Jag har plockat av en rejäl dos med röda vinbär som är på gränsen till att bli fullmogna, dom ska få bli gelé någon annan dag - nu får dom bo i frysen så länge. Jag får vänta någon vecka till innan resten av vinbären ska plockas av (dom gör jag saft av).
Funderar på att plocka av de vita vinbären nu också för att göra en vit vinbärs-gelé på, det kommer att se lite kul på tallriken :idea:
 
Hittade den här tråden först nu. Har fryst in hallon, blåbär, rabarber och röda vinbär. Även gjort hallonsaft samt svarta- och röda vinbärssaft. Blåbärssylt också, den blev väldigt bra. Gula hallon-sylten blev lös, kokade om den och hade i pektin men det blev rinnigt ändå? Koka om en tredje gång och ha i mer pektin?
 
Jag har gjort plommonmarmelad på röda plommon från mina föräldrars trädgård. Smaksatte med vitt, blommigt vin och vaniljpulver. Det blev 4 stora burkar väldigt god marmelad.
 
Plockat blåbär och ska prova att göra blåbärslikör :d
Insåg att jag inte har en stor glasburk bara, men allt annat är hemma ;)
 
Vad är en romtopf?
Du konserverar bär och frukt i rom. Lägg ner frukt och bär efter säsong i en stor burk, tillsätt socker eftersom och fyll på med rom så det täcker, fortsätt fylla på eftersom och ställ mörkt ett par månader. Sen har du en barnförbjuden burk med gott att äta tillsammans med glass, grädde eller bara som det är. :d

En kollega har massor av körsbär i sin, men jag har inte tillgång till det utan tar björnbär och nu när nektariner och persikor är billiga så tar jag mycket sånt. Halverade plommon? Äpplen och päron är för hårda tycker jag.
 
romtopf.jpg
img_7876_1189369345.jpg
romtopf2.jpg


:d:d:d
 
Jag har silat av granskotten och se på :devil: - det bidde sirap :up:
Den både smakar och luktar vääääääääldigt mycket granskott :D
Jag tror jag får röra i lite mer socker i den för att den ska bli en riktig höjdare, men annars var det ett lyckat experiment, tom maken är impad :p

Nu inväntar vi blåbärslikören... :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp