffa tex sommarkatt och slänga ut den på hösten och låda den frysa ihjäl.
hallå - det finns betydligt större problem som ni kan tjaffsa om. hade de vart så oetsikt att kupera så hade dom väl förbjudit att ställa sådana hundar åxå - men det finns ju fortf kvar i sverige. men att det är förbjudet att utföra ingreppet i sverige kan jag förstå - men inte att det finns så mycket djurplågeri i allmänhet som är tillåtet :crazy: snacka om att ha lite att angagera sig i..

sen så var jag inte ute efter vad ni som är mot detta tycker - utan någon som har kuperad dobermann om var jag kan hitta en SERIÖS uppfödare som jag kan ha kontakt med, träffa föräldras osv osv...
TACK för mig...

tack ni som gett mig info om uppfödare!!! :)
 
Sv: helkuperad dobermann

lucillehornline skrev:
ladugårdar med uppkedjade kor - men ingen gör något åt det. å jag tror att dessa kor som står innomhus fastkedjade i halsen 10 månader om året i 8 år mår sämre

Du är väl medveten om att det mest är lösdrift på kor nuförtiden..
Vet inte en kobonde som hade djuren uppbundna 10 månader om året ens när det var vanligt med uppbundna kor :cool:
 
Sv: helkuperad dobermann

lucillehornline skrev:
jag tycker att det i många fall är oetsikt med riskolor och ladugårdar med uppkedjade kor - men ingen gör något åt det. å jag tror att dessa kor som står innomhus fastkedjade i halsen 10 månader om året i 8 år mår sämre än en kuperad hund. men det är hur jag känner angående fallet

Att försvara kupering av hundars öron och svansar med att andra djur har det värre tycker jag är ett dåligt argument för kuperingen. Det är som om någon efter att de behandlat en vän dåligt försvarar sig med att de har själva minsann blivit dåligt behandlade! Eller att någon efter att denna slagit sitt barn försvarar sig med att det finns barn som har det mycket värre...
 
Sv: helkuperad dobermann

Vill bara säga att på min naturbruksskola som jag gick på står korna uppbundna. Kanske inte 10 månader nu men ialla fall 8-9 beroende på vädret. Här uppe i norr har vi inte en sån lång sommar:( Men annars vad jag vet så har större delan av bönderna lösdrift.
 
Sv: helkuperad dobermann

Nona skrev:
Att försvara kupering av hundars öron och svansar med att andra djur har det värre tycker jag är ett dåligt argument för kuperingen. Det är som om någon efter att de behandlat en vän dåligt försvarar sig med att de har själva minsann blivit dåligt behandlade! Eller att någon efter att denna slagit sitt barn försvarar sig med att det finns barn som har det mycket värre...

jag kanske uttryckte mig klumpigt - men jag ville bara påpeka att JAG tycker så. att jag känner att det inte är så elakt som ni tycker - för jag evt att det finns annat som skadar djuren mer...
 
Sv: helkuperad dobermann

*knapplån*
Hundmänniskor upphör aldrig att förvåna mig.
Att det finns sådana som tycker att det är okej att skära litet i hundarna för att fixa till deras utseénde är ju - förvånande.

Jag trodde att hundmänniskor tyckte om djur.
Inte att de egentligen bara ville ha en snygg prydnadssak.
Tips till dessa - det finns hundar av porslin att titta på.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 462
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: kma
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp