Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

J

J_91

Hej! Jag hoppas att ngn har en åsikt om det här. :) Det är så att jag har nyligen köpt en elvaårig vblhingst som jag är osäker på hur jag ska göra med till sommaren, jag skulle gärna vilja låta honom gå på ett hingstbete men vet inte om jag vågar. Han har enligt förra ägaren inte gått med några andra hästar sedan han var ett-två år och det är ju rätt många år sen.

Så tror ni att man vågar släppa honom med andra hingstar trots att det är så längesen? Eller finns det ngn risk för att han glömt hur man beter sig med andra hästar? Han är inte alls hingstig av sig utan står bredvid en valack i stallet utan ngn hingstvägg, går jättebra att rida med obrunstiga ston också, däremot så vet jag inte hur han uppför sig med andra hästar i det fria.

Det finns ett hingstbete här i närheten som tar emot hingstar i alla åldrar så det är inte det som är problemet, utan ifall jag vågar låta min gå där. :) ni får gärna dela med er av era erfarenheter!

/ J
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

själv skulle jag inte våga mig på det utan att ha testat hur han funkar med annan häst/hästar i hagen i hemmamiljö, under lugna omständigheter först.

det är som du säger, har de gått själva större delen av sitt liv så HAR deras förmåga att kommunicera med andra hästar och relatera, inte sällan påverkats. Har sett otaliga exempel på detta. tyvärr.

prova hemma först, med en valack eller fler till att börja med, i en miljö hästen vant sig vid och är trygg med.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Hej
Jag skulle nog inte våga det och framför allt så skulle jag inte vilja att den hästen i samma hage som andra hingstar. Vuxna hingstar brukar ju inte gå i flock.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Håller med föregående talare, hade inte släppt ihop en vuxen hingst med andra hingstar dumt att riskera något då det är troligare att det går dåligt än bra
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Skulle inte släppa ihop honom med andra hingstar.

Det bästa är väl att kastrera honom, sen börja med att låta honom gå i hage bredvid andra hästar och sen pröva med att släppa ihop honom med en lugn valack.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

nu är det ju så att det alltid går vuxna hingstar på det här betet så jag tror inte det är ngn fara alls på det sättet, aldrig hört ngt om några allvarliga skador iaf och de går där ända till september :) Och som sagt så var det inte det jag frågade om ;)

mackan - Har du ngn åsikt om var det är bäst att göra det? Tänker på ifall det är bäst att göra första släppet i en större hage eller ngt indre och neutralt ställe, typ ridbanan.

Görel - Jag har funderat på kastrering men vet inte riktigt ifall jag vågar göra det, hört att det är mkt risker när man kastrerar gamla hingstar. men får se vad det blir ifall det här inte funkar nu med varken valack eller andra hingstar.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

mackan - Har du ngn åsikt om var det är bäst att göra det? Tänker på ifall det är bäst att göra första släppet i en större hage eller ngt indre och neutralt ställe, typ ridbanan.
.

Vanlig hage med GOTT om plats så att de inte känner sig trängda av varann.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Och kanske kan det även underlätta om "ihopsläpp-hagen" är en hage där ingen av dem gått förut? Så det blir lite neutral mark?

TS: Det låter som en avspänd och säkert väluppfostrad hingst, om han beter sig så bra. Dock finns det ju risk att han beter sig så bra för att han lärt sig att han ändå inte kommer att kunna "komma åt" den andra hästen i stallet tex. Men ställs han inför andra hingstar, så vet man inte alls hur han kan bete sig. Det är ju mycket i hormoner i omlopp där, och ett litet misstag så kan hela helvetet braka loss...
Skillnaden med hingstflocken du nämner är att de hingstarna säkert växt upp tillsammans och/eller växt upp vana vid att umgås med andra hormonstinna varelser.. din hingst har ju inte den vanan.
Jag skulle också satsat på att se om han kan gå med valack, kan han inte det skulle jag skära honom. Det finns många lyckade kastreringar av äldre hingstar också, och chansen är ju att han då slipper gå ensam resten av livet.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Jag kan bara upplysa dig om att riskerna med att kastrera en äldre hingst om det görs på en klinik är mycket mindre än att prova med att släppa ihop honom med andra hästar.
Om man ser på kasteringen så är det dels bara honom det finns risker för och om kasteringen görs liggande på klinik är de inte stora heller inte större än vad som alltid finns vid sövning och kirurgiska ingrepp. Men vid ett ihop släpp med andra hästar, även om det bara är valacken där hemma, så genast riskar man även minst en häst till. Brakar det loss så finns det även stora risker för de personer som ska försöka sära på dem.
Dessutom låter det som om det finns även ston där han är och då finns risken att det kan gå bra att han går ihop med valacken så länge inget sto brunstar. Men vid en brunst finns en risk för att han kan försöka döda sin rival valacken när hormonerna rinner till. Inget man kan säga på förhand och det kan hända med alla hingstar när hormonerna spökar till.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Att släppa ihop med andra hingstar direkt låter lite vanskligt.

Det tog flera år innan jag släppte ihop min äldre hingst med andra hästar, och detta efter tat de stått brevid varandra i nästan 3 år o hage och box.
Denna hingst hade även den stått själv största delen av sitt liv, sedan den lämnade mamma.

Hingstar slåss, och de slåss på ett Helt annat sätt än valacker och ston.

Börja med valacker, om du ska sätta ihop honom. Det låter väldigt fint och blommigt att ha hästen på hingstbete, men om han inte gått med andra hingstar eller valacker är det alltid en risk.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

håller med dig.
det låter vanskligt. själv hade jag faktiskt kastrerat då jag tycker socialt umgänge är viktigare än bollar. men så är jag ju tjej! hehe. riskerna är små. det finns alltid risk att kastrera men med dagens duktiga veterinärkår går det ju oftast finemang. jag har inte hört att det skulle vara någon skillnad på ålder? någon som vet får gärna berätta.

har turen att mina hingstar har varandra och ett par valacker därtill. de har ju alltid gått ihop så de är vana. men om de inte är vana så är det stor risk att de helt enkelt inte vet hur man gör. det brukar bli problem med såväl ston och valacker som inte "kan" hästspråket, coh med ett gäng hingstar kan det bli ännu trixigare.
om jag skulle prova skulle jag välja en valackkompis och nog låta mig nöja med det.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Skillnaden mellan att kastrera en äldre hingst är att det ofta inte blir någon skillnad på hästens lynne. De är fortfarande, i sina sinnen, hingstar.

Sedan har jag även hört om hingstar som kastreras på äldre dar och blir totalt annnorlunda. Både att de tappar hingstigheten, men även ändrar personlighet helt.

Men det där är väll lite ett spel med olika utgångar. Man vet inte vad man får föränn man testat.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Över min döda kropp att jag släpper så gammal hingst med andra.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Tack för alla era svar, kul att se alla skilda åsikter.. :p Har iaf snackat med tjejen som har valacken som står i boxen bredvid i stallet och hon har gått med på att prova att låta dom umgås utanför stallet, först i olika hagar bredvid varann och sen i samma. Finns en hage där valacken kan komma under tråden och in i en annan hage bredvid, men inte min så det lutar åt att vi testar där om allt verkar gå bra. :)
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Jag kan bara upplysa dig om att riskerna med att kastrera en äldre hingst om det görs på en klinik är mycket mindre än att prova med att släppa ihop honom med andra hästar.

Om man ser på kasteringen så är det dels bara honom det finns risker för och om kasteringen görs liggande på klinik är de inte stora heller inte större än vad som alltid finns vid sövning och kirurgiska ingrepp. Men vid ett ihop släpp med andra hästar, även om det bara är valacken där hemma, så genast riskar man även minst en häst till. Brakar det loss så finns det även stora risker för de personer som ska försöka sära på dem.
Dessutom låter det som om det finns även ston där han är och då finns risken att det kan gå bra att han går ihop med valacken så länge inget sto brunstar. Men vid en brunst finns en risk för att han kan försöka döda sin rival valacken när hormonerna rinner till. Inget man kan säga på förhand och det kan hända med alla hingstar när hormonerna spökar till.


:bow::bow:

Till TS:
däremot så vet jag inte hur han uppför sig med andra hästar i det fria.

Då ska du inte riskera din och andras hästar, sätter dom igång och slåss så kan du inte göra ett dugg och din och andras hästar riskerar allvarliga skador. Hingstar bråkar inte lite, om de väl sätter igång, det kan bli en jakt på liv och död och det vill du inte uppleva.

Om du kastrerar kan du ha den på bete med valacker så småningom, kanske inte i år, eller i alla fall inte i början av säsongen men till nästa år.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Tycker inte att du fick så skilda åsikter, utan ganska samstämmiga:cool:. Tänk också på att en hingst som sätter igång att jaga skiten ur en valack låter sej kanske inte stoppas av en tråd. Så fundera noga, vet tjejen som äger valacken vilka konsekvenser som det KAN bli om ni har "otur":confused:
Sånt där vet man aldrig förrän den dag det händer. Kanske inte första eller andra eller tredje eller fjärde dagen men en dag gör något att din hingst får för mycket testosteron som slår till, pga något särskilt intressant brunstigt sto, tex.

Finns ston i närheten av era hagar? Tänk på att det är säsong nu.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Som sagt så har vi diskuterat igeom det och hon har sagt ja till att gå med på att prova, har tydligen haft hingst själv också så tror hon liksom jag är helt medveten om att det finns risker. :)
Nej det finns inga ston här eller i närheten, det är många km till närmaste stallet.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Fram med snöpsaxen!
Och därefter, som redan skrivits här, gå bredvid trygg valack i hagen bredvid, och slutligen hopsläpp med trygg valack i stor hage. Det blir säkert hur bra som helst. Och du kommer att kunna ha det mycket roligare och trevligare med din häst när han är kastrerad.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Och du kommer att kunna ha det mycket roligare och trevligare med din häst när han är kastrerad.

Ehm va? Varför skulle hon ha det troligare och trevligare bara för att den är valack?
För det första så är det inte säkert att hästen ens blir mindre hingstig, han kan bli en valack som beter sig som en hingst, då den är rätt gammal.
Och för det andra så har man minst lika roligt med hingstar som med en valack.

Däremot kan TS fråga sig själv om hon (han?) vill ha det extratänk som man behöver när man har hingst.
Jag vet inte åldern, kunskapen eller ambitioner hos/på TS, men en hingst är extra arbete i form utav att man inte kan ha den i vilket stall som helst tex.

Men mer roligt med en valack??? Vad baserar du det på? :confused::crazy:
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Däremot kan TS fråga sig själv om hon (han?) vill ha det extratänk som man behöver när man har hingst.
Jag vet inte åldern, kunskapen eller ambitioner hos/på TS, men en hingst är extra arbete i form utav att man inte kan ha den i vilket stall som helst tex.

Hon :)
Jo jag vet absolut att det är svårare att b la få stallplats åt hingst, men ifall det inte händer ngt oväntat har jag iaf inga planer på att flytta på några år.

Jobbar relativt mkt med andra hingstar när jag extraknäcker i travstall så jag tycker att jag har rätt så bra koll på hur deras beteende / reaktioner kan skilja sig från valacker & ston i olika situationer, även om alla är olika förstås. min häst har jag också haft hand om hela tiden i stallet, så jag känner honom väl och hade inte köpt honom om jag inte var säker på att jag inte klarade honom.

Vi har iaf provat att sätta min häst och hans boxgranne i hagarna bredvid varandra, min har plaststaket och eltråd medan valacken bara har tråd och kan krypa under den på ett ställe och komma direkt in i en annan hage som inte ligger i anslutning till hingsten.

De gick där i en timme i söndags och igår medan vi stannade kvar där ute hela tiden och så långt så har det gått jättebra, de blåste på varann och travade runt lite första minutrarna utav första släppet, sen stod de resten av timmen och vilade intill varann :) Så vi har bestämt att vi ska fortsätta prova så här så får vi se om det går fortsatt bra. :)
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 167
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 347
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp