Bukefalos 28 år!

Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Fia79

Trådstartare
Hej!
Har letat länge efter går att hyra och även gårdar att köpa, men det är ju helt hiskeligt hur dyrt allt är.
jag trodde att nu med krisen i världen att gårdar/hus osv skulle sjunka i pris men det stämmer alltså inte?
Hur ska folk ha råd att köpa gårdar om de inte har fast jobb(många som blivit varslade) och till de hutlösa priserna dessutom?

sen gård att hyra, verkar helt omöjligt är det ingen som vill hyra ut smågårdar för åretrunt bruk?
Då menar jag inget lantbruk på 300 hektar med skog osv utan ett normalstort hus med ett litet stall och lite mark och kanske en lösdrift.

Någon här som har fått chansen att hyra detta? är det möjligt? Verkar knappt ens finnas alla vill bara sälja sina gårdar.

Tycker ni att det är många gårdar/fritidshus till salu just nu?

Jag tycker att det är så synd att gårdar styckas av och så säljs de som fritidshus med 0,3 hektar mark det kan ju ingen ha häst på.

Är ärligt besviken på bostadsmarknaden just nu.
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Var letar du och hur mycket har du tänkt att du ska betala i månaden?
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Det är ju bara att betala, varför ska folk sälja långt under rådande marknadsvärde för att du ska ha råd att köpa ngt? Du får väl flytta, i glesbygd är gårdarna alltid mycket billigare än runt storstäderna. :idea:
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Jag bara undrar vad du tror att de som säljer har fått betala när de köpte? Och det är visst så att priserna har sjunkit - på många ställen med över 20%.

Själv fick jag erbjudanden från folk som inte hade råd att köpa min gård att de kunde tänka sig att hyra den för upp mot 6-7000 kr/mån. Jättesnällt (?), men den kostade mig över 20 och därmed var det aldrig varit aktuellt att hyra ut den. Har man inte råd att köpa en bostad i den prisklassen har man heller inte råd att hyra den.

Att du inte har råd att köpa gård är trist, men kanske du får göra som jag? Plugga länge för välavlönat jobb, spara länge och så till slut skaffa bostad som byts ut efterhand?
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

håller delvis med föregående talare..
MEN!! Sambon och jag fick i julas tag i våran drömgård!! Uthyres dessutom!! :bump:

Gården är belagd ca 1,5mil från något större by/liten stad. bussförbindelser (inte de bästa, men funkar). Vi har 11hektar mark. ca 6-7hektar bete och resten skogsbete. Stall med 6 boxar (dock är där 7 nu då en har blivit två shettisboxar), ridbana, ca 250m2 loge, och 50m2, extra hus som kan användas som höns/får/gris-hus.

Boningshuset är på ca 110m2. Nyrenoverat, med helkaklat badrum. Nybyggt kök och tvättstuga. Även helt omtapetserat.

Vi betalar 6000kr för detta, men det är TOTAL kallhyra. Vi betalar allt annat, så som sotning, slammning, el, ved mm mm... så vi hamnar på strax över det dubbla varje mån i boendekostnader.. Men det är endå billigare än att köpa med annuleringar osv...
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Hur ska folk ha råd att köpa gårdar om de inte har fast jobb(många som blivit varslade) och till de hutlösa priserna dessutom?

Ja, det kan man ju tycka är konstigt. :grin:

Nåväl till din fråga om priser. Visst har priserna på gårdar gått ner. Vi står i begrepp att byta bostad, från liten hästgård till villa. Vår lokala mäklare har visat oss mängder med hus i några år nu. För vi kan inte hitta ett hus vi tycker om. Han har även tittat på vårt och värderat det för några år sedan. Nu menar han att vår gård har gått ner med i storleksordningen 30% i pris. Jisses...inte vad vi hade önskat. :eek:

Fel läge att sälja känns det som, men rätt att köpa.

Jag tror att det beror mycket på var du letar hus och gård. I mina trakter, sydnärke, ser det ut som att smågårdarna går för dryga miljonen bara. Suck och åter suck....

Hälsning Maja
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Alltså förlåt, men i vilken värld har man möjlighet att köpa NÅGON bostad om man inte har fast jobb och fast inkomst?
Har man inte fast jobb lär man väl inte få ett bolån oavsett hur billigt eller dyrt huset/gården är? Tycker du resonerar väldigt konstigt.

Sedan undrar jag var du sökt och hittat dessa hutlöst dyra hus och gårdar? Kring storstäderna kan man väl nästan förvänta sig att det är dyrt, men där vi har vår stuga utanför Härnösand kan man få en liten gård för 6-900 000, det tycker jag är billigt. Men har man inget jobb lär man ju få vänta med att köpa sin bostad, precis som alla andra i samma situation.
Det är inte en mänsklig rättighet att köpa hus/gård vet du. :grin:
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Fast alla vi som inte blivit av med jobbet har ju mer pengar kvar varje månad i plånboken nu pga jobbavdraget.

Dessutom så är det "billigt" att låna pengar nu,vilket också håller uppe priserna.Sen är det ju så att just en gård är attraktiv pga att mark blir alltid mera värd och man kan få tillgång till gårdstöd osv.

Sen har väl folk inte så jättebra erfarenheter av att hyra ut.Grannen som köpte in en mindre gård för att komma åt åkermarken, låter boningshuset stå tomt då han bara tycker att hyresgäster krånglar (de vill ha reducerad hyra mot att de renoverar,eller så betalar de inte för sig och då är det sjukt svårt att bli av med dem,eller så sliter de ned gården)
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Jag kan ju bara tala för mig själv....

Om jag skulle hyra ut min gård så skulle jag behöva kalkylera med att räntorna ´kanske inte ligger så här lågt stadigt, varför jag iaf skulle lägga mig något högre än rådande läge.
Det är instabilt under kriser och att lägga hyran för lågt kan ju faktiskt innebära att man inte klarar av snabbt uppgående räntor.
För övrigt är markvärdet inte särskilt påverkat av finanskrisen, skog t ex når ju hela tiden toppnoteringar!

Men precis som du skriver så är det himla synd att gårdar styckas av så att det knappt finns mark till, det sänker ju på sikt iaf värdet.

Hoppas dock att du hittar din gård!;)
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Hur mycket skulle ni ta för att hyra ut en liten gård med hus, ladugård, stall och ca 5hektar mark.
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Jag, mamma och min syster hyr en gård ute på landet. Vi hyr en villa, ett magasin, ½ stall, hur mkt mark vi vill, ägarna till gården betalar allt hagmaterial, och vi betalar 4500/ månad. Vi passar deras djur (getter och höns) 5 dagar/ vecka oxå.

Men nu håller vi på att flytta och ska kolla på en gård imorrn. Då ingår de fler saker, men tror de kommer bli mindre mark och om vi ska ha de stället så får vi betala 6000/månad.

Jag kan tillägga att vi har 4 hästar, 3 hundar, 2 får + massa katter så vi har endel djur oxå. Om de har nån betydelse :angel:
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Hur mycket skulle ni ta för att hyra ut en liten gård med hus, ladugård, stall och ca 5hektar mark.

Det beror på LÄGET och efterfrågan.

Vi hyr alldeles utanför en stad med mycket låga huspriser.

Vi betalar 5000 i kallhyra för huset (gammalt dragigt från 1940-talet, vi står själva för tex diskmaskin, tvättmaskin, frys) och har 2½ ha mycket blöt igenvuxen lermark till, där vi själva står för alla byggnader, röjning, stängsling och dränering. Räknar man med 10 års avskrivning så kan man säga 2500 kr/mån i hyra för marken. Flyttar vi innan förlorar vi stora summor.

Gården är som Stopek säger värd runt miljonen så att hyra blir mer än dubbelt så dyrt i slutändan som att köpa, men här har inte funnits något att köpa på många år så här nära stan. Och vi gillar det här stället :love:

Mitt råd är att spana och spana och spana. Hittar ni tomma hus eller hus till salu som inte blir sålda ni kan tänka er att bo i, ta kontakt med ägarna och ha bra referenser.
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Hur mycket skulle ni ta för att hyra ut en liten gård med hus, ladugård, stall och ca 5hektar mark.

Vi hyrde ut något liknande skapligt nära storstad med mycket bra pendlingsmöjligheter. För detta tog vi 12500kr i månaden i kallhyra. Boningshuset var visserligen modell större om det har någon betydelse för dig.

Men som många andra privata hyresvärdar så sålde vi gården istället efter att ha avverkat 3 hyresgäster på några få år. Gården var så förfallen, för att inte tala om allt sabotage och överdrivet slitage på byggnaderna. De sista paret betalade inte hyra och när de sista väl flyttade fick vi stora renoveringskostnader på huset för att det skulle vara fräsht till försäljning.

Jag skulle inte rekommendera en fastighetsägare att hyra ut privat, inte ens till nära vänner! Vänskap blandat med pengar slutar sällan lyckligt. För att slippa alla problem som förr eller senare uppstår så säljer man av gården istället och har pengarna i behåll. Det är sällan lönsamt att hyra ut, folk som hyr, speciellt på ställen där man kan få mindre ställen för dryga miljonen har inga pengar och får inte lån. Många av dem inser heller inte sina begränsningar i ekonomin som gör att de heller inte har råd att driva runt en gård med alla tillkommande kostnader. Det är inte bara guld och gröna skogar att ha egen gård med eget stall. Det är inte bara uppvärmning och mat till hästarna som kostar.
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Det beror nog på var man letar någonstans i landet... här uppe i norrland finns det en hel del gårdar att hyra. Vi hittade vårt drömställe nyligen. Ett litet timmerhus på 75m2 + lika stor ovanvåning med snedtak, egen brygga med badplats för hästar precis utanför verandan, stall med två enorma boxar och plats för fler, stora förvaringsutrymmen för spån, storbalar, transport osv, fina vinterhagar samt sommarbeten på 7-8 ha kanske? Ridbana med belysning ingår också. Vi betalar 2500 kr i kallhyra för hela anläggningen.
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

På gården jag bor på hyrs det ut flera mindre gårdar, och det är inte till hiskeliga priser. Men då är det mitt ute på vischan (1 mil till närmsta lilla stad, 4 mil till Linköping). Nu hyr jag bara lägenhet och stall, men det finns andra som hyrt hus och stall, och de har inte betalat så mycket (skulle tro 5000 i kallhyra för 120 kvm hus, plus stall, garage och uthus). Sedan tillkommer självklart värme osv, men dyrt tycker jag inte att det är.
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Alltså förlåt, men i vilken värld har man möjlighet att köpa NÅGON bostad om man inte har fast jobb och fast inkomst?
Har man inte fast jobb lär man väl inte få ett bolån oavsett hur billigt eller dyrt huset/gården är? Tycker du resonerar väldigt konstigt.

Sedan undrar jag var du sökt och hittat dessa hutlöst dyra hus och gårdar? Kring storstäderna kan man väl nästan förvänta sig att det är dyrt, men där vi har vår stuga utanför Härnösand kan man få en liten gård för 6-900 000, det tycker jag är billigt. Men har man inget jobb lär man ju få vänta med att köpa sin bostad, precis som alla andra i samma situation.
Det är inte en mänsklig rättighet att köpa hus/gård vet du. :grin:

:bow:

Jag förutsätter att både jag och blivande sambo ska ha fast jobb för att kunna låna, om inte annat så känns de jäkligt osäkert att låna på andra premisser.

Vi letar tomt men jag tycker det BARA finns smågårdar som ska hyras ut hela tiden. Skåne.
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

När man hyr ut något så ska man ju skriva in i kontraktet att hyran ska följa marknadens höjningar. Det måste man ju även göra då man hyr ut en lägenhet i andrahand. Man kan ju liksom inte hyra ut till någon och tro att hyran ska vara det man skrivit om denne nu ska hyra länge. Hyror höjs ju varje år ( nästan), samma med räntehöjningar...så givetvis ska ju en hyresgäst då betala mer om hyran höjs. Tror nog det är många som glömmer skriva in något sådant i ett kontrakt.
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

TACK för tipset, kan vara bra att tänka på ifall det skulle bli aktuellt!

Skulle jag hyra ut min gård så skulle jag nog i dagsläget lägga mig på runt 6000 i kallhyra....Det är boningshus från 1990 på 120 kvm, lillstuga 50 kvm stall 6 boxar samt ligghall 4 platser, därtill loge och gammal lagård (ca 40 kvm), 4 ha mark, stängslat.
 
Sv: Helt omöjligt att hitta liten gård att hyra?

Det beror nog på var man letar någonstans i landet... här uppe i norrland finns det en hel del gårdar att hyra. Vi hittade vårt drömställe nyligen. Ett litet timmerhus på 75m2 + lika stor ovanvåning med snedtak, egen brygga med badplats för hästar precis utanför verandan, stall med två enorma boxar och plats för fler, stora förvaringsutrymmen för spån, storbalar, transport osv, fina vinterhagar samt sommarbeten på 7-8 ha kanske? Ridbana med belysning ingår också. Vi betalar 2500 kr i kallhyra för hela anläggningen.

Det verkar helt klart som att ni gjort ett klipp, fint coh fräscht verkar det ju vara med! Förutsatt att elförbrukningen inte drar iväg då, min gård kostar mig lika mycket i el som i lånekostnader....:crazy:
Fast just om man kan tänka sig att bo lite mer avsides så tror jag att man kan få riktigt bra priser och gårdar i Norrland ligger ju rejält under priserna söderut....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: kma
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 800
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 821
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp