hingsten Rebur

Netted

Trådstartare
någon som vet något om honom?
hans tävlingskarriär, hur länge verkade han i aveln?
bild på honom?

det enda intressanta jag kan hitta är på travsport.se:
Hi Tyson är hans bästa (?) avkomma (min häst alltså)
och han har ändå bara tjänat 824 250 kr och sprungit rekord; 15,2K 15,2M 17,6L 13,0aK 14,1aM.
Livs starter; 97 - 13-10-7

skulle blir glad om någon kunde komma med lite fakta osv om honom!'

/ Malin
 
Sv: hingsten Rebur

tack så mkt. var lite intressant läsning,
min lilla Tyson var ju tydligen hans bästa avkomma.

du vet inte om man kan hitta ngn bild?
 
Sv: hingsten Rebur

Det enda jag minns är att han var ganska grov, lite rund av sig.
Vilket även kan sägas om hans ständige följeslagare, kusken och tränaren Roland Korsar.
 
Sv: hingsten Rebur

Red Mile skrev:
Det enda jag minns är att han var ganska grov, lite rund av sig.
Vilket även kan sägas om hans ständige följeslagare, kusken och tränaren Roland Korsar.

haha ja Roland ja, det är ju hans dotter som äger hästen egentligen, men jag lånar (lånade tills nygligen). Känner dem väl så jag kanske ska fråga hans dotter om mer info.

tack!
 
Sv: hingsten Rebur

haha men du, klandra inte dig själv. det skiljer ju bara 1 bokstav! :o rEbur, rObur :smirk:
 
Sv: hingsten Rebur

Netted skrev:
haha men du, klandra inte dig själv. det skiljer ju bara 1 bokstav! :o rEbur, rObur :smirk:
jo det är klart. inte så lätt när nån frågar om en häst å så heter dom så lika.. haha :D
 
Sv: hingsten Rebur

nä! men robur är fin han också! vet du vad det är för stam på honom? kommer inte ihåg riktigt :p
 
Sv: hingsten Rebur

shestinfo
:p
 
Sv: hingsten Rebur

Hej
Jag har en av få fortfarande startbara Rebur-avkommor, min egen uppfödning Hibbitt som är kanske 4-5:a på inkörda pengar av Reburs alla avkommor. Han är i alla fall den snabbaste avkomman då det gäller voltstart med 14,3.

Han bräckte i ett gaffelband 2003 och har haft problem med detta och en del andra småskavanker sedan dess och inte startat, men väl kvalat ett par gånger, senast i början av maj.

Det är och har varit en helt suveränt härlig häst med ett eget huvud. Han är nio år nu och vann 9 av de 30 lopp han startat i (Han har "vunnnit" de här senate två kvalen också, men inte startat i något totolopp sedan han gjorde illa sig ) hade han hållit hade nog din Hi Tyson bara varit tvåa ;)

Jag hittade en bild på Rebur här i datorn som jag sparat några år, jag tror jag också har någon från då vi var och betäckte med honom i nåt album, men det får jag väl leta efter senare om det är av intresse.

http://web.telia.com/~u60203725/rebur.htm
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hingsten Rebur

Thewebwolf skrev:
Hej
Jag har en av få fortfarande startbara Rebur-avkommor, min egen uppfödning Hibbitt som är kanske 4-5:a på inkörda pengar av Reburs alla avkommor. Han är i alla fall den snabbaste avkomman då det gäller voltstart med 14,3.

Han bräckte i ett gaffelband 2003 och har haft problem med detta och en del andra småskavanker sedan dess och inte startat, men väl kvalat ett par gånger, senast i början av maj.

Det är och har varit en helt suveränt härlig häst med ett eget huvud. Han är nio år nu och vann 9 av de 30 lopp han startat i (Han har "vunnnit" de här senate två kvalen också, men inte startat i något totolopp sedan han gjorde illa sig ) hade han hållit hade nog din Hi Tyson bara varit tvåa ;)

Jag hittade en bild på Rebur här i datorn som jag sparat några år, jag tror jag också har någon från då vi var och betäckte med honom i nåt album, men det får jag väl leta efter senare om det är av intresse.

http://web.telia.com/~u60203725/rebur.htm

Hej!

vad kul med någon annan som har häst efter Rebur. det tillhör ju inte vanligheterna precis :smirk: hur är din i temperamentet? hur hög osv är han, du har ingen bild? hur är han att köra/arbeta, hans inställning till det?

kul att han är så talangfull, men synd att han inte håller (eller är han på gång igen?).. det är aldrig kul :(

haha jo det kan jag faktist tänka mig ;)

Tyson var väl kanske inte den snabbaste hästen, men det som gjorde att han hävdade sig så högt var nog mycket vinnarskallen.
och vad jag vet har han varit rätt så fri från skador.. :idea:
 
Sv: hingsten Rebur

Hibbitt har alltid haft suveränt bra inställning på banan. Oerhörd vinnarskalle.

Han har ändå ett "eget" huvud (det tror jag kommer från Tibur-blodet) och är rätt så smart. Han har sina sidor och är ganska bestämd i vad han gillar och inte, men han har aldrig varit elak på något sätt, men ibland har han sina egna idéer, exempelvis när dottern var ute och red honom för några år sedan. Han skulle träna upp sig efter det att gaffelbandet brustit och opererats, så han fick inte göra speciellt mycket och han ledsnade på att gå runt varv efter varv på vår träningsbana, då vände han bara och så gick han hem...den typen av grejer har han för sig ibland
Här är en bild på honom i hagen http://web.telia.com/~u60203725/hibbitt.htm

Ända sedan han var liten har han varit väldigt speciell jämfört med många av de andra hästar jag fött upp och ägt. Han har verkligen en stor personlighet och det är bestämt att han ska få gå kvar här hemma så länge det bara går som gårdshäst oavsett om han kommer till start igen. Han kvalade i alla fall in igen den 4 maj, men fick en mindre blödning i det andra (höger) gaffelbandet bak samtidigt
Jag tror det var för att han tappade en sko vänster fram och överansträngde diagonalt när han korrigerade sig själv han felade aldrig, men att tappa 400 gram på ena framhoven kan nog bli lite besvärande (OBS! träningbalans;) )

Några bilder på honom kan du hitta på min hemsida, det är han på framsidan, också finns det några fler bilder på honom om du surfar runt lite, bland annat som föl.

http://web.telia.com/~u60203725
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hingsten Rebur

Thewebwolf skrev:
Hibbitt har alltid haft suveränt bra inställning på banan. Oerhörd vinnarskalle.

Han har ändå ett "eget" huvud (det tror jag kommer från Tibur-blodet) och är rätt så smart. Han har sina sidor och är ganska bestämd i vad han gillar och inte, men han har aldrig varit elak på något sätt, men ibland har han sina egna idéer, exempelvis när dottern var ute och red honom för några år sedan. Han skulle träna upp sig efter det att gaffelbandet brustit och opererats, så han fick inte göra speciellt mycket och han ledsnade på att gå runt varv efter varv på vår träningsbana, då vände han bara och så gick han hem...den typen av grejer har han för sig ibland
Här är en bild på honom i hagen http://web.telia.com/~u60203725/hibbitt.htm

Ända sedan han var liten har han varit väldigt speciell jämfört med många av de andra hästar jag fött upp och ägt. Han har verkligen en stor personlighet och det är bestämt att han ska få gå kvar här hemma så länge det bara går som gårdshäst oavsett om han kommer till start igen. Han kvalade i alla fall in igen den 4 maj, men fick en mindre blödning i det andra (höger) gaffelbandet bak samtidigt
Jag tror det var för att han tappade en sko vänster fram och överansträngde diagonalt när han korrigerade sig själv han felade aldrig, men att tappa 400 gram på ena framhoven kan nog bli lite besvärande (OBS! träningbalans;) )

Några bilder på honom kan du hitta på min hemsida, det är han på framsidan, också finns det några fler bilder på honom om du surfar runt lite, bland annat som föl.

http://web.telia.com/~u60203725

okey, han låter som en underbar häst! hoppas det fixar sig med gaffelbandet och det.

det låter som Tyson, en speciell personlighet.
tyvärr ska han dömmas ut och avlivas, lillkillen.

vad har han för stam på modersidan?
 
Sv: hingsten Rebur

Han är efter ett sto som jag köpte från Gotland 1995, hon hette Monette Wange och var efter Lord Quick, ingen världsstam precis ;)
 
Sv: hingsten Rebur

jasså, haha, ja jag kan tänka mig det.. har nog aldrig hört talas om Lord Quick :smirk: vem är han efter?
 

Liknande trådar

Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: sandrafors
·
Trav Jag är sjuk och uttråkad, så lite inspirerad av auktionskatalogen gjorde jag en genomgång vad som finns i Humlans stam för intressanta...
Svar
7
· Visningar
1 995
Senast: Netted
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
24 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp