Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Och söker man på just "ett par år" på google så får jag upp att det kan betyda så mycket mer än "2 år". :)

Och det sunda förnuftet säger ju att man efter att ha hållt på med hästar i 2 år inte är särdeles kunnig att hanetra en hingst, vilket Borde innebära för den som inte med vilja vill läsa fel, att jag med "ett par års vana" menar betydligt fler än 2 år. Eller vad tror du, om du sätter åt sidan faktumet att du gladeligen Vill missförstå mig för att gynna dina argument. :)

Vad du hittar på google undrar jag. Enligt svenskt lexikon är definitionen fortfarande ett par = 2. Och enligt matematikens lagar och definitioner också.
Du får ursäkta mig, men vad du menar blir svårt för folk att gissa, när du tar ord och betydelser och har en helt egen översättning på dem. Du skrev "ett par år" och att det var tillräckligt för att ha hingst. Så det handlar knappast om att vilja läsa fel, utan läsa vad det står. Jag behöver inte missförstå med vilje för att få till mitt argument alls, det är helt onödigt.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Lägger mig i. :laugh:

Så exakt 2 är inte ett par alltid. Kollade i Nordstedts Svenska Ordbok och där står bl a att par= 2 men också att ordet även används för några få- vanligen 2 eller 3. Kan alltså vara fler (min kommentar)!
Och det "slarvas"!! Frågar du Svenne/Sara som just varit och plockat svamp hur många dom hittade, så säger dom kanske "bara ett par stycken". Varpå du kikar i korgen och räknar ihop 13 st kantareller. Så betydelsen av ordet "par" är tämligen diffus i det vardagliga talet.

Är det inte lite onödigt att haka upp sig på just 2 år? Sammet har ju förklarat att hon menade betydligt fler.

Trådens ämne?
Jag är tveksam till det TS tänker göra. Inte så mycket för att en hingst är en hingst, utan för att det verkar finnas för många okända faktorer.
För min del är en hingst en häst, en individ som ska läsas och hanteras som sådan. Tyvärr kan jag inte skryta med någon större erfarenhet av vuxna hingstar, men umgås med dom som har. Icke galna hingstar alltså.
Av den anledningen undrar jag ifall "galna" hingstar kommer sig av sina människor? Hantering, livsmiljö etc. För en sak är klar, dom får sällan leva som andra hästar, och därmed minskar deras möjligheter att ha ett naturligt beteende.

LIA
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

ja precis - att det slarvas med vad det betyder, innebär ju inte att det för den skull är rätt rent definitionsmässigt eller att för att ngn lägger till en annan betydelse så blir det en ny sanning om betydelsen : )

nu släpper vi det tycker jag. Håller med dig om det du skriver i övrigt.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Trådens ämne?
Jag är tveksam till det TS tänker göra. Inte så mycket för att en hingst är en hingst, utan för att det verkar finnas för många okända faktorer.
För min del är en hingst en häst, en individ som ska läsas och hanteras som sådan. Tyvärr kan jag inte skryta med någon större erfarenhet av vuxna hingstar, men umgås med dom som har. Icke galna hingstar alltså.
Av den anledningen undrar jag ifall "galna" hingstar kommer sig av sina människor? Hantering, livsmiljö etc. För en sak är klar, dom får sällan leva som andra hästar, och därmed minskar deras möjligheter att ha ett naturligt beteende.

LIA

Vem pratar om "galna" hingstar:confused: Snarare pratas det just om att en hingst i en hage med andra hästar kommer att bete sej helt naturligt - som en hingst;)- med allt vad det innebär. Sen måste man då kanske ha nog erfarenhet (eller förmåga att tänka logiskt) för att förstå vad det innebär/kan innebära.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Men hon avråder ju från att släppa ihop, precis som du gör? :confused:
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Javisst:confused: jag svarade på sista stycket. Jag tycker inte att ett hingstbeteende i hagen har med människan som äger hästen att göra (kan säkert ha det i vissa fall, men inte alltid)

Jag tycker att det är mycket just för att en "hingst är en hingst" det är där jag säger emot.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Flashlight och jag har fundamentalt olika syn på hästhållning. Gäller även hingstar, som bara hon klarar av. :)

LIA
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Flashlight och jag har fundamentalt olika syn på hästhållning. Gäller även hingstar, som bara hon klarar av. :)

LIA

Ja att vi ofta har olika syn stämmer nog, när det gäller hingstar så vet jag inte direkt, du har ju som du skriver inte så stor erfarenhet av dom så då är det väl svårt att ha så väldigt mycket synpunkter också:)

Men det är helt ok. Det jag skrev i svaret var bara små kommentarer till ditt inlägg, i det stora hela är vi ju överens om att TS inte ska släppa ihop dem.;)
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Hej! Jag hoppas att ngn har en åsikt om det här. :) Det är så att jag har nyligen köpt en elvaårig vblhingst som jag är osäker på hur jag ska göra med till sommaren, jag skulle gärna vilja låta honom gå på ett hingstbete men vet inte om jag vågar. Han har enligt förra ägaren inte gått med några andra hästar sedan han var ett-två år och det är ju rätt många år sen.

Så tror ni att man vågar släppa honom med andra hingstar trots att det är så längesen? Eller finns det ngn risk för att han glömt hur man beter sig med andra hästar? Han är inte alls hingstig av sig utan står bredvid en valack i stallet utan ngn hingstvägg, går jättebra att rida med obrunstiga ston också, däremot så vet jag inte hur han uppför sig med andra hästar i det fria.

Det finns ett hingstbete här i närheten som tar emot hingstar i alla åldrar så det är inte det som är problemet, utan ifall jag vågar låta min gå där. :) ni får gärna dela med er av era erfarenheter!




I ditt läge hade jag inte vågat släppa ihop din hingst med andra hingstar eftersom det var ett tag sen han gick med andra hästar.
Men det var upp till var och en men jag hade inte riskerat några skador på din häst eller på någon annans.
Visst är det synd att han ska gå ensam eftersom hästar är flokdjur..
Valet är ditt, du känner din häst bäst, reagerade bara lite på åldern och hur länge sen det var han gick med någon annan.:banana:

Det är ju inte bara hingstar som kan ha problemet att gå med andra hästar.
Känner en tjej som har en valack som inte alls går bra ihop med andra hästar, han är helt hopplös faktiskt.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 166
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp