Bukefalos 28 år!

Helvetes djävla skit

vallhund

Trådstartare
Varför i helvetes druttar man på fyrverkerier, raketer o smällare nu? Leon klättrar på väggarna o jag vill inte zonka honom med mediciner annat än på nyårsafton.
 
Varför i helvetes druttar man på fyrverkerier, raketer o smällare nu? Leon klättrar på väggarna o jag vill inte zonka honom med mediciner annat än på nyårsafton.

Det är verkligen så jobbigt att se sin hund så rädd. Vår första hund var riktigt rädd för fyrverkerier. :(

Förstår att du inte vill ge honom medicin mer än på nyårsafton. Men kan inte hörselskydd för hundar vara ett alternativ? Har inte själv testat (såg att det ens fanns för nån vecka sen) och sen måste man ju träna att ha dem på, men det kan vara ett alternativ i framtiden?

googla hörselskydd för hund så kommer det upp en del resultat. Skriver på mobilen så har svårt att dela länkar...
 
Folk skjuter raketer lite sporadiskt även här, tacksamt nog reagerar inte Filimon mer än att möjligtvis titta upp.
 
För att folk är dumma i huvudet.

På "min" stads sida på fb diskuteras det friskt just nu. Det är de med icke rädda hundar som hela tiden säger "vi kan inte ha förbud för allt" och "har man en skotträdd hund har man tränat för dåligt". De har nog uppenbarligen inte haft en rädd hund själv när man säger så.

Ja det är klart det går att träna, men det tar tid. Och det hjälper ju inte direkt träningen med att det börjar smällas redan nu :banghead:

Jag har inget emot fyrverkerier egentligen (annat än miljösynpunkt) men tycker verkligen att det vore bra om man visste när det kommer smälla och att det bara är en viss tidpunkt några dygn under året.
 
För att folk är dumma i huvudet.

På "min" stads sida på fb diskuteras det friskt just nu. Det är de med icke rädda hundar som hela tiden säger "vi kan inte ha förbud för allt" och "har man en skotträdd hund har man tränat för dåligt". De har nog uppenbarligen inte haft en rädd hund själv när man säger så.

Ja det är klart det går att träna, men det tar tid. Och det hjälper ju inte direkt träningen med att det börjar smällas redan nu :banghead:

Jag har inget emot fyrverkerier egentligen (annat än miljösynpunkt) men tycker verkligen att det vore bra om man visste när det kommer smälla och att det bara är en viss tidpunkt några dygn under året.
Jag gillar att titta på fyrverkerier, men anser att de bör hanteras av proffs, typ folk med tillstånd att hantera tungmetaller. Kommunerna skulle kunna ha fyrverkerier på nyårsafton o andra högtider som 700 års firanden eller så, eller som här i glesbygden byaföreningen.

Lite svårt att träna/förebygga. Det började i 5årsåldern med oro/ångest av lufttrycksförändringarna som föregår åskväder, det tog ett tag innan jag förstod vad det handlade om. Han fick panik o skulle bort till varje pris, försökte gräva sig ut genom köksskåpen o duschkabinen. Hade han kommit lös ute hade han förmodligen skenat tills hjärtat sprängdes. Med tiden har det generaliserats.

Hans föregångare väcktes en gång av att matte slungades ur soffan o ner på honom när blixten slog ner i parabolen, han suckade o somnade om.
 
För att folk är dumma i huvudet.

På "min" stads sida på fb diskuteras det friskt just nu. Det är de med icke rädda hundar som hela tiden säger "vi kan inte ha förbud för allt" och "har man en skotträdd hund har man tränat för dåligt". De har nog uppenbarligen inte haft en rädd hund själv när man säger så.

Ja det är klart det går att träna, men det tar tid. Och det hjälper ju inte direkt träningen med att det börjar smällas redan nu :banghead:

Jag har inget emot fyrverkerier egentligen (annat än miljösynpunkt) men tycker verkligen att det vore bra om man visste när det kommer smälla och att det bara är en viss tidpunkt några dygn under året.
Det där med att vissa säger att man tränat dåligt om hunden är skotträdd... Men vad gör alla andra djur? Ska man träna de också menar de? En rädsla hos hund är knappast lätt att träna bort överhuvudtaget, och jag misstänker att det är ännu svårare hos t.ex. häst eller kanin. :banghead:

Varje nyår är ett rent helvete hos oss som har rädda små (och stora) kaniner med ömtåliga hjärtan. :cry: Det är inte bara hundägare med sk "dåligt tränade hundar" som drabbas..

Jag tycker folk kan börja släppa upp tysta och fina lyktor upp i luften istället. (vilket många av våra grannar väljer att göra nu på senare år :love:)
 
Jag tycker folk kan börja släppa upp tysta och fina lyktor upp i luften istället. (vilket många av våra grannar väljer att göra nu på senare år :love:)
Såna är inte så bra för miljön heller, blir en massa skräp i skogarna och de som har ståltråd kan hamna på åkrar och sen i någon komage. De kan även störa flygtrafiken.

Det räcker att tända en eld eller ett ljus tycker jag, lugnt och skönt. :)
 
Såna är inte så bra för miljön heller, blir en massa skräp i skogarna och de som har ståltråd kan hamna på åkrar och sen i någon komage. De kan även störa flygtrafiken.

Det räcker att tända en eld eller ett ljus tycker jag, lugnt och skönt. :)
Det finns miljövänliga sådana. :)
 
Min hund tål skott, jakthund, men inte raketer och smällar.
Så jag undrar hur man ska träna det liksom
Det är bara att droga och se glad ut för folk är totalt puckade när det gäller deras rätt att få smälla raketer
 
Varför i helvetes druttar man på fyrverkerier, raketer o smällare nu? Leon klättrar på väggarna o jag vill inte zonka honom med mediciner annat än på nyårsafton.
Usch - lider med dig. är så tacksam för att mina nuvaranade är icke rädda för bomber, smällare osv - och hoppas valpen ärvt detta efter mor sin. Har dock haft en oerhört raketrädd hund tidigare, så jag vet hur hemskt det är :(
 
Min hund tål skott, jakthund, men inte raketer och smällar.
Så jag undrar hur man ska träna det liksom
Det är bara att droga och se glad ut för folk är totalt puckade när det gäller deras rätt att få smälla raketer
En skiva med dessa ljud är ett bra sätt att börja.

Det går absolut att träna, men kräver tid och tålamod.
Fått lagotton att gå från paniskt rädd till "bara" rädd förut.
 
För något år sedan så skrev Fanny "klickerklok" om nyårsafton hemma med familjen. De drog för alla gardiner o satte på träningsskivan på hög volym, nån av BäCäna tittade upp o tänkte "jasså skall det tränas igen" o somnade om.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 791
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
Samhälle De har redan börjat skjuta raketer och smällare här har hållit på i någon vecka är redan trött på eländet. Det smälls smällare på dagtid...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
5 880
Senast: Sezziyanen
·
Relationer Har just blivit lämnad i en mycket destruktiv relation. Igen. Det har hänt så många gånger nu och jag kan inte annat än att försöka...
2
Svar
36
· Visningar
3 776
Senast: Trasdocka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp