hihi ny bomlös tråd men då gäller det resultat!!!

Gullan86

Trådstartare
här tänkte jag göra en tråd där vi samlar folk som gått från bomsadel till bomlöst och nåt RESLUTAT!

vill gärna se bilder om gångarter/muskler m.m har förbättrats sedan bytet.

varför bytte ni och hur går det nu?

tyckte ni om de bomlös sadlarna eller ska ni byta till bomsadlar igen?

vad har ni för häst och vilken bomlöst har ni?

vilken bomsadel hade ni innan ni bytte?

detta är intressant för det är ju RESULTATET som är spännande.


------------------------------
jag bidrar först då.
har en islandhäst 6år riden ettt år med en wintec dressyr sadel sadeln sig va jättebra och skön men för lång för min pålle(med en anläggningsyta på 35cm)

jag testade då cheyenne/torsion dressyr och torsion island...köpte en helt ny torsin island till slut och älskar den.

hästen kunde inte trava till slut med bomsadeln han bara hoppade fram som om han va halt troligen va sadeln baktung och tryckte bara på hans känsligaste delar:crazy: :cry:
när jag först la på sadeln gick han helt plötsligt i trav och i form...t.o.m i form i galoppen:banana:

så bort med bomsadeln och hit med en bomlös.

jag trodde allvarligt inte på folk som sa att sadlarna gjorde "underverk" men ja fasen att nåt är det som förbättrar hästarna de har åtminstonde inte en hårt illasittande klämmande skavande stel träbit på ryggen längre.

här ser ni reslutatet på hans trav kommentarer mottages gärna:
1945292.jpg

man ser att han heller inte är helt ren i traven på den gamla bilden(vänster) där vänster framben landar innan höger bakben...tror det är tölt takt och det beror på att han hellre ville tölta hela tiden eftersom det av nån anledning va så svårt/gjorde så ont att trava.

o så spana in den fria traven helt taktren med de lyften*kär* o jag gör inte ett skit mer(rider t.o.m för instruktör på första bilden andra rider ja på en halkig slabbig bana mitt i vintern)han älskar att trava nu innan kunde han bara några steg jättesakta så han va tungen att galoppera sakta brevid när andra trava nu travar han istället när andra galopperar typ. hihi.

han har även blivit otrolitgt mkt piggare för nu kan han ju röra sig helt fritt utan låsta bogar och tryck på läden.

jag kunde heller inte sitta på höger diagonal i traven om ja red lätt då bockade han till och la öronen bakåt han va mkt svagare i den av nån anledning nu utan att ha tränat det kan ja sitta lika bra på båda sittbenen:confused:
glad är jag iaf att han inte har ont eller va det var länge.

har t.o.m varti till en equterapeft som hitta en låsning i ryggen men traven blev inte helt bra efter det endå...ja gissa va de berodde på...ja har inte bränt min bomsadel då än:angel:

nu in med era efteranheter av bomsadlar vs bomlösa.
 
Senast ändrad:
Sv: hihi ny bomlös tråd men då gäller det resultat!!!

Men om man nu ska jämföra....

Är det inte bättre att jämföra med en väl tillpassad bomsadel mot bomlös?:smirk: För med en dåligt utpassad bomsadel är det ju självklart att det blir bättre med en bomlös sadel. Lika självklart som att det blir bättre med en riktigt utpassad bomsadel.
 
Senast ändrad:
Sv: hihi ny bomlös tråd men då gäller det resultat!!!

Intressant tråd men jag håller med Julle.

Fast frågan är ifall det är så många som haft en passande bomsadel som går över till bomlös. De flesta som bytt har ju gjort det för att de haft problem med att hitta passande bomsadlar. Det är den uppfattningen jag fått iaf.
 
Sv: hihi ny bomlös tråd men då gäller det resultat!!!

Jo, det är sant. Du har helt rätt. Men ändå om undersökningen ska få ett riktigt bra resultat så gör det nog stor skillnad!!
 
Sv: hihi ny bomlös tråd men då gäller det resultat!!!

Som någon annan skrev kan man endast jämföra med passande bomsadlar.

Jag har en M&N hopp och en Torsion och jag märker skillnad. Hästen trivs mer med sin Torsion och är lättare att arbeta i den och jag tycker det är lättare att rida i min Torsion än i hoppsadeln. Dock har jag bara haft min hoppsadel i en vecka, så jag har inte så mycket att jämföra med. (och ja, hoppsadeln passar som handen i handsken)
 
Sv: hihi ny bomlös tråd men då gäller det resultat!!!

Båda mina hästar har väl passande utprovade bomsadlar, men jag köpte en bomlös (torsion) för att kunna variera oss mer. Den ena hästen märks det ingen större skillnad på, men stoet blir en helt annan häst att rida med den bomlösa. Hon knallar på bra mycket mer, friare i rörelserna, känns mycket mjukare och mera nöjd.
 
Sv: hihi ny bomlös tråd men då gäller det resultat!!!

tack för era svar ni har så rätt man kan nog bara gämföra med en passande sadel men det fick vi ju 2 jättebra svar på här nedan...ni 2 berätta gärna mer ingående vad som gär att häsaran/ni trivs bättre med den bomlösa?!
 
Sv: hihi ny bomlös tråd men då gäller det resultat!!!

fler som upplevt nåt possitivt/negativt med bomlöst vs bomsadlar
 
Sv: hihi ny bomlös tråd men då gäller det resultat!!!

Jag kan ju bara jämföra med bomsadlar som bara passade lite.
Jag hade först en wintec sen en passier , sen en bates, sen en kieffer o sen en Frank baines o sen en paul jones.
Ingen passade ju pga att ena hennes bogblad är större än det andra.
Med den bomsadeln så vägrade hon galoppera i höger galopp överhuvudtgaet annat än i hagen.
Med den bomlösa så har vi en höger galopp som just nu är lite otränad men den finns iaf.
Jag har till henne Barefoot Cheyenne och Barefoot Nevada.
 
Sv: hihi ny bomlös tråd men då gäller det resultat!!!

Intressant tråd...

Kan bara säga att jag absolut rekomenderar en bladsadel istället för en bomlös. I dag finns ganska många varianter att välja mellan, inte bara "westernmodell" utan även "engelsk modell" som tex montsegur.

Jag har själv ridit i både engelska bomsadlar, dressyr och hopp, cair och flair sadlar, torison bomlösa sadlar, vanlig westernsadel och Montsegur sadlar...

Luftsadel och bomlös sadel är ganska lika i känslan när man rider...de rör sig väldigt mycket och känns vingliga.Men i båda sadlarna känns hästen friare i sina rörelser.Ingen av mina hästar har tyckt om luftsadel eller bomlös även om den bomlösa är skön för rumpan.!

En vanlig ullstoppad utpovad sadel har fungerat bra men inte för min rumpa vid långturer, en traditionell westernsadel upplevs aldeles för tung och otyplig, av mig som ryttare och är inte heller skön att rida i längre turer då de är breda, hårda i sätet och skänkeln känns "fastlåst". Hästen gillar den dock.
Den sadeln som överlägset ligger i topp är Montsegursadeln, som är som en slags kombination av alla ovanstående sadlarnas fördelar. Den har den engelska sadelns smidighet och lätthet, den har den bomlösa sadelns rörlighet och bekvämlighet, den har westernsadelns stadighet och snällhet för hästens rygg med bladkonstruktionen.

En dyr sadel som är värt vartenda korvöre:idea: .... håller hästens livstid!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 156
Senast: Karminnie
·
Utrustning Jag rider sedan ett år tillbaka i en Sensation Hybrid som fungerar utmärkt i skritt, trav och tölt. Men eftersom min häst gärna slår...
2
Svar
25
· Visningar
5 838
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 699
Senast: mahlmt
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 924
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp