Bukefalos 28 år!

Hetsig häst efter flytt! Hjälp!

LadyDi

Trådstartare
För ca 3 månader sedan flyttade jag mitt äldre varmblodssto till ett nytt mindre stall. Stallet är bättre skött, bättre rutiner och bättre grovfoder än det förra. Flytten gick över förväntan! Hon har kommit in i gemenskapen med de andra hästarna väldigt bra, bättre än i förra stallet!
Hon har alltid varit en lugn härlig dam som har kunnat sätta upp alla sorters nybörjare på. Tills nu! När man rider ut utan sällskap är hon stirrig, passar MYCKET och kan plötsligt stanna till och blixtsnabbt vända om. Knappt att man vissa gånger får henne att vända tillbaka och fortsätta!! Pressar man henne börjar hon rygga! Går absolut inte att få henne att stå still vid uteritt, exempelvis vid en vägkorsning. Då trampar hon runt och börjar backa i 270 km! Hon har aldrig någonsin gjort så här innan!

Kan det helt enkel göra med flytten trots att det gått 3 månader? Jag har kollat upp alla fysiska orsaker utan resultat. Känner mig smått hjälplös! Inte samma häst längre! :cry: Något som har svar?????
 
Sv: Hetsig häst efter flytt! Hjälp!

Min första häst var likadan,en kallblodstravare. Tog alltid ca 4 månader innan hon var som vanligt. När hon boat in sig så kunde man rida i grimma bara,men när hon var nyinflyttat så var det all tänkbar utrustning,hon taktade,försökte sticka,kunde inte ha på stallgången,hon slet sig hit och dit osv. Så henne flyttade man bara i absoluta nödfall,tror vi stog på 3 ställen på 11 år! :)

Fick även ta bort så gott som allt kraftfoder i början på nytt ställe,hon var som ett ånglok verkligen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 090
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp