Bukefalos 28 år!

Hingst med bra fertilitet?

Sv: Hingst med bra fertilitet?

Hmm så Lambo lämnar även fux, det är ju trevligt :) (jag som älskar fuxar med mycket vitt...)
Vad tyckte du om Okeanos avkommor? (Verkar de bli stora?, Hur rör de sig? etc. etc...)
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

De verkar bli stora och högställda, verkar passa bra till ston med mycket fullbod i. Vilket bägge mina har.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Hmm inte mycket fullblod i min dam inte - och stort vill jag ju inte ha... Tullstorp sa att eftersom min dam inte är så stor är det ju inte säkert att avkomman blir så stor heller - man kan ju aldrig veta, det kan lika gärna hoppa fram en liten sak - speciellt som damen är lite till åren också. Men om jag vill ha en liten sak kanske Qalle eller Highlight är säkrast. Men Okeanos är ju sååå snygg. Ahhh jag blir tokig - hur ska jag kunna välja sånt här??
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Glöm inte Lambo!
Tycker att han låter mycket som det du söker.
Qalle hade jag inte tagit till ditt sto och inte heller med de önskemål som du har. Highlight Kanske men troligen inte. Hade nog förr tittat på Sheraton då, fast det vet vi ju inte hur han förärver sig.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Åhå - motivera snälla! Varför inte Qalle eller Highlight?
Lambo låter som sagt intressant - vet du vad han har för dräktighet i år (eller föregående?)
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Qalle är för mycket "gammal" typ för att jag skulle använt honom till ditt sto. Jag tycker att han är ett steg tillbaka istället för framåt för aveln. Plus att hans pappa ju har ett ganska hetsigt humör. Jag har sett honom slänga ut bakbenen efter publiken på uppvisningar när de gör något som inte passar honom.
Highligt har jag själv funderat på tidigare men även här avråder man ifrån att använda honom på lågställda ston och så tycker jag att han börjar bli lite gammal. Kan vara roligare med lite nyare hingst om man vill föra aveln vidare. Hade han haft en godkänd son så kanske den hade varit något.
Vad jag vet om Lambo så har det inte varit några problem med honom. Alla som jag vet som använt honom har fått stona dräktiga. Men jag känner ju långt ifrån ens till alla som använt honom
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Hmm nu när jag varit inne och kollat på din hemsida med alla underbara föl och unghästar börjar det att luta starkt åt Lambo (eller Black Coffee - också finfina föl!). Jag ska ringa hingstägaren för mer info! Dina unghästar ser jättefina ut - helt rätt modell! Hur stora är Amazon och Lamona nu? (och hur stora tror du att de kommer att bli?)
Anledningen till att jag tänkte på Qalle är dels Flyinges villkor, dels hans rykte som "superfertil", dels att jag när jag hälsat på honom tyckte han hade ett underbart temperament (supersocial och kelig). Eftersom jag nu är lite sent ute och har ett äldre sto som ännu inte velatl ta sig så är det ju viktigt att simmarna är optimala:smirk:
Men ditt råd är Lambo eller Okeanos?

Och ni andra - vad tycker ni??
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Amazon är förhållandevis stor men hade också en stor mamma, som tidigare lämna avkommor över 170 cm. Tror att Amazon kommer att bli mellan 165 -167 cm.
Lamona är mindre och hade en mindre mamma. Räknar med att hon kommer att hamna strax över 160 cm.

När det gäller Okeanos så vet jag inte riktigt vilket temprament han lämnar på samma sätt som jag vet hur Lambosarna blir. Nästa år när jag fått ett par Okeanosar själv kanske jag bättre kan uttala mig om honom.

Men som skriviet innann så fick jag två dräktiga på bara en seminering med honom. Även om det ena stoet sedan resorbert, men det är ju en annan sak.
Tidigare år har jag inte haft nåot sto som gått om efter seminering varken med med Lambo eller Coffee. I år har jag bara använt Coffee och där blev stoet dräktigt på första brunsten.

När det gäller Qalle och även hans pappa så har det nog tyvärr blivit så att många använt dessa inte för att de skulle vara bra i avel eller passa stoet utan för deras fertilitet. Vilket kan göra att det med tiden kan bli svårt att sälja deras avkommor för att det kommer att finnas en hel del mindre bra. Vilket ju i sin tur blir en klar nackdel för de som verklien är bra och resultat av en genomtänkt avel.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Min dam är 14 år och nu dräktig på första försöket med Hip Hop. Han har ju förvisso hoppstam, men han har väldigt bra fertilitet.. även feliciano sägs ju ha det. Där betalar man bara 18 dygn, sen levande föl. Lycka till

Jag har också seminerat med Hip Hop, och fått rådet att om hon inte tar sig på denna brunsten (2:a) att byta till en annan hingst :( Nu håller jag tummarna att det har tagit sig, men måste ha en reserv. Lutar åt Tornesch, men vill gärna ha tips på annan lämplig hopphingst med mkt bra sperma/fertilitet på TAI ( som fungerar bra i år...) och som har avg. vid dräktighet, och inte har nimmerdor blod.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Flera har föreslagit Qalle. Jag håller med.

Min lilla Qalleavkomma är vid tre års ålder bara 155 cm. Mamman är 163 cm.

Temperamentet är det bästa hos min lilla Ella. Tyvärr har hon inte ärvt mammans exteriör utan ser ut som Qalle. Skulle önskat mer av mammans utseende. Däremot blev kompisens föl efter honom med ett rejält sto av gammaldags modell, modern och högrest i sin typ.

Valde själv Qalle på fjärde försöket i ren desperation just pga hans goda fertilitet och multitalang. Han har fått en del föl med jättebra gångarter. Och även med gott temperament efter tuffa ston.

Dessutom lämnar Qalle fuxar ibland. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Jag har också seminerat med Hip Hop, och fått rådet att om hon inte tar sig på denna brunsten (2:a) att byta till en annan hingst Nu håller jag tummarna att det har tagit sig, men måste ha en reserv. Lutar åt Tornesch, men vill gärna ha tips på annan lämplig hopphingst med mkt bra sperma/fertilitet på TAI ( som fungerar bra i år...) och som har avg. vid dräktighet, och inte har nimmerdor blod.
Har inte din tjej tagit sig med Hip hop? Jag seminerade med honom på 2:a brunsten, första med Fetcher men det gick ju inget vidare... vet. sa att Hip Hop hade mkt bra kvalité så därför rekommenderade han honom :) Även hingstägaren tyckte att jag skulle seminera med honom, att han var ett säkrare val för att få dräktigt på så få försök som möjligt :bump:
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Ja det som talar för Qalle är ju hans fertilitet och temperament (som i alla fall jag tycker verkar bra av det jag sett). Sedan är han ju inte av det smäckrare slaget och har väl inte själv de bästa gångarterna - men vad jag förstår lämnar han "bättre än sig själv"?
Ska jag byta hingst så ska det vara en med monsterbra sperma med bra dräktighetsresultat på första försöket - finns det fler tips om sådana? :confused:

Görel? Hoho - vart tog du vägen - har du funderat klart? ;)
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Sandakan? Hyffsade poäng på hoppningen och ska enligt Susanne Gielen vara vädligt trevlig att göra med. Oerhört attraktivt blod i honom!

Hellre Sandakan än Qalle modellmässigt. Mycket bättre typ!

En kompis betäckte med honom förra året, ett struligt sto, men det tog sig direkt!
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Tullstorps Wladimir har fått samtliga sina ston dräktiga på första försöket på hemmastationen, sa dom sist jag var där. Alla utom mitt, förstås... ;) Men hon är också ett äldre maidensto, och hade förmodligen en infektion vid semineringen.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Kul - jag ringde just Flyinghes avelsrådgivning och de tyckte Sandakan eller Akribori med mitt sto. Båda ska ha bra fertilitet, Akribori lämnar mindre avkommor (lägre) än Sandakan.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Wladmir har ju också fördelen med att vara himla billig. Men - jag vet inte ett skvatt om honom?
Tack - det är just sånt som är viktigt att veta så här sent på säsongen - dräktighet på första försöket! (det blir inet så många ytterligare försök ju...)
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Kika på Tullstorps hemsida, där finns han med. Bruksprovstvåa i dressyr, bl.a. Nackdelen är förstås att det är en ung och oprövad hingst, som man inte ännu vet vad han ger. Jag har valt honom till ett sto som är lite omodern i typen; lång och lite lågställd.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Även om Akribori lämnar lite mindre, så skulle jag ändå välja Sandakan. Det är en oerhörd kvalitétsskillnad på hingstarna. Akribori har lämnat akommor som är snygga, men inte så mycket mer. Själv är han inte så mycket att hurra för - i mina ögon. Nu har inte jag sett filmerna som ligger ute på Flyinges, men kolla där så får du lite känsla för dem förhoppningsvis!

Mitt tips är Sandakan!
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Sandakan? Hyffsade poäng på hoppningen och ska enligt Susanne Gielen vara vädligt trevlig att göra med. Oerhört attraktivt blod i honom!

Hellre Sandakan än Qalle modellmässigt. Mycket bättre typ!

En kompis betäckte med honom förra året, ett struligt sto, men det tog sig direkt!


Det är ju så otroligt olika hur stona tar sig, min vän fic kinte dräktigt med Akribori, bytte, tog Qalle och fick föl.

I år valde hon Sandakan, men efter 2 semineringar har inget hänt. Stoet har haft fina ägg, enl stationen och ingen infektion.
 

Liknande trådar

Avel Tar tacksamt emot tips på hopphingst med bra fertilitet. Hade bestämt mig för hingst för 2013 men backade på denna då jag läste att...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 427
Senast: Görel
·
S
  • Låst
Avel Nu kommer jag med ännu ett inlägg, tänkte fråga helt enkelt vad ni skulle kunna rekomendera för hingst till mitt sto, behöver tips och...
Svar
4
· Visningar
1 291
Senast: ameo
·
S
Avel Vet inte om man får "hänga" ut hingstar här men gör ett försök. Undrar om ni har några tips på hingstar som lämnar trevliga...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 098
Senast: Tina64
·
Avel Tänk att man har hängt på Bukefalos avelsforum i alla år utan att ställa den förmodligen vanligaste frågan.. :D Men nu är det dags...
2
Svar
23
· Visningar
2 760
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp