Bukefalos 28 år!

Hindra häst från att stegra!

Sv: Hindra häst från att stegra!

Den hästen jag rider nu var väldigt besvärlig som unghäst å stegrade sig jämnt om hon inte fick som hon ville lr blev lite pressad, så vi lät en tränare rida henne ett tag och hon slog till med ett spö mellan öronen på henne och det har funkat. Hon har iaf inte stegrat sig med mej
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

om jag menar någon särskild person så svarar jag dom så här!! om du läser igenom alla inlägg i tråden så ser du att flera stycken anser att man ska slita och dra i munnen på en häst ochy jag kan INTE läsa någonstans i ditt inlägg som för övrigt var väldigt bra att du anser det...förstår INTE varför du tar åt dig av ett vanligt inlägg i tråden utan vänder man sig direkt till en person så brukar man göra ett citat-svar för att undvika missförstånd..;)

ja då förstår jag;) håller med dig oxå !!
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Träna hästen från marken först: Det som du skall göra kallas på engelska "releasing the hindquarters" = "koppla ur bakkärran", vilket innebär att du i en framåtbjudande rörelse böjer hästen kraftigt, med resultat att den trampar förbi det yttre bakbenet med det inre, o får korsade bakben i varje steg. Sedan du tränat detta från marken så att hästen får klart för sej hur den ska bete sej när du tar ett långt tygeltag med ena tygeln och böjer halsen kraftigt, så har du medicinen klar för bockande eller stegrande hästar. När du känner att det ska hända , böj hästen med ena tygeln. Det finns ingen häst på jorden som kan varken stegra eller bocka med bakbenen i kors. Du använder samma grej när du hanterar från marken och den börjar konstra.Enkelt och säkert! Att slå sin bäste vän med ett spö är inte snällt? eller vad tycker du??
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Jag hade en häst som reste sig så fort man begärde ngt av henne. Hon hade stått på ridskola och lärt sig att detta skrämde eleverna. Jag red på graman men det hjälpte inte till fullo då hon fått beteendet befäst. Efter flera vändor till kliniken och olika proffs i hästhantering fortsatte hon ändå att jävlas. En dag fick jag nog. Hon började resa sig när vi övade på sidvardsrörelser och då rappade jag henne över halsen. Hon fortsatte att resa sig för att jag slog henne, men varje gång gav jag henne ett rejält rapp och efter att ha rest sig ca 40 gånger och fått ett rapp varje gång och sedan fått fortsätta med arbetet på en gång gav hon sig. Hon har aldrig mer stegrat sig efter det och då har jag haft henne i två år sen dess. Hon brukade försöka skrämmas med att bralla i sluttningar och där det var halt också, jag körde samma grej där och det upphörde också med omedelbar verkan.
Konsten är att belöna rätt beteende. Genom att bara säga till dem att det är fel och sedan fortsätta arbetet precis som vanligt så ger man dem inte den uppmärksamhet som de söker efter med det dåliga beteendet.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Jag hade en häst som reste sig så fort man begärde ngt av henne. Hon hade stått på ridskola och lärt sig att detta skrämde eleverna. Jag red på graman men det hjälpte inte till fullo då hon fått beteendet befäst. Efter flera vändor till kliniken och olika proffs i hästhantering fortsatte hon ändå att jävlas. En dag fick jag nog. Hon började resa sig när vi övade på sidvardsrörelser och då rappade jag henne över halsen. Hon fortsatte att resa sig för att jag slog henne, men varje gång gav jag henne ett rejält rapp och efter att ha rest sig ca 40 gånger och fått ett rapp varje gång och sedan fått fortsätta med arbetet på en gång gav hon sig. Hon har aldrig mer stegrat sig efter det och då har jag haft henne i två år sen dess. Hon brukade försöka skrämmas med att bralla i sluttningar och där det var halt också, jag körde samma grej där och det upphörde också med omedelbar verkan.
Konsten är att belöna rätt beteende. Genom att bara säga till dem att det är fel och sedan fortsätta arbetet precis som vanligt så ger man dem inte den uppmärksamhet som de söker efter med det dåliga beteendet.
Jo det är klart att man kan dänga sin häst till lydnad. Bara spöa skiten ur dom när dom beter sej illa ! :bow:
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Tro mig. Jag hade testat allt.
Är ingen förespråkare av övervåld, men en häst som har tagit över är ett ganska farligt djur och ibland måste man visa var skåpet skall stå.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Tro mig. Jag hade testat allt.
Är ingen förespråkare av övervåld, men en häst som har tagit över är ett ganska farligt djur och ibland måste man visa var skåpet skall stå.
Där förnuftet tar slut, tar våldet vid. Hoppas bara att ingen här börjar ta efter ! :eek:
Det finns nåt som heter horsemanship och ledarskapsträning, fast det är ju krångligare än att dra till med spöet!
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Där förnuftet tar slut, tar våldet vid. Hoppas bara att ingen här börjar ta efter ! :eek:
Det finns nåt som heter horsemanship och ledarskapsträning, fast det är ju krångligare än att dra till med spöet!

Ja men jag tycker du har lite fel där, det är skillnad på slå o slå. Som jag sa i mitt inlägg om man slår till mellan öronen med ett spö som har mkt bred flärp, så gör det ju inte ont o är inte misshandel, utan det är mer överraskning o lite skrämsel taktik.Det är väl bättre o göra det än o riskera att man slår runt o både häst o ryttare skadar sig. DÄREMOT är jag emot inspänningar o fastsättningar av olika de slag. Jag är för olika ledarskapsträningar osv men som i det här fallet kan det helt enkelt ta för lång tid...
prillan
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Vad har hänt med taktiken; luta sig framåt, ge efter på tyglarna och driva kraftigt tills hästen går ner? Och att inte rida halter ALLS tills hästen har slutat, för den måste ju stanna för att stegra. att slå hästen i huvudet när den gör något kan ju få den riktigt huvudskygg. Driv kraftigt och använd spöt på rumpan om den har gått ner och inte vill fram, använd spöt på rumpan om hästen stannar och försöker stegra. ???
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Att slå en häst ligger långt under min nivå. Det är ju så enkelt att koppla bort bakdelen med tygeln, hästen kan inte stegra eller bocka, och den får inte stryk, så där förståndet tar slut.....
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Håller med dig! Förespråkar inte heller våld men man får faktiskt ta och tänka på säkerheten ibland och då e inte alltid den längsta vägen den bästa!
// fia som har ridit och tränat problem hästar i många år och faktiskt tagit till spöt ibland! Men aldrig haft en rädd häst!
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

*KL*

Slå där, dra där, häng på graman, lär den att korsa bakbenen bla bla bla...

Alla dessa tips om vad du ska göra när hästen redan har bestämt sig för att resa sig.

Jag säger slå på hjärnan, det är det enda redskap vi har som är större/bättre än hästens. Lär dig att undvika situationera där din häst känner att den måste resa sig men att du ändå kommer dit du vill med din ridning.

Det kräver en frisk häst och en klurig hjärna.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

I vintras hade jag mycket problem med att min häst stegrade på vissa ställen. Jag kollade noga vart och i vilka tillfällen han stegrade, vilket nästan bara var när jag red ut. Till sist kom jag fram till beslutet att han fick absolut inte stå still när jag red honom. Att driva honom framåt hela tiden fick honom att fatta att det var inte lönt att bråka. Det tog max en månad sen tyckte han inte att det var så roligt längre eftersom det innebar mycket hårdare arbete för honom. Han slutade och har inte rest sig sen dess. Måste bara tillägga att jag lade till en martingal vilket underlättade allt :bow:
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Vissa härinne verkar tro att många ryttare slår sina hästar till lydnad..och visst finns det såna idioter som spöar för minsta lilla hästen gör..men som någon sa finns det skillnad på slå och slå...

kan säga att på min valack som jag haft i 6 år funkar inte sånt som korsade bakben,snurra runt på stället eller dra i ena tygeln för han slipper undan allt..drar jag i ena tygeln tappar inte han balansen som många andra gör utan han snurrar runt på bakbena bara då han är såpass smidig...han får ibland lust att bara stanna mitt i ridturen och vägra gå åt något håll..då backar han ner med mig i diken och liknande och det gick förr att lura han med att man backade åt det håll han vägrade..backa man ett tag så gav han sig men nu har han lärt sig att undvika det genom stegringar...
och attans han ställer sig högt!tack och lov för smidigt fullblod med bra balans! spö hjälper inte då han blir bara arg så oftast hjälper det att lirka fram han lr backa lite o sen lirka..
aldrig testat d där med att lägga spö mellan öronen..hur attans hinner man med det när de är uppe i på en kvartssekund?!
vad gör man åt en häst som är fullt frisk, blir värre av spö,är jäklit snabb på att lära sig lurningsmetoder jag använder och som det inte hjälper med horsemanship på?! han har haft en tuff uppväxt så det sitter i huvet på han att vara dum ibland(han är oftast underbar förutom bara ibland ute)..så va säger ni horsemanshippare och andra folk för råd då?!
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Det handlar om att rätt beteende blir belönat, om hästen lyckas ställa till en hel show med turer ned i diket etc. så upplever han att det han nu gör blir belönat, eftersom att han får utrymme att bete sig hur han vill. Nummer ett är att inte göra en stor grej utav det hela, säg att det är fel och gå vidare som om inget hänt.
Det här med spöt handlar mkt om timing, det gäller att känna när han går upp och slå precis när det händer.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

swe: för min totto spelar det ingen roll om jag får in bra timing med spöt han blir ändå bara arg och backar ännu fortare och blir ännu farligare för mig och han...och nee det spelar ingen roll om jag belönar han...det han gör sitter i huvet på han från barndomen...han har alltid vart sån...han kan t.ex va jätteglad en halvtimme in på ridturen och så kommer vi in på en raksträcka som han galopperar glatt halva vägen på sen bara tvärnitar han och blir arg och så backar jag han igenom den surheten kanske ett par 100 meter brukar räcka och sen när han går igen så är han helt glad igen...de behandla han väldigt dåligt i början så tror det sitter i och handlar om helt annat än att jag gör nåt han inte gillar..han är riktit knepig så inte nån häst som det lönar sig att spekulera om egentligen..ingen vanligt beteende hos han iaf!
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Hej
prova det där gamla tricket med ljummet vatten i en liten påse som du släpper mellan öronen....Skulle funka jättebra enligt en mkt duktig gammal hästkarl.inte provat de själv men tydligen skulle hästen tro att det var blod o liksom komma av sig. Du kan väl prova:) så vi vet om det funkar:rofl:
prillan
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Jag har användt stigbetts-metoden på en häst men det var en gammal fräck herre som alltid kom undan (han stod som en staty på bakbenen när han inte ville gå). Men jag håller med om att det inte är något att rekommendera till okända personer med okända hästar.

Själv var jag beredda att hoppa av direkt om det skulle gå åt skogen samt satte ett balsnöre mellan stigbettet och martingalen. Min häst höjde huvudet en gång och kände efter och sen gick han som en klocka hela turen. Han reste sig aldrig mer men hittade på andra knep istället som att totalexplodera och lufta istället åt det hållet han ville gå.

De hästar jag har nu som har tendenser ser jag till att jag har sällskap till så att jag slipper hamna i situationer där jag hamnar i bråk, sen är det lydnad/dressyr som gäller. Jag hoppas att problemet försvinner av sig självt om hästarna fungerar dagligen och glömmer bort att bråka. Just unghästar tycker jag går igenom stadier då de testar och hittar på hyss, det brukar bli bätter med tiden. De som inte har bättrat sig har ofta något problem i kroppen och vill helt enkelt inte.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Har du röntgat ryggen? Den verkar ha ett typiskt beteende för hästar med kissing spines. Har ridit fyra stycken som var så och de hade alla sammanväxta tornutskott när vi tog in dem på röntgen.
 
Sv: Hindra häst från att stegra!

Jag måste bara berätta om ett litet tips jag fick från Linus Andler, han som tränar sveriges polishästar. Jag var på kurs för honom och där va en annan tjej som hade problem med att hästen stegrade. Han sa att så fort hästen reser sig upp ska du slå till den på ganachen med din egen hand. Tjejen testade det på sin häst och hästen slutade att stegra efter några gånger! Jag tycker inte om att man ska slå på hästen, men jag tror att vi alla får sluta vara så blödiga ibland, för en stegring kan innebära att du får hästen över dig och jag tycker att alla sätt är värda att testas när det handlar om en så pass farlig sak!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 267
Senast: Sel
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 542
Senast: Meglio
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp