Bukefalos 28 år!

Hingst till Bellini sto

Sv: Hingst till Bellini sto

Tja, efter att gjort lite läxa och kollat på Danzas användarrekommendation får jag ta tillbaka mitt tips om honom. Det står att han inte bör användas till lågställda ston. Jag fick dock inte intrycket av honom som lågställd varken under ryttare eller för hand live.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Jag tycker också Highlander är fin efter jag såg honom på hingstvisningen, men fått rådet att inte ta honom eftersom han har sämre skritt och galopp, det är traven som är mycket fin.
Danzas har ju en extrem gång men är så himla kompakt och kraftig tycker jag, vilket jag inte skulle välja till ett litet lågställt sto.

Jag skulle nog vilja säga att Higlander har bra galopp, däremot är väl kanske inte skritten av bästa märke.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Hon hade en mkt stark nedärvning och typade alla fölen på ett och samma sätt: ädla, eleganta, vackra Bellini-halsar, korta ryggar, välformade kors. Alla har blivit väldigt trevliga att hantera och med gångarter över medel. Men endast mellan 160-165 cm höga, första fölet ser dessutom ut att vara det som blev minst men det är lite för tidigt att säga eftersom två avkommor inte är färdigväxta ännu.
Jag tror att Belliniblod skulle funka bra med Briar och lätta upp avkomman, under förutsättning att ditt sto påminner om det jag hade och många andra Belliniston jag sett.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Jag tycker också Highlander är fin efter jag såg honom på hingstvisningen, men fått rådet att inte ta honom eftersom han har sämre skritt och galopp, det är traven som är mycket fin.
Danzas har ju en extrem gång men är så himla kompakt och kraftig tycker jag, vilket jag inte skulle välja till ett litet lågställt sto.

Highlander fick 7 - 8 - 9 i gång under ryttare, så galoppen är egentligen hans bästa gångart. Dock tyckte jag att hans trav var bättre i år, så han kanske har höjt sig där?
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Briar är jag tveksam till pga dålig, skritt några riktigt grova avkommer jag sett o är inte säker på att han är tillräckligt cool i huvudet, om jag behöver sälja avkoman...Däremot har jag kommit på att Biggels finns! Någon som har avkommer efter honom?

Om du tvekar på Briar för coolhetens skull så skulle jag nog inte fundera på Biggles - både stammässigt och av vad jag sett av honom själv så har han mer nerv och temperament än Briar. Men det är en läcker häst, det är det!

Ravell kanske? Inte galet högställd, kanske, men hyfsat ädel. ligger i tio-i-topp på temperamentsnedärvning, och det gör hans far också. Som bonus har du ju chans på en "guling" också! (vilket nog inte skulle vara en nackdel om hästen ska säljas)

Nobel? Dubbelbegåvning som väl också lämnar sociala, lätthanterliga hästar.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Skönt att få höra! Hade ingen aning om det! HAr bara sett honom på någon tävling/visning och det var ngt år sedan... Tack!

Ravell står bara på fryst i år...:(
Hade ev varit tveksam till honom pga biljarderinge fram, men annars har han de kriterier som krävs! Bästa svenskfödda tipset! :D Tack!

Nobel har jag faktiskt funderat på, speciellt då jag var inne på om man skulle mer fälttävlan inrikta, då hon har fallenhet för det med, men hon är inte prövad så mycket så jag har beslutat att detta föl skall bli dressyr inriktat, då det är vad mamma gör bäst idag! Tycker inte rikitgt han uppfyller de kriterier jag har på gång hingst, men rätta mig gärna om jag har fel! Har inte kollat hans gångförvärvning super noga...:o
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Friendship kanske? Han är 168 cm, pappa till Figaro R, står på Markebäcks i år.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Jag har använt Figaro R till mitt Bellini -Maraton sto . Hon är en liten häst(knappt 160 cm) och med honom har det blivit en riktigt snygg kille, långa ben , rör sig lätt. Hon är dräktig med samma hingst igen faktiskt.

//Tina
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Åhh, vad kul! Hade mer el mindre bestämt mig för att avakta med honom med, då det känns som det finns för lite info om avkommerna (undantaget Fiagaro) och han inte hade några höjdar poäng för sin galopp. Har däremot hälsat på honom och han är en riktigt trevlig häst, med bra typ, kanske inte riktigt så högställd som jag skulle önska till detta stot, men tillräckligt för att vara med i "tätstriden"! Dessutom är florestan blodet aldrig fel! Du har inga bilder på sto o föl! Vore så kul att se!:bump:

Annars lutar det starkt åt Don Romantic, har fått fina ungar, rör sig riktigt bra själv, har höjden och högställdheten. Har inte strukit His Higness helt o blev kär i Quarterback efter att ha sett en video, men han har man ju ingen "aning" om vad han lämnar. Kommer iofs ur en MKT säker stofamilj... Ja det är svårt det här!
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Glömde skriva att don Laurie också kan vara intressant om jag hittar en video som tilltalar mig på honom...
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Vore jag dig skulle jag titta på en hingst med hyffsade hopp-poäng också eftersom Bellini var en multitalang skulle jag nog fortsätta att försöka "behålla" det. Det finns hingstar som iallafal har hoppat 7-7 jag skulle hellre ta en sån än nån av de som hoppade 3-3 eller 4-4 eller vad detnu var för usla siffror, en sån skulle jag möjligen kunna tänka mig att ta till ett RENT gångartssto.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Det är första gången jag hör att Biggles skulle vara en nervig häst?? :mad:Lite nerv måste de ha för att kunna gå hela vägen till toppen, men inte att där skulle vara för mycket av det på Biggles.....:confused:
Många hästar brister pga att de är för okänsliga och når inte specielt långt i karriären......:crazy:
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Absolut, men tycker man att det är för mycket nerv i Briar så tror inte jag att Biggles är ett lugnare alternativ. Uppfattar du Biggles som att han har mindre nerv än Briar?

När jag har sett Biggles så har han haft massor av utstrålning, en verkligt läcker häst, men stencool skulle jag inte kalla honom. Krevad är väl inte direkt känd för att lämna lugnt heller?

Jag har väl inte sagt att Biggles skulle ha för mycket nerv, bara att min åsikt är att han har mer nerv än sin pappa. Det är två olika saker.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Jag har seminerat ett Bellini-sto med First Wish i år. (bland många andra FW såklart..) Det stoet är ungefär som ditt i beskrivningen. Lite liten och lågställd men trevlig. Sen har vi ett sto här som oxå är lågställd och väldigt gammal i typen. Hon har ett väldigt fint och högställt Biggles-föl vid sidan. Väldigt rörligt , feminin och med Låånga ben. Seminerad med Biggles igen.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Har ett Bellini-Chapman -Hertigen sto. Stor,ca 170, men något lågställd. Har betäckt henne med Highlander i år. Var inne på Herzendieb, men gjorde det lite enkelt för mig då jag aldrig povat med importsperma.

Har du bestämt dig och vad blev det i så fall??
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Jag har seminerat ett Bellini-sto med First Wish i år. (bland många andra FW såklart..)

Jag har också betäckningsplaner när det gäller mitt Bellinisto (men då tidigast 2008). First Wish har varit en av de heta kandidaterna, dels jag tror att han skulle passa mitt sto bra och dels då jag verkligen fått en bra känsla de ggr jag har sett honom IRL - han ser så trevlig ut att rida och hantera och det är något jag värdesätter oerhört mycket!
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Jag var i kontakt med Ängagården ett kort tag under den tid som vi funderade på att betäcka vårat Bellini-sto. Den som de rekommenderade väldigt mycket då var De Niro. De hade själva en avkomma med stammen De Niro-Bellini som de tydligen var riktigt nöjda med, och den såg väldigt fin ut på bild. Vårat sto var också ganska lågställd, helt ok gång med den kunde absolut förbättras.

Lycka till i sökandet!:)
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Fast tror faktiskt inte att jag kan hålla med om att Biggles skulle ha mer nerv än Briar, i alla fall inte av det jag sett dom båda.

Och Briar avkommerna vet jag att det varit en del svåra hästar, enormt fina men svåra.

Medans Biggles-avkommer verkar i stort sett alla höja till skyarna just för sitt temperament. Även om jag får hålla med om att det inte borde vara så enkelt huvud på dom, med tanke på Biggles stam.

Fast till Krevads fördel får jag säga att alla dom hästar jag hittills träffat på med honom i stamen har varit trevliga hästar i mina ögon, men hans rykte är verkligen inte att leka med.

/Camilla
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Absolut, men tycker man att det är för mycket nerv i Briar så tror inte jag att Biggles är ett lugnare alternativ. Uppfattar du Biggles som att han har mindre nerv än Briar?

När jag har sett Biggles så har han haft massor av utstrålning, en verkligt läcker häst, men stencool skulle jag inte kalla honom. Krevad är väl inte direkt känd för att lämna lugnt heller?

Jag har väl inte sagt att Biggles skulle ha för mycket nerv, bara att min åsikt är att han har mer nerv än sin pappa. Det är två olika saker.

Jag upplever inte att deras nerver är nått problem.. Vill man lyckas som dessa två hästar gjort så måste där vara det där lilla extra... Varför har just dessa två mycket vackra individer kommit hela vägen???? Det är ju inte så många som ens kommer halva vägen, eller?? Är det inte det bästa man ska bevara i avlen??? Jag säger bara det vill man få fram en bra tävlingshäst så betäck med Briar eller Biggles. De har visat att de kan. Där finns ju givetvis fler men dessa tycker jag har använts för lite i avlen med tanke på vad de presterat...
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Hej
Jag har ett sto efter Rotspon, hon har väldigt bra temperament. Fin typ och okey gångarter. Fick 1 poäng från klass 1 på 3-årstesten men hon hade ingen bra dag.
Jag har valt Bocelli på henne eftersom han ger bra gångarter + att jag gillar Don Schufro.
 

Liknande trådar

Avel Hej! :) Eftersom jag är nybörjare på allt inom avel så skulle jag vilja ha lite tips och tankar om att välja/hitta rätt hingst till...
Svar
19
· Visningar
1 571
Senast: Molekyl
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 696
Senast: Rifer
·
E
Avel Haft häst i över 15 år men aldrig tidigare funderat över föl. Har ett sto e Bellini-Chapman (hade Ni behövt mer stam?) som har mycket...
Svar
11
· Visningar
2 379
Senast: pastejja
·
T
Avel Hejsan, Jag har läst här ganska länge utan att skriva något men nu skulle jag behöva er hjälp. Hoppas att jag postar i rätt forumdel...
Svar
5
· Visningar
1 120
Senast: Magikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp