Bukefalos 28 år!

Hingst med bra fertilitet?

Sv: Hingst med bra fertilitet?

Ja, det är mycket som spelar in. Det är i slutänden naturen som bestämmer hur mycket vi än klurar!

(Stor skillnad på Qalle, Akribori och Sandakan som hingstar!)
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

HipHop har mycket bra kvalitet. Min förstagångare tog sig på första försöket.
Jag räknade fertilitetsprocent på alla hopphingstar från förra året. Då hade HipHop högst fertilitet av alla.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Ja, det var ju ett tag sen nu, men jag kollade på statistik på antal betäckta ston vs ston som fölat och räknade om det till %. Jag tog dock inte med dem som hade bara 1-3 ston, då det ju blir väldigt fel.

Om jag inte missminner mig fick jag snittet till att bli ca 60-65 % och HipHop låg på 72-73 %. Han var klart bäst bland Hopphingstarna.
Nu tar jag siffrorna ur minnet, så de kanske inte är exakta.
Några kända hingstar tror jag bara hade 50 %.

Nu är ju inte detta någon exakt vetenskap, men det ger en ganska bra hint.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Jag har funderat lite på de där siffrorna. De kan bli ganska missvisande för hingsten beroende på mycket runt omkring:

-Flera stoägare byter hingst om det inte tar sig på första försöket. (Vad är det som säger att det var hingstens fel?)

-En del stationer har mycket sämre dräktighet än andra. (Inte heller hingstens fel.)

Kollar du dessutom om stoet fölat jämfört med antal betäckta så är det ju inte dräktighetsprocenten. Ston kan ha kastat pga abortvirus, andra infektioner (inte heller hingstens fel), tvillingar och mycket annat.

Som du skriver så såg jag såna siffror också som en ganska bra hint tidigare, inte längre. De kan vara extremt missvisande också! Som vanligt går det att trolla med statistik!
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Jo visst, det är ingen exakt vetenskap.
Men på de hingstar som har ett stort antal föl, över 100, så tror jag ändå att de ger en ganska bra bild.
Då kan man nämligen räkna med att de fel du beskriver förekommer hos alla hingstar och blir då bara en liten felmarginal. Och eftersom HipHop har ett stort antal ston, så känns det ganska tillförlitligt.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Ja, det är mycket som spelar in. Det är i slutänden naturen som bestämmer hur mycket vi än klurar!

(Stor skillnad på Qalle, Akribori och Sandakan som hingstar!)


Väldigt stor skillnad, personligen ansåg jag Qalle som bäst av dessa tre. Och avkomman som nu är 1½ är rätt fin.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Nej.

Stoet är efter Krocket, hon är hög, ca 172 och inte grov alls, utan ganska smäcker.

Kan kansek ordna ett kort på avkomman.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Kul - jag ringde just Flyinghes avelsrådgivning och de tyckte Sandakan eller Akribori med mitt sto. Båda ska ha bra fertilitet, Akribori lämnar mindre avkommor (lägre) än Sandakan.
Hur i hela friden kan de veta det?
För det är väl först vid 3 årstestet man kan få en fingervisning om det? Och om jag inte är ute och snurrar, så har han inga 3åringar?
mvh
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Sandakan? Hyffsade poäng på hoppningen och ska enligt Susanne Gielen vara vädligt trevlig att göra med. QUOTE]

Hehe, var det därför Helena Torstensson red honom på första provet? I hoppsadel? :D ;)

Visst är stammen kanon, men för min del får han nog vänta och visa vad han ger.
Akribori känns som han är en slutprodukt. Men visst bättrar han typen.
Hade jag valt en Flyingestationerad dressyrhingst i år för dressyr, hade jag tagit Danzas. Såg honom som 3åring och wow, den gången.
Annars tycker jag at andra stationer har överlag bättre hingstar. :o
mvh
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Chess 880 kanske kunde vara något har bra sperma lämnar ädla och fina föl. Har ett föl efter honom som är jättefin...:bump::bump:
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Jag hade problem m Bocellis sperma förra året...den tålde bara flyg;) och sen blev hon ej dräktig ändå, jag bytte i slutet till Rambo och vips blev hon seminerad bara 1 gång och dräktig:love: . Rambo o Hermes betalar man i och för sig språng på, men blir hon inte dräktig får du prova nästa år igen utan att betala nytt språng... Jag tänker ta Rambo nu igen, helt underbart föl!! Så social o mysig har vi aldrig haft förut! Och dessutom vacker:) Lycka till vad du än väljer!!
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Har inte din tjej tagit sig med Hip hop? Jag seminerade med honom på 2:a brunsten, första med Fetcher men det gick ju inget vidare... vet. sa att Hip Hop hade mkt bra kvalité så därför rekommenderade han honom :) Även hingstägaren tyckte att jag skulle seminera med honom, att han var ett säkrare val för att få dräktigt på så få försök som möjligt :bump:

Min vet. håller tydligen inte med om att H H:s sperma är av god kvalitet... (men påpekade också att bra sperma kvalitet inte alltid är detsamma som god fertilitet) Kan tillägga att båda mina ston hade vätska i livmodern och fick sköljas efter seminering. Detta kan ju bero på flera omständigheter enl vet. men också på hur stationen hanterar sperman.

Mitt andra sto tog sig på första brunsten med Hip Hop (Hon har haft föl tidigare och tog sig även då på första brunsten) så visst kan problemen helt ligga på mitt sto...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Tar tacksamt emot tips på hopphingst med bra fertilitet. Hade bestämt mig för hingst för 2013 men backade på denna då jag läste att...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 427
Senast: Görel
·
S
  • Låst
Avel Nu kommer jag med ännu ett inlägg, tänkte fråga helt enkelt vad ni skulle kunna rekomendera för hingst till mitt sto, behöver tips och...
Svar
4
· Visningar
1 291
Senast: ameo
·
S
Avel Vet inte om man får "hänga" ut hingstar här men gör ett försök. Undrar om ni har några tips på hingstar som lämnar trevliga...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 098
Senast: Tina64
·
Avel Tänk att man har hängt på Bukefalos avelsforum i alla år utan att ställa den förmodligen vanligaste frågan.. :D Men nu är det dags...
2
Svar
23
· Visningar
2 760
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp