Hemmafru-trenden - positiv eller problematisk? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

Problemet med att (mannen) försörjer sin partner med 10,000 i månaden är att det inte inkluderar pension. När (mannens) inkomst går ner med 65%, genomsnittet vid pension, ska det fortfarande täcka två personers utgifter (1). Om mannen dör tidigare, vilket inte är ovanligt, kommer kvinnan enbart ha försörjningsstöd och i bästa fall garantipension.

Att vara helt ekonomiskt beroende av en annan person och leva på dennes förvärvsinkomst är att (2) bädda för framtida fattigpension.

(1) Det brukar lösa sig i ganska många fall! Skilsmässa är inte ovanligt kring den perioden i livet och då tillfaller pensionen i sin helhet den som arbetat in den och då är det bara en person som ska täckas in.

(2) Bäddandet sker också därmed i stor utsträckning för en av personerna.

Just när det gäller dödsfall finns det ganska bra försäkringar att teckna.
 
+ @Sel
Ungefär 40% av arbetskraften är kvinnor runt om i världen. Så kan man ju fråga sig varför etc men i det stora hela är det en kulturgrej. Man värderar inte jobb och självständighet som så viktigt som vi gör i Sverige.

Jag ser inte problemet om människor klarsynt väljer vissa val i livet. Det är ju en grej om man väljer någonting av tvång, men av fri vilja och med kunskap i ryggen så ser jag ärligt inte problemet. Jag hade gärna unnat någon att slippa jobba ifall jag hade betydligt högre lön än jag har. Mitt jobb förstör min fritid, men jag måste ju jobba för att överleva. Hade jag varit gift med Bill Gates mfl hade jag aldrig jobbat. Då hade jag gjort mer meningsfulla saker med mitt liv.

https://www-qualtrics-com.translate...tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq
Det låter på dig som att du tror att människor inte påverkas av normer? Med fri vilja och kunskap i ryggen, så kommer man ändå påverkas väldigt mycket av normer. Vi är trots allt sociala djur.
 
För att inte tala om att en stor del av att undervisa handlar om pedagogik. Du kan kunna hur mycket som helst i ett (eller flera) ämne(n) utan att för den delen på ett bra sätt kunna förmedla det till någon annan - oavsett nivå.
Du ska ju dessutom kunna bemöta barnets olika svårigheter och samtidigt kunna utmana där det behövs. Att vara lärare är ju väldigt mycket mer än ämneskunskap.

Sen skulle väl jag säga att det räcker med att titta på ett par avsnitt av ”smartare än en femteklassare” för att inse att man knappast kommer ihåg allt man lärt sig i grundskolan… 🙃

Och då har jag inte ens tagit med utmaningen i att som förälder få sina egna barn att snällt sitta och lyssna/läsa/skriva och vara med på allt föräldern hittar på i en lärarroll. Det är ju inget som enbart pågår de år då barnet avgudar sina föräldrar (plus att man som förälder ska ha tålamod att orka… Bara där tror jag det skulle bli problem för många).
Om man är lågstadielärare till yrket, och har en del erfarenhet i jobbet, så kan jag tänka mig att man kan hemskola barnet i lågstadiet med rent av bättre studieresultat än i skolan (eftersom det i praktiken blir privatundervisning).

Men redan på mellanstadiet blir det ju problem, och i högstadiet blir det nästan ogörligt att skaffa sig adekvat pedagogisk erfarenhet och utbildning så att barnet får en behörig lärarkompetens i alla ämnen. Om man tänker att behörighet och utbildning inte spelar någon roll, så är ju lärarutbildning och behörighet onödigt i skolan också. Och det är det ju inte så många som tycker.

Jag har lite svårt att förstå lockelsen, faktiskt. Kanske om barnet har ett specifikt funktionshinder, och kommunen inte kan erbjuda något alternativ som fungerar för barnet. Alltså som nödlösning - hemskolning är väl bättre än ingen skola alls.
 
(1) Det brukar lösa sig i ganska många fall! Skilsmässa är inte ovanligt kring den perioden i livet och då tillfaller pensionen i sin helhet den som arbetat in den och då är det bara en person som ska täckas in.

(2) Bäddandet sker också därmed i stor utsträckning för en av personerna.

Just när det gäller dödsfall finns det ganska bra försäkringar att teckna.

Exakt. Så om du är försörjd av din man så vid skilsmässa är du helt utlämnad. Plus då att hans inkomster går ner ganska drastiskt om han inte fortsätter jobba. Om han inte sätter av tillräckligt av sin lön så att du också får en hyfsad pension. Så det handlar om pensionsutgifter + 10,000, dvs en betydligt större summa. Särskilt om du vill han ok pension.
 
+ @Sel
Ungefär 40% av arbetskraften är kvinnor runt om i världen. Så kan man ju fråga sig varför etc men i det stora hela är det en kulturgrej. Man värderar inte jobb och självständighet som så viktigt som vi gör i Sverige.

Jag ser inte problemet om människor klarsynt väljer vissa val i livet. Det är ju en grej om man väljer någonting av tvång, men av fri vilja och med kunskap i ryggen så ser jag ärligt inte problemet.
Tyvärr så tror jag fortfarande inte att det rör sig om något helt fritt val. Vi är inte så fria i våra val som vi kanske tror, inte ens vi i ett så pass frigjort och någolunda jämnställt land. Normer och kultur spelar en gigantisk roll. Och ens möjlighet - hur många länder har betald föräldraledighet till exempel? Och hur många kan ens tänka sig att barnets/barnens pappa ska stanna hemma från jobbet som förälder? Osv osv.

Jag tror att (vissa) unga svenska kvinnor tar saker lite väl mycket för givet och att det kan komma som en chock när resultatet av hemmafrulivet utvecklas åt ett håll de inte tänkt sig.
 
Tyvärr så tror jag fortfarande inte att det rör sig om något helt fritt val. Vi är inte så fria i våra val som vi kanske tror, inte ens vi i ett så pass frigjort och någolunda jämnställt land. Normer och kultur spelar en gigantisk roll. Och ens möjlighet - hur många länder har betald föräldraledighet till exempel? Och hur många kan ens tänka sig att barnets/barnens pappa ska stanna hemma från jobbet som förälder? Osv osv.

Jag tror att (vissa) unga svenska kvinnor tar saker lite väl mycket för givet och att det kan komma som en chock när resultatet av hemmafrulivet utvecklas åt ett håll de inte tänkt sig.

Jag håller med dig. Och det är inte "bara" betald föräldraledighet som påverkar (alla europeiska länder har någon variant av det, även om alla inte har så lång som vi), utan det är ju även hur skolan och barnomsorgen är organiserad. Vi har här i Sverige en förskola och skola som bygger på antagandet att båda föräldrarna jobbar. Det innebär ju bland annat att det inte tas för givet att barnen skulle kunna gå hem och äta lunch när de går i skolan, vi har en väl utbyggd förskola och inte minst så är förskolan kraftigt subventionerad, dvs till stor del skattefinansierad. Jag tycker det är fantastiskt bra att vi har det så, men det är verkligen inget att ta för givet.
 
Jag håller med dig. Och det är inte "bara" betald föräldraledighet som påverkar (alla europeiska länder har någon variant av det, även om alla inte har så lång som vi), utan det är ju även hur skolan och barnomsorgen är organiserad. Vi har här i Sverige en förskola och skola som bygger på antagandet att båda föräldrarna jobbar. Det innebär ju bland annat att det inte tas för givet att barnen skulle kunna gå hem och äta lunch när de går i skolan, vi har en väl utbyggd förskola och inte minst så är förskolan kraftigt subventionerad, dvs till stor del skattefinansierad. Jag tycker det är fantastiskt bra att vi har det så, men det är verkligen inget att ta för givet.
Ja och det krävs ju också att man bidrar med skattemedel för att det ska kunna finansieras. Som oavlönad hemmaförälder bidrar man ju inte till vård, skola och omsorg. Om man räknar på en snittlön så blir det ungefär 8100 kr i månaden som inte går in i systemet per arbetsför person som är hemmaförälder/partner något mindre än 100 000 kr i skattemedel till region och kommun per år.
 
Ja och det krävs ju också att man bidrar med skattemedel för att det ska kunna finansieras. Som oavlönad hemmaförälder bidrar man ju inte till vård, skola och omsorg. Om man räknar på en snittlön så blir det ungefär 8100 kr i månaden som inte går in i systemet per arbetsför person som är hemmaförälder/partner något mindre än 100 000 kr i skattemedel till region och kommun per år.
Kan det bli sköntaxering om man går hemma och försörjs av någon annan som dessutom pensionssparar åt en?
 
Fast borde inte pensionssparet deklareras som förmån?
Det kanske det borde allt sparande och liknande ska väll deklareras? Hur har jag dålig koll på. Men jag antar att det deklarerar som sparande/gåva eller liknande. Förmån kan det väll inte vara eftersom personen inte är anställd.
 
Det kanske det borde allt sparande och liknande ska väll deklareras? Hur har jag dålig koll på. Men jag antar att det deklarerar som sparande/gåva eller liknande. Förmån kan det väll inte vara eftersom personen inte är anställd.
Jag tänkte fel, gåvor är skattebefriad.
 
Jag skulle också KUNNA försörja en människa till på min lön (jag gör det delvis eftersom jag valt att sponsra min dotter medan hon utbildar sig och försöker göra tävlingskarriär med hästarna samtidigt). Frågan är ju om jag VILL det, om du VILL det?
Nej, jag vill inte det. Och de flesta svenskar vill inte heller det. Men för de som vill det så är det ingenting fel, det är det jag menar. Så länge man gör aktiva, medvetna val så är det självklart att människor ska få leva sina liv såsom de själva önskar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 801
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp