Hingsten Sambesi

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Morotsbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 13 905
Sv: Hingsten Sambesi

Jo men man kan inte tänka så som du... då kan man ju säga.. jag avlar för hopphäst.. ja så säger många men tänk om hästen skadar sig och inte kan hoppa??

Och är det så att jag nu måste sälja avkomman sen så what??? finna massa korsningsponnyer som har både 3 och 6 raser i sig och tälar SM i hopp och dressyr och säljs för 200000:- Till och med kan dom vara HELT papperslösa :smirk:

Bara för jag väljer en endast avelsvärderad hingst betyder det INTE att jag får en åsna till föl!

Jag väljer ut de hingstar jag tycker passar mitt sto bra och kan ge mig en bra häst extriöst och med bra lynne och bra ridbarhet på.
En med hyffsade gångartet och hyffsade hoppförmåga!

En häst blir INTE sämre bara för deras papper är vita eller gråa.
Men man ska ha god inblick i aveln och veta vad amn ger sig in på och veta att det finns oseriösa hingstägare som bara har avelsvärderade hingstar!

Jag vill se avkommerna hur dom är vad dom gjort och vad hingsten gjort och vad det fått för poäng vid 3 års test och så vidare.

Tycker jag fortfarande om de jag läser/ser kan jag möjligen betäcka med den endast avelsvärderade hingsten JA!!!

Och jag kommer alltid stå som ägare till detta föl även om jag inte kan ha kvar henne en period i mitt liv får fölet väl lånas ut på foder..
Men sannolikheten är typ noll.
Då jag ska köpa egen gård och ha uppfödning i liten skala så tiden finns alltid

Morotsbiten skrev:
Eller avlar amn för att få fram hästar som bara klarar av LC? dressyr och 60 cm bana????

Det är ju den risken du tar att avkomman bara kommer att klara av genom att ev använda en hingst som inte är godkänd.

Att ta ett föl på sitt hbl med en icke godkänd hbl hingst anser jag vara som att ta sitt travarsto och betäcka med en godkänd hbl hingst.

ena andetaget så avlar du för att får fram bra gångarter och hoppförmågs, i nästa ak du avla för eget burk och funderar på en icke godkänd, har han verkligen lämnat så br avkommor så du kan gå på detta?

Vad händer om avkomman blir som din förra så du inte klarar av den, hur går det då med eget bruk, för mig är eget bruk att man behåller och har hästen själv

Tja att skada sig stod inte i min planering... så därför kunde jag DÅ inte ha kvar en unghäst och med allt det innebär=(
Dessutom ska du bokstavligen skita i varför jag inte har kvar min häst
Kanske kommer som en chock för dig men alla uppfödare behåller faktiskt INTE alla sina uppfödningar själva ;)
Och en uppfödare kan ändra sina planer denna vill jag behålla säger man som föl.. oj hästen vart för bra/för dålig för mig nu säljer ja den osv

Och jag insåg fort att han inte skulle stanna hos mig iaf för hästen vart för bra för mig och hästen beräknades kunna gå 160 banor ... jag vågar knappt hoppa 1 meter.Så sälja vill ajg inte göra därför lånar jag nu ut han till en bra ryttare som kan ta han dit upp=)

Och nu vill jag ha en egen häst att rida och tävla på i lätta klasser ja därför kan jag tänka mig använda en billigare hingst(dock bra iaf) denna gång=)

Förstår inte att ni fått för er att ALLA avelsvärderade hingstar är skit!!! :confused:

Många är de JA men inte ALLA!

Morotsbiten skrev:
Men man ska ha god inblick i aveln och veta vad amn ger sig in på och veta att det finns oseriösa hingstägare som bara har avelsvärderade hingstar!

nyss visste du ju inte ens att Sambesi inte är godkänd, är det GOD inblick??

sen vad är det som säger att man inte avlar fram bra hoppförmåga och bra gångarter bara för man tar en häst som är avelsvärderad bara???

Om inte du viste det så hoppar denna hingst bra OCH har bra gångarter..Bättre än MÅNGA godkända hingstar har

"Om inte du viste det så hoppar denna hingst bra OCH har bra gångarter..Bättre än MÅNGA godkända hingstar har"

Inte en chans ! Bättre än många godkända hingstar .... - varför blev den inte godkänd själv då ´?

Jag har sett hingsten och den imponerar INTE på mig. Den skuttade runt 1m och 110 hoppning när jag såg den för ett par år sen och REV och KLONKADE. Är det bra hoppförmåga ?

Hade hingsten visat sig kunna hoppa och ha något att TILLFÖRA aveln så hade den blivit godkänd och det blev den inte.

Rekommenderas ej till avel kan det även stå för tex om hingsten har något för kort stam tex att det fattas ett led.

Så gjorde det på min Camido V.Enligt reglerna då hade han alltså en generation för lite att delta på bruksprovet som hingst trots gröna papper...så även om jag försökte tjata till mej att få starta i bruksprovet så gick det inte.Han var inte välkommen att ens försöka på den tiden.Han fick ju tävla istället.

Även raser som inte har någon organiserad stambok får sina hingstar avelsvärderade och dessa kan vara i alldeles utmärkt skick såväl exteriört och stammässigt.

Men folk bör hålla ett extra öga på exteriörspoängen...och inte det så kallade bruksprovet som numera görs i samband med avelsvärderingen-för den är inte värd vatten. Nu verkar folk blanda ihop det så kallade bruksprovets poäng med exteriörspoängen! Jag menar vad hjälper det med 41 poäng på bruksprovet om exteriören är 32 poäng!!

Sedan tycker jag inte hingstägarna är speciellt duktiga på att informera...de skriver då bara i sina annonser "41 poäng på bruksprovet" och den förvirrade mindre inläste stoägaren läser bara "aha 41 poäng-ja men det är väl bra!?!"...bara för att de hört att allt över 40 poäng är bra-fast att det då har varit exteriören man pratat om.

Nej alltid godkända hingstar i första hand(såvida det inte gäller andra raser som ej har sin stambok här och där hingsten väl uppfyller alla kriterier).Har man ett riktigt bra sto som är nedärvningssäkert exteriört...då möjligtvis kan man chansa och experimentera om man då kanske vill använda en avelsvärderad skäckhingst...men man måste veta vad man gör.

Tog inte vet blodprov när han/hon inte kunde säga helt säkert om stoet var dräktigt eller ej?
Vi hade hem vet för någon vecka sedan och då kollade hon bla ett sto som vi misstänkte var tomt. Vet kunde inte känna ordentligt på henne så ett blodprov togs och 1 vecka senare fick vi svar på analysen av blodprovet. (Analyskostnad ca:700kr).

bara för DU inte gillar hingsten måste hingsten vara dålig då?? :smirk:
Finns väl folk som inte tycker som du tydligen då folk faktiskt betäcker med denna hingst=)
Jag tycker inte som du jag tyckte hingsten var väldigt fin och har bra steg och hoppade bra...Kanke inge gran prix häst men jag är inte ute efter en sådan avkomma så varför lägga ner 20 tusen på en superhingst om jag endå ska ha hästen till hobbyridning srutta runt i skogen rida???

Då anser jag det bättre att ta en hingst som är billig men endå fin och rastypig och ger trevliga avkommer som lämpar sig superbra till oss just hoppbyryttare!

Kolla bara på cortez... vart helt ratad av domarna som unghäst fulare häst hade dom knappt sett typ.
De poäng han fick var inte imponerade... ändå var han en av sveriges mest använda häst..

stuteriet avlade iallafall på den ICKE godkände cortez och sålde fölen som fick ICKE gröna papper..
Efter några år vart han nerringd och vart frågad om vilken hingst den där cortez var eftersomhan gav sånna superavkommer som hoppade kalas och hade superbra gång.
Så cortez fick göra om sitt test och vart godkänd för sina avkommer!

Såååå... med andra ord avlade en av sveriges bästa stuteriägare på en skithingst då när cortez inte var godkänd??

Men POFF så vart hästen helt plötsligt godkänd och då dög han att avlas på..Samma häst innan och efter han vart godkänd

Denna hingst kanske med blir godkänd för hans avkommer i framtiden och han egna presstationer.

Nu har vi kommit ifrån detta ämne.. om du vill hacka på mig för jag inte kan avel och är totalt bombad i huvudet och allt vad det nu kan vara så skicka ett pm till mig så kan vi fortsätta prata om detta att använda en icke godkänd hingst eller ej eller starta en ny tråd...
DENNA tråd handlar om de som har sett avkommer efter denna hingst och har information om han och vad de tycker om denan hingst...
Denna tråd handlar INTE om att man INTE skall använda icke godkända hingstar!

Respektera detta!

Nä det togs aldrig.... Men med 95% att hon inte är dräktig så antar ja att hon inte är det!.. Skulle hon va så visar det sig om inte till sommaren..
Jag kommer att hålla henne under uppsikt när det närmar sig fölningen om hon inte har brunstat innan dess!!

:bow:
Kunde inte ha sagt det bättre själv.. Självklart att man i första hand skall ta det bästa som uppfödare det är ju fölen som gör företaget.... Dåliga föl= inga kunde eller dåligt med kunder..

Man vill ju föda fram hästar som gör sig bra på tävlingsbanorna så folk tänker..Åhhh vilken bra och fin häst vart kommer den ifrån och sedan kommer de fram att det är ens stuteri och folk beställer föl osv!
De hingstar som är godkända och superduper i allt är mkt mån om att bara betäcka med superston i början av avelskariären då det viktigt att få UT fölen på banorna så de kan bevisa att just DIN hingst är den bästa..
Om man bara betäcker med ston vars ryttare bara vill ha en häst att promenadrida på får hingsten ingen chans att visa vad den går för. Finns inga siffror finns inga resultat från avkommerna på ävlingsbanan och stoägare tänker jaha verkar tydligen inte ge så bra föl som kan så mkt.
När det själva verket kryllar av bra föl fast de får inte visa var de kan då ägaren inte är intresserad av att rida annat i skogen!

Det är ju bra om hingsägaren kan skriva... hingsten har 4 godkända söner. 20 diplomston 5 elitston 70% av alla avkommer tävlar msv eller högre...Måste ju vara drömmen för en hingstägare att kunna skriva detta!

Och som du säger upp till stoägaren att hålla koll så amn inte blir lurad och man ska verkligen veta vilken hingst man tar och så!

Man ska ju se efter sina behov(som i mitt fall nu en häst till mig själv som ska ersätta min nuvarande som är 24 år när hon dör!)

Jag vill ha en dressyrhäst som även kan hoppa lite iaf 1 meter utan problem.Vilket nästan alla hästar kan göra!
Jag ska inte tävla i hoppning ja kasnke någe blåbärshoppning på 30-50 cm :o :D
Dressyrtävla möjligen upp till LB men annars är tanken mer att träna dressyr och rida dressyr hemma och få en ny kompis/familjemedlem! :love:
Ha en riktig allround häst helt enkelt...

Visst jag kan ta Briar som är supersuperbra....... men varför lägga ner nästan 25000 totalt som de blir att betäcka med honom och få en superavkomma med supersteg och kapacité för hög dressyr när jag bara ska tjolahopprida lite??

Har absolut inge behov att sitta på en häst värd en hel förmögenhet och veta att denna häst bör igentligen inte vara min utan borde ägas av en som vill satsa på dressyr i de högre klasserna!

Utan då väljer ja nu att ist ta en hingst som bara är avelsvärderad komma ner i pris och få en avkomma med kapacité för kanske LA/LA!

Självklart tar ja ju inte vilken hingst som helst utan är NOGA med att kolla upp hingsten, kolla vad folk vet om honom har för erfarenheter.

Kolla upp om folk har avkommer och vet någe om dom..Varför tror ni alla här att jag skrev denna tråd om denna hingst?? Jo just för att kolla upp hingsten! :smirk:

Vad har du för hingst då???

Nä förstår det=) eftersom hon har rätt i det hon säger ;)

Jag gissar att du håller med om det mesta. ;)

Det var ju inte enbart riktat som ett svar till dej utan även till alla andra som funderar.Men det förstod du säkert... :D

Jag har ingen hingst längre idag.Han är såld och kastrerad idag.Idag fungerar han som tävlingshäst enbart.

Jag förstår vad du menar.Men det finns ju även godkända hingstar som inte kostar så mkt...inte skäck då förstås.Om man nu syftar på hbl.

Annars har ju paintaveln en del godkända hingstar...fast jag är själv mkt tveksam till paint/hbl kombinationen-visst där finns lyckade hästar också-men typerna går ju så brett isär att man inte har en aning om hur det kommande fölet kommer att se ut.

Morotsbiten skrev:
Gaggar jämt och ständigt om att mitt sto har bra stam??
Detta är ett avelsforum självklart att stammen kommer upp i en diskussion på stoet då!

Nu har mitt sto bra stam vad ska jag göra åt de då??
Förneka det så du ska vara nöjd???

Det har jag väl knappast bett dig att förneka att du tycker det är så.

Morotsbiten skrev:
Och drömma mig bort att det ska bli en godkänd hingst är de de alla hingstägare gjort om sina godkända hingstar inna de vart de??

Det finns realistiska drömmar och orealistiska.

ja paint är jag lite skeptisk mot vågar nog inte chansa där tyvärr.

Alla hbl hingstar som är godkända och är billiga går på naturlig och bor i skåne :crazy:
Då blir det svindyrt iaf :crazy:

Typ araber har ju oftst billigar när dom betäcker en annan ras!
De arab/hbl jag har sett har jag gillat jättemkt så funderar även om en arab dom är billiga med=)
Dessutom passar araber ju till distans de jag skulle kunna tänka mig tävla=)
Luxor är jag lite inne på med... såå vacker :love:

Vadå jag tycker de... okej då ska vi se din åsikt här vad du kan om avel!!!

Mitt sto är E Gaspadin ee Gaspari Ue hertigen

Så jag har alltså fel när jag säger att gaspari var en väldigt bra hingst???

Hon har fler hingstar/ston som är väldigt bra och hon har en väldigt svensk stam/ gammal stam!

Sen orkar jag inte tjaffsa mer med dig om min unghäst det luktar bara ren jävla avundsjuka här från dig!!!

Nu var det som så att min unghäst VARA mkt lovande avelshingst dock kapade jag han för han inte klarade av att vara hingst psykiskt sen får du säga va fan du vill!!!

Och du har inte tillfört denna tråd någonting annat än att du försöker få igång ett bråk och få tråden att spåra ut!! Jag frågade om någon viste infpo om sambesi och om någon viste avkommer efter han.
Jag frågade INTE efter åsikter om min unghäst om han var lovande eller inte eller om mitt stos enligt dig värdelösa stam!!!

Vart bor du för någonstans?(funderade på ev hingsttips till vettigt pris)

OM du bara är ute efter att ha en tjolahopphäst, varför måste du producera den själv ?´Det finns tusentals halvbra individer out there som skulle duga eftersom du inte har några högre krav. Det verkar ju dumt och dyrt att producera själv.

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: corzette
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Murray
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Rosett
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka