Hemligt brev ang otrohet

• Relationer
  • Trådstartare Trådstartare wii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 587
  • Visningar Visningar 46 875
Sv: Hemligt brev ang otrohet

Men är man mindre PK om man inte anser att man ska berätta för någon om dennes partner är otrogen? Jag tror ärligt talat inte att det har med politisk korrekthet att göra - däremot med typ "moralpanik" eller vad man ska kalla det.

Men jag kanske missförstår hur du menar.

Nä du har nog rätt. Jag gillar bara inte att lägga mig i folks liv, helt enkelt.

Fast världspolis och världspolis....om du märker att en vän är utsatt för något som kommer skada denne i slutändan, ingriper du inte då?
Jag kan absolut ingripa, men det innebär inte att jag går rakt till den som du tycker är utsatt. Jag hade gått till dennes partner istället, den personen som är otrogen och frågat hur denne tänker och hur denne ser på saken ifall jag kände ett behov av att lägga mig i deras liv.

Om jag ser till mig själv så är dealen att sambon inget vill veta ifall jag gör någonting med någon annan. Sen är det kanske så att han misstänker och vet att det finns någon, men väljer att blunda för det. Hade någon kommit till honom hade det istället gjort honom en otjänst. Han vet ju egentligen hur det ligger till, men har gjort ett personligt val att blunda för det så länge jag sköter det snyggt. Honom hade man skadat mer ifall man påtalat och berättat allting, än låtit det bero och varit som det är. Låt den sovande björnen sova liksom.

Men det beror helt på vem det är och hur väl jag känner personen och hur väl jag vet hur deras egna förhållande ser ut. Det finns vänner jag hade berättat för och det finns vänner jag hade avstått att berätta för, just eftersom jag känner de så väl och vet hur de vill ha det.

Men min grundprincip är att finns det ett problem så tar jag det med personen som skapar problemet, inte med dess offer. Det är liksom fel väg att gå!

Men annars brukar du väl säga att sambon och den andra killen vet om varann?
Den andre vet absolut om allting. Men sambon vill ju inget veta. Vi har haft diskussionen massor med gånger och han har gjort sin ståndpunkt väldigt klar och tydlig. Han vill inget veta. Punkt.

Sen är det kanske så att han vet ändå, men det är ju inte så att jag berättat eller skyltat med det. Verkligen inte. Han vill inte att jag ska vara otrogen mot honom.

Aha. Jag hade för mig att du berättat ungefär att de inte är så glada åt varann när de träffas, eller nåt i den stilen.

Nej, du är så himla otrevlig så jag avstår helst från att diskutera med dig.

Först påstår du att jag är feg, ja vallhund är känd för att vara feg på nätet, när det inte går hem avfärdar du mig som otrevlig.
Menar du att jag är feg och otrevlig? Och du är?

Dina ömma tår får du ta ansvar för själv.

Förr min del har det varken med naivitet eller politisk korrekthet att göra. Det har att göra med att jag sett folk att jag sett folk behandlas på så vidriga vis och blivit så lurade att de aldrig rest sig igen. Oftast var det inte just otrohet iblandat, men det var enligt samma princip. Ljuga och bedra för egen vinnings skull och i slutändan gjordes någon jäkligt illa. Och runtomkring stod folk bara och såg på för de ville inte lägga sig i. En dag passerades min gräns för gott och jag bestämde mig för att i fortsättningen bara omge mig med människor som vill andra väl och att även själv agera på det viset.

Jag skulle snarare vilja påstå att det har mycket mer med egen bekvämlighet att göra än med att man är naiv. Att vara budbäraren är aldrig enkelt, oavsett vad det handlar om. Sedan ska man inte springa runt och skvallra högt och lågt därför att man gillar drama. Det är inte vad det handlar om.

"The only thing necesserary for evil to triumph is for good men to do nothing"

Undrar om ni skulle hålla tyst om stöld av pengar också eller annat bedrägligt beteende?

Och om personen vägrar utan tänker fortsätta oavsett den skada det orsakar?
Det behöver inte gälla otrohet utan kan lika gärna handla om att någon svindlar pengar av någon annan.

Eftersom jag applicerar en skade-aspekt på det hela så skulle det inte vara aktuellt att berätta för din sambo. Jag lägger ingen moral i huruvida man har en eller flera partners. Så länge man inte skadar den andre får man agera hur man vill. Och du och din sambo har en deal.

Och du och din sambo har en deal.
Fast det vet du eftersom jag berättat det för dig (och resten av Buke). Men det är ju inte så att jag går runt till alla vänner och bekanta och berättar hur läget ligger till. Varför skulle jag göra det liksom?

Om du inte hade vetat om dealen hade du ju ifall du var min vän kunnat gå direkt till min sambo och faktiskt göra skada, även om det inte var din poäng. Det är lite det jag är ute efter. Du har din sida av myntet och jag har min.

Hade någon stulit pengar av någon annan hade jag berättat. Det handlar inte om moral, utan det handlar om någonting som kan ta massor med år att rätta till igen. Om någonsin beroende på hur mycket pengar som är borta. Det är mer praktiskt. Otrohet handlar mer om känslor, det är inte riktigt samma grej.

Förhoppningsvis känner man sina vänner så väl att man vet vilken inställning de har. Man ska heller inte förringa den tid det kan ta att rätta till en känslomässig skada.

Förhoppningsvis känner man sina vänner så väl att man vet vilken inställning de har.
Så man ska bara berätta för vänner man bara vet hur de förhåller sig, och inte för de andra? Sambons kompisar tex vet ingenting och de är ju jättenära både mig och honom eftersom vi umgås så mycket.

Man ska heller inte förringa den tid det kan ta att rätta till en känslomässig skada.
Sant. Men för de flesta av oss tar det betydligt kortare tid att komma över en otrohet och ett svek än att spara ihop flera hundra tusen kronor.

Om du inte hade vetat om dealen hade du ju ifall du var min vän kunnat gå direkt till min sambo och faktiskt göra skada, även om det inte var din poäng. Det är lite det jag är ute efter. Du har din sida av myntet och jag har min.

Mycket bra poäng där. Vem ska få bestämma vad som skadar er relation - du och din partner eller den självutnämnda budbäraren?

Hårddraget är det ju Ramona som gör det eftersom han inte vill att hon ska vara med andra
Nja, han hade ju faktiskt kunnat välja att inte vara tillsammans med mig. Och han var fullt medveten redan innan vi blev tillsammans just eftersom han var den andre en tid. Men visst, han får vara in denial så mycket han vill. ;)

Och då säger jag att det han inte vet det lider han inte av.
Om han visste så skulle han lida.
Om Ramona inte fick ha sin vid sidan så hade hon lidit. (Sorry Ramona om jag har fel)
Det bästa hade ju varit om alla var nöjda i alla lägen, men nu är det en kompromiss. Hon är otrogen och han vet inte, vill inte veta och lider således inte.
Så länge som det inte kommer en självutnämnd budbärare så är ju allt frid och fröjd och fläskpannkaka.

Fast det där i sig tycker jag är lite problematiskt.

Alltså, jag hade en vän som hade ett öppet förhållande med sin pojkvän. Dealen var att hon fick vara med vem hon ville men han fick inte veta nåt för han ville verkligen inte höra om det. Han mådde dåligt av tanken på henne med någon annan men att de hade öppet förhållande var grundförutsättningen för att det skulle bli något förhållande alls. Hela deras förhållandes välmående hamnade helt plötsligt på andra att FÖR GUDS SKULL INTE RÅKA NÄMNA NÅT. Eller fråga nåt. Vi vänner visste ju om det - inga problem liksom - men alla andra då? Jag kan inte riktigt förstå hur ens förhållande kan ligga så i knät på andra; att om nån råkar berätta fel sak så är det så himla känsligt och nästan kört.

Jag kan känna att man kanske bara ska ha öppet förhållande om bägge är bekväma med det? Och under den förutsättningen att visst, det kanske inte är kul att få höra från nån att "du, jag kanske såg fel men jag tyckte att jag såg din sambo kyssa Per-Arne häromdagen" men att det i sig inte är en katastrof. Man kan inte förutsätta att andra människor ska fatta att de kanske sårar om de säger något. Och nu syftar jag både på "budbärarna" och de som bara råkar säga nåt liksom.

Nja, han hade ju faktiskt kunnat välja att inte vara tillsammans med mig. Och han var fullt medveten redan innan vi blev tillsammans just eftersom han var den andre en tid. Men visst, han får vara in denial så mycket han vill. ;)

I know baby :p , men rent teoretiskt ...

Nu är du liiite snabb i din bedömning! Det finns människor till allt, de mest fruktansvärda dåd, tror du då på fullt allvar att det inte finns människor som inte klara "hålla masken"? Fundera lite till ;)

Fnular vidare lite här. Jag ligger med en snubbe som har en fru. Han veckopendlar, i enstaka fall kommer hon till staden där jag bor och han jobbar. Jag kan inte föreställa mig att hon skulle märka något alls.
Han har inga skäl att vara annorlunda med henne nu än innan. Våra liv är så skilda åt som det bara går. Han har ingen del av mitt liv och jag inte av hans utöver när vi ses.
Vi hörs på mejl, visst händer det att vi hörs när han är hemma, men det är inte särskilt ofta. Som mest har det kanske varit fyra mejl på en helg.

Nä, kan inte föreställa mig att hon skulle märka något eller att han ens funderar så mycket på mig när han är hemma. Är så två olika saker.
Är säker på att han älskar sin fru och inte vill byta ut sitt familjeliv mot någonting. Sen är han förälskad i mig och attraherad men det räcker ju inte.

Liknande trådar

Relationer Jag har funderat på en sak, i en bokserie jag läser just nu så är det ett gäng killar och ett gäng tjejer som alla "hör ihop" med en... 2
Svar
26
· Visningar
1 923
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 820
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 693
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna