Bukefalos 28 år!

Hindra att täckena trycker på manken - mission impossible?

Nej hon kan tyvärr inte det. Kunde hon det skulle hon få det, det skulle ju vara det enklaste och det bästa för henne. Men hon blir lurvig och svettas kopiöst. När jag köpte henne i februari var hon helklippt, och jag kände spontant att det är väl ändå lite onödigt att ha henne det sen. Jag har kallstall och rider sällan i ridhus. Så bara bökigt med helklippt. Och i somras när jag funderade på täckessäsongen hade jag en plan om typ spårklippt och täckeslös utom om regnet öser ner.

Igår helklippte jag henne...
Hon svettas som sagt enormt lätt (även i sommarpäls), och ovanpå det så blir hon lurvig som ett pälsfår - redan... Dvs en dyblöt häst som inte orkar och tar evigheter att torka. (Hon svettades fö idag med, helklippt och 15 grader och vind. Men hon torkade ju snabbt och behagligt)

Så hon kan inte gå otäckad, därför jag måste lösa det.
Trist läge!!! Jag pm:ar ett täcke som verkar funka på min med hög manke.
 
Ludd tror jag inte hjälper då det inte skaver utan trycker. Men funderat på om man på nåt vis kan skapa "kuddar" på vardera sida manken som lyfter täcket över manken och håller det där. Men inte riktigt fått nån bra ide hur man får det att funka i "alla huvudpositioner"

Trusttäckena har den funktionen men kostar därefter men kanske värt en investering ändå?
 
Tog lite bilder för att enklare förklara. Det här täcket har söm, men det hjälper inte med täcken utan söm, just då det inte skaver utan trycker. Och som synes gör det det även fast det ligger "framme" i bogen, hon inte pressar ner det en massa via halslinningen (även om det blir en viss påverkan såklart, men inte så det drar) osv =/

Min hand markerar var det blir tryck.

14191939_1067589870003652_2446705991850565815_n.jpg


Uppifrån, här ser man tydligt att det ligger 'framme' och löst i bogen (täcken som åker bakåt gör såklart hela problemet tusen gånger värre plus att de då stryper och ger bogskav med)

14237761_1067589876670318_6094756471837130057_n.jpg
 
Spånar; Om man klipper ett jack på var sida av manken? Så att det blir som en lös flärp precis över manken?

Du tror det det glider bakåt då, alltså bogen/överlag?

Mitt spånande just nu är om man kan ta typ nåt lite tjockare (skumgummi, en fårskinnspadd, nåt) och skära ut för manken i, ett hål alltså. Och lägga under täcket så att materialet lyfter täcket utan att materialet trycker på manken, och gör att täcket inte trycker på manken?
Haken är om det ens funkar, om det ger tryckproblem nån annanstans bara och hur man får det att ligga still?

Googlat lite utrikes, och många försök tycks ha gjort för att lösa liknande problem. Av täckestillverkarna. Ett täcke har ett U-utskuret för manken, så det är inget täcke över manken. Dessvärre visade studier att det gav enormt tryck i bakkant på manken (botten på U:et) istället. Ett annat ska sägs det ta bort trycket över manken - och det kanske det gör, men det görs "narrow and high over the shoulders" (för att sluta om och inte glida bakåt) - och då får fröken bred bog andra problem. Annars tycks det vara kuddar det försökts med, men läser man recensioner och erfarenheter verkar det vara ett jäkla svårlöst problem =/
 
Inte mycket hjälp men en recension i alla fall. Finns ett wb i stallet. Kuddarna på det är alldeles för små för att göra någon nytta på fullblodet som har det.

Jag har läst någonstans om att dyon gjorde täcken med någon form av annorlunda söm runt manken.

På min fungerar Halvhals, visst det trycker lite men inte alls lika mycket som ett vanligt täcke eftersom täcket lyfter varje gång han lyfter huvudet.
 
Inte mycket hjälp men en recension i alla fall. Finns ett wb i stallet. Kuddarna på det är alldeles för små för att göra någon nytta på fullblodet som har det.

Jag har läst någonstans om att dyon gjorde täcken med någon form av annorlunda söm runt manken.

På min fungerar Halvhals, visst det trycker lite men inte alls lika mycket som ett vanligt täcke eftersom täcket lyfter varje gång han lyfter huvudet.

Här är ju problemet när huvudet är nere. När det är lyft är det lugnt
 
Du tror det det glider bakåt då, alltså bogen/överlag?

Mitt spånande just nu är om man kan ta typ nåt lite tjockare (skumgummi, en fårskinnspadd, nåt) och skära ut för manken i, ett hål alltså. Och lägga under täcket så att materialet lyfter täcket utan att materialet trycker på manken, och gör att täcket inte trycker på manken?
Haken är om det ens funkar, om det ger tryckproblem nån annanstans bara och hur man får det att ligga still?

Googlat lite utrikes, och många försök tycks ha gjort för att lösa liknande problem. Av täckestillverkarna. Ett täcke har ett U-utskuret för manken, så det är inget täcke över manken. Dessvärre visade studier att det gav enormt tryck i bakkant på manken (botten på U:et) istället. Ett annat ska sägs det ta bort trycket över manken - och det kanske det gör, men det görs "narrow and high over the shoulders" (för att sluta om och inte glida bakåt) - och då får fröken bred bog andra problem. Annars tycks det vara kuddar det försökts med, men läser man recensioner och erfarenheter verkar det vara ett jäkla svårlöst problem =/

I mitt huvud känns det som en bra ide, men när jag provade att rita upp det så kanske mitt förslag glider bakåt. Kanske kan du prova att sy in en kil/mankveck? Om man lämnar kanten i fram orörd så borde det ligga still...väl :) Har du nåt skräptäcke att börja med så ser du ju om tanken funkar utan att behöva klippa sönder något dyrt?
 
asså det där manvecket verkar ju vara en jätte bra ide!! har någon sytt ett sånt på sina egna täcken? vad för märken säljer täcken med manveck?

mitt sto har också lite skav på manken från att ha gått i hage i 6 veckor utan att bli riden. Jag brukar använda ett silkes bogskydd som hjälper, det tar ju inte bort trycker du pratar om, men det gör så att inga hår skavs av.
 
manveck -

The wither gusset is designed to allow free movement of the horse whilst grazing, reducing pull across the shoulders and minimises mane rubbing. This rug is especially suited for the high withered horse.

låter ju perfekt. Testa att sy ett sånt och sen skriv hur det gick!
 
asså det där manvecket verkar ju vara en jätte bra ide!! har någon sytt ett sånt på sina egna täcken? vad för märken säljer täcken med manveck?

mitt sto har också lite skav på manken från att ha gått i hage i 6 veckor utan att bli riden. Jag brukar använda ett silkes bogskydd som hjälper, det tar ju inte bort trycker du pratar om, men det gör så att inga hår skavs av.

Menar du det röda med mankveck jag la bild på? Bara hittat det - en utländsk (australiensisk om jag minns rätt, sitter på mobilen nu). Dyrt var det med. Men om det funkar så ge mig. Bra denier osv och täcket i stort verkade bra.

Googla free rein equestrian rug wither gusset
 
I mitt huvud känns det som en bra ide, men när jag provade att rita upp det så kanske mitt förslag glider bakåt. Kanske kan du prova att sy in en kil/mankveck? Om man lämnar kanten i fram orörd så borde det ligga still...väl :) Har du nåt skräptäcke att börja med så ser du ju om tanken funkar utan att behöva klippa sönder något dyrt?

Nej inget skräptäcke. Men är ju enkelt köpa ett. Men sömmar och vattentäthet och hållfasthet gör att det nog inte är något jag kan göra på ett utetäcke ändå? Tror innetäcket är för tjockt för symaskinen men ska testa.
 
Nej inget skräptäcke. Men är ju enkelt köpa ett. Men sömmar och vattentäthet och hållfasthet gör att det nog inte är något jag kan göra på ett utetäcke ändå? Tror innetäcket är för tjockt för symaskinen men ska testa.
Kanske om man köper någon form av galontyg? Sadelmakare kanske kan hjälpa till att sy?
 
En kompis till mig hade samma problem, tror att han köpte korta underlägg till longergjord (de i teddy) och sydde fast i täcket. Det verkade fungera för hans häst.
 

Liknande trådar

Utrustning God fortsättning i stugorna! Det är väl konstigt att man inte kan tillverka täcken som ligger så att våra stackars hästar kan röra på...
Svar
17
· Visningar
4 091
Senast: Immakim
·
K
Utrustning Hej har en Arab som jag har ett helvete med täcken till. Jag har väldigt lite täcken på henne men nu ska hon börja gå på lösdrift och då...
Svar
1
· Visningar
738
Senast: Mitrolle
·
A
Utrustning har probelm med att få täckena att sitta bra på pållen.. har 1 shire (regntäcke) och för att få det att ligga bra måste man dra det...
Svar
5
· Visningar
2 282
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp