Hemsidedesign, HJÄLP!

SoffiProppi

Trådstartare
Ni som har hemsidor, hur har ni gjort dem? Med vilka program? Jag har beställt en .se hemsida o så fort fakturan är betald har jag tillgänglighet till den. Men hur skapar jag designen? Finns det några bra program? ;)
 
Sv: Hemsidedesign, HJÄLP!

Det finns ju att ladda ned illegalt, men det är inte poppis att nämna på detta forum.
 
Sv: Hemsidedesign, HJÄLP!

Ligger du också hos Scorpionshops? Eller det kanske bara var domänen... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hemsidedesign, HJÄLP!

Hej
Du kan faktiskt göra en hemsida i Word om du har det. Inte någon snygg kod direkt med det funkar. Spara bara dina sidor som html dokumnet i stället för doc.

Dreamweaver, FronPage eller annat program är ofta bättre men när man väl lärt sig brukar det vara populärt.

Sen finns det ett antal gratisprogram sk opn source som du kan ladda ner och prova på
http://www.osliving.com/web_dev.html

Sen brukar de flesta webhotel har egna websideprogram som man kan använda och lägga upp sidorna med.

Själv jobbar jag i Dreamveawer och Joomla (som är ett gratisprogram för databasdrivna hemsidor)
 
Sv: Hemsidedesign, HJÄLP!

Joomla lät intressant. Vart har du laddat ned det? Vad blir skillnanden mot att jobba i DW eller FP?

Jag kör mina databasdrivna hemmisar i FP, men använder då bara kodläget. Jag tycker att det är skönt att det blir lite olika färg på koderna, samt att den räknar raderna om det blir fel på rad 229 ;)

Sen kan jag använda mig av editorläget om jag ska göra gröna kanter på en rullist etc.
 
Sv: Hemsidedesign, HJÄLP!

Joomla lät intressant. Vart har du laddat ned det? Vad blir skillnanden mot att jobba i DW eller FP?

Hej
Du hittar Joomla bla här
http://www.joomla.org/

Det finns även en svenska förening för Joomla och du kan hitta ett svensk disskutionsforum om Joomla.

Det är en enorm skillnad att jobba med Joomla mot de andra de är WYSIWG (What you see is what you get). Joomla gör du alla sidor on line i ett administratörsgränssnitt. Alla sidor förljer samma css mall osv.
 
Sv: Hemsidedesign, HJÄLP!

Joomla lät intressant. Vart har du laddat ned det? Vad blir skillnanden mot att jobba i DW eller FP?

Jag kör mina databasdrivna hemmisar i FP, men använder då bara kodläget. Jag tycker att det är skönt att det blir lite olika färg på koderna, samt att den räknar raderna om det blir fel på rad 229 ;)

Sen kan jag använda mig av editorläget om jag ska göra gröna kanter på en rullist etc.

Om du är intresserad av färgerna i koden kan du ju använda notepad++ o slippa riskera att frontepage lägger dit egen kod.

Jag kodar själv i notepad++ skall börja med programering och då blir det visual studio 2008

Om man inte vill koda själv o jag ska nämna nåt som inte är nämnt kan jag nämna Google pages.

En sida som man kan skapa en hemsida utifrån mallar är freewebs

Men varför inte köpa en bok och koda själv
 
Sv: Hemsidedesign, HJÄLP!

Det finns massor med bra hemsidor där man kan lära sig html.

Men i ärlighetens namn så tycker jag att det är enklare och smidigare att betala någon som gör jobbet och är bra på det. Allting går så mycket snabbare då!

Först hade jag en kille med egen firma som fixade min hemsida, men sen träffade jag en kille som är programerare, så nu gör han den åt mig när jag vill göra uppdateringar mm. Han har även han en liten konsultfirma som gör hemsidor åt både företag och privatpersoner. Det är liksom inte alls dyrt att låta någon annan göra det. Jag betalade inte ens 1000:- för att få min gjord!
 
Sv: Hemsidedesign, HJÄLP!

Nej FP ändrar inga koder alls. Det går att ställa in så den ändrar inte ens kod om jag växlar över till "editor-läget". Då kan jag snabbt lägga in grafik, färger etc utan att behöva öppna sidan i flera olika program.
 
Sv: Hemsidedesign, HJÄLP!

Nej FP ändrar inga koder alls. Det går att ställa in så den ändrar inte ens kod om jag växlar över till "editor-läget". Då kan jag snabbt lägga in grafik, färger etc utan att behöva öppna sidan i flera olika program.

Frontepage är ett virus säger lärarna på min skola. jag studerar till systemutvecklare asså lär mig göra riktiga datorsystem e-handel och så.

Du kan inte styra över din sida i frontepage att förstå koden och att kunna koda själv betyder makt.
Koden som frontepage skriver är inte vacker den lägger till massa som inte behövs igentligen men det fattar man inte om man inte förtår kod
 
Sv: Hemsidedesign, HJÄLP!

Har du tittat något på Frontpage själv? Du kan koda precis lika hardcore som med Notepad++, som jag förstått är din favvo-editor, i Frontpage. Dvs skriva varendaste tecken helt själv och utan inblandning av wysiwyg-kodgenererande. Du kan alltså styra helt och fullt över din egen kod.

Däremot är jag inte själv någon frontpage-anhängare eftersom själva den "kodgenererande" biten i frontpage är undermålig (dock inget virus... :smirk:), och det gäller framför allt de tidiga versionerna. Den nyaste 'versionen', Expression Web, sägs producera ännu renare kod, men jag har inte sett några alster gjorda med den än, så hur bra den är i verkligheten vågar jag inte säga något om.

Dock anser jag att det inte alltid är optimalt att koda allt för hand - inte minst för att det inte är effektivt - även om det naturligtvis alltid är en jättestor fördel att veta hur man gör det. Och alla är inte intresserade av att göra perfekt kod eller ens i närheten, utan är nöjda om man kan se deras webbsida i Internet Explorer.
 
Sv: Hemsidedesign, HJÄLP!

är man nybörjare ska man koda för hand sedan när man blir mer avancerad är visual studio ett bra om man inriktar sig på windows. Php,arna använder dreamweaver. som kodar och är bättre än frontepage.
jag känner att jag inte kan lita på frontepage att den inte lägger egen kod. jag talar inte om expression web har inte testat...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 300
Senast: Rugge
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Myrten
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
16 974
Senast: fio
·
Kläder & Bli fin Vet finns många här inne som bra hitta kläder. Så nu ber jag er om hjälp! Jag blev av med en favorit tröja tidigare idag, dock beställt...
Svar
10
· Visningar
849
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp