Hemmafru-trenden - positiv eller problematisk? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

Jo, om man har barn under åtta år har man rätt att gå ned till 75%.

Vad har barn med hemmafru att göra ? Måste man ha barn för att få vara hemmafru ?

Jag har inga barn... Tänker inte skaffa... Så återigen vadå barn ?

Förstår inte vinklingen "hemmafru = hemma med barnen" som så många dragit i tråden. Är det bara FÖRÄLDRAR som går som hemmafru ?
 
Vad har barn med hemmafru att göra ? Måste man ha barn för att få vara hemmafru ?

Jag har inga barn... Tänker inte skaffa... Så återigen vadå barn ?

Förstår inte vinklingen "hemmafru = hemma med barnen" som så många dragit i tråden. Är det bara FÖRÄLDRAR som går som hemmafru ?
Nä, men jag pratar inte om enskilda individer utan på det stora hela. Väldigt många har möjlighet att både mannen och kvinnan går ned till 75% (eftersom det väldigt ofta är tid med barnen/barnen ska slippa gå så långa dagar på förskola/fritids som anges som orsak).
 
En hemmafru är gift och tar hand om barn och hem. Oavsett om hon vill eller inte. Det är liksom det som är själva definitionen på hemmafru. Det finns säkert andra begrepp som beskriver andra förhållanden.

En hemmafru är gift med någon och är hemma och tar hand om hemmet, OCH EVENTUELLA barn, men enligt er MÅSTE man alltså ha barn för att vara hemmafru ?

Så jag blir inte hemmafru när jag slutar arbeta i april ? För vi har ju inga barn. Vad blir jag då ?
 
En hemmafru är gift med någon och är hemma och tar hand om hemmet, OCH EVENTUELLA barn, men enligt er MÅSTE man alltså ha barn för att vara hemmafru ?

Så jag blir inte hemmafru när jag slutar arbeta i april ? För vi har ju inga barn. Vad blir jag då ?
Termen hemmafru innebär barn, ja. Så står det i alla definitioner jag läst, men jag kan ha fel.

Måste du ha en titel på att du är hemma?
 
Termen hemmafru innebär barn, ja. Så står det i alla definitioner jag läst, men jag kan ha fel.

Måste du ha en titel på att du är hemma?

Nä men tänkte att dagens "hemmafru" per automatik inte innebär barn. Så många här på buke är väldigt PK och då kanske man inte ska "anta" att alla hemmafruar är hemma med barn ? Förhoppningsvis kommer inte "parnormen" per automatik innebära att man måste producera barn. Alla vill inte ha barn.
 
Nä men tänkte att dagens "hemmafru" per automatik inte innebär barn. Så många här på buke är väldigt PK och då kanske man inte ska "anta" att alla hemmafruar är hemma med barn ? Förhoppningsvis kommer inte "parnormen" per automatik innebära att man måste producera barn. Alla vill inte ha barn.
Nej, alla vill inte ha barn. Alla kan inte få barn.
Det har ingenting med termen hemmafru att göra. En hemmafru är hemma med barnen, det är som sagt definitionen.
 
Nej, alla vill inte ha barn. Alla kan inte få barn.
Det har ingenting med termen hemmafru att göra. En hemmafru är hemma med barnen, det är som sagt definitionen.
Fast definitioner kan förändras. En kvinna som går hemma utan inkomst och är försörjd av makens pengar skulle jag absolut kalla hemmafru oavsett barnens vara eller ickevara om hon lagar mat, städar och tvättar och grejar. Tar hand om hemmet helt enkelt. Behöver hon inte ens ta hand om hemmet blir det typ lyxhustru.
 
Fast definitioner kan förändras. En kvinna som går hemma utan inkomst och är försörjd av makens pengar skulle jag absolut kalla hemmafru oavsett barnens vara eller ickevara om hon lagar mat, städar och tvättar och grejar. Tar hand om hemmet helt enkelt. Behöver hon inte ens ta hand om hemmet blir det typ lyxhustru.
Jag tänker att för att kunna hålla en diskussion måste de vedertagna definitionerna stämma. Annars blandar man äpplen och päron hejvilt.
 
Jag tänker att för att kunna hålla en diskussion måste de vedertagna definitionerna stämma. Annars blandar man äpplen och päron hejvilt.
Så om en är hemma, tar hand om allt hemmavid och lever av makens pengar utan egen inkomst är man inte en hemmafru anser du? Vad är man då?

Såhär skriver nationalencyklopedin: "hemmafru, gift kvinna som arbetar oavlönat i hemmet och som försörjs av sin make.Hemmafruepoken i Sverige inleddes under 1930-talet och nådde sin kulmen på 1950-talet. Utvecklingen efter 1930 innebar att sysselsättningen i jordbruket minskade..."
 
Så om en är hemma, tar hand om allt hemmavid och lever av makens pengar utan egen inkomst är man inte en hemmafru anser du? Vad är man då?
Jag vet inte, det är inte jag som definierar saker och ting. Jag hade nog sagt hemmafru utan barn.
 
Det framgår inte att DET MÅSTE finnas barn för ordet hemmafru, du läser in något som jag inte kan ställa mej bakom...
Jaha? Jag bryr mig inte ett dugg om vad du tänker kalla dig när du är hemma. Men i definitionerna står det klart och tydligt barn.
Annars kan man ju lika gärna utesluta hushållsarbete och att bli försörjd av sin make också.
 
Fast definitioner kan förändras. En kvinna som går hemma utan inkomst och är försörjd av makens pengar skulle jag absolut kalla hemmafru oavsett barnens vara eller ickevara om hon lagar mat, städar och tvättar och grejar. Tar hand om hemmet helt enkelt. Behöver hon inte ens ta hand om hemmet blir det typ lyxhustru.
Håller med. Jag skulle dock tro att majoriteten av hemmafruarna har barn (och flera av de unga som drömmer om/planerar att bli hemmafruar kommer skaffa) och därför påtalar jag att argumentet ”arbetsgivare inte tillåter deltidsjobb” inte håller för fenomenet i stort, utan en stor andel istället skulle ha möjlighet att vara två som går ned i tid istället för att en jobbar heltid och en inte jobbar alls, om nu båda vill ha mer fritid.
 
Jaha? Jag bryr mig inte ett dugg om vad du tänker kalla dig när du är hemma. Men i definitionerna står det klart och tydligt barn.
Annars kan man ju lika gärna utesluta hushållsarbete och att bli försörjd av sin make också.
Wiki säger såhär om man nu vill ta det som tillförlitlig källa: "En hemmafru är en gift kvinna, vars huvudsakliga sysselsättning är arbete i hemmet med hushållsarbete och barnomsorg. En hemmafru är således inte förvärvsarbetande utanför hemmet och hushållets monetära inkomst kommer vanligen från maken. Begreppet uppkom under 1920-talet.[1] [2]"
och där kan man ju välja själv om hela beskrivningen måste definiera ordet eller om det räcker om man uppfyller alla kriterier förutom just barn. Jag tycker det är det andra stycket som är viktigast i definitionen. Alltså en fru som går hemma medan maken (eller den andra frun för all del) går till jobbet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 103
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 802
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp