Hingsten Sambesi

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Morotsbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 13 905
M

Morotsbiten

Någon som vet någe om denna hingst?? någon som kanske har eller sett avkommor???

Sv: Hingsten Sambesi

Känner en avkomma. Stor (175), tung och hård i skallen dessutom.....(dock inte säkert att allt detta kommer från hingsten)

Har skött om en valack efter honom, skötte honom från föl tills han blev tre förra året då han såldes. En helt underbar pålle! Han var lättlärd, lugn i alla situationer. När inridningen skulle börja så var det bara att hoppa upp och rida, inga problem. Men han hade stor integritet, ville inte kela i boxen eller så, där ville han vara ifred. En social häst. Men vi lade verkligen ner mycket tid på honom också. Vet inte hur mycket av det som kom ifrån Sambesi.

Jag har sett Sambesi köra mer eller mindre plocke-pinn race i 1m och 110 klasser. Han imponerar inte ett smack på mig.

Xeline skrev:
Jag har sett Sambesi köra mer eller mindre plocke-pinn race i 1m och 110 klasser. Han imponerar inte ett smack på mig.
Tyvärr har han väl inte då fått sin fars alla goda egenskaper, Samber gick ju svår klass hoppning och Grand Prix dressyr och tävlad högt i fälttävlan.

Jag gillade typen på han... jag är inte ute efter någe superavkomma utan en trevlig allround häst som ska kunna gå iaf LA/La och det brukar ju de flesta häsatr klara av!=)

Ger han stort??

Jag är också sugen på att betäcka mitt skäcksto med Sambesi. Kan även tänka mig Zeb. Undrar vem som ger de bästa avkommorna? Nu behöver jag ingen tävlingshäst, utan bara en fritidshäst. Någon som vet?

Jag skulle valt Zeb. Eller vilken annan godkänd hingst som helst, om det är färgen du är ute efter så har du ju 50% chans i vilket fall eftersom märren är skäck.

Jag tycker att Sambesi ser läckrare ut på bilderna, men det är ju avkomman som ska bli trevlig. (Zeb är också fin).

Jag skulle ta Zeb i vilket fall. Han verkar iallafall tillföra nånting mer än fläckarna.

Det är flera stycken här på forumet som har Zebavkommor som de är väldigt nöjda med.

Zeb tycker jag är ful tilltalar mig inte allt.Han passar inte alls in till mitt sto.
Sambesi är väl godkänd??? annars får amn ju inte avla

Sambesi är inte godkänd utan avelsvärderad, en avelsvärderad hingst får man avla på men det är inte samma sak som att han är godkänd för halvblodsavel. Han ger exempelvis inte gröna papper på avkommorna utan de får gråa.

Ägarens egna upfödningar efter Sambesi får gröna papper.Mitt förslag är att spara slantarna istället och köp ett skäckföl efter Sambesi istället med gröna papper.Hon har inga speciellt höga priser på fölen.

Både Sambesi och Zeb är avelsvärderade.

Åh, vad svårt att välja. Har även tittat på JJ Bar King. Någon som har något att säga om honom och hans avkommor?

JJ Bar King är väl ingen skönhet direkt.Finns många avkommor efter honom i Danmark.Han är ganska stor för att vara paint.Har dock sett några trevliga avkommor med fbl mammor.Men titta på bilden på JJ Bar King från sidan.

Det finns andra trevliga painthingstar...om man nu tittar på just paint.

Vad är det för ras/raser på ditt sto?Härstamning?Meriter?

Nej jag vil ha ett föl efter mitt sto där poängen är.
En häst blir inte bättre eller sämre bara för en färg på hästens papper är grå eller grön :smirk:

Utan jag är ute efter en egen häst att rida småtävlia på och då kan hästen likagärna vara papperslös hästen jag vill ha inte deras papper=)
Skillnad om jag skulle avla för att sälja och framföra rasen något.Men jag ska inte göra det nu utan bara ha till eget bruk=)

Så säger alla - men allt kan hända! :smirk:

Vad har du för sto?Ras?Stam?

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: corzette
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 330
Senast: Murray
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka