Bukefalos 28 år!

Helt ny bostadsrättsförening

Silver Girl

Trådstartare
Hur funkar det med en helt ny bostadsrättsförening. Hur väljs styrelse och hur görs stadgar upp? Vad händer om ingen vill sitta i styrelsen? Kan det bli krångligt att bo i en ny förening?

Jag letar hus just nu då jag vill ha en trädgård, men nu har ett alternativ i form av nybyggda bostadsrätter kommit upp, där det finns en lagom stor trädgård på hörntomterna (blir inte klara förrän nästa år, så ingen brådska att bestämma mig än, men vill man ha en hörntomt så måste man nog vara med lite grann).
Men jag har bara bott i gamla, välskötta bostadsrättsföreningar där jag inte behövt engagera mig, och detta passar mig bra. Jag vill inte sitta i någon styrelse eller behöva fundera alltför mycket på den biten. Men hur fungerar det i helt nya föreningar?
 
Varierande, är min erfarenhet.

Jag tycker du ska prata med mäklaren om hur föreningen tänkt lägga upp det. Vem är det som bildat föreningen?
 
Vi flyttade in i en nyproducerad BR september 2014 (inflyttningen pågick mellan augusti och februari). Fram till i våras sköttes föreningen helt av HSB och på stämman som hölls i våras valdes en ny styrelse bland föreningens medlemmar. Utöver medlemmar från föreningen finns även en rutinerad HSB-representant med som ledamot samt en förvaltare från HSB som kommer att finnas med fram tills garantibesiktningen (den görs två år efter byggandet blev klart), om jag inte minns helt fel.

För oss har allt fungerat väldigt smidigt, vi får bra hjälp från HSB så den nya styrelsen står inte ensam. HSB-ledamoten ger mycket input om hur det funkar i andra föreningar hen varit med i och förvaltaren hjälper oss med allt som kräver lite kunskap och kontakter (allt från hur man ansöker om bygglov för inglasning av balkonger till hur man fixar en behållare för ljuskällor i soprummen).

Jag vet andra nya föreningar där det bara byggts och sedan har föreningen lämnats i händerna på medlemmarna utan något stöd eller hjälp. Det har ibland funkat bra och ibland inte funkat alls. Med andra ord är det som @Lovisaleonora säger viktigt; kolla vem som bildat föreningen och vad planen för föreningens första år egentligen är.
 
Står HSB bakom hade jag känt mig trygg i köp. Där finns både kompetens och erfarenhet och ett brett nät av olika funktioner.

Sedan finns det ju mindre producenter som bara vill håva in pengarna och fortast möjligt bli av med föreningen de bildat. Mindre bra. Och de medelbra, stora men oengagerade producenter som egentligen bara vill ha snabbast möjliga avkastning på sitt kapital.
 
Jag bor i en RBförening som fungerat väldigt bra. Byggd 1974. Min kompis bor i en förening (inte RB) där det nästan varit konkurs så det kan verkligen variera.
 
Min bostadsrättsförening som har Riksbyggen som ekonomisk och teknisk förvaltare och det fungerade precis som Tassetass beskriver när husen var nybyggda. Visst kan det hända att ingen i föreningen är intresserad av att sitta med i styrelsen, men risken är liten. Med tanke på att det handlar om kapital som ska förvaltas så brukar alltid tillräckligt många vara intresserade. Skulle inte kompetensen finnas så kan i princip den mesta av förvaltningen dessutom läggas på förvaltaren. Då behöver inte styrelsen göra särskilt mycket mer än att utgöra en garanti för bostadsrättsföreningens fortlevnad. Men det hänger så klart på att det finns ekonomi till det.
 
Jag ser föreniningen som en av de största riskdelarna när jag köper en bostadsrätt och jag köper inte utan att ha kunnat fått kontakt med styrelsen och kunnat läsa årsredovisningar från tidigare år. Man kan ju få problem ändå, men jag vill inte öka den risken med att köpa in mig i något helt okänt. Då finns det dock många likvärdiga bostadsrätter i det område jag vill bo i, så jag har många andra att välja på, och ser ännu mindre anledning till att köpa på mig risk för problem. Är det något mer unikt man hittat, och verkligen vill ha just det objektet så kan det förstås vara läge att ompröva det. Helst ska man ju då själv vara beredd att skaffa sig koll och inflytande i styrelsen, om det kommer att behövas.

Sedan beror det ju på vem som bygger också, och hur det överlämnas till föreningen. Ekonomin är superviktig att kolla upp, bostadsbyggbranschen har fått hård kritik för detta, bl a för att skulderna ofta är stora och avgifterna kan vara (för) låga. Räntorna är extremt låga nu också, det är viktigt att ha med när man tittar på ekonomin.
 
Ekonomin är superviktig att kolla upp, bostadsbyggbranschen har fått hård kritik för detta, bl a för att skulderna ofta är stora och avgifterna kan vara (för) låga. Räntorna är extremt låga nu också, det är viktigt att ha med när man tittar på ekonomin.

Det där är ju så sjukt svårt när det handlar om nya föreningar. En existerande ekonomi kan ju granskas ganska lätt, en planerad sådan är många gånger svårare. Nu föll det sig så att det var min svärmor som skötte hela ekonomibiten när vår bostad byggdes och föreningen bildades, så jag hade ju den garantin att jobbet var gediget gjort (även om svärmor var noga med att understryka att garantier finns aldrig, nyproduktion innebär alltid en viss risk).
 
Det där är ju så sjukt svårt när det handlar om nya föreningar. En existerande ekonomi kan ju granskas ganska lätt, en planerad sådan är många gånger svårare. Nu föll det sig så att det var min svärmor som skötte hela ekonomibiten när vår bostad byggdes och föreningen bildades, så jag hade ju den garantin att jobbet var gediget gjort (även om svärmor var noga med att understryka att garantier finns aldrig, nyproduktion innebär alltid en viss risk).

Precis! Framför allt om man som jag var helt ny i branschen när jag köpte min första lägenhet. Nu kan jag lite mer i alla fall, och vet åtminstone lite mer om vad jag ska kolla på. Men ändå jättesvårt! Och en viss risk får man ju vara beredd att ta, om man vill bo i en helt ny lägenhet. Det har ju sin charm också, och man kanske har fått välja vissa saker själv. Att ha någon man känner som varit inblandad (som en svärmor, förutsatt att man litar på henne då :D) är ju en bra typ av riskminimering.
 
Som jag trodde ska man tänka sig för. Om det blir aktuellt så ska jag definitivt kolla upp om det är t ex HSB eller liknade inblandade. Om inte fundera en extra gång.

Men nu är det ett par radhus på gång i samma stadsdel så det kanske blir ett sådant i stället.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 217
Senast: kolblakkur
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: Sassy
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 672
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ibland när jag mår dåligt och vill fly vardagens bekymmer lite så brukar jag fundera på hur jag hade velat att mitt liv såg ut om jag...
2
Svar
33
· Visningar
1 641
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp