Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Engelska fullblod finns ju i och för sig med på anglolistan och fölet blir då en anglo... Även Jaguar Mail är intressant för angloavel då han har hög fullblodsandel, exakt hur det ligger till med den saken står det också om på hemsidan. Men givetvis är det upp till dig att avgöra om du vill avla halvblod eller angloarab på stoet.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

SIIIIIItt fan inte där å tro att du vet något om någon för jag ska förklara dej för dej att de finns folk men sjukdommar som heter dyselexi å ordblindhet tex å jag är en av dem som får kämpa med att få de rätt i läsning å skrivning.
Jag tycker det är rätt förolämpande för dyslektiker att skylla skrikande och svärord på dyslexi. Caps lock är såvitt jag vet inte kopplad till dyslexi heller.

Dessutom äger man inte en tråd bara för att man startat den.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

jag har inte sagt att jag vill att alla ska hålla med mej DÄRIMOT bad jag just om råd om dom hingstarna som jag har valt. just i samråd med min mkt kunniga vän valde jag ut dessa ur hennes hingst katalog.

DOM som inte tycker dom skall passa behöver la inte skriva för de va ju inte det jag bad om:confused:

DET jag bad om va info om hingstarna, inte om alla tyckte att just den hingsten skulle passa för jag tror inte att alla på denna sidan skulle kunna komma överens om en enda hingst som skulle passa mej just för att alla tycker olika.,
Jag blir arg å mest besviken för jag ville ha info om dom hingstarna.

INGET annat, jag bad inte om att folk skulle säga vilken hingst som passa mitt sto bäst.


jag tackar dom som gett mej info å som upplyst mej om negativa saker hos dom hingstarna jag frågat om.

för det va ju just det jag ville, inget annat.

förstår inte varför de skulle vara så svårt.

Tyck va ni vill men syftet med denna tråd va just att få info om hingstarna inget annat vet att folk e kunniga å säkert hållt på med detta flera år men jag ville faktiskt inte ha info om andra hingstar det enda jag bad om va info om dessa hingstar inget mer
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jag tycker det är rätt förolämpande för dyslektiker att skylla skrikande och svärord på dyslexi. Caps lock är såvitt jag vet inte kopplad till dyslexi heller.

Dessutom äger man inte en tråd bara för att man startat den.

nej jag äger den inte men bad om info inget annat å bad att folk skulle hålla sej till ämnet inget mer,

jag skrev med capslock för jag ville att folk skulle förstå att jag ville bara ha info inte bli påhoppad om jag va 14 år å frågat mina föräldrar.

BAD om info on hingstarna fortfarande inget mer
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

TILL ALLA

JAG är ledsen att jag blev sur men jag ville faktiskt bara ha hjälp om vilka av hingstarna skulle passa bäst å info om dem..

alla tycker ju olika, å jag får höra olika av alla, ingen av dem jag valt säger vissa, men vilken ska man ta då?

Jag ber om ursäkt att jag blir arg men kände mej aningens påhoppad å ja en gång vart mobbad så kommer allt fram FÖRLÅT.

Tar försvars ställning med en gång, atomatiskt, tyvärr.

Tror ändå inte att vi alla kan komma överens om en som skulle passa ella bäst.
det jag söker är.

*en med fina gångarter så man kan tävla dressyr
*en med mkt god hoppförmåga då hoppningen är min nr 1 inriktning
*helst med mkt tecken då jag gillar vita ben å bläs osv.
*inte för hemskt temperament då hon är en bitch.


Där åkte ju ganska många hingstar bort.
Sen vill man ju helst ha en med bra simmare så man slipper göra flera försök, de kan ju inte garanteras men ja de skulle la underlätta.

Där åkte ju alla jag valt innan så då fick jag tänka om
malube-hemskt temperament.
quite- inte lika gosa simmare längre.
jaguar-totalmörk å lär inte lämna några färgranna avkommor.

Därför började jag tänka om å då dök niveau upp!


Passade in i alla kriterier i mina ögon, sen va de ju de där med veka kotor.

hennes mamma å pappa va ju inte klockrena men hon kom ut å blev lyckad iaf.

Men jag vet inte finns ju inte så många kvar känns det som!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jamen VILKEN information är det du vill ha som du inte kan hitta på nätet ?

Folk i denna tråd har ingen ambition att bestämma vilken du skall ta till ditt sto.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

ingen ska ju bestämma åt mej.

Jag letar fortfarande mer info om niveau, fanns inte så mkt på hemsidan å inte hittat mer när jag googlat heller.

men eftersom så många inte tyckte jag skulle ha honom så undrade jag vilken jag annars skulle kunna välja som har alla dom kriterier jag söker?

Tror inte de finns nån tyvärr de va därför jag va så glad åt att hitta honom.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Lite OT men vet du varför han inte tävlat så mycket de senaste åren?
Finns knappt några resultat på han de senaste åren.. Jag är fruktansvärt sugen på att betäcka med han men blir så klart lite nyfiken.

De avkommor jag sett/hört om efter Business har varit/förväntats bli ca 165cm några något större men då också haft större mammor..
Mina ston är 162, 164 och 173 så han borde passa bra till de förstnämnda..

han har ej tävlat så mkt pga en skada han drog på sej tror jag det var. han blev avställt i närmare 2 år har jag för mej men är nu tillbaka i träning. sen vet jag ej mer. men en jäkla trevlig häst =)
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Har läst hela tråden noga, här kommer mina reflektioner.

Nu glömmer du att nämna att du vill ha en avkomma mellan 163-168 cm hög (stod första gången). QE är 161 cm så han går ju definitivt bort. Nivaeu är 168 cm, men jag tror inte att det räcker till ditt sto som är 154 cm. Du bör välja en hingst som är minst 170 cm hög tycker jag. För det andra är Nivaeu oprövad liksom ditt sto, varför du bör välja en äldre prövad hingst som har bra avkommevärden för spec. hoppning (BLUPindex), Nivaeu blir för chansartat. För det tredje undrar jag om du räknat med att avkomman kanske kan bli en skäck? Nivaeu är en sabinoskäck (vit bukfläck och strumpor HÖGT upp på bakbenen samt bläs) och ditt sto har oxå rejält med vita tecken. Ev. kan det bli en brun häst med lykta och ett eller två blå ögon. Men du kanske bara tycker att det vore käckt?

Från början var det ENDAST 4 st hingstar som var aktuella för ditt sto och det var bara dom som vi "fick" yttra oss om för det skulle bli ngn av dem. Men regeln att hålla sig till dessa hingstar gällde visst inte dig själv då du efter ett tag kom på Nivaeu. Självklart kan väl folk på Buke komma med andra förslag som är minst lika bra eller bättre än dina egna då du själv skriver att du inte kan det minsta om halvblodsavel. Stäng inte diskussionen att gälla bara vissa utvalda hingstar tack, när det gäller att få ut bästa möjliga avkomma till ditt sto efter dina beskrivna kriterier! Eller är det för att det blir för rörigt för dig?
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

jag bad inte om att folk skulle säga vilken hingst som passa mitt sto bäst.

Jag tycker att det är just detta du borde göra...
Det är en enorm hjälp du kan få här, om du bara vill lyssna
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Det är en bra egenskap att kunna be om ursäkt:bow:

För din egen skull måste du lämna dina problem bakom dig, annars kommr dit liv att bli väldigt komplicerat... sagt i alla välmening.

Angående Niveau - Vad är det specifikt du vill veta om honom?
Jag har en hel del koll...
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jag skulle aldrig korsa halvblod med arab. Däremot kan man lägga en ridponny på en arab, för de är närmare i sättet om man säger. Stor skillnad på ridponny + arab och halvblod + arab. ;)


Men nu blir jag förvirrad, i tidigare trådar ville du ju betäcka Wilma med arab..

Egentligen helt ovesäntlig´t men..
Annat lite kul för min lilla hjärna, jag skrev i en tråd för längesedan att shagya fick användas i angloavel, men blev nerröstad då jag fick inse att jag drömt, och nu fick jag veta att jag inte alls drömt, kändes ganska bra :).

Jag håller med de flesta, varför inte välja en bra anglohingst om du nu är nöjd med stoet, det behöver inte alls blil att avkomman blir mindre om du väljer en anglo eller ett fullblod än om du väljer ett halvblod. Har du koll på storlekarna på ditt stos föräldrar, mor- och farföräldrar?
U
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

jag har inte sagt att jag vill att alla ska hålla med mej DÄRIMOT bad jag just om råd om dom hingstarna som jag har valt. just i samråd med min mkt kunniga vän valde jag ut dessa ur hennes hingst katalog.

DOM som inte tycker dom skall passa behöver la inte skriva för de va ju inte det jag bad om:confused:

DET jag bad om va info om hingstarna, inte om alla tyckte att just den hingsten skulle passa för jag tror inte att alla på denna sidan skulle kunna komma överens om en enda hingst som skulle passa mej just för att alla tycker olika.,
Jag blir arg å mest besviken för jag ville ha info om dom hingstarna.

INGET annat, jag bad inte om att folk skulle säga vilken hingst som passa mitt sto bäst.


jag tackar dom som gett mej info å som upplyst mej om negativa saker hos dom hingstarna jag frågat om.

för det va ju just det jag ville, inget annat.

förstår inte varför de skulle vara så svårt.

Tyck va ni vill men syftet med denna tråd va just att få info om hingstarna inget annat vet att folk e kunniga å säkert hållt på med detta flera år men jag ville faktiskt inte ha info om andra hingstar det enda jag bad om va info om dessa hingstar inget mer

Långt inlägg för att kritisera att folk vill hjälpa dig att spåna på lämplig hingst, jag hade varit glad om det funnits så många kunniga (anar du vad det finns för folk här på forumet? Jag lyfter av hatten för MÅNGA)

Om du har dyslexi eller inte har inte med din sociala talang att göra, man föds inte självisk och otrevlig för att man råkar få dyslexi, tro mig jag känner flera som är hur goa som helst ;)..Och dessutom väldigt smarta :). Felet vi alla gjort i den här tråden verkar vara att vi trodde att du ville ha ett seriöst tips på vilken som skulle vara "the perfect match" för ditt sto, men eftersom du har ett begränsat antal hingstar att välja mellan, i ögonblicket 1, som dessutom inte fått några avkommor än, så är det svårt att rekomendera honom som den perfekta hingsten på ett , mig veterligen provat sto.
Jag älskar anglos, och jag vill gärna ha en i framtiden, men om jag skulle välja ett anglosto för halvblodsavel så skulle jag leta efter en som stämde in på de önskemålen som bäst passar in på ASVH´s avelsmål. Annars kan jag inte se att det skulle vara fel att avla anglo, vi behöver fler av en sorten. :)
Nu har jag inte bilderna på ditt sto i huvudet och vet inte heller om jag ska komma med ett bud på en hingst eftersom et bara finns en som är intressant. Och om du bara är intesserad av EN hinigst så har hingsten ifråga en hemsida (hade iallafall sist jag kollade) och mycket mer info än vad du kommer att hitta där kan inte många av oss delge eftersom han är helt ny.
U
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Men snälla lilla vännen hur ska jag kunna veta att du är ordblind eller om du är en omogen fjorits, efter ha läst vad du har skrivit så är det faktiskt inte bara stavningen (för dyselexi finns det många här som har och de skriver inte som du gör) utan hela ditt beteenede som fick mig att undra.

Med tanke på hur pass mycket du skriver så tror jag inte att du kämpar så mycket med att våga posta en tråd eller inlägg.

Men ett tips är använd stavningskontrollen så får vi se om dina inlägg bli mognare och överhuvudtaget trevligare för du blir ju bara förbannad och otrevlig när du inte får de svaren du vill ha, och det beteendet kan du väl ändå inte komma och påstå att det tillhör dyselexin?

Jag vågar inte ge dig mina åsikter om någon hingst för innan jag har hunnit trycka på skicka knappen så har du väl förmodligen bytt hingst och så blir du förbannad för att du får info om fel hingst eller så råkar jag ge infon som du refan har fått och så blir du förbannad för det.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

En sia, om du nu inte kan så mycket om halvblodsavel, och ditt sto är oprövat är denna:

http://www.ihbc.se/app/servlet/ShowRid44ny

faran där är att du kommer att få upp en bunke hingstar ;), allar är rangerade i ordning efter hur avkommor bedömts, den länken jag skickade är storleksmässigt. Tror inte att du ska vara rädd för att välja en hingst som ligger mycket högt på den listan eftersom det verkar som familjemedlemmarna till ditt sto är små. Du kan ändra sökkriteriet efter vad du vill veta, men när det gäller hur psyket blir på en avkomma rekomenderar jag att du frågar folk som har koll eftersom det inte går att läsa i tabellen.
U
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Utav de fyra du valt i ditt första inlägg skulle jag valt Q.E om han finns på TAI nästa vår.
Sedan la du till Niveau, han hoppar väldigt flashigt, men rekommenderas till högställda ston, så där tycker jag att din går bort, hon kunde ha bättre halsansättning (lågt ansatt hals). Man vet ju inte vad han lämnar än heller.

Eftersom du letar dubbeltalang med trevligt temperament och bra storlek så tycker jag du ska titta på Nobel och Bourbon (www.gransbostuteri.com). Bägge har BRA meriter i både hopp och dressyr, lämnar moderna högställda coola avkommor. Och oftast med tecken om mamman har det. Mina Nobelare har fått mkt mer tecken än sina mödrar.

Även Briar och Okeanos (www.tullstorp.nu) är dubbeltalanger med bra storlek och mkt tecken.

Felicianosönerna Fetcher (om hans simmare är ok till våren) och Hip Hop tycker jag du ska fundera på. Bägge har bra typ och bra temperament och hoppar mkt bra och rör sig ok.

Airline H fyller också dina kriterier om du tycker att chansen att få en skimmel är ok, han har ju tecken, samt är dubbeltalang också.

Lambourgini på Starby likaså, och säkert en del till...

Lycka till!
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Glömde ju Majim G. :o Hur kunde JAG av alla glömma honom. :eek:

Om du har möjlighet att köra till honom, han står på naturligt i Kalmartrakten. Fyller alla dina kriterier också! Multitalang, otroligt snäll, bra gång och hopp, bra storlek, mkt fin typ, mkt tecken.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 671
Senast: Badger
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 680
Senast: Kisseninan
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 170
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 241
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp