Hemsidehjälp sökes

Y

Ysa

Jag har fått en hemsida gjord av ett företag och betalat dyra pengar för detta. Det har visat sig att det inte är möjligt att kommunicera med företaget och få hemsidan som jag vill ha den. Vi (jag och min make) har därför bestämt oss för att lägga hemsidan på min dator och fixa allt själva. Maken är OK på datorer men har tyvärr ingen erfarenhet av hemsidor och hans "datapolare" är inte tillgängliga i nuläget.

Till problemet:
Jag har begripet att jag kan göra hemsidan själv, jag har ett domännamn och jag har en IP-adress. Hur gör jag för att folk ska kunna komma till min hemsida?

Om någon dessutom kan förklara så att jag (inte bara maken) förstår så lovar jag att jag ska avguda er för resten av mitt liv.:)
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

Du kan göra enkla hemsidor i tex WORD. Du gör det som ett vanligt dokument och sparar det som websida.
Tänk på att lägga det i tabeller bara. Annars flyter det rundor beroende på stl på skärmen hos folk.
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

Domännamnet pekar du om till den adress du har lagt hemsidan på. Ingår i de flesta internetleverantörerna.
IP adressen har inget med sidan att göra vad jag vet. Den bara berättar vem du är till andra datorer.
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

Om jag nu ska ha hemsidan på min egen dator (som jag skrev i första inlägget) så är väl IP-adressen viktig eller hur gör jag annars för att folk ska hitta mig?
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

det är oklart vad du menar. har du registrerat dig på något webhotell?
du säger att du har ett domännamn, menar du då med din fråga hur man gör för att få andra att hitta dig på typ google, för med domännamnet kan ju alla hitta dig typ (bara de vet det).

din ip-adress är inte särskilt vesäntlig när du gör hemsidor så den kan du skippa lite just nu...
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

Om jag nu ska ha hemsidan på min egen dator (som jag skrev i första inlägget) så är väl IP-adressen viktig eller hur gör jag annars för att folk ska hitta mig?

Du kan INTE ha hemsidan på din egen dator utan du måste "lagra" den på nåt utrymme på internet. Ex ett webbhotell.
Har du kanske internet via telia och har hemsidesutrymme via deras abonemang?
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

*delvis kl*

Det går finfint att ha hemsidan på sin egen dator. Det enda som behövs är att man kör en webbserver på den och att man har den på dygnet runt!

Det finns en gratis webbserver som heter Apache. Hur man installerar den finns många guider för, t.ex. den här: http://www.webdesignskolan.com/php/apache_install.htm

Sen går man in på det ställe där man har köpt sin domänadress och ändrar inställningar så att den pekar mot den ip-adress man har. Exakt hur du gör det går oftast att hitta på det företagets faq eller liknande (är du osäker är det kanske enklast att du hör av dig till deras kundsupport).
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

Tja, det är ju inte dödskrångligt att sätta upp och köra en webbserver. Det kan ju förstås kännas enklare att ladda upp sidan på ett webbhotell (och säkrare(!) om man inte har så mycket koll eller kan få hjälp av någon som har det), men det handlar ju inte om något enormt kunskapskliv. Har man väl fått upp en fungerande server brukar den ticka på snällt sedan.

Det största problemet med att ha webbserver hemma är generellt att webbsidan blir otillgänglig när man t.ex. får strömavbrott hemma, och om man har dålig internetuppkoppling så lär man ju inte kunna surfa själv något vidare om någon är inne på ens hemsida - förutom att webbsidan kan bli seg för användaren då.

Men man KAN ha en webbsida på sin egen dator.
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

Tack så jättemycket för länken. Maken klarar av att göra vad vi vill med hjälp av den. Jag själv förstår inte så mycket men jag får väl sätta mig och lusläsa sidan. Det verkar ju inte allt för svårt även för en som är fullständig dum i huvudet när det gäller datorer.
:bow::bow:
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

Det är ju helt klart enkelt och många har word i sin dator... Sen om det är det bästa är ju en helt annan sak.
Hon ville ha det enkelt. Och jag tycker inte det är enkelt att förklara layers mm i detta läget.
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

n.
Men man KAN ha en webbsida på sin egen dator.
Skulle ha valt ett annart ord

Det är ju helt klart enkelt och många har word i sin dator... Sen om det är det bästa är ju en helt annan sak.
Hon ville ha det enkelt. Och jag tycker inte det är enkelt att förklara layers mm i detta läget.
Enligt citat var hemsidan redan gjord & word är väl inte lättast att jobba med eller vad vet jag, har aldrig testad att göra en sida med word öht

Jag har fått en hemsida gjord av ett företag och betalat dyra pengar för detta.
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

Det är ju sant at den redan var gjord... Men den kanske är för avancerad för att sitta hemma och rätta till om man inte har programvaran...
Det är inte enklare att sitta och koda en hemsida än att göra den i word. Jag valde word för att de flsta har det i datorn- inte för att det var det bästa.
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

jag skulle rekommendera att du lägger sidan på ett webhotell, dels för att den kommer vara tillgänglig bättre, med bättre bandbredd, backup, servrar med säkra inställningar, detta finns att få från någon 10/mån så det borde inte vara ett problem.
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

Så har jag med min. Den ligger på zoomin tex. Vet att tex passagen med har så man kan få gratis hemsida. zoomin tycker jag r vldigt enkel att förstå.
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

jag skulle lägga upp den på one, loopia eller liknande, finns många bra billiga webhotell.
http://wh.datormagazin.se/ har de en lista över webhotell med prisexempel.
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

Problemet med de webbhotell jag redan har tittat på är dels att det är begränsat utrymme och dels att det blir en del reklam på sidan.
 
Sv: Hemsidehjälp sökes

Problemet med de webbhotell jag redan har tittat på är dels att det är begränsat utrymme och dels att det blir en del reklam på sidan.
väljer du ett hotell som du betalar för slipper du reklam.
jag valde one till rpaf's hemsida då de hade hyffsat pris.
hade det varit åt ett företag så hade jag nog gått upp i prisklass och valt ett större och kanske dyrare val.
Vad har du för behov?
Bandbredd?
Lagringsutrymme?
Databaser?
Skript: asp,php eller något annat?

du har skrivit att det är för ditt företag men behöver du så mycket ljud och bilder till det? (det som tar plats)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag behöver lite klartänkta hjärnor på det här problemet, då jag själv har lite....svårt....att bli tillsagd vad jag ska göra...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: starcraft
·
Äldre Fick detta på mailen och undrar om någon går på sånt här längre och betalar in summan det som står nästan längst ner " m, de enda pengar...
Svar
5
· Visningar
1 393
Senast: Billy
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 015
C
IT & mobiler Vår "stora" stationära dator (musikdatorn) rasade för en vecka sedan, lämnades in i fredags. Hårddisken hade rasat totalt, fick bytas...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp