Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Det är precis sånna svar man vill ha när man ber om råd:eek:

Du liksom jag har själva haft flera trådar angående hingstval, borde det inte vara lättare för oss också att köpa en färdig tävlingshäst? Renrasavel eller ej..

Till TS... jag tycker personligen att det är alldeles ypperligt att "blanda" hbl/anglo/arabiskt fullblod/engelskt fullblod då det blir ett "renrasigt" halvblod samt oftast mkt trevliga sporthästar..
Lycka till!

Det tycker jag med blir oftast väldigt trevliga korsningar
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jag kan bara säga vad jag ser på din häst och hingsten du gillar att de har samma lilla, lilla svaghet(i mina ögon svaghet). (Jag bläddrade runt lite och det fanns ju flera bilder - visst fasen är kotorna långa på märren). Personligen gillar jag hingsten jättemycket och skulle kunna tänka mig honom till mitt sto, men inte till TS sto.

Om du inte visste det så är alla hingstar röntgade för lösa benbitar och ingen svensk hingst har ett förskräckligt temperament. Så det behöver du inte oroa dig för. Jag är lite tveksam till de negativa saker du har fått reda på om de andra hingstarna - vilka källor har du ? Man ska passa sig noga för att lyssna på skvaller.

eftersom jag bara hörde det på omvägar så frågade jag om någon viste men sen fick jag reda på¨att hans inte va lika vital som förut så då åkte han bort ändå, kan vi hålla oss till ämnet om den hingst jag bestämmt nu?
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jag måste fråga hur gammal är du egentligen? Du skiver som en omogen 14-åring, har dina föräldrar gått med på att du får betäcka din häst?
Eller sitter du bara och drömmer om att göra det en gång i tiden?
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jag tycker att du skall vänta med att bestämma hingst.
Glöm inte att det kommer nya hingstar efter bruksprovet i vår.
Den du har valt är inte optimal till ditt sto, tror jag.

Det du har hört på omvägar skall du än en gång akta dig för att dra några slutsatser av.

Jag tror till exempel att Quite Easy är ett bättre val, dock är han ju inte i Sverige så det kan vara knepigt av den anledningen, även om hans simmare alltid har haft väldigt god kvalitet.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jag har kollat på TS bilder inte ser det ut som hästen hennes har veka kotor. Och jag i frågasätter återigen det du säger om Niveau, borde inte nämnden ha anmärkt om hingsten har veka kotor. Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig i sina uttalanden här om olika hingstar, det är rätt lätt att det kan bli felaktiga rykten om hingstar pga att sk självutnämnda experter gör uttalanden om. Till TS ring hingstägaren och fråga om du är osäker, i stället för att lyssna på folk som kanske bara sett olika hästar på bilder. Eller åk dit själv.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Men det tycker jag. Jag bläddrade runt och jag tycker att kotorna inte ser starka ut. De är långa.

Visst ska man vara försiktig när det gäller att uttala sig om hingstar. Nämde hingst är en av mina favoriter på alla sätt, faktiskt till och med kandidat till mitt sto. Alla hästar har fördelar och alla har nackdelar. I TS fall så ser jag samma ytterst lilla svaghet. Det är inte på något vis extremt eller mycket, men tillräckligt för att jag skulle uppmärksamma det om jag hade ett sto med samma lilla, lilla svaghet.

För övrigt så har jag sett den här hingsten live. Och den är underbar.

Och du, kalla mig inte självutnämd expert tack.

Visst är nämden trovärdig, till exempel mer trovärdig än hingstägarna själva skulle jag tro.

Jag tycker iallafall att man FÅR se med kritiska ögon på vad man har och man får se på hingstarna också med kritiska ögon. Är det okej att säga att en viss hingst har lång rygg eller oförmåga att länga sig i traven - var går gränsen liksom ?
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag tyckte inte det framkom av ditt första inlägg att du bestämt dig för att enbart någon av de hingstar du nämnde var alternativ, utan att du även ville ha tips på andra lämpliga kandidater. Och eftersom du äger, har valt, en angloarab antog jag att du inte hade något emot angloaraber om de uppfyller dina övriga kriterier.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Tyvärr finns det inte särskilt mycket info om Niveau eftersom han är så pass ny och ung, han har inte synts mycket "ute" och inte heller fått några avkommor ännu.
Han fick väl inte jättemånga ston i år men fick å andra sidan många bra ston.
Har inte hört varken bra eller dåligt om hans sperma kvalité.

Ang att tråden spårar ur så får man alltid sidosprå i en tråd, vi var inte klara på ditt stos stam och eftersom vi då blev intresserade och du själv inte visste fortsatte disskutionen in på de spåren.

Jag instämmer med övriga att Niveau (som är en mycket fin och intressant hingst) nog kanske inte är det lämpligaste hingstvalet till ditt sto pga kotorna. Jag hade dessutom valt en äldre hingst som lämnat några årgångar så man visste vad han nedärvde efter som du har ett maiden sto, eftersom du vill ha en framtida tävlingshäst så ska du ju maximera chansen för att få en avkomma som uppfyller dina krav och mål.
Det är alltid osäkert med en så pass ny hingst, även om han själv är fin och bra, vet man aldrig vad han för vidare till sina avkommor..
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

URSÄKTA mej, va sitter du flänger ur dej?

Jag är 23 år gammal å utbildad HÄSTSKÖTARE det tog 3 år, jobbar 8 år på travet å JAG vet mkt om hästar men FAN inget om avel.

SIIIIIItt fan inte där å tro att du vet något om någon för jag ska förklara dej för dej att de finns folk men sjukdommar som heter dyselexi å ordblindhet tex å jag är en av dem som får kämpa med att få de rätt i läsning å skrivning.


Att du sitter där å yttrar dej så här jag blir vansinnig.:mad:

VAd vet du om mej, vad vet du vad jag kan??

HAR inte suttit å sagt att jag är kunnig inokm avel men det slutar ändå med att jag BESTÄMMER vilken jäkla hingst jag tar åt mitt sto som jag jobbat ihopp pengar under min skolgång å köpt å allt hon har har jag jobbat till har inga hästintresserade föräldrar å dom 2 höstar jag har har jag jobbat i många år för att få lov att få..

HAR FÅTT en skoning av mina föräldrar så sitt inte där å tro NÅTT!

BAD jag inte sånna här LÄMMNA min tråd!!!
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag tyckte inte det framkom av ditt första inlägg att du bestämt dig för att enbart någon av de hingstar du nämnde var alternativ, utan att du även ville ha tips på andra lämpliga kandidater. Och eftersom du äger, har valt, en angloarab antog jag att du inte hade något emot angloaraber om de uppfyller dina övriga kriterier.

nja jag har kollat på dom som passar in på det jag vill ha så jag lämna ganska snabbt den kategorin å blev då tippsad att gå antingen till halvblod lr fullblod.

JAg blir bara arg för att folk ibland tror sej veta allt om en men inte enns veta vem man är!

TAck för att du skrev de du skrev just nu e jag arg för ett annat inlägg, vill baraa att folk ska HÅLLA sig till ämnet.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jag tycker att du skall vänta med att bestämma hingst.
Glöm inte att det kommer nya hingstar efter bruksprovet i vår.
Den du har valt är inte optimal till ditt sto, tror jag.

Det du har hört på omvägar skall du än en gång akta dig för att dra några slutsatser av.

Jag tror till exempel att Quite Easy är ett bättre val, dock är han ju inte i Sverige så det kan vara knepigt av den anledningen, även om hans simmare alltid har haft väldigt god kvalitet.

MEN NU BAD JAG JU INTE OM DETTA UTAN INFO OM HINGSTEN inget annat, jag har faktiskt i samråd av en god vän valt hingst hon har avlat i många år så allt det där vet jag å DET för fortfarande jag som väljer hingst å det VAD inte detta jag bad om hjälp om UTAN info om hingsten
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jag har kollat på TS bilder inte ser det ut som hästen hennes har veka kotor. Och jag i frågasätter återigen det du säger om Niveau, borde inte nämnden ha anmärkt om hingsten har veka kotor. Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig i sina uttalanden här om olika hingstar, det är rätt lätt att det kan bli felaktiga rykten om hingstar pga att sk självutnämnda experter gör uttalanden om. Till TS ring hingstägaren och fråga om du är osäker, i stället för att lyssna på folk som kanske bara sett olika hästar på bilder. Eller åk dit själv.


TACK du verkar väldigt vettig, å jag går nog hellre på alla poäng å goda ord han fått när han visades å hanns pappa har med goda ord.

tyvärr skadades ju hans mamma så hon vet man inte så mkt om.

SJälv klart ska jag ringa dit å även åka dit å kolla själv innan jag åker dit med mitt sto lr bestämmer mej helt, detta va vad jag letade efter å uppfyllde alla mina kriterier iaf.

Så jag tror att de blir han ingen annan helt säker men det är ju ett tag kvar men ja just hingstar med mkt vitt är ju inte så vanliga.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Jag tror inte du vet riktigt vilken erfarenhet och kunskap det är som finns på Avel och bland användare som svarat här, för det vore nog inte fel med lite ödmjukhet.

Vore jag dig skulle jag lyssna - alla gånger.

Niveau är en hingst som inte tilltalar mig det minsta. Men, rätt lönlöst att komma med råd när man bara får ge råd om någon/några hingstar som du redan valt ut. Vad är syftet egentligen? :smirk:
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Så jag tror att de blir han ingen annan helt säker men det är ju ett tag kvar men ja just hingstar med mkt vitt är ju inte så vanliga.

Är mycket vitt det viktigaste kriteriet när du väljer hingst ?
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

SKREV jag att jag ville ha råd om vilken av alla hingstar i hela sverige jag skulle ta?

NEJ jag drog ner det till några så jag vi tar det igen..


JAG SKAPADE tråden för att få råd om vilken av dom hingstarna som skulle passa mitt sto bäst.

MEN EFTERSOM jag redan har skrivit det tar jag det igen----

JAG HAR EN GOD VÄN SOM hjälper mej som hållit på med avel i många år detta skrev jag ovan med.

Å JAG SKA inte ta flera föl utan detta handlar om ett föl för våde hennes å min del..


JAG är kräsen på vilka jag väljer å gått igenom både negativa å possetiva saker, dragit till och bort både negativt å possetiv om ALLIHOPPA!

å då föll dem ut allihoppa


SÅ NU TILL ÄMNET SOM JAG bett er hålla er till info on den hingsten jag nästan till 100% har valt..


KAN NI KANSKE SKITA I ALLT ANNAT Å HÅLLA er till det jag bett er flera gånger vänligt till ämnet bad er även att ta sånt någon annan stans för nu har ju hela tråden spårat ut totalt


JAG VILLE BARA HA HJÄLP Å INFO OM DEM HINGSTARNA JAG VALT.

FÖLÅT mej att jag inte kan något om avel men skrev här för att få era erfarenheter om dessa hingstar..

HÅLL er till ämnet å sluta tjaffsa på mej annars skiter jag i denna tråden sökte mej hit för jag trodde folk skulla vara mer vuxna här å mogna men tydligen är man inte välkommen på buke om man inte är expert.

jag trodde diskusions forum va till för folk att fråga inte till för folk att klanka ner på dem som ville lära sej å få info om det dom bad om:crazy:
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

jag trodde diskusions forum va till för folk att fråga inte till för folk att klanka ner på dem som ville lära sej å få info om det dom bad om:crazy:

Diskussionsforum är till just för diskussioner, ibland får man inte de svar man tänkt sig och klarar man inte av det så kanske man inte ska hålla till på ett diskussionsforum.

Många människor med stor erfarenhet av avel har svarat och försökt hjälpa dig att komma fram till ett hingstval som har stor chans att ge dig en sådan avkomma som du vill ha - och det innebär ibland att man får höra saker som man kanske inte vill höra. Men det är väl så man lär sig saker, eller hur? Det är bra att du har en vän som är erfaren, men det är alltid bra med flera synpunkter - annars hade du inte ens frågat här, eller?

Du ville ha råd om ett fåtal hingstar, men om ingen tycker att någon av dem skulle passa, eller har ett förslag som de tror skulle ge en bättre avkomma tillsammans med ditt sto, ska de bara sitta tysta då? 'Äh, den där hingsten skulle ge ett ök med hennes sto, men skit samma, hennes problem.' Nej, folk vill hjälpa, och föreslår något annat. Folk med erfarenhet.

Jag skulle lyssna.
 
Sv: Hingst hjälp, ska betäcka för första gången

Varför skriker du?

Vilken j*a attityd.. Och precis, det är ett diskussionsforum, vilket betyder att folk diskuterar. Och, som enskild användare kan man inte styra vad folk ska diskutera.

Är det info om Niveau du vill ha nu då eller? Att bara folk som håller med dig om hingstval ska skriva eller?

Du har fått hur mycket råd som helst, men när de inte stämmer överens med vad du själv tycker så lackar du ur?

Varför fråga när man har svaren själv då?
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 671
Senast: Badger
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 680
Senast: Kisseninan
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 170
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 242
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp