Bukefalos 28 år!

Hindra häst från att stegra!

D

Dream

Jag har lite problem med en av minna unghästar som har börjat tramsa med att resa signär man rider och innan ni säger att ni tror hästen har ont så kan jag säga att jag redan tänkt på det så hon är redan kollad och veterinär samt ET sa att det bara var trams och att hon testar lite.

Men så undrar jag om man kan sätta på en martingal och ha de som sitter vid tyglarna rätt så korta. Tror någon att de hjälper?
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Hej!
Jag har oxå haft problem med detta med min unghäst.
Ett knep jag hade var att jag höll koll på var hon brukade stegra sig och även känna efter hur det kändes precis innan hon tänkte stegra sig. Vid dessa "ställen" drev jag på henne med skänkeln så att hon inte fick chansen att resa, red henne även iform så att hon inte kunde höja huvudet.
Detta fungerade för mig och det tog inte lång stund förrän hon slutade med det, hon fattade liksom att här var det ingen idé :smirk:
Lycka till :)
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

håller med MischaMir försök att driva på hästen i första hand och ev ha en martingal som sitter löst på henne..vissa hästar reagerar så fort den spänner lite mellan benen..hade problem med mitt sto fast hon var 7 år när jag fick henne...men efter ett par stegringarna så gav hon med sig och jag hade martingalen så löst det gick och på min häst fungerade det så lycka till
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Jag fick tipset att dra ner ena tygeln, då har h*n ingen chans att resa sig.
Lycka till!
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Jag brukar ha spö och graman på de som är riktigt dumma. Då håller man huvudet nere och får dem att gå framåt.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

precis när han/hon tänker resa sig så kan man dra den ena tygeln (om du har en curbstap så att bettet inte åker genom munnen:smirk: ) nedanför ditt lår. Alltså hästen måste gå runt och kan omöjligt resa sig. Det är också jobbit för hästen att snurra runt stup i kvarten. Glöm inte att släppa den andra tygeln samtidigt annars går det uppåt ändå;) . Jag har använt den här metoden själv en gång och det fungerade väldigt bra på den hästen iallafall. Lycka till.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Jag hade graman på min när han under en period stod på bakbenen, jag använde den bara för att kunna "vräka" ned honom på sidan, alltså inte dra i bägge, bara ena tygeln+gramantygel.

Det fick honom ur balans. Jag använde inte gramanen länge, utan hoppade av och gick med honom en bit och sedan hoppade på igen i stället. Vet inte vad som är bäst (mindre sämst)

Nu har han slutat helt, bara sådär efter sommarvilan. Han mognade rejält då.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Hej hej!
Jag gjorde på precis samma sätt. har en 10 årig islänning(bestämd herre) som vi lät en tjej rida en tid, så fort han tramsade så hoppade hon av, vilket ledde till....just det...mer trams.
Till slut kom hon inte från stallplanen utan att han reste sig, så fort hon ville att han skulle gå så reste han sig.
Denna kille kunde dessutom "knäppa av" o resa sig med böjt huvud.
Tjejej fick sluta rida honom så fort jag fick veta problemet, sen red jag o han testade mig också. Men jag lät honom snurra på en femöring o sen fram, upp igen o samma sak 4 ggr. Sen har mina döttrar ridit o det har aldrig hänt igen.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Det där med att dra i ena tygeln är inte jämnt det fungerar. Min ena häst stegrade och gick över med mej under. När jag sen fick börja rida så hade ju hon lärt sej att stegrade hon så slapp hon ju mej. Jag provade allt tror jag, dra i ena tygeln, slå henne mellan öronen etc. När jag drog i tygeln vek hon huvudet och fortsatte att stegra, slog jag henne mellan öronen så skakade hon på huvudet och fortsatte, med grammanen knäckte hon av i nacken och fortsatte. Hon visste precis vart hon hade sina fötter. Nu var hon visserligen lite äldre men inte riden så mycket.

Min nuvarande som är unghäst började för en tid sedan att stegra för att hon inte fick galoppera när hon ville. Just pga att den första hästen stegrade så att jag spräckte skallbenet så tycker jag inte om när hästar stegrar men man kan ju inte göra nåt annat än att ta itu med problemet. När jag drog tygeln åt sidan så gick hon visserligen ner men blev väldigt stressad av det. Varje gång jag kom till just det stället så började hon stegra och kassta sej åt sidan. Jag provade med att driva men då tog hon det som galopp och hon fick galoppera en bit för jag hade ju faktiskt drivit henne men sen bröt jag av efter några steg. Då blev hon värre så jag fick helt enkelt slå henne mellan öronen med handen (hade inget spö att knacka med) Det var inte just det jag ville gör då hon är väldigt rädd om sitt huvud efter att ha blivit uppcheckad allt för hårt men hon stegrar inget mer, vill hon galoppera och inte får så går hon i sidled och det kan jag leva med. Nu kan jag väl påpeka att min häst har ett humör utan dess like så man kan inte alltid vara diplomatisk med henne utan måste vara lite hård.

Prova med att driva på framåt och tar hon inte skänkeln så använd rösten att driva med istället (smacka)
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Stig bett hindrar hästen helt från att stegra. Fästes i sadelgjorden och sedan i tyglarna tror jag :S Men det är ju bara en tillfällig lösning . !
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

En så stark, fast martingal som ett stigbett fäst i sadelgjorden utgör, hade jag aldrig rekomenderat någon. Allra minst på ett internetforum där man inte har en aning om mottagarens kompetens.

Om något händer kommer hästen att riskera att slita sönder sig totalt, det är helt oförsvarligt i mina ögon.

Gramantygel, rätt använd, tillsammans med starka framåtdrivande hjälper och fingertoppskänsla för när hästen är på väg uppåt är nog mina bästa tips. Det bästa med gramanen är att man kan länga den när den inte behöver inverka.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Det knep jag använder har några andra redan nämt. Nämligen att dra hästens huvud åt sidan genom att föra ena handen bakom mitt eget ben och "haka" fast med ett finger i sadelkåpan. Hästen kan inte slå sej fri samtidigt som jag kan lirka/släppa efter vid behov. En stirrig häst kan lätt få panik om den sitter fast.

Men det gäller att man har tid om man ska "snurra" den. Hästen tycker inte att det är kul att gå runt runt och lär sej att det inte är någon ide att konstra för den får inte som den vill genom att hotas. När den slutat snurra och står stilla släpper man efter helt på tygeln och berömmer för att sedan be hästen göra det man bad om innan den började att stegra sej. Detta är inget hästen lär sej på ett par gånger men den kommer att lugna sej fortare och fortare, jobbigt att snurra - skönt att stå stilla och få beröm.

Detta har fungerat för mej när jag har stött på problem. Hoppas att det kan hjälpa dej också.

Lycka till!
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

min travare stegrade sig så fort han inte ville gå, löste problemet genom att snurra honom som andra föreslagit.
jag skulle vara väldigt försiktig med en graman, efter som hästen kan gå omkull om man inte lyckas släppa efter.
dessutom kan hästen trassla in benen i gramanen om den stegrar.
min nuvarande häst lyckades få över ena benet trots att jag hade gramanen knäppt högt upp på sidorna. när vi bara var ute och galopperade på en skogsstig. helt odramatiskt men jag undrar vad som hänt om han stegrat sig:d :smirk:
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Jag knäpper fast gramanen mellan benen på hästen och trär den sedan innanför en martingalring för att förhindra att hästen fastnar i den. Gramanen får inte en häst att gå omkull, eftersom man kan släppa efter på den om man känner att det går åt det hållet.
Vissa hästar kan resa sig i alla fall, och är de så hårda så tar jag ett uppvinklat spö och slår över halsen.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Hej! jag fick ett tips av dottern som jobbar med rätt så vilda o unga galopphästar, istället för o riskera problem med graman o martingal o att de slår runt osv så gör de helt enkelt så att det slår dem mellan öronen direkt när de ska till o resa, faktiskt inte djurplågeri, inom galoppen har de en väldigt bred "spöflärp" så det låter mest..
Inte många hästar gör om det...

Jag fick även ett tips för många herrans år sen av en mkt gammal os ryttare, häll en liten påse ljummet vatten över huvvet när de stegrar, hästarna enligt honom tror att det är blod:rofl: o skulle funka jättebra... Värt o prova;)
prillan
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

är förvånad över hur många som anser att slita och dra i munnen på hästen är ok...jag har fått lära mig att vara väldigt rädd om just munnen...motivera gärna varför ni anser att det är ok ..: vill inte dömma någon utan att få höra en bra förklaring först..:confused:
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Ett farligt beteende måste man ju försöka hejda, innan hästen skadar sig själv och andra. Att sätta på en graman på en häst som reser sig tycker jag är ett förhållandevis milt hjälpmedel.

En häst med dåligt uppförande måste känna konsekvenserna av det, en duktig ryttare ställer inte till med någon skada med en graman. MEN det gäller ju att man har fingertoppskänsla så man kan ta hästen INNAN den reser sig, redan när den får tanken att hitta på dumheter. Då blir det inget slitande och dragande, då blir det bara någon annan sysselsättning än resa sig.

Däremot är jag helt emot att t ex sätta på hästen stigbett fastsatt i sadelgjorden, hårda anordningar som går ut på att dänga hästen i huvudet etc. Går det illa, går det RIKTIGT illa.

Säkert finns det hästar som inte ska rehabiliteras från sin ovana, som har problem av fysisk eller psykisk art som därför bör tas bort innan det händer en olycka.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

men varför svarar du så till mig:confused: jag tycker INTE att man ska slita i munnen o så utan tycker att det är bättre med överaskningsmetoder..
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

men varför svarar du så till mig:confused: jag tycker INTE att man ska slita i munnen o så utan tycker att det är bättre med överaskningsmetoder..

om jag menar någon särskild person så svarar jag dom så här!! om du läser igenom alla inlägg i tråden så ser du att flera stycken anser att man ska slita och dra i munnen på en häst ochy jag kan INTE läsa någonstans i ditt inlägg som för övrigt var väldigt bra att du anser det...förstår INTE varför du tar åt dig av ett vanligt inlägg i tråden utan vänder man sig direkt till en person så brukar man göra ett citat-svar för att undvika missförstånd..;)
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

rid framåt!
Och var snabb som attans i reaktionen att du hindrar hästen innan den har rest sig,n unghäst jag hade för grundutbildning fick den iden för sig.
Men när jag kände att det var gå gång la jag e volt och red lite extra försvann efter ettt par veckor
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 406
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 267
Senast: Sel
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 544
Senast: Meglio
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp