Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Man behöver tex inte oroa sig under ridturen för att kompisens märr brunstar=roligare
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Om hingsten varit kastrerad, hade denna tråd överhuvudtaget inte behövt skrivas.

Det finns rätt uppenbara skäl till att det absoluta flertalet hingstar kastreras. Och vad det verkade som är detta inte ett avelsdjur.

Kul för dig att du har "minst lika roligt" med hingstar som med valacker - jag har det inte. Och många hingstar har tråkigare liv och mindre umgängeskrets än valacker.

Eller också gillar jag kanske bara att snöpa handjur och koka kaniner i största allmänhet...
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Varfrö ska man behöva vara orolig per automatik över det?
TS har ju fö inte ens en sto i itt stall, så åp vilket sätt påverkar det henne?

Traditionen att snöpa hingstar är vanlig i sverige, mycket pga okunskap. Vi tycker det är "enklare". Och ja, för en ovan är det bra att ha en valack. Men det ahr även lett till en stor okunskap i både hanetring av hingstar, hurdan personlighet de har, och till viss del även att hingstar blir monster.
Sedan khar vi faktumet att många avelshingstar är "knäppa", för att man har avlat åp prestation, och inget på lynne, vilket gett knöppa hingstar. Och dessa är mycket farliga i fel händer.
Per automatik betyder inte det att alla hingstar är knäppa. Men visst lräver det mer, och de är inget för en nybörjare.

Men man behöevr inte ha roligare för att man snöper sin hingst, det är en kommentar baserad på stor okunskap, och faktumet att den som säger så inte är lämpad att ha hingst. :)
bra för den, onödigt vetande för mig.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Om hingsten varit kastrerad, hade denna tråd överhuvudtaget inte behövt skrivas.

Ganska onödig kommentar.
Så om hästar hade varit uppfostrade, om ryttare mer utbildade, och hovslagare kom i tid, så skulle vi inte behöva skriva om detta heller...


Det finns rätt uppenbara skäl till att det absoluta flertalet hingstar kastreras. Och vad det verkade som är detta inte ett avelsdjur.

Och detta skäl är okunskap och bekvämlighet. Det är bara i sverige vi har sådan stark tradition av att kastrera. I många andra länder har de mer hingstar än valacker, och de är även bättre på att hantera dessa, men framför allt så är dessa hingstar mer väluppfostrade och lätthanterliga!


Kul för dig att du har "minst lika roligt" med hingstar som med valacker - jag har det inte. Och många hingstar har tråkigare liv och mindre umgängeskrets än valacker.

Och hur många hingstar har du då?
Och hur kunnig är du?
Att många hingstar har ett tråkigt liv kan inte skyllas på könet, utan på människans okunskap/lathet/rädsla.

Min äldre hingst köpte jag som 13 åring, han hade då inte gått med någon annan än sin mamma, tills de skiljdes. han har efter det jag köpte honom gått med valacker, och med sin son.

Min yngre hingst, ovan nämnde hingsts son, har gått med hingstar och valacker i alla åldrar, hela sitt liv. han har inga som helst problem med att gå med valacker och leker med dom.

Idag går båda hingstar med varandra, med ett sto och en valack i hagen brevid och en hingst i en hage brevid.
Funkar.





Eller också gillar jag kanske bara att snöpa handjur och koka kaniner i största allmänhet...


Ehm, på vilket sätt har jag ens på något som helst vis påstått något som ens kan komma att, om man vrider på det, stavar det baklänges och rulalr runt det i en lerpöl, kikar på det i motljus, en solig dag, och med stark fantasi, skulle kunna tolka det som om jag ens nästan sagt, (hänger ni emd än?) att du är en sådan person? :confused:

En mycket barnslig kommentar av dig. :)
Bara för att man vill snöpa en hingst säger jag inte att man är elak mot djur...
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

du tycker inte möjligtvis att det ändå är högst skäligt att påstå att hingstar inte lämpar sig som sällskaps djur åt gemene hobby ridande svenskar? det tycker jag och bevisen talar för sig själva.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Om hingsten varit kastrerad, hade denna tråd överhuvudtaget inte behövt skrivas.

Vet du, det hade jag verkligen hoppats att den gjort.
Jag hade som hästägare blivit absolut tokig om någon kom till "mitt" betessläpp med en häst som inte umgåtts med en artfrände på 10 år, och då hade det absolut inte spelat någon roll om det varit ett sto eller en valack.

Jag har varit med om både en och två sådana hästar - både ston och valacker - som efter ett direkt ihopsläpp med andra bara gick rakt på dem som kom i närheten och slog och slog och slog, de hade absolut ingen aning hur de skulle tyda de andra hästarnas kroppsspråk och visste inte heller hur de själv skulle bete sig.
Som tur var slutade det lyckligt båda gångerna, men om ägarna varit ansvarstagande nog att inte bara kallt anta att det bara var att släppa ihop deras hästar hur som helst, hade de där minuterna av panik och risker aldrig uppstått.

Som någon/några tidigare skrev, hästar "tappar" lätt stora delar av förmågan att kommunicera med andra hästar när det gått så lång tid, och jag tycker det är ledsamt när man glatt riskerar andras hästar och bara förutsätter att det går bra för att det handlar om en snäll valack.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Oj då, jag som trodde att det rådde åsiktsfrihet på det här forumet.

Jag skrev min åsikt om trådstartarens fråga. Jag är föga intresserad av att gå i polemik med någon. Min tid är viktigare än så.

Vad beträffar okunskap så har du självklart rätt. Jag har faktiskt bara sett hästar på bild. Funderar på att skaffa en, men vet inte riktigt hur mycket kött jag ska ge den till middag?
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Precis.
En lätt spark på fel ställe och man har en obrukbar häst. i värsta fall en död häst, om den träffar rätt.

Skulle det vara min häst som stryker med för att den andra hästen inte gått i hage med andra på 10 år så skulle jag lindrigt sagt bli irriterad.

Jag hoppas de andra hästägarna hpå hingstbetet är medvetna om att din häst inte träffat andra på så lång tid.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Han har enligt förra ägaren inte gått med några andra hästar sedan han var ett-två år och det är ju rätt många år sen.
/ J


Jag undrar om du menar att han inte gått i samma hage som andra hästar eller om det t o m är så att han inte ens sett andra hästar i hagarna omkring sig sedan han var två. Jag tycker att det är stor skillnad på de två scenariona.

*KL*

Jag undrar om inte ni med dåliga erfarenheter av hästars beteende under betesperioden stött på variant två. För att hästar hålls i egen ruta får nog anses vanligt förekommande i Sverige.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Mina erfarenheter är grundade på hagvistelse med äldre hingstar. Oavsett bete eller ej.

Sett alldeles för mycket skit på den fronten för att inbilla mig att det fungerar.

De stora skillnaderna är att ston och valacker ytterst sällan slåss på liv och död sas. Medans en riktigt förbannad hingst skyr inga som helst medel. Oavsett vad som kommer ivägen för den.

Två valacker elelr ston som brakar ihop går oftast sära på..
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Deffine "gemene hobby ridande svenskar" tack. :)
Den passar itne åt Anan 10 år. Men kan fungera alldeles utmärkt åt den som hållt på med hästar ett par år, har kunskap och möjligthet att hålla hingst.


du tycker inte möjligtvis att det ändå är högst skäligt att påstå att hingstar inte lämpar sig som sällskaps djur åt gemene hobby ridande svenskar? det tycker jag och bevisen talar för sig själva.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

I bow to that!
:bow:

Vet du, det hade jag verkligen hoppats att den gjort.
Jag hade som hästägare blivit absolut tokig om någon kom till "mitt" betessläpp med en häst som inte umgåtts med en artfrände på 10 år, och då hade det absolut inte spelat någon roll om det varit ett sto eller en valack.

Jag har varit med om både en och två sådana hästar - både ston och valacker - som efter ett direkt ihopsläpp med andra bara gick rakt på dem som kom i närheten och slog och slog och slog, de hade absolut ingen aning hur de skulle tyda de andra hästarnas kroppsspråk och visste inte heller hur de själv skulle bete sig.
Som tur var slutade det lyckligt båda gångerna, men om ägarna varit ansvarstagande nog att inte bara kallt anta att det bara var att släppa ihop deras hästar hur som helst, hade de där minuterna av panik och risker aldrig uppstått.

Som någon/några tidigare skrev, hästar "tappar" lätt stora delar av förmågan att kommunicera med andra hästar när det gått så lång tid, och jag tycker det är ledsamt när man glatt riskerar andras hästar och bara förutsätter att det går bra för att det handlar om en snäll valack.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Exakt vart skrev jag att du inte fick ha en åsikt om jag får fråga?
Det betyder inte att jag måste hålla med dig, eller inte får argumentera med dig.

Och återigen, dina kommentarer om att äta kött... är det någon fantasi du har? Du vet, det är helt ok att äta kött. Jag gör det själv, smakar gott tom. :) Våga ta steget och testa vet ja!


Men för all del, du behöver inte svara, jag känner ingen förlust för det. :)
Trevlig helg.


Oj då, jag som trodde att det rådde åsiktsfrihet på det här forumet.

Jag skrev min åsikt om trådstartarens fråga. Jag är föga intresserad av att gå i polemik med någon. Min tid är viktigare än så.

Vad beträffar okunskap så har du självklart rätt. Jag har faktiskt bara sett hästar på bild. Funderar på att skaffa en, men vet inte riktigt hur mycket kött jag ska ge den till middag?
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

du tycker inte möjligtvis att det ändå är högst skäligt att påstå att hingstar inte lämpar sig som sällskaps djur åt gemene hobby ridande svenskar? det tycker jag och bevisen talar för sig själva.

Jag håller med fullt ut. Hästar som används som hobbyhästar oavsett om de kanske tävlar lite lätta klasser anser jag skall vara kastrerade.

Har sett alldeles för många lösspringande skrikande ouppfostrade hingstar hos hobbymänniskor som tycker det är roligt med en hingst

Vi har haft hingstar under många år men BARA avelshingstar, tävlade själv två connemara hingstar men kan ändå se problemen med hingst kontra sto/vallack!
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Deffine "gemene hobby ridande svenskar" tack. :)
Den passar itne åt Anan 10 år. Men kan fungera alldeles utmärkt åt den som hållt på med hästar ett par år, har kunskap och möjligthet att hålla hingst.

= inte särskilt erfarna hästmänniskor.

Och nej, ett par års erfarenhet räknar jag inte till erfaren. Inklusive dig utifrån dina inlägg här.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

OK, det var inget angrepp på någon, bara en undran.

Själv har jag haft unghingst på bete flera år (och även lösdrift) med ett gäng hingstar och valacker (ett 20-tal) i blandade åldrar där den äldste hingsten var 17. Inga problem utom ett år för en unghingst som blev "hack-kyckling" och fick tas hem för att inte bli sönderbiten av en annan hingst som var fem år (det var alltså inte den äldste som bar sig åt). :crazy:

Själva betessläppen har alltid varit välövervakade (alla hästägare har haft full skyddsmundering på och alla möjliga hjälpmedel till hands ifall det värsta skulle hända) och det i flera dagar efteråt innan vi gått ned till tillsyn två gånger dagligen. Men i mitt fall har stället jag släppt på varit stort bete - alltså gott om plats för flocken att dela upp sig (vilket oftast varit fallet). Dessutom har alla hästarna varit nya på plats - inget revir att vakta alltså. Och inga ston i närheten. :grin:

Men jag hade aldrig valt att släppa mina hästar på bete med häst som inte haft kontakt med andra hästar på åratal. Skaderiskerna är alldeles för stora enligt min åsikt. Har man en häst som inte fått umgås normalt med andra vill det till att man har en klok häst att släppa ihop den med - och ändå måste man beräkna den enorma risk man tar.

Min inställning är annars att man måste vara väl medveten om att hästar likväl som människor inte trivs med vem som helst, och därmed får man hålla ett vakande öga på om gruppen kommer överens eller ej så man kan agera i tid. Om det ens går.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Tog det inte alls som ett angrepp:D
Ville bara förtydliga lite var just mina ståndpunkter kommer ifrån sas.

Kan också tillägga att det till VISS del är lite rasbetingat hur hingstiga hingstarna är.
Generellt alltså.

Travare upplever jag som ofta ganska vassa jämfört med tex fjording eller shettis och liknande.

Även ålder spelar in till en viss del. Unghingstar uppvuxna i flock kan fungera ypperligt till en viss ålder tex.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

du tycker inte möjligtvis att det ändå är högst skäligt att påstå att hingstar inte lämpar sig som sällskaps djur åt gemene hobby ridande svenskar? det tycker jag och bevisen talar för sig själva.

Ovanstående kan jag skriva under på.

Min vallack kastrerades som 3 åring. Jag stod med en häst som många, inklusive vet/id kontrollant tyckte jag skulle spara som hingst. Snygg typ, trevliga rörelser, trevligt temperament. Lätthanterad. Jaha, så han fick fortsätta vara hingst. Jag hade två krav dock. Börjar han missköta sig eller om han får taskiga poäng på 3årstestet så ryker kulorna. Veckan innan testet stod han på bakbenen under ryttare. Testet slutade med klass 2. Veckan efter testet rök kulorna och jag kan lugnt säga att mina 40 år med häst (jag började som 3 åring), jobb på stuterier samt hingstvana till trots är mycket glad över att jag kastrerade. Hellre en glad vallack än en olycklig hingst dömd att leva i ensamhet. Inte lätt att få stallplats med hingst. o.s.v.

Att sedan en löshoppningspolare som också var hingst blev klass 3 på samma 3 års och ändå på rådgivande bedömningen blev rekomenderad vidare till bruksprovet sved lite. Fast den kom inte mycket längre än så.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Vilken tur att du inte är befogad att bedömma om jag är lämplig att ha hingst eller inte då. :)

Uppenbarligen har du och jag olika syn på vad "Men kan fungera alldeles utmärkt åt den som hållt på med hästar ett par år, har kunskap och möjligthet att hålla hingst." innebär.
För mig innebär det en person som har handskats med hästar, arbetat med dom och har stor baskunskap. Dvs inte någon som ska ut i skogen och lulla runt.
Ett par år är inte 5 år.

I mina ögon är det en tolkningsfråga vad en hobbyryttare är.

Och trotts din misstro på min kunskap om hingstar, så har mina hingstar växt upp till mycket lätthanterliga individer, som går på vanlig tråd. Går att leda förbi ston och som faktist går att rida ut med brunstiga ston. :)
Men då vet jag också att uppfostra och hålla dom inom mina gränser, och inte låta dom ta över.




= inte särskilt erfarna hästmänniskor.

Och nej, ett par års erfarenhet räknar jag inte till erfaren. Inklusive dig utifrån dina inlägg här.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Jag har definierat för dig vad jag anser att en hobbyryttare är. Dvs gemene man som har häst i sverige. Det står idag hästar i varenda gård, runt varenda knut. Folk har INTE särskilt bred kunskap.

att du anser dig kunnig nog och att det funkar för dig, är fortfarande inte bevis på att det är en god ide för gemene man.
du har uttryckt dig rätt starkt om okunnigt folk, okunskap osv i denna tråden. Ätt vissa inte har kunskap osv. Så du borde förstå precis vad jag menar.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 167
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp