Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Kort svar: Nej jag hade inte släppt hästen med andra hästar. Möjligen kastrerat, väntat för att se "att det tar" och sedan provat under kontrollerade former.

*kl*
Har skummat lite i tråden och tycker det är intressant hur olika syn vi har på hingstar. Jag har ingen enorm erfarenhet av hingstar alls men jag kan säga så mkt att det är en stor skillnad på unghingst och vuxen hingst. Jag tror naturligtvis att uppväxten påverkar. Har man en unghingst som hela uppväxten fortsätter gå med annan häst, ja då är chansen naturligtvis större att han fortsätter fungera men åtminstone den hästen även som vuxen.

Har man en hingst som gått i egen hage större delen av livet och släpper in en ny häst, ja då kan det gå väl men det kan lika gärna gå käpprätt åt h-e...inte en risk jag skulle våga ta varken som hingstägare eller ägare till den andra hästen.

Min vuxna hingst går på elband, han har respekt för tråden och håller sig även om elen är avstängd och stona brunstar i hagen bredvid. Han kan ridas med både ston och valacker utan problem, vi hanterar honom i grimma och grimskaft för det mesta, han är kelig och väldigt mysig att hålla på med i stallet, min 4 årige systerdotter rider honom med hjälp ibland....MEN han är en hingst och ibland tar hormonerna över. Ibland förvandlas han från den snälla mysiga pållen till en stor hingst som far runt och låter och absolut inte lämpar sig att ledas av en ovan.

Han kan ha nos- mot noskontakt med de andra hästarna i stallet och är jättesnäll med ston när han umgås med dem...MEN jag skulle aldrig släppa ihop honom med en annan häst för den dagen han möjligen får för sig att det är hans revir...ja då är det lilla jag som skall hålla undan 600kg hingst, och det vill jag inte.

Han är inte onormal på något sätt, men han har känslorna utanpå ibland vilket i alla fall jag anser vara ganska vanligt bland hingstar. Våra unghingstar (1-2år) går naturligtvis med andra hingstar och fungerar jättebra, de hade gärna fått fortsätta sällskapa om de skulle sparas som hingstar.

För en tid sedan introducerades en 5års hingst hos 2 åringarna. Dessa gick alla bra ihop under en längre tid i lösdriften, unghingstarna höll sig på behörigt avstånd och den äldre var SÅ snäll...tills den dan han inte var det. Ett sto gick förbi hagen, den äldre hingsten vände helt och flög på unghingstarna. Den ena hann inte undan och blev rejält nersparkad i backen. Hade inte ägaren varit där och särat på dem vet vi inte hur det hade gått.


Så kortfattat igen...Hingstar är underbara med rätt uppfostran, verkliga personligheter och kan vara hur goa som helst...men jag har hur som helst alltid i bakhuvudet att det är en hingst jag hanterar.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Jag har en sexårig hingst som jag parade ihop med en av våra valackar i höstas. Det vi gjorde först var att låta de hälsa på varandra i ridhuset. Jag höll i hingsten och mamma höll i valacken. Det gick jättebra och då släppte vi dem på ridbanan. Det var inte heller något problem och sen fick de gå ut i hagen :D Dock hade jag nog inte vågat släppa upp honom tillsammans med en massa andra hingstar. Gimsteinn (min hingst) har gått på bete tillsammans med andra hästar under sin uppfödning och sen stod han tillsammans med en jämngammal hingst (som senare kastrerades.)
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

/snip/
Och detta skäl är okunskap och bekvämlighet. Det är bara i sverige vi har sådan stark tradition av att kastrera.
"Bara i Sverige" är en kraftig överdrift. Att kastrera hingstar (och många andra handjur) är mycket vanligt i många länder.

I många andra länder har de mer hingstar än valacker, och de är även bättre på att hantera dessa, men framför allt så är dessa hingstar mer väluppfostrade och lätthanterliga!
Hur fostras de? Förmodligen hårdare än de flesta svenska hobbyryttare vill göra.

/snip/

Att många hingstar har ett tråkigt liv kan inte skyllas på könet, utan på människans okunskap/lathet/rädsla.
Sant, men också på att människor vet vad en hormonstinn hingst kan ställa till med

Min äldre hingst köpte jag som 13 åring, han hade då inte gått med någon annan än sin mamma, tills de skiljdes. han har efter det jag köpte honom gått med valacker, och med sin son.

Min yngre hingst, ovan nämnde hingsts son, har gått med hingstar och valacker i alla åldrar, hela sitt liv. han har inga som helst problem med att gå med valacker och leker med dom.

Idag går båda hingstar med varandra, med ett sto och en valack i hagen brevid och en hingst i en hage brevid.
Funkar.
Jag har också sett stall där det funkat med liknande arrangemang, men därmed inte sagt att det fungerar överallt och med alla hästar/hästägare.

/snip/


Visst beror mycket på hingstens beteende på ålder, ras och individ. Men den snällast hingst kan förvandlas till en vrålande drake i en handvändning, och ska man hantera hingstar bör man kunna reagera på den bråkdelen av en sekund precis innan vändningen kommer...
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

KL

det primära i tråden och dess ämne måste ju trots allt vara huruvida man som ägare till en hingst som inte gått med hästar hela sitt liv, vågar ta på sitt ansvar att släppa ihop den på ett hingstbete med andras hästar. Jag skulle ALDRIG ens överväga den risken, och jag har mycket svårt att tro att berörda ägare som släpper sina hästar där, skulle vara bekväma med scenariot om de fick detta klart för sig.


För hästens egen skull om inte annat, tycker jag inte det är en smart ide att överväga. Otrolig stress på en individ som är 11 år och alltid gått själv, att sen hamna i en sån situation. Andra hästar mobbar ofta ut en sån individ, om den inte kan hästspråk längre. Det kan också yttra sig i extrem aggressivitet från det stressade djuret i fråga, med skador som följd.
Man måste tänka bortifrån egna termer, att det låter skönt och härligt i ens egna ögon - för det stämmer inte alltid för djuret, och det är ett bra exempel just denna situation när det troligtvis INTE stämmer, det är jag övertygad om.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

*KL*

Jag är en hobbyryttare som kom i kontakt med en arabhingst när jag var 14 år. Denne vackra vita springare ägdes av stallägarna när vi flyttade dit med våran häst. Vårt stora bruna halvblod var ju stooor för en fjortis så jag började smått umgås med denne lille hingst allt eftersom. Jag borstade och pysslade och började så smått rida honom. Han var då endast insutten och fyra år gammal. Blev störtförälskad och vi kom varandra nära. Efter nåt år kom han på att han var en stark personlighet och en väldigt dominant herre och upptäckte verkligen det motsatta könet! Lilla jag på ryggen började han strunta i, likaså mig vid sin sida. Helt utan erfarenhet av hingstar så kämpade jag i vått och torrt och fick en hel del turer ur sadeln det kommande året. Jag lärde mig att ha respekt för hästen och att vara försiktig vid all hantering och speciellt i närheten av andra hästar. Denna lilla hingst hyste ett enormt agg mot valacker vilka han antagligen såg som konkurrenter!? Javisst, han flög till och med på en valack en gång, och det var på en dressyträning. Siktade mot dennes framsena. Då blev jag verkligen varse om hingstens beteende. Funderade mycket över detta och kom fram till att det han gjorde mot valacken var för att försvara sitt sto från vårt stall som även var med i ridhuset. Studerade den lilla hingstens beteende mycket och vi kom varandra väldigt nära. Provade vid ett par tillfällen att släppa ihop honom med valacker (första gången detta gjordes var han bara runt två årsåldern) och redan då jagade han den runt i hagen tills dess valacken la sig ner på marken. Han är speciell, han verkar trivas bäst med att ha sin hage för sig själv (jodå, har provat i "neutrala" hagar också).

Idag är jag 29, han 19. Vi har ett mycket speciellt förhållande, älskar verkligen denna underbara varelse! Diskussionerna i denna tråd håller jag med om lite olika, för visst, en liten fjortis utan erfarenhet kanske inte ska ha en hingst. Samtidigt som denna hingst har lärt denna fjortis sååå mycket mer än en valack skulle ha gjort. För jag håller med den talare som ansåg att vi har "för lite" (minns inte exakt uttrycket) hingstar i sverige. För jag ser och upplever att många hästägare har för lite respekt för hästarna och speciellt på platser där många hästar är i omlopp. Man rider in i framförvarande hästs rumpa på framridningen, stannar i stallgången bakom spiltorna, släpper dom hipp som happ. Min åsikt är att skulle det finnas mer hingstar i omlopp så skulle en större försiktighet spridas bland hästägarna. För visst, det händer inte så mycket om en valack eller ett sto kommer löst ohc springer till ett annat sto eller valack, men om de springer fram till ens hingst... det blir lite mer livat även om det inte behöver bli så mycket mer.

Skaderisken är helt klart större vid hantering av hingstar med oerfarna "hobbyryttare". Men så länge denne oerfarne "hobbyryttaren" har en erfaren vid sin sida så är dessa hingstar helt klart den bästa läromästaren tycker jag!

Oj detta blev långt som tusan! :D Och dessutom utanför TS ramar! :o Men till TS vill jag skriva att jag tycker att hingstar visst kan gå själva i en hage, utan att man måste ha dåligt samvete för det. För vissa, som denne arab, verkar trivas alldeles ypperligt med det! Det är grymt olika från individ till individ.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

håller med. testa med en snäll valack (boxkompisen tex) innan du kastar in honom i en flock med massa okända hingstar!

för en hingst eller hingstig valack så är det väldigt stor skillnad på "egna" hästar, dvs dom som finns på gården, och främmande hästar. jag skulle föredra att låta honom gå på bete med kända hästar. har ni inga gräshagar hemma att ha hästarna i? att släppa ihop hästar som inte alls känner varann är alltid en stor risk, den mångdubblas när det är hingstar.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

fast sådär har jag sett STON bete sig. och valacker också. plötsligt lägger dom en häst för hat (ofta en ponny eller unghäst, som är helt oskyldig och underlägsen) och gör i princip vad dom kan för att döda den fd kompisen. :crazy: så det är inget som är specifikt för just hingstar. tyvärr...
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Det är möjligt dock är min erfarenhet att det är en enorm skillnad på hingst och ston+ valacker. Har själv aldrig varit med om ett sådant beteende hos sto el. valack under alla år jag hållit på med hästar.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

min ponny blev nästan dödad av en stor valack. som brutit sig genom flera staket för att ta sig in till honom... kolla märket på nacken här: http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/DSCN2456.jpg det är stora hål in i muskeln på varje sida, fd ägarna trodde han brutit nacken, det var kött och ben och blod överallt. :cry: och mirre är världens snällaste lilla häst som aldrig bråkar med någon, dessutom var han unghäst den gången.

en valack i förra stallet blev inträngd i ett hörn och sparkat så illa av ett sto att han bröt benet.

ett annat sto sparkade bakbenen genom boxväggen pga det gick förbi en hingst. han var helt tyst och lugn. samma sto försökte attackera min valack när han sträckte fram nosen för att hälsa. ägaren berättade att hon försökt döda alla han släppt ihop henne med genom åren.

hade ett travstall som granne tidigare och han hade 4-5 kallblodshingstar. brukade träna tillsammans och var aldrig några problem. men stona däremot försökte sparka så fort man kom inom synhåll typ.

så man ska nog inte luras tro att hingstar är farlig men ej ston och valacker. galningar finns inom alla kön. och av dom jag träffat så har ston varit överrepresenterade. :crazy: hingstarna har visserligen gått själv i hagen, men med låg eltråd och kompisar runtom, stått med öppna galler bredvid andra osv.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Skall man nu överhuvudtaget släppa ihop en hingst med andra hingstar så gör man det sent på hösten.
Nu är hingstarna som värst, dom har bara 2 saker i huvudet.
Döda alla hästar som inte är ston. Skaffa harem med vackra tjejer.
Vi har en ursnäll hingst i stallet som på vintrarna kan gå med valacker.
Men nu kan man knappt gå förbi hagen utan att han gör utfall.
på vintern går han snällt i en hage utan att bry sig om stona.
Nu har han järnkoll på andra hagen och lider verkligen när man går förbi med ston och valacker.
Men snart kommer hans flickvänner så då får han fullt upp.
Skulle aldrig offra min valack som sällskap.
Visst det kan gå bra hela vintern och rätt som det är på våren så brakar det lös och man står med skadad häst. har provat men nu får det vara nog.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

fast sådär har jag sett STON bete sig. och valacker också. plötsligt lägger dom en häst för hat (ofta en ponny eller unghäst, som är helt oskyldig och underlägsen) och gör i princip vad dom kan för att döda den fd kompisen. :crazy: så det är inget som är specifikt för just hingstar. tyvärr...

Nej, det gör dom inte, inte alls på samma sätt. Har du nånsin sett en hingst som är ute efter en valack eller en annan hingst? Det kan om det vill sig illa triggas igång en aggressivitet som du inte har sett maken till hos en häst.

Främst skulle jag säga att det är kraften i instinkten och beslutsamheten, som skiljer, samt hur dom använder texs tänder och hovar. Om det vill sig illa alltså, fel omständigheter osv.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Det låter som om den valacken antingen varit hingst för länge och fungerade som en sån fortfarande eller så hade den fel i huvudet.

En hingst som gör så är inte galen utan drivs av instinkter och drifter.

Om ston försöker döda alla andra hästar är dom defintivt galna eller sjuka:crazy:

Enhingst behöver inte alls vara sån alltid mot alla andra, men som flera skrivit här så kan en sitiuation uppstå av olika skäl då den stridsinstinkt en hingst ändå har i mycket högra grad (men olika grader mellan olika hingsar också, bla beroende av psyke, ålder rang, omständigheter osv) råkar väckas.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Det är möjligt dock är min erfarenhet att det är en enorm skillnad på hingst och ston+ valacker. Har själv aldrig varit med om ett sådant beteende hos sto el. valack under alla år jag hållit på med hästar.

Inte jag heller, det är precis som det du beskriver som kan hända. Jag har sett en underbart snäll häst bli ett monster som höll på att hugga sej bokstavligt genom en vägg för att komma åt en nyinflyttad hinsgt. De hade stått i samma stall några veckor men plötsligt ställde någon ett sto i stallgången, som visade sej brunsta och då var det klippt.:crazy:

Jag kunde gå in till honom och hålla, så länge jag stod där var han lugn (mycket väluppfostrad;)) MEn så fort jag gick ut eftersom vi måste förstärka dörren:eek: så var han igång och attackerade väggen och dörren som ett vilddjur med tänder och hovar. Han blödde ur munnen och det var fullt av blod på de kraftiga plankorna, som ändå började ge efter och en lossnade t o m:crazy:

Har sett flera liknande händelser, just denna speciella aggressivitet som inte finns hos ston o valacker.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Visst beror mycket på hingstens beteende på ålder, ras och individ. Men den snällast hingst kan förvandlas till en vrålande drake i en handvändning, och ska man hantera hingstar bör man kunna reagera på den bråkdelen av en sekund precis innan vändningen kommer...

Jo visst är det så, men jag undrar, måste man vara en tävlingsryttare som sattsar hårt för att kunna göra detta?
Kan inte en hobbyryttare som inte helt enkelt har ambitionen (eller möjligheten) att blir något mer klara av detta? Jag säger itne att alal hobbyryttare är lämpade för at ha hingst, långt ifrån. Men jag tycker inte att man måste vara elitsattsande, eller tävlingssattsande, för att ha hingst.
Bara erfaren och kunnig.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Nå det får stå för din deffinition. För mig är ett par år mer än två. :)
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Jag håller med dig i detta. :)


min ponny blev nästan dödad av en stor valack. som brutit sig genom flera staket för att ta sig in till honom... kolla märket på nacken här: http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/DSCN2456.jpg det är stora hål in i muskeln på varje sida, fd ägarna trodde han brutit nacken, det var kött och ben och blod överallt. :cry: och mirre är världens snällaste lilla häst som aldrig bråkar med någon, dessutom var han unghäst den gången.

en valack i förra stallet blev inträngd i ett hörn och sparkat så illa av ett sto att han bröt benet.

ett annat sto sparkade bakbenen genom boxväggen pga det gick förbi en hingst. han var helt tyst och lugn. samma sto försökte attackera min valack när han sträckte fram nosen för att hälsa. ägaren berättade att hon försökt döda alla han släppt ihop henne med genom åren.

hade ett travstall som granne tidigare och han hade 4-5 kallblodshingstar. brukade träna tillsammans och var aldrig några problem. men stona däremot försökte sparka så fort man kom inom synhåll typ.

så man ska nog inte luras tro att hingstar är farlig men ej ston och valacker. galningar finns inom alla kön. och av dom jag träffat så har ston varit överrepresenterade. :crazy: hingstarna har visserligen gått själv i hagen, men med låg eltråd och kompisar runtom, stått med öppna galler bredvid andra osv.
 
Sv: Hingst som 'aldrig' gått med andra hästar

Och söker man på just "ett par år" på google så får jag upp att det kan betyda så mycket mer än "2 år". :)

Och det sunda förnuftet säger ju att man efter att ha hållt på med hästar i 2 år inte är särdeles kunnig att hanetra en hingst, vilket Borde innebära för den som inte med vilja vill läsa fel, att jag med "ett par års vana" menar betydligt fler än 2 år. Eller vad tror du, om du sätter åt sidan faktumet att du gladeligen Vill missförstå mig för att gynna dina argument. :)
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 167
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp