Bukefalos 28 år!

Hingst till sto Bernstein - Anart

Arwyn

Trådstartare
Vad har ni duktiga avelsmänniskor för tips på hingst till det här stoet http://www.blup.se/sv-SE/horses/84290-idella-42-swb ? Hon är själv inte meriterad, men har mycket trevliga gångarter. Hon har bra psyke, men är väldigt känslig och en lite orolig själ. Avkomman ska gärna bli "lagom" storlek, ganska smäcker, stoet är av den äldre modellen. Gärna multitalang med inriktning mot dressyr. Stoet är gult, och det skulle vara roligt att behålla hennes färg, men INGA skimmlar! ;) Det är ett maiden-sto.

Det viktigaste är hingstens psyke och mentalitet. Det andra stoet som ska betäckas ska på fusk-dejt med Bocelli.

Den första hingsten som övervägdes var Sandakan, men då vi fått höra delade meningar om hans temperament, så har vi valt bort honom. Just nu övervägs väl Dalwhinnie mest, det som talar emot honom är att han är ganska obeprövad. Det ska vara en hingst som står i sverige med färsk sperma.

Så, få höra era tankar och åsikter!
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

Jag skulle kolla upp Belamour, han har uppvisat ett fantastiskt fint temperament de tillfällen jag har sett honom, hans första kull föds i år.
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

Vad kul, jag har en halvsyster till din här hemma. Samma mamma, men min har okänd pappa. (Dock har ju uppfödaren en hel del unghingstar efter Bernstein så det är kanske inte omöjligt att nån av dessa har varit framme, då min är isabell..)

Om jag nån gång ska betäcka henne blir det nog med Okeanos. Belamour har varit en kandidat också, men jag tvekar lite där då han är lite framtung ibland, och min är inte av senaste modell heller. Även om hans temperament är ljuvligt!
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

*Svarar båda*

Belamour verkar jättetrevlig, han har otroligt fin mekanik, och kommer förmodligen bli en kanonhäst med ålder (mer än han redan är, dvs :) ). Men han är ju också ganska ung och obeprövad, det finns ju inga avkommor att se, så man vet ju inte vad han nedärver riktigt än. Då känns Dalwhinnie som en häst mer i vår smak, vad tror ni om honom?

Okeanos är dock inte en hingst vi kommer att välja, han skulle förmodligen inte passa stoet i typen, och modellen är inget som faller oss på läppen. :)

Fler förslag! :bump: Kom igen, vi åker till semin på måndag, så det är lite bråttom... :o
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

Jag träffade Hermes idag och jag är iallafall just nu ganska övertygad om att det kan vara en perfekt matchning. Han är väldigt elegant, trevlig och tydligen lättlärd (lite hjärna gör inget.). Fin utstrålning och himla fin rörelsemekanik.. enligt min smak iallafall ;). Sätter fint under sig med bakdelen. Det är dessutom en hingst som verkar kunna hålla sig i skinnet på tävlingar. Dessutom har han redan fina meriter och det verkar som han kommer att fortsätta att tävlas, och det är positivt kan jag tycka.
Jag tror att Hermes-Bernstein kan vara en fin kombination av egenskaper för att få en dressyrhäst som med äran i behåll kan ta sig runt en hoppbana.

/U
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

dessutom har du ju Urbino.. Kanske att Rambo skulle kunna fungera han med. Har du bild på stoet?
/U
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

Jobbade på Gyllebo när han tränades i hoppning inför sitt bruksprov o kan bara säga att han redan då hade underbart temperament och han rörde sig bra i alla tre gångarter och var smidig som få:love:.Sen är det kul med en "helsvensk" stam...
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

Jobbade på Gyllebo när han tränades i hoppning inför sitt bruksprov o kan bara säga att han redan då hade underbart temperament och han rörde sig bra i alla tre gångarter och var smidig som få:love:.Sen är det kul med en "helsvensk" stam...

Jo absolut, han är en fin ambassadör för SWB. Hur kan jag ha missat honom?
/U
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

*Kl*

Haha, glömde ta med i beräkningarna att det inte ska vara en fux... :o Lite lustigt, typ alla förslag hittills är fuxar...

Men kom igen, vad säger ni om Dalwhinnie???
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

*Kl*

Haha, glömde ta med i beräkningarna att det inte ska vara en fux... :o Lite lustigt, typ alla förslag hittills är fuxar...

Men kom igen, vad säger ni om Dalwhinnie???

Jag är väl egenligen inte heller fuxmänniska men har visst använt fuxar de 2 sista gångerna med bruna föl som resultat. Ger mig på en fuxhingst till nu. Jag kan lätt leva med ett fuxföl bara resten blir enligt planerna ;)

Dalwhinnie, mina tankar, helt ovetenskapligt och jag är än så länge en uppfödare som har massor att lära, ta det med en nypa salt: Snygg, rörlig hingst som jag tyckte var fin på bruks och live. Jag tycker nog inte att han är hyperädel direkt men väl ihopkommen. Jag hade nog velat se en bunke avkommor innan jag lade honom på ett grovt sto.
Förvånad över att en med den stammen kan hoppa sig till 6-8 men det kan ju också vara jag som missat något. Trevlig dressyrstam, fina poäng på bruks. Tror han kan vara kanon på ett inte allt för tungt dressyrsto för produktion av dressyrhäst. Hade varit extra spännande på ett fullblodsto.
/U
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

Jag är väl egenligen inte heller fuxmänniska men har visst använt fuxar de 2 sista gångerna med bruna föl som resultat. Ger mig på en fuxhingst till nu. Jag kan lätt leva med ett fuxföl bara resten blir enligt planerna ;)

Dalwhinnie, mina tankar, helt ovetenskapligt och jag är än så länge en uppfödare som har massor att lära, ta det med en nypa salt: Snygg, rörlig hingst som jag tyckte var fin på bruks och live. Jag tycker nog inte att han är hyperädel direkt men väl ihopkommen. Jag hade nog velat se en bunke avkommor innan jag lade honom på ett grovt sto.
Förvånad över att en med den stammen kan hoppa sig till 6-8 men det kan ju också vara jag som missat något. Trevlig dressyrstam, fina poäng på bruks. Tror han kan vara kanon på ett inte allt för tungt dressyrsto för produktion av dressyrhäst. Hade varit extra spännande på ett fullblodsto.
/U

Många De Niro hästar hoppar bra;).Jag såg ett föl häromdagen efter Hohenstaufen (vet in te om ja stava rätt nu).Den såg ädel o fin ut.Gilla sj honom när jag såg honom på bruks
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

*Kl*

Haha, glömde ta med i beräkningarna att det inte ska vara en fux... :o Lite lustigt, typ alla förslag hittills är fuxar...

Men kom igen, vad säger ni om Dalwhinnie???

Om jag inte minns helt fel, är det större chans att det gula kommer fram med fux.
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

Och jag är så inkörd på fux + gulbrun eftersom jag gärna hade velat ha en isabell.. :p

Majim G är ju annars multi, verkar inte ge fux överhuvudtaget. Dock naturlig betäckning.
Nobel är en till.
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

några förslag:

Hohenstufen II

Roosvelt

Twiligt

Highcruser

Ang Dalwhinnie så tyckte jag också om honom på bruks, men är tveksam till hur bra han kommer passa ett grovt sto. Tycker att han är aningens åt det lågställda hållet med en rätt bastant kropp. Försöker tänka mig hur han ser ut om ett par år när han har växt klart och är färdigmusklad, tror han kommer bli en ganska stadig herre då.
 
Sv: Hingst till sto Bernstein - Anart

Tänkte uppdatera tråden lite. (är mitt bernstein sto) Vi bestämde oss ändå för Dalwhinnie och seminerade två brunster med honom. Men se det passade inte damen så i ren panik vid tredje brunsten ringer jag till Flyinge och ber om hjälp och får då rådet att byta till Belamour. Så fick det bli och hon tog sig!:bump:

Så nu väntar vi med spänning för att se runt 20 juni om det kommer en guling eller fuxbäbis:)
 

Liknande trådar

Avel Behöver hjälp med att hitta en grövre hingst till ett halvblodssto e: casa grande ue: Landlord. Min vän är inne på att betäcka sitt sto...
Svar
10
· Visningar
1 358
Senast: tabac
·
Avel Hej! Nu vill jag skriva så här direkt så det inte blir fel. För GIVETVIS beror det på stoet oxå lika mkt och hanteringen av avkomman så...
2
Svar
24
· Visningar
4 101
Senast: cikoria
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 818
Senast: JSH
·
Avel Får tillbaka mitt sto nu i vår och tänkte göra ett nytt försök. Damen är 6år i år e:stanford-Elizar-Dragon. Hon har mkt bra...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp