Bukefalos 28 år!

Hingst med bra fertilitet?

Sv: Hingst med bra fertilitet?

Det var inte meningen att förolämpa dig eller ditt sto, jag uttalade mig bara om vad stammen indikerade.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Jag blev inte ett dugg förolämpad;) (inte hon heller - hon själv tycker att hon är vackrast i världen:smirk:). Jag har bara aldrig tänkt på henne som tung, men den lite äldre typen av halvblod är hon ju.
Tror du att Lambourghini blir för tung på henne? Har du någon lättare hingst på förslag?
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Vad bra!:)

Ska fundera och se om jag kommer på något annat hingstförslag.
Jag vet inte hur det är med avgifterna för Hermes? Han är ju inte så stor och både hoppar och rör sig väl!
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Hermes har jag kikat på förut - håller med om att det är en fin liten kille. Men, jag slipper allra helst ännu en språngavgift - vill helst ha en hingst med avgift först vid konstaterad dräktighet (både pga stoets ålder och pga att det ännu inte tagit sig. Då förlorar jag "bara" pengarna på skick och vet.kostnader om det inte blir ngt).
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Jag visste inte att han stod på språngavgift (men kollade upp det nu) och förstår verkligen att du inte vill betala ytterligare en språngavgift!
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Av Lambourgini och Black Coffe så lämnar nog Lambo minst av kommor.
Lambos älsta är ju fyra år i år och jag tror inte det har visats några jättar efter honom. Coffes första årgång är ju bara två år i år så det finns ju inte några som är fullvuxna ännu. Jag har själv två stycken från första årskullen och de är bägge väldigt stora redan, en bra bit över 160 cm. Den största är nog närmre 170 cm nu på betet.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Ang sperma kvalitet på Qalle. Mitt sto (15år inte varit dräktig på 10 år) tog sig på första brunsten. Gick med tvillingar, som tyvärr båda försvann när de försökte klämma en. Andra brunsten, samma sak, tog sig och går med tvillingar! Äggen är släppta med 3 dagars mellanrum båda gångerna. Altså har sperman överlevt så länge i henne. Så vill man absolut ha dräktigt (och hingsten passar såklart) så är nog inte Qalle något dumt val!
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Jag har mycket god erfarenhet av Tornesch. Han har mycket god fertilitet fick själv dräktigt i år på första försöket. Man betalar språngavgift på 18 dygn tror jag det var och sedan kan du välja om du vill betala på 90 dygn eller levande föl avgift.
Jag har även ett annat sto som vi har haft problem med att få dräktigt och hon blev dräktig med Tornesch, detta var förra året så som sagt min erfarenhet är mkt bra. Det finns en tråd som handlar om Tornesch där man kan läsa olika synpunkter om honom. Noterbart är att f.o.m i höst så fort avelssäsongen är över kommer han att åka till Malin Bayard, hon ska ta över och tävla honom. Det borde innebära att han är en häst med en massa kvaliteer. Förutom att han ju redan har bevisat en hel del.

Tornesch har mkt bra sperma!! Dessutom en riktig fining i alla avseenden.

/b
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

kl

Jag har fött upp en mycket fin Tornesch avkomma (hans första kull) dock blir hon stor, men det beror nog mer på mamma som var 170cm med stort bakom sig.
Kanon huvud iaf!
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Vad bra att veta! Då gick Black Coffee bort direkt... (pga avkommornas storlek alltså)
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Fast Tornesch är väl en hopphingst? Jag vill alltså helst hitta en gångartshingst, men en hopphingst med bra gångarbeter (multitalang) fungerar också bra.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Attans!! Det sista skicket var inte heller bra (inte många simmare som levde när det kom fram med posten:cry:). Hon seminerades för andra gången i lördags och sprutades sedan för att släppa ägget. Chansen att det blir dräktigt på detta är dock ganska liten enl. vet. Så nu måste jag börja titta seriöst!
Hjälp mig! (det finns ju massor av duktiga männskor här:))

Repetition:
Stoet är e. Diedron u. Solecia u.e. Optimist; ca 163 cm hög, fux med vita tecken. (Bilder finns tidigare i tråden). Rör sig bra, hoppas bra. Galoppen är nog svagaste gångarten även om den är ok. Är arbetsvillig, snäll och lättlärd, men stressar lätt upp sig då hon är ensam.

Jag vill alltså få tips på en hingst med god fertilitet ("supersperma"), som lämnar små avkommor med bra temperament och goda gångarter (lätt för samling), helst inte skimmel.
Hingsten ska inte ha språngavgift utan endast avgift om stoet blir dräktigt (förutom kostnader för skick etc. då).
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Om det inte blir något i år och du ska försöka igen nästa år så kan jag varmt rekommendera Highlight. Han lämnar smått med bra temperament.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Ja han är en hopphingst men jag tycker att han rör sig bra, eller gjorde som 3-4åring, nu vet jag inte eftersom jag inte sett han sen dess :angel:

Jag försöker välja hingstar med goda gångarter så annars borde jag ratat honom :D
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Fast Highlight är väldigt mycket skimmel... ;)
Fast fin är han! Det du vad han har för priser och villkor?
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Fast stämmer de alltid då? Jag läste på Lambourghinis blad och uppgifterna där stämmer inte med hemsidans? (på faktabladet = 90 dagars dräktighet, på hemsidan kan man välja levande föl i stället)
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Många av hingstarna bl a Lambourgini kan man själv "förhandla" om vilkor som passar bägge parter.
I just Lambos fall så trodde ägaren att folk kände henne så bra att alla visste att hon inte var omöjlig för andra lösningar. Nu gjorde ju inte alla det så man har ändrat på hemsidan. Möjligt att det inte går att ändra på faktabladen när de väl ligger ute.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Vad bra! Stämmer hemsidan så låter han inte så dum...:)
Har pratat med Tullstorp som rekommenderade Okeanos - ngn som sett honom "live"? (Då jag redan visste vilken hingst jag skulle ha så har jag inte kollat på hingstvisningar etc. på ngr år..., har heller ingen hingstkatalog - vilket jag köpt varenda år tidigare:mad:)
PÅ Flyinge är det bara Qalle som jag fastnar för - och han har jag ju t.o.m. träffat (underbart temeperament då i alla fall!)
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Jag har inte sett Okeanos live men har ett sto dräktigt med honom och ett under seminering efter att ha sett hans avkommor hos ägaren.
Till det ena stoet valde jag mellan Okeanos och Lambourgini. Det andra har redan två väldigt fina avkommor efter Lambourgini så jag tyckte det var dags för något nytt. Av den anledningen blev det två till Okeanos. Men nästa år går det stoet som inte fått Lambo föl till honom oavsett hur Okeanos fölet blir.
Jag ska erkänna att Lambos avkommor har alla fått ett väldigt trevlig psyke. Vakna, känsliga men mycket lätthanterliga, både ston och hingstar.

Förresten så hästar i min avatar den svarte e. Coffee och fuxen e. Lambo!
 

Liknande trådar

Avel Tar tacksamt emot tips på hopphingst med bra fertilitet. Hade bestämt mig för hingst för 2013 men backade på denna då jag läste att...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 427
Senast: Görel
·
S
  • Låst
Avel Nu kommer jag med ännu ett inlägg, tänkte fråga helt enkelt vad ni skulle kunna rekomendera för hingst till mitt sto, behöver tips och...
Svar
4
· Visningar
1 291
Senast: ameo
·
S
Avel Vet inte om man får "hänga" ut hingstar här men gör ett försök. Undrar om ni har några tips på hingstar som lämnar trevliga...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 097
Senast: Tina64
·
Avel Tänk att man har hängt på Bukefalos avelsforum i alla år utan att ställa den förmodligen vanligaste frågan.. :D Men nu är det dags...
2
Svar
23
· Visningar
2 760
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp