Hemskt att se!

F

Fitness

Var på ridskolan idag och tittade på när min kompis red. Samtidigt red en privatryttare sin häst och det var bland det värsta jag sett på länge. Hästen i fråga var otroligt fin! (säkert inte länge till)
Den hade ett fantastiskt steg och var reslig och högrest!
En häst man verkligen lägger märke till!
Men ryttaren, som hon red. Jag led verkligen med hästen.
Hon hade ett jätte långt dressyrspö som hon slog till hästen hårt med i nästan varje steg! :eek: Vid varje slag drog hästen in baken under sig med ett ryck. Dessutom piskade svansen som en väderkvarn precis hela tiden!!
Vid ett tillfälle fick ryttaren även ett smärre vansinnesutbrott och slet tag i tyglarna samtidigt som hon sparkade hästen i sidorna med sporrarna. (det är en vuxen människa vi pratar om)
Jag tittade inte särskilt länge för jag tyckte så synd om hästen. Har aldrig sett ett så oharmoniskt ekipage förut. Dressyr ska ju vara ett samspel mellan häst och ryttare - inte en kamp där hästen ska vara den underlägsna.
 
Sv: Hemskt att se!

har varit med om ett liknande fall och blev tillslut så arg att jag röt iffrån. Denna person skrek så pass mycket och var så arg samt slog så mycket på sin häst att min häst blev orolig.
Alltid lika tråkigt att se dessa människor som inte kan behandla hästen på ett värdigt sätt.
 
Sv: Hemskt att se!

...tyvärr inte ovanligt alls....mycket sorgligt...:(
 
Sv: Hemskt att se!

Usch..:( lika dålig som mig då...(även om jag inte har sporrar)

Daskade till min häst några gånger i dag, men hon är ju så envis :cry:
Hon vill inte gå...jag försöker vara mjuk i handen, men ridläraren säger att jag ska ha hur korta tyglar som helst (armarna ligger inte intill sidan, utan mina armar är sträckta:( )
Men när jag rider med långa tyglar så blir hon en annan häst..går på ganska bra..
Min häst har säkert blåmärken av slagen, men hon har hållt på så i 4 år och nu blev jag rent ut sagt förbannad :cry: (fick räkna till 10 och ta djupa andetag).
Nu har jag dåligt samvete och min häst hatar mig säkert :cry: :cry: :cry:
fick bara lov att skriva av mig...säg att jag var jätteelak så vet jag att jag gjorde fel, så ska jag aldrig göra så nå mer :cry: :cry:
_________________________________________________________
 
Sv: Hemskt att se!

Säg till henne helt enkelt att du tycker att hon plågar sin häst. Ta med en erfaren ridlärare och be om hans hennes åsikt. Gör något åt de att hästen inte får lida i resten av sitt liv
 
Sv: Hemskt att se!

:eek: Byt tränare! Den du har nu gör både dig och hästen olycklig. En ridlärares största uppgift i undervisningen är att hjälpa häst och ryttare att ha kul tillsammans med arbetet.
 
Sv: Hemskt att se!

*lånar knapp *

Tänkte bara berätta att på ridskolan i stan finns det ett till exempel av det du skrev. En 13 årig tjej äger en ponny som kanske inte är en "utstickande" ponny men skulle gå hur fint som helst med rätt ryttare. Hon har sporrar som är skarpa och har dressyr spö hon med.
Och hon har tillomed fått sporr och spöförbud på ridskolan ca en månad men det hjälpte ju inte.

och på en tävling så hade hon satt sporrarna uppochner. Så spetsen var uppåt och satt o grävde så hästen skulle hoppa snabbt och ta snäva svängar. :cry:
Och ifall hästen river får den en eller flera snärtar som hörs i hela ridhuset..
Blir så deprimerad..
 
Sv: Hemskt att se!

-kl-

usch.. inte kul sådant :/

Vet en som använder bl.a gramanen helt fel, hon använder den mest för att han ska gå på tygeln.. trots ridläraren sagt till så använder hon gramanen på samma sätt... sen gör hästen ngt så drar hon hårt i han så det blir tvärnit sen så skänklar hon fram han .. trots han inte vet vart han ska.. den hästen var hur lugn och trevlig förut. Jag bara räknar dagar tills han bli sur och otrevlig. Han stirrar iaf upp sig väldigt mycket nu och har visat tendenser på grinighet..!!

o en annan ryttare sågar hästen i varje steg... :crazy: i tron att ingen ser!!
 
Sv: Hemskt att se!

sky_fly skrev:
*lånar knapp *

Tänkte bara berätta att på ridskolan i stan finns det ett till exempel av det du skrev. En 13 årig tjej äger en ponny som kanske inte är en "utstickande" ponny men skulle gå hur fint som helst med rätt ryttare. Hon har sporrar som är skarpa och har dressyr spö hon med.
Och hon har tillomed fått sporr och spöförbud på ridskolan ca en månad men det hjälpte ju inte.

och på en tävling så hade hon satt sporrarna uppochner. Så spetsen var uppåt och satt o grävde så hästen skulle hoppa snabbt och ta snäva svängar. :cry:
Och ifall hästen river får den en eller flera snärtar som hörs i hela ridhuset..
Blir så deprimerad..


Varför rider man ens då? Hur kan det vara roligt?! ajajaj..
 
Sv: Hemskt att se!

goldfish skrev:
Varför rider man ens då? Hur kan det vara roligt?! ajajaj..

precis typ som att dte är roligt att sitta och vara grinig när man rider??
det ska inte vara en kamp mellan häst och ryttare, men vist alla ryttare blir loite grinig på sina hästar men det är normalt..

när jag själv ska rida är jag alltid på strålande humor :D
 
Sv: Hemskt att se!

:eek: Upp och nedvända sporrar är ju dessutom förbjudet! Snälla nån, någon överdomare måste väll ha funnits?!
 
Sv: Hemskt att se!

goldfish skrev:
Varför rider man ens då? Hur kan det vara roligt?! ajajaj..

Hon får status av alla andra som är "ridskolabarn" om man nu kan kalla dom så..
Sedan får hon ju nästan allt hon vill av sina föräldrar.. hon byter säkert sadeln en gång i halvåret..

Shiit vad jag vill ha den ponnyn, den är en dröm.. :p
 
Sv: Hemskt att se!

Angely skrev:
:eek: Upp och nedvända sporrar är ju dessutom förbjudet! Snälla nån, någon överdomare måste väll ha funnits?!


Var en klubbtävling.
Men efter hon hade dom så fick hon sporrförbud i en månad.. Men va hjälpte det? :crazy:
 
Sv: Hemskt att se!

Kidnappa henne, sätt på henne träns och sadel, sätt dig i sadeln med sylvassa, uppochnervända sporrar och en longerpisk, slå henne sen för allt vad du är värd! :devil:
 
Sv: Hemskt att se!

sky_fly skrev:
Hon får status av alla andra som är "ridskolabarn" om man nu kan kalla dom så..
Sedan får hon ju nästan allt hon vill av sina föräldrar.. hon byter säkert sadeln en gång i halvåret..

Shiit vad jag vill ha den ponnyn, den är en dröm.. :p

JA ta den, rädda den! så kanske dendära andra ryttaren ser att de kan gå bra utan att bråka :P
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 670
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 519
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp