Helt osannolik magsjuka?! När blir vi fria?

Lupino

Trådstartare
Vi har drabbats av en enveten och konstig magsjuka. Vi har två barn, en 1-åring och en 3-åring. Ursäkta för detaljerna!

Så här har förloppet sett ut:
Natten fredag/lördag: 1-åring kräks
Lördag: 1-åring kräks 4 gånger utspritt över dagen
Söndag: 3-åring kräks en gång på morgonen, 1-åring två gånger på eftermiddagen
Måndag: 1-åring diarre tre ggr. 3-åring "frisk"
Tisdag: 1-åring och 3-åring kräks efter sänggående (1-åring vid 20, och 3-åring vid 21)
Onsdag: 1-åring och 3-åring kräks efter sänggående ca 23 (bara en kvarts mellanrum)
Torsdag: inget än så länge...

Kräkningarna är lugna. Jag själv fick diarré på måndagen, blev sedan frisk för att få diarre i natt igen (1 gång). Min man fick diarre på måndagen och tisdagen.

Barnen har fått äta vad de vill efter aptit efter första dagens kräkningar (3-åring har varit som vanligt, 1-åringen har väldigt bristande aptit men äter kex, russin, någon fiskbulle utan sås, lite korv samt välling - allt i små mängder).

Någon som varit med om liknande? Enligt sjukvårdsupplysningen så behöver vi inte vara restriktiva för vad vi ger barnen (ingen kräkning har skett i anslutning till ätandet).

Jag vill bara veta hur länge sånt här kan pågå i en familj. Vi har försökt vara noga med hygienen men det är ju väldigt svårt att sköta det minutiöst.

Vet inte vad vi ska ta oss till! Alla tips mottages!

PS. vi har proviva. Vet tips om majsvälling etc, men lilltjejen gillar inte det. DS

Sv: Helt osannolik magsjuka?! När blir vi fria?

Min enda tanke är - Har ni kollat ert vatten?
Bor ni i lägenhet så är det klart inte det. Men nu på hösten är det inte alls ovanligt att möss, vattenödlor, daggmaskar och annat hamnar i våra brunnar och orsakar en bakteriell påverkan på vårt dricksvatten.

Små barn påverkas oftast mer i sådana lägen än vuxna och "magjukan" kan upplevas både långdragen och växla från dag till dag.

Bara en tanke!

/Swat

Som sagt, har ni egen brunn, kolla vattnet!
Byt handdukar att torka sig på flera gånger om dagen, byt sängkläder, torka av golv, väggar, dörrkarmar och handdag med klorinlösning, handsprit och handtvätt ofta.

Ev köpa "snälla" magbakterier på apoteket, det bli lite mer koncentrerat än proviva.

Det kan vara ett skit med magsjukor, ni har koll på att de inte har blivit förstoppade, den missen gjorde jag med våran yngsta för ett par år sedan, jag trodde att han hade börjat om men han var helt enkelt förstoppad och spydde därför...

Tack båda för er input.

Vi har kommunalt vatten så det ska inte vara något konstigt. Det går magsjuka på förskolan med lugna enstaka kräkningar med 1-2 dagars mellanrum (fast har inte hört om någon som hållt på så länge som vi!), så det är med 99% förklaringen.

Ska kolla upp apotekets snälla bakterier imorgon om det blir kräkning ikväll igen. Vi har även testat att palla upp båda barnen något så de ligger med huvudet lite högre (för varför skulle de annars kräkas just vid nattsömnen och inte dagtid?).

Låter inte kul med kräkning pga av förstoppning. Men lilla tjejen har lidit av orolig mage i ett par veckor så det kan inte heller vara förklaringen.

Tack för tips av rengöring. Vi har ytdesinfektion vi kör på de ytor vi tror är mest utsatta, men har inte gått så långt att vi orkat göra allt du skriver. Men det får helt klart övervägas om det inte blir någon ändring om någon dag!

Låter som ROTA viruset :( Vi hade det förra året och det var ingen hit. Vi höll på i över en vecka

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 399
Senast: Voeux
·
Småbarn Hej! Nu kommer jag med en ny sjukdomsfråga. Har redan varit i kontakt med vårdcentralen och dom ska även ringa tillbaka i eftermiddag...
Svar
6
· Visningar
1 120
Kropp & Själ Jag åkte på influensa den 14 december, så 14,15 och 16 dec låg jag däckad på soffan med skyhög feber. Kroppen var helt slut och jag...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka