Hingstar med bra temperament

Sv: Hingstar med bra temperament

Cortus!
Han har en10 a på temperamentet,och har lämnat många med mycket hoppkapacitet.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

*puttar* :angel: vill gärna ha ännu fler tips, eller erfarenheter av de hingstar som redan nämnts :)

f ö funderade vi på båd laptop och Alcatraz till mamman, som ser ut ungefär så här:

Moonlight2.jpg
 
Sv: Hingstar med bra temperament

*puuuuuutt* verkligen ingen mer som har nåt tips/ kan berätta mer om redan nämda hingstar?
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Kan som någon här ovan rekommendera Aerline H. Korrekta, sunda, arbetsvilliga hästar som både kan hoppa och röra sig. Har en sexåring som vi köpte som femåring till dottern och trevligare häst finns inte! Alltid glad och arbetsvillig och favorit hos alla som är i hans närhet inkl hovslagare och veterinär. Raden 98889 i bruksprovet säger ju en del...

Även Camaro M ger mycket ädla högställda individer. Hans avkommor ligger ju högt i treårsstatistiken både på hopp- och gångartssidan. Sedan får vi ju se hur de blir på tävlingsbanan, men de 4- och 5-åringar jag har sett på hoppbanan har sett trevliga ut.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Låter exakt som mitt fullblodssto jag hade...:)
Henne betäckte jag med Carte dór och jag har fått en urtrevlig individ, hur cool som helst och supersnäll. Han har inte ens kommit på att han är hingst...
Nu är han ju än så länge bara lite drygt 2 år men han är alltid snäll och inte ett dugg rädd för nya saker eller nya platser.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Laptop rekommenderar Flyinge till ädla ston, hur mkt xx har du i henne?
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Jag har fått fem avkommor efter Nobel med olika mödrar, alla har blivit väldigt bra i skallen, väldigt coola och sansade, samtliga har ärvt hans modell (mkt fina halsar med hög halsansättning) och hans goda rörelser.
Själv är han ju en multitalang med placeringar i svår hoppning samt har riktigt bra gångarter. Bra dräktighet och inte dyr. :)
Vill du se avkommor så har jag på min hemsida.

Har också en Cortusavkomma, väldigt arbetsglad och riktigt snygg, men mkt nerver, så han behöver tid på sig.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Finns väl ingen logik i att rekommendera en hingst bara för att man sett 1 (?) avkomma som verkar vettig. Dock lägger jag min röst på redan nämnda Alcatraz som varit far till 3 hästar som jag haft att göra med, samtliga har varit trevliga att hantera och rida.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Jag antar att detta var ett inlägg till mig, jag glömde att inte skriva att jag sett fler avkommor som varit väldigt coola.
Dessutom så tycker jag visst att man kan rekommendera en hingst trots 1 avkomma med tanke på mammans humör
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Jag vill rekommendera Crelido. Har sett ett antal fina avkommor (på ett stuteri nära dig) som är lätta och snygga i typen samt rör sig mycket i uppförsbacke. Dessutom har avkommorna mycket vackra huvuden! Nu har jag tyvärr inte sett någon avkomma hoppa, men med tanke på hur duktig han själv är bör han ju nedärva det också.
Crelido hittar du på Hästaks hemsida!
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Hoppas jag inte blir helt halshuggen här nu men....
Jag skulle inte rekommendera Nactus på ditt sto. Visst är han mkt snygg och rör sig bra och lämnar det också till sina avkommor, men beträffande temperamentet så har jag inte träffat nån som har vatt bra :crazy: . Och han är inte särskilt eftertraktad här i skåne, har bara hört sämre historier om hans avkommor angående temp.
Vet en vän bla som har en supersnygg Nactus-avkomma med riktigt bra gång, men vars ridbarhet var väldigt låg. Hon försökte sälja den men så fort folk fick höra att han var e.Nactus så var ingen intresserad (trots att hon gick ner till underpris).
En annan vän fick en avkomma efter honom och den blev mkt snygg(undgick lösa benbitar med nöd o näppe, växte sjukt mkt som 1-åring), men ridbarheten är även där låg.
För många historier för att återges.
Men självklart finns där undantag, säker på att de undantagen kan bli riktigt bra om de har samma extriör och gång:d
Och precis som crazy sa, för nära med 2 hingstar som båda lämnar en del lösa benbitar.

Tycker flera andra hingsttips här låter mkt intressant så som Cortus, Quite Easy m.fl.:)
Lycka till med hingstvalet!
 
babblar lite....

Trots att jag är dressyrnörd kastar jag mig handlöst in här....

Jag gillar Cortus och har använt honom just för hans fina skallen samt hans goa galopp! I övrigt är han ju en bevisat kapabel hingst som ligger väldigt högt i avkommebedömningar.

Silvano är också en hingst med mycket hopp i sig trots att han faktiskt bara visat dressyrreusltat. Hans ryttare är ju lite ensidig där..:-) man kan inte vara stjärna i allt ju. Det gäng avkommor jag träffat har alla haft ett socialt, okomplicerat lynne och är "mer hund än vildhäst". Sällsynt lättutbildade. Inget blir konstigt.


Dessutom tror jag att man ska ta en extra titt på Biggles. Vi har en märr, TOTALT obegåvad i hoppning. Hennes teknik får en att gråta... Avkomman e Biggles fick väääldigt goda omdömen i hoppning och har enl utbidaren ett öga i varje hov. Smart, smidig och tekniskt bra.

Jag har sett några Bigglesavkommor och de har genomgående varit lätta, högresta, högställda och haft det mesta fantastiska lynne. Vår egen är en dramaqueen men har så mkt ego att hon ALDRIG skulel erkänna att hon är nybörjare på nåt. Inkl gjordar, sadel, ryttare eller hinder....:-) Dotter kallar henne fjortis för at thon är så mån om sin image och såååå övertygad om att hon är sveriges snyggaste.

Så:
Biggles, Cortus, Silvano.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Hmm få se nu.. 37,5 %..! mamman är 50% fbl och Bernstein 25%
Men å ardra sidar var Laptop mest kanditat till mamman, men kan kanske passa Molinna själv också! :)

Tilla alla:
Tack alla för tipsen :bow: gärna ännu mer :angel:
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Ohh. Nobel är bara underbar. Jag har aldrig sett ngn avkomma efter honom så det kan jag inte säga ngt om men han själv är såååå härlig. Världens sötaste, och snäll som ett lamm (vaddå hingst? Jag?) Och underbar att roda. Passage och piaff och allt möjligt :love:
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Vi har en underbar avkomma efter RUBINROT, med mycket skarpt möderne (ceylon-Sombrero-Toreador) och han är nu en tvåårshingst med världens bästa psyke. Vi har ändå inte kladdat med honom mycket utan han har gått på lösdrift, ändå är allt självklart det bästa är att man aldrig behöver säga till honom mer än en gång!
Får hålla med angående CORTUS, lämnar för det mesta mycket bra gång (rör sig bra själv med) och ett underbart psyke. Pether Markhne är jätteförtjust i cortus-avkommorna vad jag har förstått!
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Hej!

Jag tror att Hip-Hop är ett bra val. Han har ett mycket bra temperament som han dessutom nedärver. Inte så "hippt" men BRA blod i honom. Tror att han kan passa bra!

M
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Jag hade en Nactusavkomma, som tyvärr gick bort som tvååring, men iaf, hon kom som väldigt lite hanterad ettåring, hade en mor som var MINST sagt knepig (jag vet jag tyckte att 'inte mer Utrillo på den märren!! när de la Nactus på henne..fick äta upp det mer än en gång sen *host*).

Damen var snygg att se på, bra gång och efter lite inledande diskussioner om det t ex verkligen var nödvändigt att lyfta på hovarna när folk envisades med att de ville det och så så var hon god som guld. Framåt och orädd och tuff på ett positivt sätt. Hur bra som helst i psyket, sa inte ett jota första gången jag satt på henne, var cool i nya miljöer etc, fick alltid massvis med beröm när hon var på främmande platser, av veterinärer etc. Betedde sig som en rutinerad tävlingshäst när hon var på tvåårspremiering, och då hade hon i princip aldrig 'varit nånstans' i sitt liv, aldrig i ridhus etc. Lastade henne utan problem själv som tvååring. Jag kan fortsätta nästan hur länge som helst. Kanontemperament helt enkelt.

Hur mycket av det som jag 'gjort' kan jag inte svara på, min nuvarande unghäst är lika okomplicerad att ha att göra med, men med BETYDLIGT mer humör och är rejält skarp egentligen, men vet att hålla sig i skinnet.

Men minst EN Nactusavkomma med supertemperament iaf (du hade ju aldrig träffat någon), och detta trots ganska 'knäpp' mor. (Det är btw CillaW som rek Nactus i den här tråden som var uppfödare till den)
 

Liknande trådar

Avel Är ett bra temperament jämförbart mellan hopphingstar och dressyrhingstar? (Med ett bra temperament i det här fallet menar jag cool...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 034
Senast: zarmino
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 092
Avel Funderar på att betäcka mitt Hip Hop - Everest sto nästa år. Kanske för tidigt och veta vilka blodslinjer som faller väl ut med hip hop...
Svar
6
· Visningar
1 660
Senast: Concett
·
Avel Vi har beslutat att betäcka ganska hastigt även om det varit på tal länge om att betäcka henne så var det inte planerat just nu. Men så...
Svar
6
· Visningar
1 668
Senast: RebeccaJoli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp